Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


dinsdag 24 mei 2011

Brandweer oefent in de sloopflats


24 mei 2011
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Tekst en Foto: Bep Uithol


Een ideale plek om te oefenen. De sloopflats aan de Hannie Schaftstraat in Haarlem-Oost waren maandag het toneel voor een oefening van Brandweerpost Haarlem Oost. Het korps staat de laatste tijd erg onder druk nu de Veiligheidsregio Kennemerland drastische bezuinigingsmaatregelen wil gaan doorvoeren.

Volgens de brandweerlieden zal dit ten koste gaan van de veiligheid van de inwoners in Haarlem. ,,Wij mogen in heel Haarlem Oost blij zijn met de post in Schalkwijk”, zegt buurtbewoonster Bep Uithol die bij de oefening kwam kijken. ,,Zelf hopen de mannen dat ze op deze plek kunnen blijven. Een van de mannen verzekerde me dat ze volledig voor onze veiligheid gaan en als het nodig is ons snel kunnen helpen. Door de bezuinigingen mag deze brandweerpost niet sluiten.”

Het brandweerkorps Haarlem Oost was maandag de hele dag in touw. In de sloopflats konden ze prima hun werk doen en rustig hun gang gaan zonder de stress van een echte grote brand. De marechaussee oefende dit keer niet samen met de brandweer. Deze waren in een andere flat bezig.


________________________________________


  1. Ed Post

    Helemaal mee eens dat de brandweerpost moet blijven. Als inwoner van Schalkwijk hoor ik die brandweerauto’s echt dagelijks, dus ze zitten daar niet voor niets.

  2. Beste Bep,

    Ik heb je foto zojuist onder naamsvermelding op ons Twitter account gebruikt: http://www.twitter.com/brwhaarlemoost

    Mocht je meer foto’s hebben, dan houden wij ons aanbevolen.

    Vriendelijke groet,
    Rick de Vries.

Sloopflats: als een kaartenhuis…


23 mei 2011
Door: Jacqueline
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Tekst & foto’s: Bep Uithol


Maandagochtend was het eindelijk zo ver: het laatste stuk van de sloopflat aan de Hannie Schaftstraat werd door een supergrote kraan aangepakt. Om 11.27 uur zakte het bovenste deel van de flat als een kaartenhuis in elkaar.

Ziezo, dat was het dan. Na twee weken is het eerste deel van de sloop gedaan. Nog vijf van deze flats te gaan. Die zullen hopelijk sneller gesloopt worden dan deze. Er waren in het begin veel problemen die opgelost moesten worden.

Vandaag werd weer eerst met de hand al het hout en ijzer uit het puin verwijderd. Daarna begon het grote werk. De grote kraan die vorige week arriveerde, is hard nodig om de klus te kunnen klaren.

Er kwamen weer veel belangstellenden kijken. De marechaussee deed oefeningen, die ik niet mocht fotograferen. Er werd zelfs expres een brandje gesticht. Daar kwam later ook de brandweer op af. Of dat ook bij de oefening hoorde, weet ik niet.

Ook de jongens van Paswerk kwamen kijken. Zij lijken te verzuchten: moeten we dit allemaal ook opruimen?! Dat lukt ons nooit!

Deze foto’s zijn de laatste van een serie van 38 stuks die ik vandaag maakte. Voorlopig zijn dit de laatste van de sloop…


________________________________________

  1. Ron

    Zo! Aan mij de eer voor de start van een nieuwe serie van reacties, Bep? (Hahaha…) Nee, maar serieus; ik heb het gemist. Was helaas te laat, inderdaad! Het is gebeurd met flat nummer 1!

    Nou, Ron; huis 158, zoals jij het noemde, is ter ziele. Knabbel en Babbel hebben de taak overgelaten aan ”Willem Bever”. Die heeft ”grotere tanden” en is sterker, zoals te zien.

    Mooie actiefoto, Bep! Tja. Nu komt er schot in. Wel wennen, hoor, die grote open plek die nu ineens is ontstaan. Tja… Als je het al je hele leven hebt gekend en ineens krijg je een ander zicht op de Schipholweg. Apart perspectief, zo!

    Een ding is zeker! Als die flats dadelijk plat zijn, krijgen de bewoners aan de overkant van de Hannie Schaftstraat een koude winter, met die wind vanuit het zuidoosten, voordat het weer bebouwd is. Dat zullen ze wel gaan merken…

  2. Ron Magielsen

    Ja, Ron; de foto’s liegen er niet om.
    Eindelijk de eerste flat naar de eeuwige vlakte (letterlijk en figuurlijk) Hahaha.
    Voor de laagbouw bewoners gaat er denk ik, een wereld open, ze krijgen gratis en voor niets, uitzicht op de Schipholweg.
    Maar ze krijgen er ook wat anders bij, ook gratis en voor niets.
    Want, wat dacht je als straks van de zomer alles gortdroog is, en de wind vrij spel krijgt? met al dat stof en fijn zand zal dat geen pretje zijn.
    Nee; daar zullen ze vast niet blij mee zijn.
    Maar goed” de flat is weg, en zoals Willeke Albertie ooit zong “Dag oude woning”.
    Groetjes.
    Ron M.

  3. Bep

    Ja Ron,helaas was je te laat maar je kan het niet altijd voor zijn.Gelukkig zijn er nog foto’s en Jacqueline die ze zo snel op de site zette.Dank hiervoor! (de brandweer oefende niet samen met de marechaussee)

  4. Ron Magielsen

    Mooie foto’s, Mark!

  5. Ron Magielsen

    Bep? jij ook hoor? mooie foto’s

  6. Ron

    Zo, Ed! Je hebt aardig concurrentie gekregen met je foto-series, kerel! Er zijn er nog meer die dat ook mooi kunnen, zoals Mark laat zien, he?

    Alles bij elkaar levert het erg mooie plaatjes op voor de geschiedenis-boeken over de Hannie Schaftstraat zoals het ooit was, wanneer we terug kunnen kijken als de nieuwbouw er eenmaal staat en alles klaar is en dan kunnen vergelijken.

  7. Ron Magielsen

    Wat zal er met het beeld gebeuren!!! wordt het opgeknapt en komt het in de nieuwe wijk te staan.
    Of gaat het net als met de flat’s, de hamer erin.
    Wie weet het.
    Ron M.

  8. Ron

    Dat beeld blijft zeker heel, Ron. Het is een memorabel oorlogs-monument. Het zou een godsschandaal zijn als dat werd gesloopt, of worden verplaatst naar een nieuwe wijk.

    Ik denk dat het daar, mede, is geplaatst, als ”sluitstuk” van, destijds, de voltooiing van de nieuwe wijk. Wie weet kan het weer ”illustratief” daarvoor zijn, als de nieuwe wijk ”straks” klaar is, naast zijn primair bedoelde herdenkingsfunctie!

    Ik vind wel dat een opknapbeurt geen kwaad zou kunnen, want het beeld ziet er erg smerig uit, onder de jarenlange uitlaatgas-rook en andere invloeden, zoals van het weer etc… Vraag me af wie het ooit heeft gemaakt? Was het niet Mari Andriessen? (De maker van o.a. ”De Dokwerker”.)

  9. Ed Post

    Net nog langsgereden. Er zijn nu in totaal 4 kranen aan het werk, en die grote is al weer druk bezig met het wegknabbelen van flat nummer 2….
    Tijd voor een nieuw topic ‘De sloop van flat 2′???

    Ik ben de komende 3,5 weken met vakantie, en kan het dus niet blijven volgen. Maar gelukkig kan ik deze site op Tenerife ook bekijken. :-)

  10. Ron

    Mocht ik je voor die tijd niet meer zien, Ed; ik wens jou en Monique een fijne vakantie toe met mooi weer! Het is weer is er aan het verbeteren.

    Ik ga straks even kijken bij flat nr. 2, want er is weer genoeg te zien, zag ik ook al. Gelukkig is de wind ”de andere kant op”, dus fietspad is safe.

    Groetjes,

    RON.

  11. Ron Magielsen

    Ed, ik wens jullie een fijne vakantie.
    Ron M.

  12. Ron Magielsen

    Ron, het beeld is door Theo Mulder gemaakt, datering 1961.
    Het beeld is Noach met de vredesduif.

  13. Addy

    Klopt als een zwerende vinger, Ron M. Theo Mulder was ooit in de leer bij Mari Andriessen.

  14. Ron

    Kijk; de ”appel” valt dus niet ver van de boom, he? Ik zat aardig ”in de buurt”, hahaha… Mari Andriessen was een geweldig beeldhouwer en leermeester, zo te zien aan dat vredes-beeld.

    Andriessen’s beroemdste beelden zijn ”De dokwerker” in Amsterdam (?) gemaakt, naar aanleiding van de februari-staking in de jaren 40. Een mooi ander beeld, ”Bavo” voorstellend, staat in de Kathedraal Sint Bavo aan de Leidsevaart.

    Een derde erg prachtig beeld dat ik ken van Andriessen is ”Man voor het vuurpeloton” aan de Dreef. Het mannetje dat ”gelaten” met zijn ogen naar beneden staat te kijken, terwijl hij ieder moment gefusileerd kon worden. Dat beeld is zo bijzonder omdat het geen ”pathos” heeft, zegt men. Het is een verstild beeld. Erg mooi gemaakt!

    Overigens, mensen; het gaat nu wel een stuk sneller met die enorme kraan erbij! ”Grote halen, snel thuis” lijkt het nieuwe motto te zijn bij het sloopbedrijf. Ze hebben duidelijk tijd in te halen!

woensdag 11 mei 2011

En weer een hap uit de flat…


11 mei 2011
Door: Jacqueline
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Foto’s: Bep Uithol


De sloop van de flats aan de Hannie Schaftstraat gaat gestaag verder. Veel belangstellenden komen een kijkje nemen naar het spektakel, onder wie onze trouwe site-bezoekers Bep, Ron en Ed.

,,Om te voorkomen dat er te veel stof opwaait, wordt met een grote straal water de boel natgehouden”, schrijft Bep bij haar foto’s. ,,Onder de vele belangstellenden was ook iemand die opzichter was tijdens de bouw van de flats. Hij vertelde dat hij er geen moeite mee heeft dat de woningen nu worden afgebroken. Hij noemde ze ‘revolutiebouw van net na de oorlog.

Kijk hier voor de fotoserie die Ed Post dinsdag maakte.


________________________________________



  1. Ed Post

    Vanmiddag nog weer een mooie fotoserie gemaakt.
    Ze zijn hier te zien: http://www.flickr.com/photos/32381108@N00/sets/72157626572903235/show/
    Ron M, de oud-bewoner van deze flat aan wie onlangs het oude huisnummer werd uitgereikt was ook aanwezig en zag het balkonhek van zijn oude flatwoning verdwijnen.
    Moet toch een raar gevoel geven….

  2. Ron

    Wederom goed geschoten, Ed! Heb het gezien Heel ”chronologisch” gefotografeerd. Snap alleen niet dat die valramen her en der nog openstaan.

    Er wordt nu wel genoeg ”gelucht”, zou je zeggen, hahaha… Leuke serie weer, Ed! Een mooie proloog-studie voor het andere grote werk. (Richard Holkade.)

    Grtx,

    RON.

  3. Ed Post

    Wanneer je de foto’s goed bekijkt komen er ook steeds meer details tevoorschijn. Wie heeft de twee rode handen op de muur gevonden??? Ik wel… ;-)

  4. Ron Magielsen

    Onze fotoshooter heeft weer geweldige plaatjes geschoten.
    Heb de sloop vandaag live mee mogen maken, wat een spektakel zeg?
    Zag ook hoe zij het balkonhek van onze vroegere balkon van de muur trokken, het voelde als of ze je gebit eruit trokken, hahaha.
    Je kon nu ook heel goed zien, hoe dun de muren waren, en dan het dak, een wonder dat het in al die jaren op zijn plaats bleef zitten.
    Het was de moeite waard om het te zien, al dat gekraak en gesteun van de flat…. Als of het wilde zeggen “laat me met rust, ik heb het al zo zwaar”.
    Ik denk nog twee dagen, en de flat 158 is van de aardbodem verdwenen.
    Kom beslist weer een keertje kijken.

    Groetjes.
    Ron M.

  5. Bep

    Foto’s vertellen veel maar het geluid van neerstortend beton,het gekraak van hout en het enerverende gepiep en kracht van de kraan,daarvoor moet je er echt op de plaats des onheils zijn,toch?Het was leuk om de inmiddels oude! bekenden weer te ontmoeten.Ga nu nog even naar de reportage van Ed kijken.Zal net als de vorige weer de moeite van het kijken waard zijn.

  6. Ron

    Tja, Ron…Het was wel een bekijks vanmiddag, he? Bep heeft het goed verwoord, onder uitlaten van ”Goldie”. En Ed liet zijn Nikon D2 weer eens flink ”blaffen”, hetgeen resulteerde nieuwe foto’s.

    Ja, ik ben weliswaar geen bouwkundige, maar ik denk dat men destijds een zo goed mogelijke ”synthese” probeerde te bereiken van revolutionair nieuwe arbeiderswoningen van afdoende materiaal, afgezet tegen een sterk verhoogde luxe, te realiseren binnen krap budget.

    Ga maar na; arbeiders hadden nog nooit de luxe van een douche thuis gekend! Dat was wat! Ik vond het als kind ook prachtig om in dat lavet te zitten, nadat mijn ouders en ik in 1961 in de Richard Holkade flat trokken. Een belevenis!

    Zo hoefden ik voortaan niet meer met mijn vader naar het badhuis aan het Leidseplein in Haarlem West, of bij mijn opa en oma om te douchen. (Mijn opa was handig en had zelf een douche gemaakt in zijn huis in de Hoofmanstraat…)

    Mijn haar werd niet meer door mijn moeder gewassen met een melkkan heet water en dan mijn hoofd diep in de gootsteen gebogen, zodat ik zowat de moord stak en haren wassen (met dat prikkende zeep in je ogen) iedere keer een ”traumatische ervaring” werd. Vreselijk was dat!

    Nu kon het onder een gerieflijke douche-straal. Onvoorstelbaar! Lekker dat lavet vol laten lopen middels een grote rubberen ”stop” en dan maar ”weken”. Lang met je opwindbare motorbootje spelen, voordat je weer uit dat lavet kwam. Vooral ‘s winters was je er niet uit te ”slaan”…

    Ach… dat waren toch heerlijke tijden op die flats. We raken er niet over uitgesproken. Maar goed ook anders kon deze site wel sluiten, want ze ”floreert” bij dit soort van zalige herinneringen!

    Grtx,

    RON.

  7. Ron

    Ook vandaag reden de twee kranen heen en weer op het sloopterrein. Ik noem ze ”Knabbel en Babbel”, hahaha… Vind het een leuke benaming.

    Het gaat allemaal in een vaste, weldoverwogen ”cadans”. 1 kraan schept het puinmateriaal weg. De ander sorteert het uit. Hout, bij hout, steen bij steen, ijzer bij ijzer.

    Dan wordt, via een geraffineerd ”klik in” systeem de grote ”pik-houweel” weer aangehangen en kan het betere ”scheurwerk” weer beginnen.

    Als een verzwakt ”kaartenhuis zakken verdieping na verdieping, portiek na portiek donderend in elkaar. Ik denk dat die kraandrijvers zich er zelf ook over zullen verbazen, hoe vrij simpel (voor vaklui als zij) het is, om die flats neer te halen.

    Maar de aan de overkant gelegen flat, hoeven de bewoners geen wasgoed aan de balkon-ballustrades te hangen, want je kunt met dat stof blijven wassen als de wind de verkeerde richting uitstaat.

    Want dat ”zeikstraaltje” van die sloper, gericht op de te slopen betonnen muren en vloeren, helpt geen ene sodemieterij ertegen.

    Maar ze gaan voortvarend en rustig te werk. Nog even dan is flat 1, ”huis 158”, zoals Ron M. het schertsend noemt, voltooid verleden tijd….

  8. Ron Magielsen

    Ja” Ron, Ik liet altijd de lavet tot het randje vollopen, en dan met je gat in het diepe en met je benen op het plateautje, en zo lag je dan lekker onderuit te dampen en te weken.
    Paar van je bootjes in het water, en ze hadden geen kind meer aan je.
    En zo speelde je in het water, met je bootjes.
    En ging je je eigen avontuur verzinnen “ken je dat? ( kapitein” er komt een vloedgolf aan) zo zat je in je eigen te kletsen. Hahaha
    Ja, dat waterstraaltje, dat had echt niets om het lijf, het bleef een stoffige bende.
    Trouwens, is die grote broer van Knabbel en Babbel al aan gekomen.
    Ach, ik hoor het wel van jullie.

    Groetjes aan iedereen.
    Ron M.

  9. Ron Magielsen

    Steeds als ik die happer naar binnen zag gaan, om weer een hap uit de muur te nemen, dacht ik bij mijn eigen, zou daar het zinnetje “uit de muur eten” vandaan komen (onzin natuurlijk).
    Nadat ieders zijn eigenweg weer op ging, dacht ik weer aan dat zinnetje “uit de muur eten” ik zeg tegen me zelf, heb best trek in een bamischijf.
    Dus de eerste snackbar, even uit de muur eten.
    Groetjes.
    Ron M.

  10. Ron

    Nee, de grote broer van ”Knabbel en Babbel” is er nog niet, maar schijnt wel ergens ”onderweg in een lange reeks” te zijn. (Althans; mogelijk?

    Wellicht volgende week.) Maar ik denk dat die kraan niet eens nodig is. Je ”niest” die flat nog wel naar beneden van het stof… Zag vandaag, samen met Bep, al ‘n deel van jullie oude kamers instorten. (Ze heeft er foto’s van gemaakt, Ron.)

    (Ja, ze waren vandaag al deels aan de beurt.) Alleen je slaapkamer-muur moet nog ”dubbel”, maar zit vol scheuren. Morgen is je kamer weg!

    Ja, die lavetten hadden inderdaad wel wat. Lekker weken, tot je huid uitgebleekt was, of – in mijn geval – mijn vader bij de geiser de warm water kraan opendraaide.

    Dan kwam er ineens ijskoud water uit de douchekraan. (Want de hoofdkraan gaat voor, met warm water…

    Schijnt een ”geiser-wet” te zijn??!!) Dus dan zat je weer te ”schelden” op je vader… HEEE, WIE DOET DAT?? @*%$$ BRRRR… Meteen uitgespeeld! Dan was het wel gelijk afgelopen!

    ”Ja, NOKKEN! Afdrogen en eruit, schiet op!!! HAHAHAHA… Heerlijke tijd! Dat waren dus de lavet-douches. Douchen was altijd een plezier!

  11. Addy

    Ik zie het in gedachte weer voor me, het stond rondom het afvoerputje: “Ocriet reinigen met VIM”.

    Wie meer wil lezen over het lavet:
    http://www.mario-bosch.nl/pendrecht-lavet.htm

  12. Ron

    Jee, wat leuk, Addy, dat je met DIT detail komt! Ik was dat alweer vergeten. Maar je hebt GELIJK. Ik herinner het mij weer, anderen ook, denk ik!

    Dat merkje stond er altijd in, op dat afvoer-putje. Hele leuke site! Vind dit een leuke en waardevolle aanvulling op het thema portiek-flats, waar we mee bezig zijn. Bedankt, Addy, voor de leuke tip!

    Grtx,

    RON.

  13. Ron

    Alleen dat motortje hadden we niet onder het lavet, in de Richard Holkade-flat. Dat klopt ook precies met de datering, als op die site te lezen.

    Vanaf 1956 werd die extra voorziening geleverd, lees ik. De R. Holkadeflat is van 1953… Goh… een mooie voorloper van het jacuzzy-bad, of ”bubbelde” het water niet? Wat een uitvinding!

    Leuk bedacht, hoor! Lekker weken, wijntje of biertje erbij… Zou het nu wel weten, hihihi… Maar het is historie… Als kind kreeg je geeneens limonade mee, terwijl je zat te spelen… Errugg…

    Ja, zo begin jaren ’80 is het er bij ons eruit geslagen, met veel geweld. Jammer, hoor. Nooit bij stilgestaan dat die bakken zo uniek waren en uit een fabriek in Baarn kwamen, nou ja!

  14. Ron Magielsen

    Wat geinig als je dit weer terug ziet, er stond ook iets in van een straalkachel, die hadden wij ook in de badkamer.
    Je moest dan aan een touwtje trekken en het spiraal werd dan roodgloeiend.
    Als dan de rekening van de elektra kwam, “oeioei” kreeg je het weer te horen “heb je weer aan de kachel gezeten” als kind had je er ook geen idee van dat die kachels stroom vraten bij het leven.
    En dan dat motertje onder de lavet, waren alleen voor de rijkeren, volgens mij, voor ons was dat niet weggelegd.
    Als je het water wou laten borrelen of bubbelen, dan liet je wel een …. vul de rest zelf maar in, hahahaha.
    Ja Ja, wat geweldig, wat was het leven toen in onze ogen toch lekker simpel.
    Ron M.

  15. Ron

    HAHAHAHAHAHA…. DAARRRR had ik nog niet eens aan gedacht… Da’s een goeie, Ron! (Van dat ”bubbelen”…. hihihi…)

  16. Bep

    En moet je weten dat VIM nog steeds te koop is.Zeg Ron.M.ik heb denk ik de laatste foto’s gemaakt van je jeugdflatje.Toen hij aan de beurt was,was het tijd om te stoppen en gingen onze slopers naar huis en gaven er de brui aan.Denk niet dat ik er morgen om 07.00uur er bij ben…..Stuur je per mail de laatste foto’s. Trouwens niet alleen jammer van al dat stof op de was van de buren.Wat zou je van Ron en mij denken,de wind stond onze kant op, kan je nagaan wat we voor je over hebben gehad,Ron.M. Lange Ron had ook geen warme deken om en stierf het af van de kou!!!!

  17. wil

    Hoe denk je dat dat zou zitten Ron, met je kont op een langzaamwasser. Want daar was dat motortje voor. Zo’n straalkachel hadden wij ook vroeger. Daarvoor hadden we een oliekachel. Zo’n straalkachel hangt trouwens nog altijd in het appartement dat wij huren in Portugal.
    Groet, Wil

  18. Ron

    Nouww, lange Ron zette even de ”turbo” van zijn fiets aan naar huis en was zo weer warm, hoor!

    Moest onderweg, met dat stof in gedachten, nog even aan die bekende Bijbel-spreuk denken.

    ”Tot stof en as zult Gij Wederkeren”, of zoiets? (Zal wel niks van kloppen. Ben niet zo ”Bijbel-vast”, vrees ik.

    Nou ja; je kan niet alles hebben. Nou, dat ”tot STOF wederkeren” klopt als een Bus! Daar kan ik van getuigen, net als alle kijkers. Goeiedag!!!!)

    Die andere tekst vind ik NOG mooier: ”Al wat op Aard is, zal eens de Geest geven.” (Staat ergens op een poortje bij een begraafplaats aan de Rijksstraatweg…

    Vind ik altijd prachtig, die tekst, als ik erlangs fiets… Denk ik weleens: ”je zal daar net met autopech komen te staan. Leuk om te lezen… HAHAHAHA….)

    Nouww… Dat geldt zeker voor die flats, want na 55 jaar de vele echo’s van stemmen van vele gezinnen geabsorbeerd te hebben, begeven ze het wel erg gemakkelijk onder het slopersgeweld.

  19. Ed Post

    Geweldig artikel over het lavet. Dit roept zoveel herinneringen op. Trouwens Ron, je zou nog eens moeten proberen om in die kuip te gaan zitten. Ik denk niet dat het al te best past…. ;-)

    Wij hebben nooit een straalkachel gehad aan de muur van de badcel, zoals de doucheruimte genoemd werd. Wel hadden we een petroleumkachel (dat ding stonk best, maar dat vonden we wel huiselijk ruiken…) en ook een straalkachel in de vorm van zo’n schotel, die je neer kon zetten.
    Die verwarming was in de winter geen overbodige luxe met die koude oostenwind…

    Vanmiddag nog maar eens een vervolgfotosessie maken. Jullie zien het resultaat hier wel.

  20. Ron

    Leuk, Ed! Misschien kom ik ook nog even kijken! Ja, die ”schotel-verwarming – met – gaskous” hadden wij ook een tijd. Dat systeem was goed!

    Enorm stroomverbruik. (Wat toen nog een stuk goedkoper was, trouwens, als tegenwoordig. Toen had je nog geen Nuon, Essent en de Nederlandse Energie Maatschappij met al die concurrentie tegen elkaar in en vrije markt-werking.)

    Maar de mensen op de bovenste woonlaag, zoals Ed, zijn ouders en zusje, zaten per saldo altijd het koudst in de winter. Zeker, inderdaad, als de wind oost was. (Meeste kolenverbruik, dunkt mij?)

    (En zomers het meeste warm, met dat platte dak erboven.) Daar stond wel weer tegenover dat zij het mooiste uitzicht hadden en ook geen onbelangrijk voordeel. Geen buren met rennende kinderen boven hun hoofd. Ideale situatie, dus!

    (Waar ik altijd ”jaloers” op was… Ook hier weer de Cruyff one-liner: ”ieder voordeel heeft ook z’n nadeel. (En andersom.)

  21. jan kuipers

    Zo’n ”ding’dat in het lavet zat om de was heen en weer te slingeren heette officieel een pulsator.
    Het is maar dat je het weet . Verder de hartelijke groeten allemaal .
    Jan Kuipers

  22. Ron

    Ja, bij nader inzien inderdaad, Jan! Mijn oma had zo’n wasmachine als ”stand alone”, in haar badkamer staan, destijds. Wij hadden thuis ook zo’n ”slingeraar”, als ik mij nog goed herinner.

    Mijn moeder moest daarna het wasgoed door ”de mangel” trekken met een grote slinger dat aan de zijkant hing.

    Daarna ging het wasgoed nog in een aparte centrifuge, die op de rand van het lavet stond. (Was soms lachen…Als je het wasgoed verkeerd verdeelde, denderde hij zowat van het lavet af.)

    Het waswater dat eruit geslingerd werd, werd via het afvoerputje van het lavet afgevoerd. Ja, dat gaf nog een aardig, ietsje minder netjes gezegd maar geeft wel de kern aan, ”gekloot”, toen, hahaha… Wassen was ‘n intensief proces, hoor.

    Tegenwoordig heb je de mooiste wasmachines, maar toen waren huisvrouwen maar net 1 stapje van het aloude ”wasbord” opgeschoten, naar verbetering. Dus in dat opzicht zijn we er wel op vooruit gegaan met de moderne tijd van vandaag.

  23. Ed Post

    Vanmiddag nog maar weer eens een fotoserie gemaakt. Wat vervelend nou…. ;-)
    Voor de liefhebbers: http://www.flickr.com/photos/32381108@N00/sets/72157626711197870/show/

  24. Ron Magielsen

    Bep, je bent een schat, ik ben je dan ook zeer dankbaar.
    Maar eigenlijk ben ik jullie allen dankbaar, ook Julia, die ook met de gedachte rond liep omdat nummer er af te halen.
    Ja, jullie beiden, zijn vrouwen uit duizenden.

    Nou Ron, nu weten we dat het motertje, niet voor bubbels was bedoeld, maar wie weet, kreeg je er wel twee glimmende billen van, maar ook vast wel blauwe, Hahahaha.
    Het is gelukkig voor de vrouw des huises in deze moderne tijd een stuk makkelijker geworden.
    Geen hele dagen meer achter het wasbord.
    Nu is het van, deurtje open, was er in, en de knop om, en draaien maar.
    Groetjes.

    Ron M.

  25. Ron

    Nou, Ron, ik wil niet veel zeggen, maar misschien is het DE remedie tegen aambeien om erop te zitten, zoals Wil zei. (Je kan maar jeuk hebben..)

    Die kun je er dan goed mee ”pellen”, HAHAHA…. Maar alle gekheid achterwege; jaaa Bep en Julia zorgen wel voor je, hoor. Leuk toch? Mooie herinnering aan je voormalig huis, dat bordje.

    Ja; de foto’s van Ed zijn weer mooi en opnieuw in een vaste chronologie vastgelegd. Je ziet het gebouw serie na serie verder slinken. ”Knabbel en Babbel” hebben ook vandaag aardig geknaagd!

    Fijn weekend, Ron, samen met je gezin!

  26. Ron Magielsen

    Volgens mij is 158 nu echt verleden tijd, straks is er niets meer van te vinden.
    Toch wel erg hard gegaan, paar dagen, en dan staat er geen flat meer.
    Zal wel even wennen zijn, als er over een tijdje geen Flat meer overeind staat, kale boel, maar over een tijdje staan er weer nieuwe woningen.
    Zal de boel wel weer van opknappen, een nieuwe frisse wijk wordt geboren.
    Ron M.

  27. Ron Magielsen

    Ja, Ron, jij ook en ook de rest, fijn weekend.

  28. wil

    geweldige foto’s weer Ed !! Tom heeft vanmiddag staan kijken toen je ze nam. Weet je, ik denk dan als ik dat zie…die behangetjes zijn ooit met liefde geplakt om er leuk te wonen. Het blijft een raar idee. Ik ben benieuwd hoe ik dat ga beleven als onze flat gesloopt gaat worden.
    Groeten, Wil

  29. Ron

    Nog voor jou, Ron. Zat je laatste zin nog te lezen van je overpeinzing op het thema ”oude woningen afbreken, nieuwe woningen die over een tijdje weer komen”’, etc. Een nieuwe wijk wordt geboren. Je schetst het goed. Zo is het!

    Kijk; hiermee zitten we dus op een duidelijke demarcatielijn (= grensvlak) Wij beleven het gebeuren vanuit een heel ander perspectief als de architect en bouw-onderneming die 55 jaar geleden die flats hebben gemaakt. Zij hebben er geen binding mee gehad. Het was destijds een mooie opdracht om ze te tekenen en te bouwen. Daar hebben ze hun geld voor gehad. Dat is het!

    Bij een oplevering is het altijd nieuw en prachtig. Daarna volgt de jaarlijkse afschrijving. Zijn die woningen eenmaal allang afgeschreven en nog bewoond, is het pure winst voor de Woningbouw die ze in beheer heeft. Van de winst kun je ze dan onderhouden, zolang ze nog redelijk kunnen functioneren. (Dat schoot er zichtbaar bij in!!!)

    Wij, oud-bewoners, beleven deze verandering vanuit het perspectief van ”emotie” en getuigen er hier regelmatig van. Onze jeugd heeft er zich in en rondom afgespeeld. We bewoonden ze! Dat schept een ”binding”. We leefden erin.

    Het was een deel van ons leven. ”ONS HUIS”. Jarenlang! We aten er. Sliepen er. Lachten er, huilden er. We werden ons kamertje ingeschopt, ik tenminste wel, als ik straf kreeg van pa…

    Vervolgens verhuis je en zie je anderen in ”jouw huis” wonen… Datzelfde slaapkamertje, maar nu voorzien van andere gordijnen, etc. Dadelijk ramt er ook een slopershamer in. Weg slaapkamer, weg huiswerk-plek.

    Weg audio-ruimte. Weg gaten in het plafond, hahaha, waar ik nog ”paraplu-pluggen” in had laten boren voor mijn Bose 901 boxen, om ze op te hangen. Foetsie!!!

    De ”kringloop” van het leven geldt ook voor dood materiaal, niet alleen voor, ons, stervelingen. Het is op en nu echt voorbij. De huizen die ervoor terugkomen passen straks volledig in de huidige ergonomische eisen van de moderne tijd. De nieuwe wijk zal naadloos aansluiten op de eisen van de nieuwe tijd, met uitzicht op de toekomst.

    En dat feit opzich wordt vervolgens weer aanleiding voor vele nieuwe mooie herinneringen, beleefd door komende generaties na ons… Ze zullen anders zijn. Maar als vanzelf, reflecterend op deze tijd. Herinneringen zullen er altijd zijn!

    Ik realiseer me dat deze gedachten voor 1 keer veel meer zinnen bestrijkt dan de limiet van, zeg, 20 a 22 zinnen, maar wilde dit eens kwijt. Zit er eens over te filosoferen. Ik mag daar graag ook eens wat dieper op doordenken. Maar zo is het feitelijk wel, zoals ik het hier stel.

    Hiermee is de opmerking van Wil, lijkt mij, gelijk beantwoord! Onze gevoelens, Wil, zullen net zo gemengd zijn als die van Ron Magielsen nu, zoals hij beschrijft. Onze koude rillingen komen nog….

  30. swart

    de eerste flats van dit type zijn gebouwd in Siberie
    naar ik weet, heb daar een filmpje van gezien.
    En daar was het t09och ook een stuk kouder!
    Weet niet of ze er nog staan,maar ik zal vn de week even kijken!
    Gelukkig hier wel, die tochtgaten.

  31. Ron

    Zo! Is ‘t er weer uit, ”ouwe?” Zat je weer een ”scheet” dwars? Je zult volgens mij lang over die bijdrage hebben nagedacht, nietwaar? Vast wel!

  32. a.j. ipenburg

    Met interesse de fotos bekeken van het slopen van de hannie schaft straat. Doet me herinneren aan mijn jeugd toen ik bij de kapper Houben leerde scheren en dames kappen etc. Als kind zijnde, hadden wij een tilly lamp. Het had een tank dat was gevuld met kerosine, met een parabola scherm, kan me niet herinneren wat soort kousje het had en je moest het steeds oppompen maar het werkte prima als een extra verwarming in een kleine kamer. Kan niet begrijpen waarom een team met een conveyor eerst al die dakpannen er afgehaald hebben. Dat kan toch weer gebruikt worden of heb ik het mis op deze grote afstand. Als je van Haarlem Noord komt, richting Ripperda Kazerne, dan is de algemene begraafplaats aan de rechter kant en de eerste (gesloten ingang)heeft twee palen en daar staat op.:Als stof zijdt gij gekomen en als stof zult gij wederkeren:Wat men zo herinnert. Sorry na 50 jaar in australia kan het wel eens een korte of lange ei moeten zijn.
    Luitjes blijf het goede werk doen met al die fotos en commentaar. Groetjes van een koude winter hier. Wellllllllll voor onze begrippen.
    John Ipenburg
    Mount Martha Victoria Australi

  33. Ed Post

    Volgens mij zijn die dakpannen zo’n beetje aan het einde van hun levensduur. Als het geglazuurde dakpannen waren, hadden ze zeker bewaard gebleven denk ik zo.

    We gaan voorlopig nog lekker door met foto’s maken, maak ik ze niet, dan maakt Bep Uithol ze wel… :-)

  34. Peter Ransijn

    Al zien oude dakpannen er nog zo goed uit. Ze kunnen behoorlijk poreus zijn. En niet meer geschikt zijn voor hergebruik. Bij mijn dertig jaar sloopbegeleiding vaak mee gemaakt.

  35. Ron Magielsen

    De eerste flat’s van dit type zijn gebouwd in Siberié…Oke, zou kunnen.
    Er is een filmpje van gezien… Oke.
    Daar was het toch een stuk kouder… Ben je er geweest dan?
    Weet niet of ze er nog staan, maar ga van de week even kijken… Je schrijft het op, als of je dat eind ff heen en weer fietst.
    Gelukkig hier wel, die tochtgaten…??????

    Helder en duidelijk, maar toch !!

  36. Ron

    Ach, ik zou er verder maar niet meer teveel op ingaan, Ron. Dat wil ‘ie toch juist, volgens mij. Misschien verveelt die man zich wel te pletter?

    Net wat Ed schreef; wij gaan gewoon door met leuke herinneringen + foto’s en als mensen met andere onderwerpen er even tussendoor willen, moet dat ook kunnen. Dan krijgen ze die ruimte!

    We ”claimen” deze site niet, maar die afbraak leeft heel intens bij velen. Dat blijkt. Sommigen hebben, kennelijk, moeite met onze gezelligheid?

    Ik geniet ervan! In de Slachthuisbuurt wordt na zoveel jaar weer geschiedenis geschreven. Sinds maandag jl. zijn we ons er fysiek van bewust middels het zien van de sloop-werkzaamheden!

  37. Peter Ransijn

    Ronnen gewoon doorgaan met jullie verslagen, verhalen en foto’s. Leuk om te lezen en de foto’s te bekijken.
    Wij zijn geen swartkijkers.

  38. a.j. ipenburg

    Ik weet niet of de laatste comentaren op mij sloeg, maar in het begin van de verslagen, gaf iemand die bijbel spreuk en ik ook voor geschiedenis van Haarlem, bracht een subject naar voren. Ook over een extra verwarming. Ik zal aannemen dat het niet over mij ging hahahahaha. Happy weekend

  39. Ron

    Maak je geen zorgen, John! De commentaren sloegen zeker niet op jou, maar op iemand die moest weten waar we hier WEL behoefte aan hebben!

    Ik zou zeggen; blijf gezellig bij de site betrokken, vanuit het verre Australia, ”AYE ?” (Hahahaha…)

    Als je wat van de buurt-veranderingen wilt weten of je herinneringen wilt schrijven over hoe jij het nog hebt gekend, reageer gerust. Leuk!

    Alle leuke reacties zijn welkom! ”Be our gast!” Dus; ”stay tuned”…

    Ook een fijne weekend / zondag gewenst, ”shall we say, John?”

    Grtx,

    RON.

  40. Ron Magielsen

    Dit heeft eigenlijk niets met de sloop te maken, maar het gaat wel over onze jeugdtijd, dingen die wij allemaal hebben mee gemaakt.
    Kijk eens op http://www.seniorplaza.nl

  41. Ron

    Leuke site, Ron! Dat zijn leuke tips!

    Die site van jou, zoals je net aangaf en zoals laatst die tip van Addy over de Ocriet-lavetten, enz.

    Heb ‘m gelijk in de snelkiezer van een van mijn browsers (Opera) gezet. Daar zijn nog wel wat plekken vrij.

    Ik heb ook nog een leuke. Een boeiende site over oude buizen-radio’s. http://www.radioverleden.nl/index.php?cat_id=5

    Ik kwam er laatst op, omdat ik op een dia die oude Erres buizenradio van mijn vader terugvond. En laat ‘ie op die site staan. Het is die grijs bakkelieten Erres buizenradio uit 1953.

    Die gebruikte ik nog tot 1972 om mijn top 40 plaatjes over te spelen. Misschien ook een leuke tip voor mensen die deze site bezoeken.

    Inderdaad; de insteek, hier, is de sloop, maar natuurlijk appeleert deze site aan buurt-herinneringen in het algemeen, waarbij jouw tip, die van Addy en hopelijk die van mij ook leuk zijn.

  42. Julia

    Mooie foto’s weer Ed. Die muur met dat grote rode hart, was dat jouw slaapkamer Ron M. ;-) ?
    Zo’n lavet hadden wij op de Delftlaan ook, in de flat die een kortere levensduur had dan de Hannie Schaftstraat (gebouwd in 1963 en gesloopt in 2009). Je bleef als kind erin zitten tot je vingers rimpelig waren van het weken.
    Toen mocht je dit soort dingen niet verwijderen, omdat de woning in de oude staat opgeleverd moest worden als je ging verhuizen. Nu is dat gelukkig anders.
    In de jaren 60 hadden wij een distributieradio, kennen jullie die nog?

  43. Peter Ransijn

    Ja Julia, de radiocentrale van de PTT. Zaterdagmiddag op kanaal 4. Het groetenprogramma voor onze jongens op en over zee. Zeevarende landgenoten waar ook ter wereld. En van nou jongen hoe gaat het met jou, met ons gaat het goed. Kusjes van de hond Bello.
    Dit is ook een leuke herinnering. Of het velen lood inclusief binnenkabel in deze tijd ook aan de gevels zou blijven hangen is maar de vraag.

  44. Ron

    Hai, Julia!

    Jazeker ken ik die nog! Mijn opa en oma hadden er zo eentje! Een soort van grijs bakkelieten radiotoestel met goud-achtig fraime in het midden, waarachter dan de luidspreker zat.

    Aan de muur hing een aparte, met kabel verbonden, soort van bedieningspaneel met een draaiknop / schakelaar, of zoiets. Erg primitief!

    Daarop kon je vervolgens de zenders instellen. Die distributie-radio heette ook wel ”draad-omroep”. Althans; ik meen dat dat hetzelfde is?

    Wij hebben dat zelf thuis nooit gehad. Mijn vader had een prachtige Erres buizenradio, van het type: ”meer licht dan geluid”, HAHAHA…

    Maar het werkte! Ik heb heel wat naar Radio Veronica mee geluisterd en lang uit op mijn buik ervoor gelegen, om de maanlanding live te volgen.

    Dat was op DIE Erres radio. Niemand op de flat hoorde ik meer. Was helemaal ”gebiologeerd”. Goh, wat jammer dat dat ding door mij is gesloopt, destijds. Stom! (Was kapot gegaan.)

    Heb nog eens de luidspreker in een zelfgemaakte box geplaatst. Het werkte ook nog, maar klonk niet. De radio is met vuilnisman meegegaan. ZONDE!

    Af en toe krakende buizen. Schuurpapiertje langs de pooltjes halen, terugplaatsen en hij deed het weer perfect!

  45. Julia

    Wij hadden alleen Hilversum 1 en 2 met Kleutertje Luister, Ochtendgymnastiek en De Groenteman met zijn “Tsjatsjatsja wat zullen we eten?”
    “Hilversum 3 bestond nog niet” hahaha…en Veronica kon je daar al helemaal niet op ontvangen.
    Ik vergat nog een tip voor de vrouwen onder ons over de dakpannen. Die kun je versieren met een leuke print van een servet en bij je voordeur hangen. Iets voor jou Bep? Is weer eens iets anders dan 9000 plantjes ;-)

  46. Ron

    Ja, leuk die oude programma’s. De uitzending voor twijfelende huisvrouwen… De groenteman… ”wat zullen we eten?”

    (Er bestond duidelijk nog geen Magnetron, HAHAHAHA, de Toko of de afhaal-Chinees, HAHAHA…) Nee, hoor. Geintje.

    Was een leuke tijd. De radio stond vaak aan, terwijl wij dan ‘s zomers lekker op balkon zaten, op de Richard Holkade. Meestal Radio Veronica of hilversum 3. (Ik hield van klassiek en modern.)

    Mijn vader luisterde altijd elke dinsdagavond op Hilversum 4 (N.C.R.V.) naar organist Piet van Egmond. Destijds de beste, vond ik ook, organist met een luchtig repertoire. Hij speelde prachtig!

    Speelde de mooiste liedjes op het enorme Muller-orgel van de Grote of Sint Bavokerk. Zo ontstond mijn voorliefde voor o.a. kerkorgel-muziek.

  47. jan kuipers

    In de gootsteen van het bekende Bruynzeel keukenblok zat ook een afvoer met het opschrift Öcriet reinigen met Vim ‘ Dus die bladen en de gootsteen waren ook van ocriet.
    Rardio veronica zond uit buiten de territoriale wateren en was officieel verboden en en werd dus ook niet door de PTT( toen nog staatsbedrijf)op de draadomroep doorgegeven.
    Wel kon radio luxemburg worden ontvangen.
    In de flats aan de Willem Pijperstraat en de Henriette Bosmansstraat kun je binnen nog de kabeltjes van de draadopmroep zien.

  48. Ron

    Klopt, Jan! Dat was ook, waarschijnlijk, de reden, dat mijn vader al in 1953 voor een fraaie Erres buizenradio met ”vrije ontvangst” had gekozen.

    Wij konden alles ontvangen met een eigen antenne op het dak, van F.M., tot de lange golf en de korte golf, aan toe. Maar het is waar! De draadomroep had duidelijk wel z’n beperkingen.

    En het aanrechtblad was, inderdaad, ook van dat zware (Ocriet) steen met ”mozaiek-structuur” erin. Goh, dat komt nu weer helemaal terug. Die details was ik vergeten, maar ‘t klopt als een bus!

  49. jan kuipers

    Zelf prutste ik in die tijd een kristalonvangertje van het merk Maxwell Pupil in elkaar met zo’n koptelelefoon met van de stalen veren waar je haren tussen kwamen te zitten. Ik zette dat ding onder mijn bed en gebruikte de matras als antenne, de dekens over je hoofd getrokken en dan maar genieten van Hoorspelen zoals Monus, de man van de maaan etc!!

  50. Ron

    Leuk, Jan! Mijn vader is nog een hele tijd PTT gelicenceerd zendamateur geweest, toen we nog op de Richard Holkade-flat woonde. Hij kreeg toestemming van de woningbouw om een grote 9 elements Veron beam op het dak te zetten.

    Een 9 HBCV kortegolf antenne en een zogenaamd ”fietspomp” antennetje (GPA’tje heet zoiets) voor de 10 of 20 meter band, of zo.

    Tot aan zijn dood, in 1988, heeft hij zijn ”check” (zendlocatie) in de woonkamer gehad. Prachtig was dat.

    We hebben toen een hele dag op het dak van de Richard Holkade-flat gestaan om die antennes te plaatsen en aan de middelste grote schoorsteen te plaatsen.

    Het uitzicht van het dak was riant. Ik heb me wat door dat midden-gat moeten ”wurmen”, maar het ging! Die opbouw was, ik weet het nog goed, in het jaar 1986. Ik heb het nog gefilmd!

    Met een ”rotor-klok” kon hij die grote 9 elements Veron beam draaien. (Veron is een van de grootste zendamateur-clubs.)

    Vanuit de woonkamer van Richard Holkadeflat, maakte hij contact met de hele wereld, tot zelfs in Aidelaide in Australie aan toe.

    Dan ontving hij, ter bevestiging, een z.g. q.s.l. kaart. Dat was zijn grote hobby. Zijn dood beeindigde de hobby.

  51. Ron Magielsen

    Dag, Julia.
    Nee dat was niet mijn slaapkamertje, woonde nog een verdieping hoger.
    Ik zelf sliep aan de achterkant.
    Over radio’s gesproken, ik heb toen ooit als kind een radio gekregen die je in elkaar moest zetten.
    Dus, ik en mijn pa, dat ding in elkaar gezet, ontvangst was niet al te best.
    Ik had als kind geen balle verstand van stroom, dus dacht ik, als ik de antennedraad nou eens in de stopcontakt steek krijg ik vast en zeker beter geluid.
    Nou, dat geluid was een harde knal, hahaha.
    Plus dat mijn gil iedereen kon horen.
    Alles was gelijk pikdonker, nieuwe stop en alles werkte weer, behalve mijn radio, die moest gereanimeerd worden, Hahaha.
    De volgende dag kreeg ik gelijk een spoedcurcus “hoe ga ik met elektra om”
    Julia, de groenteman, ja daar luisterde wij ook altijd naar, en wat dacht je van Paulus de bos kabauter, dacht op de vrijdag avond.
    Groetjes.
    Ron M.

  52. Ron Magielsen

    Leuke site Ron, Mijn zelfbouwradio was een heel eenvoudig ding, met een ombouw van karton.
    Je hoefde alleen maar wat aan elkaar te solderen en hier en daar een schroefje en klaar was ie.

    Groetjes.
    Ron M.

  53. Ron

    Ja, he? Dan heb je Jan Kuipers zijn bijdrage ook gelezen? Ook een zelf radiobouwer. Hij bouwde een kristal-ontvangertje, zoals hij beschreef. Leuk toch, zelf ”prutsen”. Is een mooie hobby!

    Mijn vader heeft ooit eens een doos gehad, voor zijn verjaardag, waarvan je van de onderdelen ook een radio kon maken. Het werkte ook nog, die bouwdoos. Urenlang prutsen en… MUZIEK!

    Mijn vader was alleen ”hoog-frequent” geinteresseerd, (zendhobby op de flat) ik -daarentegen – ”laag-frequent”. (Audiohobby.)

    Gaf weleens ”strijd”. Zat ik te hard te draaien met mijn Bose 901 kasten. Trok pa ineens de stop uit de groepenkast…. IIIEEEEHOOEEWW…

    Daar stopte mijn platenspeler en versterker… RAZEND was ik op hem… ****%%%%8**** ben je GEK geworden? Waarom doe je dat? Dat kost me mijn platen…. HAHAHAHA… Later hebben we er nog weleens om gelachen.

    Of hij stak weleens zijn hoofd om de hoek van de slaapkamer, met de steevaste brullende opmerking: ”ZET ‘M VAN DIE BAS AF!!!”’HAHAHA.

    Heerlijke herinneringen, achteraf. Speelde zich OOK op die flat af. Ach, Ron; ik heb er zoveel!

    Enfin; even slokje koffie wegwerken, dan ga ik even ”de val van de flat” proberen mee te maken.

    Ze zijn aan het allerlaatste stukje bezig. Misschien staat Bep ook te fotograferen. Ik laat het je nog weten, Ron.

    Grtx,

    RON.

  54. jan kuipers

    Ik zou er wel iets voor over hebben als ik nog ergens zo’n Maxwell Pupil o[ de kop kon tikken, maar dan met koptelefoon. Kan ik het altijd nog hier in de kast zetten naast mijn eerste fototoestelletje.Jan Kuipers

  55. Ron

    Ja, kan ik mij voorstellen, Jan. Ik denk dat je daarvoor radio-beurzen af zal moeten lopen, of wellicht Marktplaats? Het zijn echte ”collectors item”s die je nu niet zo gauw meer zult vinden?

    Misschien tref je nog een exemplaar in het radio-museum in Rotterdam? Zo had ik nog wat graag die mooie oude Erres buizenradio van mijn vader in bezit willen hebben en fraai laten restaureren.

  56. Ron

    Overigens nog voor jullie. Het allerlaatste blokje 1e Hannie Schaftstraat-flat zal, ik denk zo naar verwachting, vanmiddag ”om gaan”. Ik heb nog even 20 minuten staan kijken en moest lachen…

    Aan een plafond, ergens, hing een plafoniere met drie grote spot-lampen eraan. Dan ben je dus benieuwd of dat loslaat. De grote ”pikhouweel” ramde flink op de vloer van de bovenverdieping.

    De lamp trilde heftig maar bleef hangen (?!) Het complete plafond viel tenslotte naar beneden, echter; op de grond, HAHAHAHAHA…. bleek dat die plafoniere met lampen nog altijd VASTZAT… Onvoorstelbaar! Ik moest me er rot om lachen.

    Die heeft goed vastgezeten. Was wel grappig, als je daar oog voor hebt. Het zorgde dan ook voor hilariteit. Bleef gewoon hangen… 1 ding is zeker. Licht geven doen die lampen niet meer….

  57. Ed Post

    Net gezien op weg naar huis, het laatste deel van de flat, dus meest rechtse trappenhuis en de woonlagen daar rechts van staan nog overeind….
    Durven ze niet meer???

  58. Ron

    Ik heb vanmorgen nog wel een deel van het ”gebouwtje” zien wegknagen. (Zie mijn verslag over die spot-lampjes.) Was van korte duur… Ze hebben niet veel staan slopen, voor de maandag.

    Vanmiddag was het slechts beton verpulveren van de puinberg en het beton-ijzer scheiden. Niet interessant, vind ik, om te zien. Ben weer weg gegaan. Morgen gaat wellicht de rest om.

  59. Ron Magielsen

    Jullie willen toch niet vertellen dat de flat 158, nog voor een gedeelte overeind staat.
    Als dat het geval is, is het wel een taaie rakker, of wat Ed schreef “durven ze niet meer”

  60. Ron

    Het kan mogelijk het werkplan van gisteren zijn geweest om hoofdzakelijk met een speciale hydraulische ”verkruimelaar” de omvangrijke berg muur en vloerdelen zodanig te verpulveren, dat je alleen het kale en vele beton-ijzer overhoudt.

    Dat werd vervolgens volledig gescheiden in containers gedeponeerd. Er is wel even aan het resterend gedeelte van de flat ”geknaagd”. (Ik schreef al over die spotjes die, zelfs na de val van de complete vloer, zelfs nog bleven hangen.)

    Meende trouwens ook te zien dat ze, naar het scheen, wellicht materiaal-pech hadden? Een schakel van de linker rupsband van de sloopkraan leek deels los. De kraandrijver keek er ook naar. Dus er kan mogelijk ook wat kapot zijn geweest?!

    Misschien dat ze om die reden, als dat zo is, de kraan niet voluit konden belasten en kozen om beton van het beton-ijzer af te knippen, zag ik. Maar ja… je weet ook niet wat er ‘s morgens wordt beslist tijdens het dagelijks werkoverleg?

    1 Ding is zeker, Ron; ”taaie rakkers” zijn de flats geenszins! Dat was de oude Maria-stichting-flat wel! Dat kostte echt veel moeite om te slopen!

  61. Ron

    Vanmorgen weer wat ”moois” meegemaakt… Ik fietste langs de plek waar we 26 april j.l. dat buurtfeest hadden… hoop geschreeuw en getier.

    Ik zag een vent met zijn armen omhoog staan, in zijn nek. Ik dacht; ja hoor. ”BINGO”, zeker een koperdief gepakt, of zo? Dus ik meteen stoppen.

    Allemaal blauw/rode politie-overvalwagens. Bleek het slechts te gaan om een politie oefening! (Volgens de opzichter die ook stond te kijken.)

    Maar het was erg realistisch. Ik dacht dat er echt wat aan de hand was? ZO! Dat ging dus echt heftig eraan toe! Mooie training, hoor!

    Voor de rest staat het allerlaatste stukje ”158 huis”, zoals Ron M het noemt, nog fier overeind. Alleen de rechter portiek. Wellicht tot vanmiddag.

  62. Ron Magielsen

    Ja, soms denk je dat echt is, blijkt het dat het om een oefening gaat.
    Heb zoiets in de zomer van 1974 meegemaakt in Duitsland, in het plaatsje Hone.
    Daar werdt een grote millitaire oefening gehouden.
    Er lagen millitairen met grofgeschut in de tuintjes van de bewoners, de vijand op te wachten.
    Geschoten werdt er ook, wel met losseflodders natuurlijk.
    Er waren mensen bij, die dachten dat de Derde wereldoorlog was uitgebroken.
    Zelfs zo erg, dat oude mensen begonnen te huilen van angst, en het was maar een oefening.
    Later werdt de oefening afgelast, omdat het zo verschrikkelijk heet was, dat rupsbanden van tank’s het asfalt openscheurden, dat door de hitte boterzacht geworden.
    Zo zie je maar Ron? wat een oefening is, kan voor sommige mensen zo levensecht overkomen.
    Groetjes.
    Ron M.

  63. Ron Magielsen

    Bedoel “dat door de hitte boterzacht was geworden. (sorry)

  64. Ed Post

    Vanmiddag nog even wezen kijken. Het laatste stukje staat nog steeds fier overeind, en die kraan staat nog steeds het beton fijn te knijpen om de bewapening te kunnen verwijderen. Wel zijn ze nu bezig om de dakpannen van de tweede flat te verwijderen. Was zeker toch niet helemaal goed gegaan bij de eerste flat….

    Natuurlijk nog wel een paar foto’s gemaakt. :-)

  65. Ron

    Zo, nog voor jou en de anderen, Ed! Het klopt! Ze hebben een andere ”plan van aanpak!” Ik heb nog even vanochtend staan kijken, daar.

    Ineens leek het ze slimmer, zo blijkt, om toch maar de dakpannen eerst weg te halen. Als dakdelen instorten tijdens de sloop, zo viel mij al op, spatten die dakpannen alle kanten uit.

    Dat kan niet! Ik sprak een toeschouwer daar, je weet wel wie… (die jongen met die zonnebril op) die wist te vertellen dat ze vertraging op hebben gelopen, omdat er een grote kraan is besteld, maar nog niet beschikbaar is ingezet te worden.

    Ze durven het laatste stukje flat-gedeelte niet met die ”korte kraan” om te trekken, want die kraan kan onvoldoende afstand houden tot het overgebleven skelet-deel. Althans; die jongen had dat te horen gekregen van de opzichter, daar.

    Of het waar is weet ik niet, maar het klinkt aannemelijk. Een grote kraan heeft een langere giek. Dus kan meer afstand tot het restant houden en als het gaat vallen, kan die kraan sneller een veel veiliger afstand nemen.

    Dat lijkt mij, logischerwijze, de verklaring. Maar dat het veel langer gaat duren dan verwacht is evident! Aan de andere kant kunnen ze de goede ervaringen weer kopieren naar de volgende te slopen flat. Wellicht gaat het dan wel sneller.

  66. jan kuipers

    aan alle zelfbouwers van rodioojes : ik heb een afbeelding gevonden van dat ontvangertje dat ik zelf bouwde!!
    Kijk op DE ECHTE PUPIL. NL en laat me weten of jullilie het herkennen.
    Dat zou ik erg leuk vinden,

  67. Addy

    jan kuipers bedoelt dit adres:

    http://tinyurl.com/3bou95k

  68. Ron

    Mooi! Ja, ik had al naar die site gegoogelt. Mooi dingetje, hoor! Mijn vader was, bij zijn leven, zendamateur en hield ook zo van dat ”spul”. Leuk!

    Overigens; ik zag net, in het voorbij fietsen na familie-bezoek, dat er een DERDE KRAAN (!) op de sloop-klus is gezet. (Was net afgeladen!)

    Een zwaardere uitvoering, van de kranen die er al stonden. Het ziet er, inderdaad, naar uit, dat de taken opnieuw verdeeld gaan worden.

  69. Ron Magielsen

    Dus, knabbel en babbel hebben versterking gekregen van hun grote broer.
    Hahaha, die zal straks wel flink tekeer gaan, die rammelt van de honger natuurlijk.
    Hoop van de week weer eens te komen kijken.
    Groetjes.
    Ron M.

  70. jan kuipers

    Zag vanmorgen dat ook de marechaussee daar aan het oefenen was. Er werden allerlei figuren uit de laagbouw gehaald. In het begin was het nogal “lief’, later ging het een stuk “pittiger”.
    Het schijnt dat ze een aardig oefenrerrein hebben gevonden.
    Wie is de volgende ??

  71. Ron

    Ja, die oefening is al zowat ‘n week aan de gang, Jan. Vanmiddag wilde er iemand foto’s van maken, maar verder dan scherp-stellen kwam ‘ie niet, hahahaha…

    Meteen kwam er zo’n ”opper-pief” van de Marechaussee aanrennen. ”Mag ik u vriendelijk verzoeken hier GEEN (!) foto’s van te maken? Het is maar spel, maar dat had u al begrepen! GEEN (!) foto’s!

    Dus redactie van deze digitale wijkkrant, of mensen die de sloop fotograferen, wees gewaarschuwd; foto’s maken van die oefeningen mag niet!

    De camera verdween bij de man direct weer in zijn paraat-tas. Het gaat er dus heel erg serieus aan toe! Lijkt de set van G.T.S.T. wel…

  72. Ed Post

    Goed dat ik het weet Ron. Als ik morgen ga kijken en ik zie die burgers in noodverpakking bezig zal ik wat ‘aangepaste’ gear meenemen…

  73. Addy

    Enne Ed, vergeet niet, je hebt in Nederland vrijheid van informatiegaring. (onderdeel van de vrije meningsuiting, artikel 10 EVRM).

    Hoofdregel is dat filmen en fotograferen op de openbare weg mag, omdat dat valt onder die vrijheid van informatiegaring . Gebruik je een aangebrachte camera, dan moet je mensen daarvoor waarschuwen voordat ze in beeld zijn. Bij een met de hand vastgehouden camera hoeft dat niet.
    Maar vermoedelijk wist jij dit allemaal al. ;-)

  74. Ron

    Toch jammer, direct aangenomen dat dat artikel als zodanig van toepassing is, dat die fotograaf vanmorgen zich dan snel liet overbluffen en zijn camera maar wijselijk opborg in diens paraattas.

    Wat als die man dat artikel ook had gekend en meteen had gezegd: ”doe ik niet! Ik mag dat fotograferen.” Had je ‘n leuke discussie gehad. Misschien had hij zijn SD card kwijt geweest?

    Overigens; ik vraag me, aansluitend op het stuk van Addy, nu af in hoeverre de Marechaussee dan wel / of uberhaupt ”zeggenschap” heeft over de burger-bevolking in een wijk. Het is toch een soort van M.P? Hoe liggen die verhoudingen?

    Bij mijn weten heeft de Marechaussee alleen toch een handhavende taak over Militairen in geval van calamiteiten, luchthaven-bewaking en bewaking van leden van het Koninklijk Huis, he?

    Maar ze hebben, daarbuiten, toch geen openbare politie-bevoegdheden dat de bevoegdheden van de wijkpolitie doorkruist? Misschien heeft die vent dan ook wat staan ”bluffen” en ”misbruik” van zijn gezag, als gezagsdrager, gemaakt???

    Toch blijf ik wel met de vraag zitten, met welk recht die Marechaussee beambte zei: ”wilt u dit spel niet fotograferen. Dat is verboden. Dank u wel!” Conclusie, (voorlopig): toch intimideren?

  75. Addy

    Los van deze situatie, over de bevoegdheid van de Koninklijke Marechaussee ten opzichte van burgers bestond tot voor kort veel onduidelijkheid. Sinds 2007 heeft de Marechaussee ook ten opzichte van burgers alle bevoegdheden die een opsporingsambtenaar van de politie heeft.

  76. a.j. ipenburg

    Als het een militaire oefening was, kan ik best begrijpen, dat ze verbieden van filmen. Laten we eerlijk zijn, als er een situatie is waar ze moeten optreden, dan hoop je dat de tegen partij (en ik ben politiek correct hier, dus geen namen)niet weet hoe ze getrained hebben. En voor lands veiligheid, heb ik zo het idee, dat die de grenzen van de gewone politie overschrijden. Sinds 9/11 hebben alle westernse landen nieuwe wetten ingevoerd. Goed voor een discussie.
    John Ipenburg

  77. Ron

    Okay, helder! Bedankt voor jullie bijdragen, in deze. Ik ben weer op de hoogte. Wist niets van nieuwe wetgeving en bevoegdheden van Marechaussees.

  78. Ed Post

    Wanneer komt die grote kraan eens in beweging??? Dat laatste stukje flat staat nog steeds overeind…

  79. Ron Magielsen

    Zou het te maken hebben, met die oefeningen soms, dat zij daarom niet verder gaan met het slopen van de ruine van 158, Hahaha.
    Dit gaat toch geld kosten, lijkt mij?
    Groetjes.
    Ron M.

  80. Ron

    Ik geloof niet dat er een verband is tussen de sloop en de Marechaussee-oefeningen, Ed, hihi. En dit soort van calamiteiten, mocht er van een oponthoud sprake zijn, zal wel ”verdisconteerd” zitten in de (tussen)-facturatie die dadelijk de opdrachtgever gepresenteerd gaat krijgen.

    Het gaat zelden zoals je het tevoren pland. Dus houd je een ”ruime marge” met je facturatie, stel ik mij zo voor, als ik even (virtueel) op de stoel van dit sloop-bedrijf plaatsneem. (Maar kan me ook vergissen, hoor! Je weet het niet zeker?)

    En Ron; ik weet niet wat de oorzaak is van het oponthoud. De ”show” ligt even stil, maar denk dat ze volgende week ”vol gas” verder gaan met de sloop van flat nr. 2. Even had ik hoop dat die 3e kraan soulaas bood, maar hij ruimt slechts op.

    Ze zijn wel zo gis geweest om nu toch maar vooraf de dakpannen te verwijderen, voordat ze weer, met dak-delen en al, in duizend stukken op de grond vallen. Dat leek mij geen groot succes.

    Dus van eventuele foutjes, gemaakt tijdens de 1e sloop-flat is thans geleerd en zullen dadelijk – gecorrigeerd – beter worden gekopieerd op de 2e flat en vervolgens. (Duidelijk ‘n andere ”tactiek”.)

  81. Ron

    Even een korte update, ten aanzien van de sloop en het laatste te slopen gedeelte van ”flat 158”.

    In het voorbij fietsen, net, tijdens een fietstocht, zag ik dat er een andere kraan, of dezelfde 3e kraan met een enorme giek erbij is geplaatst.

    Deze grote giek kan voldoende afstand houden van het sloopobject, als het geheel wankel dreigt te worden, zodat straks verantwoord het laatste stuk neergehaald kan worden. Dat word nu link.

    Ik verwacht dus dat maandag die kraan met nieuwe giek ingezet zal worden. Dit even ter jullie informatie. Dus houd het wel in de gaten…

  82. Bep

    Gistermiddag is de nieuwe kraan heel even bezig geweest aan het eind van de middag, en heeft een klein stukje van de bovenkant van de flat gehaald.Vermoedelijk om hem uit te proberen zodat hij Maandag kan starten met het laatste gedeelte.We wachten af………

  83. Ron

    Okay!

    Grtx,

    RON.