Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


dinsdag 4 mei 2010

Zo was het toen: Kermis in Haarlem

Tekst: Anneke de Nobel
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost

Deze foto van 7 mei 1972, gemaild door Wil Kuipers, geeft een goed beeld van de snelle gelikte attracties en de gestroomlijnde wagens. Wil heeft fijne herinneringen aan deze kermis.

Foto: Ab Treep

De kermis is weer in de stad. Overal zie je de posters en billboards met de aankondiging 15 april: Kermis op de Grote Markt! De tweede kermis op de locatie Zaanenlaan volgt dan een week later. Ik lees niet anders dan "Kermis loopt vol,horeca verpietert". De ondernemers in het centrum zijn niet blij, zij hopen dat de twee weken snel voorbijgaan, liever nog dat de kermis op die plek ophoepelt.

Ik stam nog uit de tijd dat Haarlem vier kermissen telde, te weten op de Markt en daarvoor een eeuw lang op het Verwulft en Gedempte Oude gracht/Nassaulaan, in Noord op de Zaanenlaan, in Schalkwijk op het parkeerterrein van het winkelcentrum en in ons eigen buurtje op de Zomervaart. Deze foto van 7 mei 1972 geeft een goed beeld van de snelle gelikte attracties en de gestroomlijnde wagens.

De foto werd mij gemaild door Wil Kuipers en zij schrijft erbij: ,,Ik heb zulke fijne herinneringen aan deze kermis, vooral aan de Holle Bolle Gijs. 's Avonds ging ie op dubbele snelheid en greep je je vast aan de paddestoel. Lachen natuurlijk. Het was allemaal reuze gemoedelijk, niks geen rotzooi met hangjongeren en politiesurveillance in drie teams van 4-6 agenten, zoals laatst in Haarlem Dagblad was te lezen’.

Groet, Anneke

03 Mei 2010

________________________________________


Aaaa… de kermis in de stad! Welk kind vond dat nou niet prachtig? Herinner mij nog, dat ik in speeltuin Oosterkwartier op de schommel zat.

Ineens kwamen de vrachtauto’s van de kermis binnen en WEG was ik! De oude speeltuin was vergeten. Die schommel ook. De KERMIS trok mijn aandacht en al heel snel was ik bij die vrachtauto’s te vinden. Helemaal gebiologeerd!

Inderdaad; je had heel vroeger ook een hele lange kermis, vanaf het Verwulft tot aan het Kenaupark aan toe. Die in Haarlem Noord, op de Zaanenlaan, is daarvan altijd gebleven.

Zo in de jaren vijftig, meen ik, ontstond tevens de kermis op de zomervaart. Heerlijke tijd! Vooraan de botsauto’s, met die keiharde vrachtwagen-luchthoorns die het begin en einde van de ritten aankondigden en je zowat ‘‘doof’‘ toeterden en thuis goed te horen was.

Dan de Holle Bolle Gijs (officieel ‘‘De Golfbaan’‘ genoemd) van de familie Kreekel. (Anton Kreekel, meen ik.) De eigenaar, of zijn vrouw (ze deden het om beurten) hadden een bal aan een touwtje met een kwast eronder.

Dan mochten kinderen proberen om de kwast van die bal af te trekken en ja hoor! Gratis ritje. Is mij ook ooit eens gelukt, al ‘‘rukte’‘ ik zowat – in mijn fanatisme, het hele plafond naar beneden, hahahaha…

We gaan door. ‘‘Klaar voor onder water’‘. Een boot-attractie dat hevig schudde en waarin je in het pikke-donker kwam te zitten. Dat was erg beangstigend… Alsof je midden op zee in het donker zat.

Verder de nodige gok en schiettenten. Dan stak je de Kruistochtstraat, bij de Nagtzaambrug, over. Daar stond de rest van de zomervaart-kermis. (Beperkt het even tot Haarlem Oost.)

Een prachtige draaimolen van een familie uit Helmond. Daarnaast een schitterende zweefmolen die nooit op ‘‘volle kracht’‘ mocht draaien, want altijd stond die eeuwige lantaarnpaal er pal tegenover in de weg. Wat deden wij. TOCH afzetten aan het binnenste stoeltje, zodat je zowat BOVEN de attractie ‘‘uitvloog’‘, hahaha.

En mijn favouriete attractie, sommige goeie bekenden (buren) van vroeger weten het nog. ‘‘De raketjes’‘. Helemaal inspelend op de ruimtevaart-generatie van toen. (Waartoe ik mijzelf reken, werd 25 april jl. 53 jaar!)

Dat rode gevaarte, ‘‘Typhoon’‘ geheten. Vliegtuig-gondeltjes aan lange armen die omhoog en naar beneden konden. Stuurknuppeltje tussen je benen en ‘‘als de druk’‘ erop kwam, dan trok je dat naar achteren en omnhoog vloog je.

Grootste lol was het om je benen eroverheen te gooien en languit in die gondel te gaan liggen en dan de blauwe lucht met wolken in de rondte te zien draaien.

Ach ja… De kermis van weleer… Zeker die van de Zomervaart… Heerlijke nostalgische herinneringen in dit, helaas, veel te lange verhaal, maar wilde er graag over vertellen.

De zweefmolen-baas helpen met zijn ‘‘Zweef-keet’‘, om stoeltjes los te maken en kaartjes op te halen van clienten. Kreeg je zelf weer een rits vrijkaartjes… Zo kermisten wij, jongeren van toen, heel gewiekst en eindeloos.

Totdat pa op zijn brommertje aan kwam rijden met de vraag ‘‘of mijn bed’‘ ook maar naar de kermis gebracht moest worden, want ik zat er zowat de hele dag, hahahaha…

Dat was het, zomaar een reeks herinneringen.

Met groetjes aan allen,
Ron - 03 05 10 - 12:28

Wat een leuk verhaal Ron. Mooie herinneringen.

Groetjes van de Wijkkrant
Wijkkrant - 03 05 10 - 13:58

Dank, Wijkkrant! Graag gedaan! Een oproep, bij deze, aan lezers… heeft iemand nog een foto van door mij bedoelde ‘‘Raketjes’‘, dus van die attractie ‘‘Typhoon’‘ genaamd thuis liggen?

Ik heb geen enkele foto ervan. Ben benieuwd of iemand er ‘n foto van heeft, kleur of zwart-wit en dan, hier, in een URL wil zetten?

Zou heel erg leuk zijn! Niet alleen voor mij, maar voor een ieder die deze, vooral met name bij jongens erg gewilde attractie, ook nog goed herinnert en menig ritje draaide voor, pakweg, 50 cent de rit? (Kosten nu, per rit, gemiddeld 2 euro! Ja, ja… de tijden zijn veranderd, helaas!) Alvast en evt. dank!
Ron - 03 05 10 - 15:03

Nog 1 keertje (korte) reactie op het item; Haarlem Oost Kermis. Wat schetst mijn verbazing?

We hadden het over de bekende ‘‘Holle Bolle Gijs’‘ attractie, met die steunpilaar in de vorm van een grote Paddestoel in het midden?

Laat die attractie NOG bestaan. Op deze nostalgische kermis-site is deze attractie weer terug te vinden:
http://www.kermis-nostalgie.nl/pages/att..

Zoals te lezen valt, heeft die attractie helemaal gedemonteerd jarenlang zo opgeslagen gelegen. Onlangs helemaal gerestaureerd en het werkt weer! Anno 2010!!! Wat ONTZETTEND leuk om dat te vernemen! (En nu mag een ander weer herinneringen hierover ophalen, hahaha!!!)

Groetjes,
Ron - 03 05 10 - 15:48

Geweldig Ron, die site van “mijn” Holle Bolle Gijs. helemaal zoals hij vroeger was. Ook de beesten en de paddestoelen. Helemaal identiek. Zó leuk om dit weer te zien !! Het kostte in onze tijd trouwens een kwartje om te mogen draaien. Al mijn kwartjes verdwenen dus in de kas van deze draaimolen. Vooral ‘s avonds. Dubbele snelheid en met knipperende verlichting werden we in de rondte geslingerd. En maar hopen dat je er niet uitviel. En vooral niet op de beesten zitten maar op de paddenstoeltjes.
Onder de url een kleine collage van de twee kermisfoto’s die ik kreeg van Marry.

Anneke, de foto die bij het stukje staat klopt niet. Als je hem aanklikt komt wel de goede foto te voorschijn.
wil (Email) (URL) - 03 05 10 - 16:18

Leuk verhaal Ron. Ja, de Holle Bolle Gijs, daar zat ik vaak…. En zoals gezegd, in de avond na 20:00 uur ging dat ding harder en was het verboden terrein voor de kleinere kinderen. Dan moest je je goed aan zo’n paddenstoel vast houden, anders vloog je er uit…. En dan toch proberen die kwast aan die bal te pakken. Ja, dit was toch wel één van mijn favorieten.

Overigens Ron, ik vraag me af of jouw foto dezelfde is als die op de Zomervaart stond, hij lijkt er wel erg veel op. Ik heb nog een foto toegevoegd van “onze Holle Bolle Gijs”.

Redactie, kunnen jullie de foto bij het verhaal van Anneke aanpassen? Staat zo raar, een uitvaartstoet en het dan over de kermis hebben…
Ed Post (Email) (URL) - 03 05 10 - 16:36

HAHAHA!! Leuk Wil, twee zielen één gedachte…
Ed Post (Email) (URL) - 03 05 10 - 16:37

Hier is nog veel meer over de Holle Bolle Gijs te vinden. http://www.wald-idylle.nl
Ed Post (Email) (URL) - 03 05 10 - 16:57

Nog even; er is maar op 1 manier achter te komen Ed (Wil, anderen…) ik zal, dadelijk, eens een mailtje sturen naar dat contact-adres van de huidige eigenaar van de Wald Idylle. (Vermoedelijk nieuwe naam i.p.v. Holle B. Gijs.)

Dan vraag ik of de vroegere eigenaar ‘‘Anton Kreekel’‘ (bijnaam??? O nee, dat was Japie Krekel, hahahaha… laat maar…)heette. Nee, grapje… Ik zal vragen of hij kan bevestigen dat deze attractie degene is die wij bedoelen en in de jaren zestig op de Haarlemse Zomervaart stond. Misschien kent hij de geschiedenis ervan? Dan weten we het zo!
Ron - 03 05 10 - 18:12

Ja hoor! Luistert en huivert, Ed! De foto, door jou in zwart wit geplaatst (die bekende foto) van de Holle Bolle Gijs is precies dezelfde (!!!) 100 procent, als die op de site, die je nota bene zelf opgaf.

Lees maar bij het blokje ‘‘Historie’‘. De attractie stamt uit 1910 en heeft jarenlang opgeslagen gelegen bij een Antiek-handelaar in Antwerpen.

De attractie was vroeger van Antoon en Mieke Kreekel, uit Apeldoorn. Het klopt als een bus en we praten hier echt over exact dezelfde attractie. Hij was (en gelukkig IS) uniek en weer perfect gerestauraard. Gaaf, he?

Ja, ik deel jullie enthousiasme! Zou de Typhoon ook nog bestaan? Heb al gegoogeld, uiteraard, maar niks meer kunnen vinden… Maar ‘‘dit’‘ vind ik toch uniek en onze nostalgische gevoelens heeft weer even op deze regenachtige dag van ‘‘weemoed’‘ versterking toch weer een aangename impuls gekregen!
Ron - 03 05 10 - 18:29

Volgens mij is het dezelfde als vroeger.Alleen de middenkolom kan ik me niet herinneren. Ik weet wel dat de kwast die je eraf moest trekken aan de rechterkant hing als je met je gezicht naar het kaartjesloket stond. Dat ding werd bediend door de vrouw/man die achter het loketje zat. Dat ging met een touwtje via een katrolletje. Soms sneuvelde de hele boel als we iets te enthousiast werden. Soms waren ze heel lief en lieten ze de kwast expres laag hangen bij een jongen of meisje dat niet zo gehaaid was. Dat vond ik altijd zó schattig !! Ron, ga jij maar eens op onderzoek uit. Ik ben benieuwd.
wil (Email) - 03 05 10 - 18:37

Nog even ….. Het was trouwens een kwartje per rit en 5 ritten voor een gulden. Dit schiet me nu weer te binnen.
wil (Email) - 03 05 10 - 18:51

In mijn (heel) jonge jaren stond de grootste kermis op het “Phoenixterrein”. Dat braakliggende gebied bevond zich tussen de Gonnetstraat en de Parklaan (het gedeelte naast de Ketelaar-MULO).
Het is nu een stukje bedrijventerrein.
Bram Verheul - 03 05 10 - 19:03

Klopt, Bram! Daar heb ik mijn vader ook over gehoord! Phoenixterrein, Schalkwijk, Grote Markt, Raaks… Zaanenlaan en Zomervaart, waren allemaal plaatsen waar de kermis stond. Alleen de Grote markt en de Zaanenlaan hebben hun oorspronkelijke plek mogen behouden.

Overigens nog even Wil (Ed, etc.) dit:

Dat waren nog eens aanbiedingen wat je noemt, Wil!? En niet kinderachtig doen! 7 a 8 volle minuten zat je erin! Dat kwastje zat met een magneetje aan die bal vast, meen ik mij weer goed te herinneren.

Maar ik hield het tuitje van die bal (liep uit in een tuitje waar die kwast met een magneetje aan vast zat) onwrikbaar met mijn knuisten vast, nu weet ik het ook weer!

Dus Mieke Kreekel moest, toen ik ‘m eens te pakken kreeg, het HELE TOUW laten vieren om mij die kwast eraf te laten rukken, HAHAHAHAHA...

En ik schreeuwen.. ‘‘IK HEB ‘M, IK HEB M,’‘Ja ja… je mag blijven zitten, straks,’‘ HAHAHA... Nou, alsof je de JACKPOT won!!!

Herinner me alles weer! Antoon Kreekel, weten jullie dat ook nog, zat altijd met een hoed op in de kassa. Hij leek een beetje, in mijn herinnering, op ‘‘Malle Pietje’‘, precies die hoed!

Zal ik nooit vergeten. Nou, wat een leuke herinneringen komen weer boven zo, he? Kost me moeite om mij in te houden. Maar het was er!

We hebben het allemaal beleefd en er enorm van genoten. Tegenwoordig zijn dit soort attracties te ‘‘lievelijk’‘, maar voor ons was DIT de kermis!

Het werkt nog steeds als geheel zelfstandige attractie en vinden we, gelukkig, niet in de efteling terug! (Zou daar wel passen, toch?)
Ron - 03 05 10 - 19:08

Ja ,Erg jammer maar er wordt aan gewerkt dus hopelijk is binnenkort de goeie weer te zien,die heeft er trouwens wel even opgestaan,anneke.
anneke de nobel (Email) - 03 05 10 - 19:08

Speciaal voor jou Ron, hier een gevonden foto van de Typhoon. Zo te zien was dit in 1960 in Zwolle.
Ed Post (Email) (URL) - 03 05 10 - 19:55

En hier nog een foto van de Typhoon…
Ed Post (Email) (URL) - 03 05 10 - 19:56

En om het af te leren nog een laatste exemplaar.
Ed Post (Email) (URL) - 03 05 10 - 19:59

GEWELDIG!!! PERFECT, ED!!! Precies zoals in mijn herinnering… DOWNLOADEEE....HAHAHA... Bedankt! Leuk, man!

Groetjes,
Ron - 03 05 10 - 20:11

Na enig speurwerk kwam ik ook nog een krantenartikeltje tegen over de kermis op de Zomervaart uit 1971.
Ed Post (Email) (URL) - 03 05 10 - 20:18

In de Beeldbank van het Noord-Hollands archief (zie url) zijn fraaie kermisplaatjes te vinden. Zoek naar “kermis haarlem”. Dan zie je ook dat de kermis op nóg meer plaatsen heeft gestaan.
Bram Verheul (URL) - 03 05 10 - 20:20

Leuk Ed die foto’s van de “raketjes” zoals wij ze noemden. Wat een attraktie zeg !! Pffff… Zou je nu eens mee moeten komen. Hoe hoog ging dat ding nou helemaal. Hebben jullie al op de Grote Markt gekeken deze week? Daar staat een “draaimolen” die we vanuit ons appartement in Schalwijk kunnen zien draaien.
wil (Email) - 03 05 10 - 22:16

Ik heb gezien dat iedereen zich de kermisfoto toe-eigent en zijn/haar naam erbij zet.
Het is prima dat men de foto gebruikt op andere websites, maar ik wil wel gezegd hebben dat de foto is gemaakt door de heer Ab Treep. Hij woonde tegenover de kermis op de Zomerkade en maakte de foto vanuit zijn huis. Ik kreeg de foto via Marry Spijkerman die hem op haar beurt weer van zijn dochter Janny heeft geleend.
wil (Email) - 03 05 10 - 22:33

Ja, ik begrijp wat je bedoelt, Wil. Je hebt gelijk! Inzake HERPLAATSING van onze foto’s op een andere website, ongeacht van wie of door wie dan gebezigd, is het wel zo netjes, vind ik, om de oorspronkelijke eigenaar VOORAF om toestemming voor die herplaatsing te vragen, zodat DIENS naam duidelijk erbij vermeld kan worden en geen eigen namen als ‘‘vermeende eigenaar’‘ eronder verschijnen. Dat kan niet!

(Al is het, sec. genomen, niet juridisch strafbaar. Er rust immers geen copyright op dit soort van particuliere URL foto’s, anders plaats je ze niet. Gaat om het principe!)

Bij downloading voor PRIVE-opslag (!) is er natuurlijk niks aan de hand! Reken maar dat die nieuwste kermis-foto’s meteen mijn speciale historische kermisfoto-map ingingen, ook die Raketjes-foto’s door Ed geplaatst Dank! Mooi! Dat vind ik geweldig en wist niet van het bestaan van die historische foto’s af!

Zit dus in mijn p.c.! Maar daar blijft het dan ook. Maar als foto’s van mensen door site-eigenaren, ‘‘doodleuk’‘ en zonder toestemming worden HER-plaatst, (zonder bronvermelding erbij van wie ze zijn), ja; dan gaat er iets, nogmaals, flink scheef en is niet wenselijk!
Ron - 04 05 10 - 00:37

Leuk deze reactie’s over de kermis. Bij de Rakketjes/Typhoon heb ik zelf jaren,als ze in Haarlem kwamen) geholpen met opbouwen, kaartjes ophalen enz. Samen met Jaap zijn achternaam weet ik zo snel even niet(Jaap werkt/werkte bij de technischedienst van het KG. De eigenaar van de molen was Antoon Brantenaar. Die samen met zijn vrouw en zoon Toon en een mee reizende knecht de zaak runde. Moeder Brandtenaar in de kassa en de mannen voor de techniek.Het gebeurde wel dat er een slang knapte dan stond de boel stil.Even geen inkomsten. Dan een paar grote vloeken over de Zomervaart en werd alles super snel hersteld. Kaartjes op halen en dan snel in een lege raket springen, benen over de rand en stoer doen. Jaren later toen ik zelf kleine kinderen had. Heb ik mevrouw Brandtenaar gesproken in de uitspanning Oud Valkeveen. Antoon sr was inmiddels overleden. En met haar tweede man hadden zij deze uitspanning. Niet meer reizen maar een vaste plek. Net als zoon Toon die op de Beekse Bergen een grote atractie had. Even met haar wat herinneringen opgehaald over de kermis op de Zomervaart waar ze graag kwamen.
Peter Ransijn - 04 05 10 - 00:46

De eigenaren van de Raketjes en de Golfbaan waren familie. Antoon Brandtenaar en Mieke waren broer en zus. En ze kwamen inderdaad uit Apeldoorn. Waar ze ook de winterstalling hadden. Ja Bram de kermis op het Phoenixterrein en een klein stukje Parklaan. Ook de plek voor het Circus(o.a. Circus Bever) Later ging de kermis naar de Ged. Oude Gracht, Nassaulaan en Zijhuize. Ook op het Teijlerplein heeft de kermis even gestaan. Ik heb daarvan nog een foto van een molen met echte pony’s die hun rondjes eindeloos moesten lopen.
Peter Ransijn - 04 05 10 - 01:07

Leuke reactie, Peter! Opmerkelijk hoe verhalen, op zo’n site als deze, in ‘‘elkaar kunnen grijpen’‘.

Okay! Dus Mieke Kreekel en Anton Brandtenaar waren broer en zus. Ja, die kermismensen bestaan vaak uit hele families.

Namen als Reemer, Sipkema en Van der Veen zijn naamsbegrippen die je vaak op de kermis tegenkomt.

Nog even attractie Typhoon (de Raketjes.) Ik herinner me nog heel goed die hele batterij van toeters op het dak van de kassa. Prachtig!

Werkte met een ‘‘repeteer-schijf’‘. Als de rit begon, of eindigde, dan klonkt er altijd een luid en vrolijk: ‘‘ta-ta-ta-ta-tilidie-ta-ta. Zo ongeveer. (Kan niet precies nadoen, hahaha.)

Je hoort dat geintje nog weleens op auto’s. Leuk dat melodietje. Zit nog in mijn hoofd, kun je nagaan wat een indruk dat op me maakte.

Nog 1 dingetje over de Typhoon. Ja, dat er weleens hydraulische slangen knapte, dat was natuurlijk inherrent aan de enorme hydraulische druk van, schat in, 140 bar, wat er op die cylinders stond om die armen omhoog te duwen. En die slangen bewogen ook altijd, dus er stond altijd, stel ik me voor, ‘‘torsie’‘ op.

Overigens herinner ik mij dat er op de Zomervaart ook, paar keer, een heel ander soort ‘‘Raketjes’‘ attractie stond. Bij die vliegtuigjes zat de knuppel (meer een stang) aan de buitenkant van de gondel.

Vond ik niet zo mooi als de Typhoon. Allemaal draaiende stoboscoop-schijfjes op de middenas, voorzien van simpele 2 fase wasmachine-motortjes die ze rond lieten draaien. Dat was wel mooi om te zien. Ik herinner me levendig!

Ter afsluiting: heel eerlijk gezegd vond ik attractie ‘‘de Raketjes’‘ van de Nassaulaan / later Raaks, nog mooier! Die ging namelijk niet op oliedruk (hydrauliek) maar werkte op PNEUMATIEK (luchtdruk.)

Dat gaf een enorm gesis en in die grote gele bussen,daar zaten zware mechanische veren in, dus als je weer daalde deinde je, net als een bungy-jump elastiek, weer halverwege omhoog.

Die vond ik, eerlijk gezegd, nog mooier. Maar we waren op de zomervaart maar wat blij, als jongeren, met ‘‘onze’‘ Typhoon. De foto van Ed is dan ook geweldig.

Weet alleen niet uit welk jaar het is. Denk begin jaren zestig? Heel erg leuk! En die oude zweefmolen op die foto. Heel leuk is, dat zoals het in mijn (en ook jullie) hoofd zit, dat het precies nog zo klopt met de foto’s.
Ron - 04 05 10 - 10:19

Die foto dateert uit de 50er jaren Ron.
Ed Post - 04 05 10 - 10:46

Helaas is de naam van de heer Treep,de maker van de foto verloren gegaan…..Ook mijn e-mailadres en tel.nr.staan niet vermeld bij het artikel-jammer-Groet van Anneke.
anneke de nobel (Email) - 04 05 10 - 10:55

Ik herinner me de zweefmolen nog heel goed. Ik zat er in met een vriendinnetje en het begon te regenen. Er waren niet veel mensen op de kermis en de man van de “zweef” liet ons maar doordraaien. Helemaal ziek en drijfnat kwamen we er eindelijk uit. We hebben ons aan de muur van de huizen vast moeten houden, zo draaierig waren we! En koud!!! Naar mijn idee heeft die man ons wel een kwartier laten draaien.
Letty - 04 05 10 - 12:05

En gelijk maar een zak oliebollen meegenomen, Letty? HAHAHA... Ook een mooie herinnering aan de kermis, maar in dat geval wel minder leuke!

Ed, bedankt voor je info! en Anneke… Voel je maar niet ‘‘schuldig’‘ hoor. Ben je mal! Ken je niet persoonlijk, maar je lijkt mij een integere vrouw en je bijdragen zijn leuk!

Ja, dat fotootje van de Holle Bolle Gijs is inmiddels legendarisch geworden, he? Tja… Wald Idylle heet ‘ie nu… ‘‘What’s in a name?’‘ Verhaal blijft, gelukkig, hetzelfde!

Morgen, bevrijdingsdag. nog 1 keer de Zaanenlaan over en dan is het weer ‘‘business as usual’‘. Maar die fijne herinneringen aan de Zomervaart-kermis leven nog bij velen van ons.

Het stond jarenlang centraal in het buurtleven van toen, van ons; ‘‘Haarlem Oosterlingen’‘... En versnaperingen zat! Van der Drift deed, als ijsmaker /verkoper, goede zaken!

Die vond de kermis voor zijn deur geen probleem, lijkt mij! Weet iemand waarom ineens de kermis van de zomervaart vertrok en er wegbleef? Dat is mij nooit duidelijk geworden. Werd het te druk? Heeft me altijd erg verbaast!
Ron - 04 05 10 - 12:57

Ron, op je laatste vraag weet ik het antwoord niet. Wel herinner ik me dat de kermis na vertrek van de Zomervaart nog enkele keren op het Van Zeggelenplein heeft gestaan.
Bram Verheul (Email) - 04 05 10 - 15:31

Ik zie dat inmiddels de naam van de heer Treep is toegevoegd. Mijn opmerking gold niet deze website trouwens. Ik zag de foto o.a. terug op de website Wald Ydille met de de tekst “Foto Justin Groot” er op. Dat vind ik dus niet zo netjes. Dat de foto daar staat vind ik overigens prima hoor, er rust geen copyright op.
Verder is het weer heel gezellig zo op de site van Haarlem Oost.
Zeg Ron, dat toetertje van die raketjes weet ik me nog héél goed te herinneren. Het kwam direkt weer boven borrelen.
wil (Email) - 04 05 10 - 17:21

Ik heb zojuist in hun gastenboek het verzoek gedaan om het bijschrift bij de foto van Ab Treep aan te passen. Ben benieuwd.

Overigens zat zijn zoon Klaas bij mij in de klas op de lagere school en kwam ik daar vaak over de vloer. Zijn oudere zus kende ik natuurlijk ook.

Zo, en nu op naar de volgende leuke berichten.
Ed Post (Email) - 04 05 10 - 17:34

“Ik zag twee beren” Wie heeft ze ook gezien? ik denk dat het eind jaren vijftig geweest is op de kermis aan de zomervaart.
De namen van deze beren weet ik nog Tosca en sylvia.
Vechten met de beer stond er met grote letters op de tent. Ik ben nooit binnen geweest, dus wat er precies gebeurde weet ik ook niet.
Misschien kan zich iemand dit nog herinneren. Er mocht iemand uit het publiek komen vechten, dat weet ik nog wel. En de beren zaten in een soort kooi buiten de tent , je kon er zo langs lopen. het zal wel niet erg diervriendelijk zijn geweest.

Marry
Marry Spijkerman (Email) - 04 05 10 - 19:44

Ik heb het niet gekend, Marry. Hoorde mijn vader weleens vertellen over ‘‘Vechten met de beer’‘... Maar dat zal wel een ongelijke strijd zijn geweest met die beesten in een kooi, want als die dieren ‘‘los’‘ zouden staan, zou IK niet op die kermis te vinden zijn geweest, HAHAHA... (Liever een levende laffaard dan een dooie held, nietwaar?)

Maar denk dat het, wellicht, verkleedde kerels waren in een beren-pak? Anders riekte het, inderdaad, naar dierenmishandeling en zou dit ‘‘Koren op de Molen’‘ zijn geweest voor de Partij voor de Dieren’‘... Gegarandeerd!

(Met Marianne Thieme voorop die ze hoogst persoonlijk zou hebben bevrijd, hahaha…)
Ron - 04 05 10 - 21:41

(Dat laatste dus even in mijn fantasie, natuurlijk, want die Partij bestond toen nog niet… Dit terzijde!

Maar had een leuke confrontatie geweest, als het wel zo was. Even als grapje bedoeld.) Maar okay.

En Bram; je hebt gelijk; op het Van Zeggelenplein is, inderdaad, ook enige malen de Kermis gehouden en zelfs, herinner ik mij nog, paar keer bij de Koudehorn. Dat was best nog een grote kermis!
Ron - 04 05 10 - 21:44

Hee Ron,

Buiten de tent in de kooi waren het echte beren, maar zoals ik al zei wat er binnen in de tent voor beren tevoorschijn kwamen wwet ik ook niet .

Marry
Marry (Email) - 04 05 10 - 21:48

Die beren weet ik me niet te herinneren. Wel de dikke dames. Weten jullie dat nog? Voor zover ik weet zijn ze één keer op de Zomervaart geweest. Het waren een moeder en een dochter. De vader van het gezin was de spreekstalmeester. Ze zaten samen op een podium in een kermistent achter een dik koord. Daar mocht je ze dan bekijken en werden de maten van de omvang van o.a. armen en benen gegeven. Als de kermis dicht was dan deden ze boodschappen bij ons achter bij de winkels. De moeder zat in een rolstoel, want die kon van vettigheid niet meer lopen. De vader was trouwens een heel schriel mannetje.
Een heel wonderlijk gezin dus.
wil (Email) - 04 05 10 - 21:56

Marry, “Vechten met de beer” kan ik mij wel herinneren, maar ook ik ben nooit binnen geweest.
Ron, van de Koudehorn kan ik me alleen de groente- en fruitmarkt herinneren.
Bram Verheul (Email) - 04 05 10 - 23:33

Dan is DIE kermis van je ‘’‘harde schijf’‘ af, Bram (hahaha…) Nee, serieus; die kermis is ‘n paar keer echt daar gehouden, meen zo eind jaren zeventig / begin jaren tachtig.

Dus niet voor het politiebureau, wellicht begrijp je me verkeerd, maar dat 1e stuk. (Als je vanaf de Oostvest de Catharijnenbrug opdraaide, LINKS. Weet je het nu weer?)

Ze moesten toen van de Raaks weg omdat, meen ik nog te weten, daar een Parkeergarage moest komen die inmiddels ook alweer is gesloopt.

Toch vond ikzelf die Nassaulaan-kermis de allermooiste die Haarlem ooit heeft gehad. Het ‘‘slingerde’‘ helemaal vanaf het Verwulft, de hele Gedempte Oude Gracht af, zo naar het Kenaupark.

Het Reuzenstad stond, weet ik nog, pal voor drukkerij De Spaarnestad voor de deur. Er stond een prachtige zweefmolen op een soort van getrapt podium. Op het Noordhollands archief heb ik, inderdaad Bram, hele mooie foto’s gezien van die beroemde Nassaulaan-kermis.

In vergelijking daarmee, was de Zomervaart-kermis een gezellig ‘‘Partijtje onder ons’‘, maar wat hebben we ons daar toch heerlijk mee vermaakt.

En dat levert natuurlijk weer heerlijk leesvoer en ‘‘schrijf-stof’‘ op voor ons, jonge ‘‘Haarlem Oosterlingen’‘ van toen! Senioren van nu.

Waar blijft de tijd… De ‘‘Holle Bolle Gijs’‘ heeft een verjongingskuur gehad, zo weten we nu, en wij zijn de leeftijd der toegang tot die attractie ontgroeid.

Ja, het kan wel, maar dan moet je nu, op onze leeftijd, ‘‘een neut’‘ op hebben om niet in de gaten te krijgen dat je dan gigantisch ‘‘voor lul’‘ zou zitten op die paddestoeltjes of beesten, HAHAHAHA... (Zie het zo voor me. Wil op een paddestoel, Marry ernaast. Ed en ik vechtend om die kwast, hahahaha… Dat zou ik winnen, want ben langer als hij en ruk ‘m d’r zo af, net als toen hihi… Effe fantasietje.)

Ik ‘‘doorspek’‘ mijn stukjes graag met humor.. Ach; wat een merkwaardige paradox kan het leven vaak toch opleveren, he? Het is geweest!

Laten we onze herinneringen vooral spuien en koesteren, net als die overgebleven Holle Bolle Gijs / annex Hobbelende Geit / annex Wald Idylle, die met zoveel liefde is gerestaureerd en nog altijd mag blijven draaien. Wat een geluk dat ze ‘m terugvonden.

Uit 1910 stamt die molen. ‘t Is wat! Dan moet een stoommachine, destijds, die attractie nog hebben aangedreven, vraag ik me nu ineens af!
Ron - 05 05 10 - 00:31

Ron, zonder neut zou het ook nog wel lukken hoor, ik weet natuurlijk niet of jij nog aardig kras bent haha.
Dat zou leuk zijn, de jeugd van toen nu met z’n allen in de holle bolle gijs.
Ik zat trouwens nooit op die paddestoel maar op de grond met mijn armen om de steel, dan wist je zeker dat je er niet uitzwiepte.

Wat ik mij ook nog kan herinneren is een ton waar motorrijders in rond gingen, stond je boven de uitlaatgassen naar beneden te kijken. De dikke dames van Willy weet ik niets meer van, mijn lange termijn geheugen is toch nog redelijk goed dacht ik zelf.
Marry.
Marry (Email) - 05 05 10 - 10:17

Ja Ron de kermis heeft inderdaad op de Koudehorn gestaan. En ook op de tijdelijke parkeerplaats aan de Ged. Voldersgracht bij de Raaks. Op de zomervaart vechten met de beer een boxtent, een autobaan enz.Het goktentje van Joop Peterson, (die woonde op het Hof van Egmond)met ronddraaiende vliegtuigjes. Als je op de knop drukte viel een pen naar beneden. En had je misschien een prijs. De kleefwand met motorrijders. Zoeen stond er ook wel op de Ged. Oude Gracht. Een hele mooie kinderdraaimolen, met orgel, uit Helmond.
Peter Ransijn - 05 05 10 - 10:37

Ik heb met veel plezier de reactie op het Artikel gelezen. Dit komt voornamelijk omdat ik in bezit ben van de Holle bolle gijs (wald-idylle) Ik heb deze golfbaan 6 jaar geleden gekocht en met vele hulp van vijwilligers gerestaureerd.
Normaal heb ik een kermis of acht in Brabant maar wil heel graag ook eens een kermis meedraaien op de zaanenlaan. Dit was in de tijd van A. Kreekel een hele gezellige kermis ( toen nog op de Zomervaart). Deze informatie heb ik van oudwerknemers van A. Kreekel
Dus hoe meer mensen de holle bolle gijs het leuk zouden vinden hem nog een keer op de kermis van zaanenlaan te hebben des te sneller kom ik er naar toe.

voor meer info kun je kijken op mijn website http://www.wald-idylle.nl of neem contact met me op als je nog meer informatie wil.

Hans Fabrie,
Hans Fabrie (Email) - 05 05 10 - 11:06

Ja, ik heb het goed, he? Je hebt het over die draaimolen. Precies, Peter, dat moet diezelfde draaimolen, lijkt mij, zijn geweest die later op de Zomervaart kwam te staan. Was ook zo’n mooie! Heel rijk gedecoreerd met schilderijen.

Die familie kwam ook uit Helmond. (Dezelfde?) Zit ff te denken hoe ze ook alweer heetten… ‘‘Dauphin’‘ zoiets??? Die typische naam komt tevoorschijn. ‘‘Dauphin’‘ uit Helmond, meen ik.

Op de Zaanenlaan staat, trouwens, ook een leuke draaimolen met orgel… Maar achter een paar niet werkende sierpijpjes ontwaardde ik al snel 2 geluidsboxen met draaiorgelmuziek…

Weer een illusie armer… Lieflijkheid van zoete draaiorgelklanken wint het thans van decibellen-’‘terreur’‘... Maar dat is de tijd!

Alles moet tegenwoordig ontzaglijk ‘‘bonken’‘, ‘‘hengsten’‘ en ‘‘stampen’‘. Ik gruw ervan, die dreunende luidsprekers.. Word er gek van!

Vooral omdat ik, als audio-hobbyist, vreselijk precies op de geluidsafstelling ben, maar dat even terzijde. Bij mij mag het NIET bonken!

En Marry zat op de grond in de Holle Bolle gijs met je armen om de steel? Dat kan nooit de ‘‘steel’‘ van die grote Paddestoel dat het dak omhoog hield zijn geweest, he? Dan had je wel heeuuulll lange armen moeten hebben, hahaha..

Ja, die eigenaar van de Wald Idylle zou eens moeten weten welke leuke herinneringen wij hier spuien over zijn prachtig gerestaureerde aankoop…

Lag weg te rotten op een Antiek-opslagplaats in Antwerpen… hoe BESTAAT HET? Maar goed… je hoeft niet in sprookjes te geloven, de decoratie kennende, om te beseffen dat e.e.a. schitterend is gerestaureerd…

En nog dit; Marry. Peter zei het net al. Die attractie, die ‘‘ton’‘ met een motorrijder, heette de ‘‘Kleefwand’‘, inderdaad, of ook wel ‘‘Steile-wand races’‘ genoemd. En die enorm stinkende uitlaatgassen waren zeker erg! Niet best voor je gezondheid. Maar het was gaaf!
Ron - 05 05 10 - 11:08

Marry, jouw korte termijn geheugen is meer dan goed. Beter dan dat van mij. Maar gelukkig wist Tom het ook nog van de dikke dames. Die beren kon hij zich niet herinneren, maar het kan zijn dat hij toen nog niet in Haarlem woonde.
Wat betreft die paddestoelen, ik begon altijd heel dapper erop, maar binnen de kortste keren lag je op de grond je vastklampend aan zo’n ding. Anders vloog je er geheid uit.
Lijkt me leuk Ron, met z’n allen in de Holle Bolle Gijs. Hoe ouder hoe gekker ☺.
wil (Email) - 05 05 10 - 11:09

Sorry ik bedoel je lange termijn geheugen. Ach ik word ook een dagje ouder.
wil (Email) - 05 05 10 - 11:14

Zeker, Wil! Zou geinig zijn, he? Even voor Hans Labrie. Wat een leuke reactie!!! Hans, ik adviseer je contact op te nemen met Ed Mense. Hij is DE Kermis-coordinator in Haarlem. Misschien kan hij dat eens organiseren voor volgend jaar, of zo? Leuk, zo’n nostalgische attractie ertussen. Zou toch moeten kunnen?

Wie weet mag je inschrijven van hem? In januari zijn de kermis-inschrijvingen in Haarlem altijd. En met die unieke attractie maak je, wellicht, een reeele kans. Even een tip!

Op de site http://www.kermishaarlem.nl kun je zijn contact-adres vinden. Maar ik zou het geweldig vinden, net als de andere mensen op deze site en gegarandeerd nog veel meer die deze stukjes met plezier hebben gelezen of hun eigen herinneringen aan je attractie hebben! Justin Groot werkt, trouwens, ook met Ed Mense samen! Succes en wellicht mogen we je volgend jaar in Haarlem begroeten en je gerestaureerde attractie bewonderen… Zou erg leuk zijn!
Ron - 05 05 10 - 11:27

Sorry, Hans FABRIE... Neem me niet kwalijk.
Ron - 05 05 10 - 11:28

Dit is de correcte site: http://www.kermis-haarlem.nl/
Ron - 05 05 10 - 11:29

Even over een andere attractie op de Zomervaartkermis. Kunnen jullie je nog die (kinder)goktent herinneren met die spoortrein? Die tent stond altijd in de buurt van de Holle Bolle Gijs en was eigenlijk niets meer dan een spoor-ovaal met een locomotief met daaraan bevestigd een grote pijl. Men liet dan die locomotief rondjes rijden en dan moest je op een knop drukken waarna de locomotief tot stilstand kwam. De prijs wat die pijl dan aanwees had je dan gewonnen….
Heel simpel, maar als gediplomeerd treinengek was ik er niet weg te slaan….
Ed Post (Email) - 05 05 10 - 12:10

Haha. Ook op deze site staan de beruchte foto’s van de heer Treep. weer met een andere naam erbij. Ik lig er niet wakker van, maar toch….
Groetjes !!
wil (Email) - 05 05 10 - 12:12

Zeker wat een leuke reactie, nog 1 keer met z’n allen in dat ding en dan op top snelheid na zevenen.
Over geheugen gesproken, dan is er 1 de beste dat is Ron hij heeft volgens mij een fotografisch geheugen tot in de kleinste details.

En dan was er nog de schiettent, ik weet helemaal niet of zoiets nog bestaat ik kom nooit meer op de kermis, dat vond ik zo leuk om naar te kijken, hoe die jongens op de steeltjes van een bloem, ( dat waren van die witte pijpjes die dan stuk geschoten werden) een bloem konden bemachtigen. Deze deden zij dan in een knoopsgat dat stond natuurlijk heel stoer.
Marry
marry (Email) - 05 05 10 - 12:17

Wil, ook naar die andere site heb ik een email gezonden.
Van Hans Fabrie van http://www.wald-idylle.nl had ik inmiddels een reactie ontvangen dat hij het onderschrift op zijn website gaat aanpassen. Daarvoor mijn hartelijke dank.
Ed Post (Email) - 05 05 10 - 12:30

Ja leuk dat treintje Ed! daar heb ik heel wat geld naar toe gebracht, je moest altijd iets eerder op het knopje drukken, want hij reed nog ongeveer 10cm door dan had je weer een stuk nougat.

Over die kermisfoto,s ik denk niet dat mijn oom Ab Treep zich hier over in zijn graf zal omdraaien. Wil, maak je hierover maar niet druk.
Marry
Marry (Email) - 05 05 10 - 12:32

Ja, Marry, de schiettent… Wij als jonge cowboygekken waren natuurlijk verzot op de schiettent, maar dat was destijds best wel duur, en zo’n magazijntje met van die koperkleurige ronde kogeltjes was je zo doorheen. Ik vroeg mij ook altijd af of die geweerlopen niet een beetje krom waren…
Dan altijd proberen om die witte kalkpijpjes er af te schieten om zo’n mooie bloem te bemachtigen. Later op de Schalkwijkkermis kon je ook jezelf fotograferen door op een kastje te schieten. Was ook leuk. Mijn vrouw was er ook een kei in, die won altijd grote pluche beesten met schieten.
Ed Post (Email) - 05 05 10 - 12:36

Eigenlijk waren wij zeer verwend met de Zomervaartkermis. We zaten destijds direct naast de kermis op de Aeneas Mackayschool, dus direct na schooltijd meteen de kermis op… Ja, ik heb er wat rondgezworven. Dan is het toch jammer dat er zo weinig foto’s bekend zijn van deze kermis.
Ed Post (Email) - 05 05 10 - 12:40

Maar Ed vergeet niet , als er mensen zijn die foto’s gemaakt hebben, een generatie ouder zijn dan wij.
Heleboel leven misschien niet meer, computeren niet, kinderen wonen ergens anders, gaat er een hoop verloren.
Die kermisfoto’s van oom ab kwam ik ook bij toeval tegen in overijsel waar wij oude foto’s aan het kijken waren.
Aan de zomervaart had je ook nog de cake walk ik weet niet of ik het helemaal goed schrijf, stond naast de botsautootjes. Dat was meer een loop attractie over allerlei banden.
En niet te vergeten de hijskraantjes deze stond altijd naast ijssalon Drift, ik heb daar wat een goudkleurige wekkertjes uitgehaald,die kon je dan weer omruilen voor een andere.
Op de hoek de snoepkraam, nog een lekkere kaneelstok voor je naar huis ging, helemaal blut
volgende dag weer.
Marry
Marry (Email) - 05 05 10 - 13:28

Zeg Ron, je denkt toch niet dat ik op mijn ouwe dag nog om die paddenstoelen ga hangen toch? Ik zie ons al helemaal liggen. Pfffffffffff doe maar ff niet.
Marry ik maak me niet druk en mail er ook niet achteraan (daar heb ik zo mijn knechtjes voor he Ed?) Ik vind het alleen niet netjes.
Ik had op een gegeven moment een vriendje, geen idee meer wie, die kon heel goed schieten. Ik had een enorme bos van die bloemen. Daar liep ik dan de hele avond mee te flaneren. Errug he ???
wil (Email) - 05 05 10 - 13:34

De Cake-Walk kan ik me op de Zomervaart niet herinneren, wel op de Zaanenlaan.

Die hijskraantjes, en ook die soort klokken, van die plateaus met zo’n ronddraaiende pijl wat leek op een klok. Als je dan op een knop drukte ging die pijl stoppen, maar hij draaide altijd nog een stukje door, waardoor de kans groot was dat je nét naast een stip terecht kwam en dus niets won… Mijn zus Margreet kwam altijd met allerlei klokjes thuis, die ze met die dingen had gewonnen. Op een gegeven moment mocht ze niet meer meedoen omdat ze teveel klokjes won.

En nog zo’n kinder-attractie, die watergoot met van die plastic eendjes er in. Die moest je er uit vissen, en dan zat er een nummer onder wat correspondeerde met een prijs.
Ed Post (Email) - 05 05 10 - 13:40

Your wish is my command Wil. Ik kijk daar toch iets ander tegenaan, andermans foto gebruiken prima, maar niet je eigen naam erbij zetten.
Ed Post (Email) - 05 05 10 - 13:42

Trouwens, die hijskraantjes Marry, dat was best nepperij. Ik kon het niet zo goed en de horloges zaten in gladde lange doosjes. Die vielen er altijd uit en de wekkertjes lagen altijd midden in andere rommel zodat je ze bijna niet te pakken kreeg. Er was wel een jongen die het heel goed kon. Hij haalde de ene na de andere wekker eruit. Toen mocht ie niet meer van de baas. Treurig toch?
Die Cake-Walk heeft ook een keer helemaal achteraan gestaan op de plek waar ook de raketjes wel stonden.
Volgens mij, hebben we met z’n allen vandaag niks te doen zo te zien.
wil (Email) - 05 05 10 - 13:43

Helemaal mee eens Ed !!!
wil (Email) - 05 05 10 - 13:44

O dat verhaal van die klokjes zal Margreet zijn geweest. Dat wist ik dus niet meer. Ik ging ook wel met haar naar de kermis. Ja ja, lange termijn geheugen he ??
wil (Email) - 05 05 10 - 13:46

Helaas liepen er in die tijd weinig vaders met camera’s rond op de kermis. De vader van Ron was één van de weinigen. En ook ging men niet vaak speciaal naar de kermis om daar foto’s te maken, zo goedkoop was dat allemaal ook niet. Maar nu in het digitale tijdperk zie je dat het maken van foto’s toch van groot historisch belang is.
En nee Wil, ik denk dat alleen Ron nog op de kermis rondhangt….
Ed Post (Email) - 05 05 10 - 13:48

Inderdaad Wil een saaie dag,we hadden wel met z’n allen naar de kermis kunnen gaan haha. Hadden we wel een dikke portemonaie mee mogen nemen, de prijzen liggen ietsje anders tegenwoordig.
Nog even over die hijskraantjes, ik haalde er ook teveel wekkertjes uit, het hele huis stond vol met die dingen. ik hield op een gegeven moment maar die gouden zocht de mooisten er uit, omdat ze gewoon niet meer naar je toe kwamen. Ja…dat was zeer klant vriendelijk.
Nu ga ik naar mijn moeder.

marry
Marry (Email) - 05 05 10 - 14:02

Ron, ik kan ook maar niet op de naam komen van de eigenaar van de draaimolen uit Helmond. Ik kan dit niet uitstaan. Zijn het dan toch de jaren? Het was vader, moeder, zoon en dochter. Ik zie de zoon nog zo staan met zijn leren tas op zijn buik. Heel veel jaren hebben ze met deze molen op de Zomervaart gestaan. Een pracht. Als je bij zo,n molen als de raketjes werkte/hielp dan had je de muziekband een maand later nog in je heeft zitten, nummer voor nummer zat in je hoofd gestampt.
Peter Ransijn - 05 05 10 - 16:09

die molen was van nico dauphine uit helmond
emile (Email) - 05 05 10 - 18:04

emile bedankt voor de informatie.

groet Peter
Peter Ransijn - 05 05 10 - 18:21


In je heeft zitten, mag in je Hoofd zitten zijn. Mijn ogen worden ook al slechter zeker? Sorry.
Peter Ransijn - 05 05 10 - 21:39

Sorry dat ik aan deze gezellige bijeenkomst, vandaag, niet kon deelnemen, maar ben de hele dag, vanaf 12.00 uur vandaag tot net, bezig geweest om een nieuw aangekochtte (na ja… 3 jaar oud, overgenomen van een computer-kameraad van me) p.c. te installeren en te fine-tunen. Dat kostte heel veel tijd. Dus even kijken wat jullie allemaal erbij hebben geschreven…

Leuk, Peter, dat je – via Emile (bedankt, Emile!!!) aan de naam Dauphin uit Helmond bent gekomen. Dat was dus de eigenaar van die prachtige draaimolen op de Zomervaart.

Ik zat er niet ver naast met Dauphine… (Fotografisch geheugen, Marry??? Ja, dus… Het zit nog goed op mijn ‘‘harde schijf’‘ opgeslagen, maar soms raakt het weleens aardig ‘‘gefragmenteerd’‘, hoor, dus dan moet ik ook weleens zoeken, HAHAHAHAHA...

Ja, Ed. Mijn vader kiekte graag en zeker ook kermisfoto’s van Hetty en mij. Kijk maar even op de Haarlemse Kermissite… Zie je dat kleine jongetje zitten in het blokje ‘‘historie’‘... Dat ben ik dus, in die brandweerauto in een draaimolen op de Nassaulaan-kermis.

Ook die knaap op dat fietsje, gezeten in een draaimolen, ben ik… iets ouder. Denk zo’n jaar of 7 a 8 jaar. En laat DAT nou die draaimolen van Nico Dauphine zijn, want dat plaatje is geschoten op de Zomervaart!!!

Ed heeft het over een spel met een draaiende wijzer en dan drukte je op een knop en stopte die wijzer. (Die vaak voorbij het prijsje schoot, die je graag wilde hebben, hahaha…)

Dat spel heette Rotary, meen ik. Dan had je nog die bekende Bulldozers die muntjes wegschoven en ineens had je weer een handvol munten, die in het bakje vielen. Leuk spel. Kon je je uren mee vermaken, tot je er ‘‘ziek’‘ van werd en maar je prijs ging halen.

Dat hijskranen-spel met die ‘‘grijpertjes’‘ waren de Holy-Cranes… Meestal was de ‘‘grijp-kracht’‘ zodanig matig, dat je zelden ‘‘beet’‘ had. Pats… kwartje weg en daar ging dat ding weer naar z’n begin-positie… Maar ik heb eens een wekker, op de Zaanenlaan, met die grijpkraantjes eruit ‘‘gevist’‘.. (Kwestie van geluk, hoor, want ben niet zo fortuinlijk…)

En Wil ziet zichzelf niet meer op een paddestoel in de Holle Bolle Gijs zitten? Ach, Wil; een flinke neut op en je merkt er niks van… Goeie tip voor als je eraf valt… Trek, bijvoorbaad, even een spijkerbroek, of zo aan… Val je wat discreter, hahahahaha…

Want ja, Wil, misschien komt de Wald Idylle volgend jaar naar de Zaanenlaan. Zou best leuk zijn. Mmm… nou ik ga sowiezo lekker daar kijken en een praatje met Hans Fabrie maken. Laat maar komen die attractie, hartstikke leuk!

Op de zomervaart is, in mijn herinnering, nooit een cake-walk geweest. Wel op de Zaanenlaan en de Nassaulaan, etc. Maar ik kan mij vergissen, hoor. Ik kwam daar pas in 1961.

Een kinderattractie met een spoortrein herinner ik me niet meer, Ed! Maar ja… jij als treinliefhebber zal daar zeker menig uurtje hebben gespeeld bij die attractie!

Nog 1 anecdote en dan ga ik maar eens ‘‘ter bedde’‘. Vader, moeder, mijn zusje en ik gingen eens naar de Zaanenlaan. Ze wilde de Cake-walk in, maar BUITEN-0M, die dansende trappen op.

Ze bleef, halverwege, steken en ik zag alleen die twee benen, op verschillende treden, op en neer gaan, want ze kon niet verder komen en dorst ook niet meer naar beneden. Helemaal in paniek en ik stond te JANKEN van het lachen.

Pa kwaad, want ‘‘ik moest mijn zus niet zo plagen’‘, maar ja, Jezus…hahaha… Het was geen gezicht, die dansende benen van die mislukte trappen-beloop, naar boven toe…
Ron - 05 05 10 - 23:38

Terwijl jullie in Holland liggen te slapen zit ik hier (USA)te lezen de verhalen over de kermis op de Zomervaart. Ik ben er vermoeid van maar het heeft weer veel herinneringen op gebracht. “Holle Bolle Gijs”, zweefmolen, enz. Was er ook niet een olliebollen kraam, grote schommel? En was er ook niet later de drum met 2 motor duivels. Ik geloof dat het Duitsers or Oostenrijkers waren. Mijn herinneringen zijn 50 jaren oud, de verhalen hier boven brengen vele weer naar boven. Ja met alle ellende van na WW2
was het toch een goede tijd om op terug te denken. Zoals eerder gezegd niet veel politie en een vervelende jeugd. We gingen naar de kermis voor het plezier niet om rotzooi te schoppen.
Keep the stories coming.
Groetjes uit de USA, John Jordan-Nijlstraat
John Jordan (Email) - 06 05 10 - 02:44

Leuk dat er ook eens andere mensen hun herinneringen vertellen, zelfs uit de USA.
Ja een oliebollen kraam was er ook, vlak bij de brug stond deze. Maar een grote schommel weet ik niks van.

Maar Ron de cake-walk stond er echt hoor, heeft er jaren gestaan ( vond ik niet zo veel aan ) ben er 1 keer in geweest.
Gr. Marry
Marry (Email) - 06 05 10 - 08:58

Ja, ja… ik geloof je, Marry. Maar ik kon het mij niet herinneren, wellicht omdat het iets voor mijn (Richard Holkade) tijd was, snap je? Heb, in mijn herinnering, geen Cake-walk gekend, omdat ik pas in 1961 op de flat kwam wonen. Was ‘ie er toen nog? Hoor ik wel even.

Ik zal mijn stukjes weer iets korter houden, want heb vaak moeite mijn herinneringen te ‘‘kanaliseren’‘. Trouwens; waar blijven andere mensen van, bijvoorbeeld, de Richard Holkade en omgeving? Ze mogen ook bijdragen, dan draait het niet telkens om dezelfde namen…

Even korte herinnering, dan. Herinneren jullie die attractie ‘‘The Para-troopers’‘ nog? Stond 1 keertje op de plek van de zweefmolen. Een draaimolen in schuine stand met reuzenrad-achtige gondeltjes aan armen.

Het draaide snel rond en je kwam boven de daken van de huizen uit, van diegenen die toen het 2e deel van de zomervaart bewoonden.

Was een leuke attractie. The Para-troopers. En het opbouwen, opzich, was al een feest! Kris-kras auto’s met opleggers, of bak-wagens en dan kon ik urenlang het opbouwen gadeslaan. Precisie-werk hoor!

De centrale as van de draai en zweefmolen moest altijd exact waterpas opgesteld worden. Werd met een kraantje overeind gezet en dan maar meten en ‘‘opvullen’‘ met plankjes, totdat de as helemaal stabiel en strak waterpas stond.

Daarna kon de draagconstructie, de draagarmen en, tenslotte, de prachtige decor-stukken in worden gehangen. Die olieverf-schilderijen waren, opzich, al van een schitterende kwaliteit. Die panelen zouden het in een museum niet slecht doen. Prachtig beschilderd waren die molens. Tegenwoordig gaat het opbouwen erg snel.

Die attracties staan, kant en klaar, op verrijdbare vaste onderstellen met wielen. Kwestie van ‘‘stempelen’‘ uitklappen, gondels monteren, spanning en hydrauliek aansluiten en je kan zo’n 6 uur later beginnen met je attractie. Dat had je vroeger allemaal niet. Dat ging zoveel langzamer… Wat een tijd, he?
Ron - 06 05 10 - 10:27

Tja, we zitten pas aan de 75 reacties…....
Foto’s willen we zien!! Ik heb zo’n beetje het hele internet afgestroopt, maar kan niets meer vinden. Ben daar niet de enige in, ook E. Mense van http://www.kermis-haarlem.nl probeert overal foto’s vandaan te krijgen.

Gisteravond was ik bij een oude vriend (en oud-buurtgenoot) van me en hebben we het ook nog even over de Zomervaartkermis gehad. Hij kwam zelf ook met de attractie “Vechten met de beer”. Volgens hem was dat gewoon een hele grote sterke kerel waar je mee moest vechten (worstelen). De Cake-Walk kon hij zich niet herinneren.

Die Para-Troopers kan ik me ook niet herinneren, die goktent met die bulldozers wel. Je had aan de voorkant zo’n metalen sleuf waar je je munten in moest laten rollen en die draaibaar was, zodat je kon mikken waar die munt moest vallen. Ja, daar kon je heel wat geld aan uitgeven. Ik heb een foto van zo’n ding bijgevoegd.
Ed Post (Email) (URL) - 06 05 10 - 11:32

Was die Para-Trooper zoiets als op bijgaande foto Ron?
Ed Post (Email) (URL) - 06 05 10 - 11:46

Dat is ‘m precies, Ed! Die molen bedoelde ik. Stond ‘n keer op de plek van de zweefmolen, of ernaast, maar wel op het tweede gedeelte.

Ik heb, trouwens, een heel leuk fotootje van mijzelf teruggevonden, in de zweefmolen op de zomervaart. In volle ‘‘vlucht’‘ genomen. Moet even kijken hoe ik het kan uitvergroten. Anders stuur ik ‘m wel even door naar jou.

Als je wilt, Ed, mag je die even vergroten en in een URL plaatsen voor me, okay? Leuk dat je die foto vond! Je bent daarin wel creatief!
Ron - 06 05 10 - 12:01

Ed, het waren ECHTE BEREN! ik ruik ze nog. Maar wat ik al eerder zei, wat er in die tent tevoorschijn kwam weet ik ook niet. Ze stonden ter hoogte van dat heren kappertje aan de zomervaart.

Gr. Marry
Marry (Email) - 06 05 10 - 13:49

Klopt, dat zei hij ook, buiten echte beren in een kooi, maar binnen een grote kerel….
Ed Post (Email) - 06 05 10 - 13:52

Die foto van mijzelf in de zweefmolen houden jullie nog heel even tegoed. Het komt eraan.

Moet even een apart onderdeel van mijn scannerprogramma installeren. Die staat er niet op, kwam ik ineens tot de ontdekking.

Ga wel ff puzzelen. Ik scan altijd ‘‘rechttoe, rechtaan’‘ documentjes. Dat lukt.

Dus moet deze ‘‘Provinciaal’‘ z’n hersens even wat dieper laten gaan met foto-bewerkingen en hoe je foto’s groter krijgt tijdens een scan, zonder dat e.e.a. ‘‘dichtslaat’‘ van de pixels en je niks meer ziet, behalve ‘‘blokjes’‘. (ben ik nooit zo mee bezig. Puzzel wel ff.)
Ron - 06 05 10 - 14:24

Even nog een mededeling. Ik heb zojuist Ed Mense, de kermis-coordinator van de Gemeente Haarlem, een mail gestuurd en vertelt over onze site, hier, de herinneringen aan de Zomervaart-kermis en vooral gewezen op de attractie die daarin een middelpunt neemt.

De Holle Bolle Gijs, oftewel thans; Wald Idylle. Ik heb voorgesteld (gevraagd) of hij wil overwegen om deze attractie van Hans Fabrie, volgend jaar, op de Zaanenlaan een plek wil geven.

Dus als Hans Fabrie dit leest; Hans, ik heb geprobeerd een ‘‘lans’‘ voor je te breken! Wellicht neemt hij contact op. Het email-adres is: info@kermis-haarlem.nl

Nou, mij benieuwen of hij wat voelt voor een synthese dussen een vleugje nostalgische kermis van ‘‘toen’‘ / versus modern. Meer kan ik niet doen.
Ron - 06 05 10 - 19:13

Ik herinner me ook weer de kleding uit die tijd,lakjassen hadden we.Wit waren ze,ongelooflijk,dat ik daar nu op kom.En aan de HOLLE Bolle Gijs heb ik ook de herinnering van s avonds loeihard gaan en dat iedereen over elkaar viel.Prachtig!!!!!Groetjes, Ina

Ina - 08 05 10 - 13:27


Goedemiddag,

Ik lees hier over de kermis in Haarlem en met name over de Holle Bolle Gijs.

Nu ben ik waarschijnlijk van een jongere generatie ( 40 jaar ) maar ik zelf heb de kermis op de Nassaulaan niet meegemaakt, waarschijnlijk mocht ik daar dan niet komen.

De andere kermissen heb ik wel meegemaakt, maar mijn Holle Bolle Gijs stond op het van Zeggelenplein en daar zie ik niemand over schrijven.
Het lijkt mij toch sterk dat jullie dat dan niet hebben meegemaakt.

Groetjes Marcel

Marcel - 23 05 10 - 10:27

Eerste deel nieuwbouw Zuidstrook



Nieuwbouw

Aan de kant van de Schipholweg ontstaat een ware entree voor Haarlem. De nieuwbouw krijgt aan deze kant een dynamische uitstraling. Het nieuwe visitekaartje van Haarlem! De nieuwbouw loopt af richting de rest van de buurt. De sfeer is dan minder grootstedelijk, maar vrij intiem, met groene binnenhoven.

Voorlopig ontwerp Hannie Schaftstraat klaar
Het voorlopig ontwerp van de eerste twee nieuwbouwblokken aan de Hannie Schaftstraat is klaar. Ymere ontwikkelt deze eerste nieuwbouw. Het ontwerp toont globaal waar de woningen zich in de bouwblokken bevinden, hoe de toegang is geregeld en waar de parkeerplaatsen, bergingen en balkons komen. Details zoals kleuren en materiaalgebruik volgen later in een Definitief Ontwerp. Beide bouwblokken krijgen zowel appartementen als eengezinswoningen,
variërend van 3- tot 6-kamers. De woningen liggen rond een binnenterrein en alle appartementen hebben een balkon of terras. Aan de zijkant van de bouwblokken komt een toegang naar de parkeervoorziening voor de bewoners.


Planning
De sloop van de eerste fase start na de jaarwisseling 2010-2011. De eerste fase van de sloop bestaat uit de even huisnummers aan de Hannie Schaftstraat, van 58 t/m 146 en 152 t/m 166 (tussen de Prins Bernardlaan en het verlengde van de Pladellastraat) en de huisnummers 38 hs t/m 56 II. In de loop van 2010 vertrekken alle bewoners uit deze woningen. De bouw van de nieuwe woningen start naar verwachting zomer 2011. De andere projecten van Elan Wonen en Pré Wonen volgen hierna.