Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


maandag 17 januari 2011

Werk aan de kerk


5 november 2010
Door: Jaqueline Schadee
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost

Afgelopen week werd een begin gemaakt met de opbouw van steigers om de Zuid-Oosterkerk aan de Richard Holkade. ‘Eindelijk wordt er weer aan ons kerkje gewerkt’, dacht buurtbewoonster Bep Uithol, en ging op onderzoek uit.

Tekst & foto: Bep Uithol

Bep belde projectleider Bennot Riteco van Pré Wonen, die over de renovatie van de Zuidooster gaat. Hij vertelde dat de asbest die voor de bouwvak werd gevonden in de nok van het dak, vorige week is verwijderd. Dat maakt de weg vrij voor de verdere werkzaamheden. Binnen is de sloop bijna klaar, nu kan de buitenkant onder handen worden genomen.

De aannemer denkt dat hij de klus dankzij de goede voorbereidingen zonder veel problemen kan klaren en hoopt dat de winter niet voor te veel stagnatie zorgt.

De bedoeling is dat half april alles klaar is en we een prachtig kerkje rijker zijn in onze buurt. We kijken er echt naar uit, vooral omdat er zo veel sloop- en bouwprojecten in de buurt op stapel staan. Over de nieuwe bestemming van de Zuid-Oosterkerk is nog niet veel bekend. Er zijn wel besprekingen over de mogelijkheden, maar nog niets is zeker.

________________________________________

  1. Ron zegt:

    Het is, inderdaad, een troosteloos gezicht om dat ludieke kerkje dat zo centraal stond en staat in mijn (ons) ”oude buurtje” zo verloedert is geraakt. (Architect Boeienga zou ervan janken!)

    Het ziet er niet uit! Ik fietste er, onlangs, nog langs. Ik ben weliswaar niet Gereformeerd of anderszinds ”Geloofs-belijdend”, maar dat staat volstrekt buiten het betoog, hierin gevat!

    Het is gewoon een uniek en leuk gebouwtje van zojuist genoemde illustere architect Boeienga.

    Ik hoop dat het, na renovatie, een goede en blijvend zinvolle buurt-gecentraliseerde ”multi-functionele functie” zal krijgen, zodat de kosten die nu worden gemaakt voor de renovatie door een zinnige exploitatie, dadelijk, zal worden gerechtvaardigd. Ik weet zeker dat er ”creatieve geesten” een uiteindelijke bestemming bedenken!

    Temeer ”daar er nog niet veel over bekend” schijnt te zijn? Dit klinkt een beetje als ”het paard achter de wagen spannen”. Je bedenkt, in mijn logica, immers VOORAF wat je ermee gaat doen? Maar nee. Je gaat eerst geld uitgeven en dan ga je zitten met de vraag… ”ja, wat doen we er eigenlijk mee?” Zo klinkt het, althans…

    Nee! Eerst maak je een plan en DAN ga je geld genereren. Of is dit iets te simplistisch gedacht? Nu is het zoiets van; ”ach; we zien nog wel…

    Dus nu zweeft de bestemming blijkbaar nog ”tussen Hemel en Aarde”, om deze bijdrage enigszins ”kerkelijk”, aan de oorspronkelijke bestemming revererent, aldus af te sluiten, hetgeen ik als ”metafoor” wel een aardige illustratie vond en vind. We houden het luchtig!

    M.vr.gr.,

    RON.

  2. Bep zegt:

    Hallo Ron,even een terugblik. PréWonen heeft ons kerkje gered door het te kopen,anders was het bijna zeker gesloopt!Ik heb er respect voor dat ze dat aangedurfd hebben terwijl er nog geen nieuwe bestemming voor was.Hieraan wordt hard gewerkt en zowel Pré als de omwonenden hebben er vertrouwen in dat er een goede bestemming voor komt.Wat het belangrijkste is dat het kerkje behouden blijft en weer de mooie uitstraling krijgt die het verdiend,toch? (Boeyinga wordt er vast blij van) Groetjes,Bep

  3. Ron zegt:

    Hallo, Bep,

    Ja; die geschiedenis ken ik ook. Zeker; het is hogelijk te respecteren in Pre Wonen, die hele aankoop. Woningbouw-corportaties zijn bepaalt niet onbemiddeld, dus met een ”tiet met geld” in de knip konden ze dat risico, opzich, wel nemen.

    Een renovatie als ”schot voor de boeg en later zien we wel” is voor een vermogende instelling als Pre Wonen, laten we maar zeggen, ”een ”gecalculeerd risico”. Dat zie ik uiteraard ook in!

    Snap ik, maar sec. logisch is het, zakelijk gezien, niet en dat gaf ik weer in mijn redenatie, snap je Bep? Maar dat had je ook al begrepen, denk ik?

    Ik doelde dus meer op de logica, of liever het ontbreken ervan, dat, vind ik, in mijn perceptie althans, wat haaks staat op het gedurfde plan. Respect? Zeker! Een goede afloop? Vertrouwen! Een goed initiatief? Absoluut! Fijn dat het blijft!

    We wachten het af. Tuurlijk zal Boeiyinga (goed spellen, naam schreef ik fout!) blij worden als e.e.a. klaar is, maar van de actuele situatie niet.

    Enfin; het begin van de renovatie is aan de gang. We wachten af. In Drente zeggen ze; ‘t zal recht kom’n. (of zoiets, of is het Gronings?)

    Groet,

    RON.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten