Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


woensdag 17 maart 2010

Schooltuinen aan de Richard Holkade



Foto: Ed Post

Na maanden stilte is hier weer een oude foto! Nu eens niet van de Amsterdamse buurt maar de Slachthuisbuurt en wel de Richard Holkade. De vader van Ed Post nam deze foto vanaf zijn balkon in 1963. De huizen en flats waren nagelnieuw en in de verte zie je een van de weinige hoogbouwflats van die tijd, het Fluorgebouw.

Links de schoorstenen van de Mariastichting en meer naar rechts de torens van de Bavokathedraal aan de Leidsevaart. De familie Post keek uit op de schooltuintjes waar vele buurtkinderen hun eerste kennismaking hadden met het verbouwen van worteltjes en bloemen. Ook lag er een weiland waar een boer koeien op liet grazen (of waren ze ontsnapt uit het slachthuis?) Inmiddels ziet het er daar heel anders uit zoals iedereen weet en binnenkort zal het aanzicht van de buurt weer veranderen als we de plannen van de Gemeente Haarlem moeten geloven.

__________________________________


Erg leuk je eigen foto terug te zien, en misschien nog een opmerkelijk detail, de hoogbouw van de Mariastichting moest nog worden gebouwd, maar inmiddels is die ook al weer verdwenen….\nDat dit geen ontsnapte slachthuiskoeien zijn moge duidelijk zijn, wanneer die ontsnapten doken ze meestal regelrecht de Go (Gouwetering) in, en dat heb ik ook regelmatig zien gebeuren.
Ed Post (Email) - 07 11 06 - 16:57


Wat een leuke foto van de schooltuintjes, als kind zat ik op de Meester Tielschool in de buurt en ook ik had daar een tuintje, regelmatig fiets ik er nog langs en met veel plezier denk ik terug aan mijn schooltuintjestijd. Groet Jettie
jettie (Email) - 18 11 06 - 11:23


Leuke rubriek. Ik ga gelijk even in mijn album kijken. Ik woonde destijds op het slachthuis in de grote woning op de hoek van de Oorkondelaan. Dit waren inderdaad geen losgebroken koeien. In de zomer gebruikte een boer dit weiland voor zijn vee.

groet aan allen,

Bart Tangerman
Bart Tangerman (Email) - 06 12 06 - 20:32


Nee, ik had een tuintje naast de school waar ik op zat. De Bernardusschool aan de Richard Holkade. De tuintjes waar we het hier over hebben liggen aan de kant van de Hannie Schaftstraat en vanaf daar moest je er ook naar toe, als het al niet vanaf de slachthuiskant is…Ik kende het stukje grond eineglijk meer als “het landje” af en toe een fikkie en af en toe hutten bouwen. En dan had je buurtagent Smeets die dan altijd even kwam kijken…
Serge (Email) - 12 12 06 - 19:47


Hee Bart, leuk je ook hier tegen te komen.

Over fikkie gesproken…., ik geloof dat ik nog ergens een dia heb liggen dat het houten gebouwtje van de schooltuintjes in de fik stond.

Toch eens opzoeken….
Ed Post (Email) - 16 12 06 - 12:39


Ja, die schooltuintjes….heb ik ook nog in staan wroeten. Alleen de “droogbloemen” én de radijsjes deden het goed. Trouwens, rode bieten hadden we ook, die aten we onderweg naar huis al op.
Ada Howell-Spits (Email) - 25 02 07 - 21:25


ik ben in 1962 geboren en verhuisde op mijn 4e naar schalkwijk. Van de richard holkade herinner ik mij weinig, behalve de vele dia’s die mijn vader maakte van tv kijkende kinderen (broertjes, zusjes, flatkinderen), allemaal bij “ons” thuis. Ik weet ook nog dat ik poppenkast speelde bovenaan het trappenhuis met door mijn vader gemaakt poppen. Moeder is 84 en nog goed bij de tijd, pa is overleden in 2001 . .
Reij Reijerkerk (Email) - 02 03 07 - 10:52


Tja, dat krijg je als je zo’n beetje als eerste in de flat TV had….

Altijd gezellig met z’n allen bij jullie TV kijken.
Ed Post (Email) - 02 03 07 - 13:07


ik (Rein Reijerkerk) ben in 1962 geboren en verhuisde op mijn 4e naar schalkwijk. Van de Richard Holkade herinner ik mij weinig, behalve de vele dia’s en foto’s die mijn vader maakte van tv kijkende kinderen (broertjes, zusjes, flatkinderen), allemaal bij “ons” thuis. Ik weet ook nog dat ik poppenkast speelde bovenaan het trappenhuis met door mijn vader gemaakte poppen. Onze moeder is 84 en nog goed bij de tijd, onze pa is overleden in 2001 . .

Ik tennis o.a. met John Mens van de Heriëtte Bosmanstraat of Pijperstraat?
Rein Reijerkerk (Email) - 02 03 07 - 20:33


Die schooltuintjes. Ik heb er één jaar in mogen wroeten. We hadden een tuintje helemaal achteraan. Daar was de grond gort droog. Daar wilde dus niks groeien. Vooraan het dichtst bij de sloot zaten de tuintjes met de beste grond.

Dat weiland, keken we op. Twee keer per dag kwamen de melkmeisjes met hun krukjes om te melken. Jammer van dat lelijke gebouw. Dat hadden ze nooit moeten doen.

Groet,
wil kuipers-spits (Email) - 04 04 07 - 17:01


Helemaal mee eens Wil.

Ook wij keken er recht op en opeens werd ons uitzicht behoorlijk ontsiert door dat lelijke gebouw….

Ik heb een foto van die situatie bijgevoegd.
[Ed Post] (Email) (URL) - 04 04 07 - 17:14



ja, jammer he??? Vreselijk jammer!!!!

Het ontsiert enorm en het past er totaal niet tussen!

Sorry, maar ik wil toch ook nog even een duit in het zakje doen!!!

groetjes Ada
Ada Howell-Spits (Email) - 04 04 07 - 22:06


Ook Marry Spijkerman ploeterde op de schooltuintjes. Onder de url een foto van haar uit 1961
wil (Email) (URL) - 07 05 07 - 21:54



Ja, kan me die schooltuintjes nog goed herinneren. Je vond in die tijd nog van die witte tabakspijpjes (in stukjes weliswaar) tijdens het harken.
Peter Veenendaal (Email) - 04 06 07 - 22:36


Ja die tabakspijpjes…..waar was dat eigenlijk van? Ik zal er nog even een foto bij doen van mijn zus Ank ook van de schooltuintjes.
Ada Howell-Spits (Email) (URL) - 16 07 07 - 12:00



Ada, eeuwen lang werd er gerookt door lange dunne witte pijpen, met pijpenkopjes er op. Soms waren ze erg mooi bewerkt, maar gingen snel kapot. het was denk ik iets van gips of zo.Vandaar al die stukjes pijp in de aarde.
Marry (Email) - 26 07 07 - 19:52


De eigenaar van de koeien op het land bij de schooltuinen was Gerrit Hoenderdos. Deze boer woonde aan de Zuid-Schalkwijkerweg nr.14.

Gerrit liep samen met zijn dochters (Mientje en Rina)ook een schillenwijk door de Slachthuisbuurt. Als kleine jongen mocht ik altijd met het paard en de wagen rijden (paard Corrie). Aan het eind van de rondgang naar de boerderij terug rijden. En dan het hele stuk lopend terug. Toen was er van nieuwbouw in schalkwijk niets te bekennen, dus langs de Zuid en Noord-Schalwijkerweg terug. Het duurde even maar je vond het geweldig.
Peter Ransijn (Email) - 01 08 07 - 19:08


Al het stukje in het HD gelezen, van Ko van Leeuwen?

Heel leuk stukje. Maar Mientje liep met haar vader, wel degelijk voor 1960 de schillenwijk in de Slachthuisbuurt.
Peter Ransijn (Email) - 11 09 07 - 09:19


Goedendag mensen,

Wat leuk om hier over de dochters van de heer Hoenderdos te lezen. Ik herinner mij de twee dames Mientje en Rina nog bijzonder goed!

Ik woonde met mijn ouders en zus aan de Richard Holkade en keken recht op het weiland waar boer Hoenderdos, inderdaad, zijn vele koeien hield.

(Het enige landelijke tafereel, midden in een stadswijk. Dat was, opzich, al heel uniek! Later werd dit beeld zwaar verstoord door de komst van het I.C.T. gebouw. Vreselijk jammer.)

Ergens op de Haarlem Oost-site is er eerder dit jaar nog geschreven over die ‘‘twee hele leuke boerinnen’‘ die iedere dag het land opkwamen om dan de koeien te melken en schillen op te halen.

Ik weet nog dat ik als kind weleens vanaf het balkon naar de twee ‘‘boerinnen’‘ (Mientje en Rina) zwaaiden als ze de koeien molken. Dan zwaaiden ze altijd vrolijk terug. Leuke tijd!

Ik zag Mientje en Rina iedere dag komen. Ze reden eerst in een blauw autootje. Later reden ze in een grijs autootje. Deze werd steevast bij het hek geparkeerd en liepen de dames het land op. De koeien herkenden ze altijd meteen!

Dat leuke landelijke tafereel konden we iedere dag gadeslaan. Als kind van van ‘n jaar of 6 a 7 was ik (in mijn kinderlijke onschuld!) nogal gecharmeerd van de jongste van de twee dames.

Het was een Hollandse frisse ‘‘meid’‘ met rode appelwangen. (Was het Rina?) Liep altijd met een bonte rode doek op het hoofd gebonden en in een blauwe overall met grote leren laarzen.

Zo liepen ze iedere dag parmantig het land op. (‘s Winters kon je er wel ‘ns paarden-schedels vinden, want Slachthuis!)Het was een leuk stel!

Ik herinner mij dat ik ze weleens tegenkwam in de buurt van de Diederickstraat, als ik naar de Meester J. H. Thielschool liep waar ik toen op zat. Dan liepen de dames te zeulen met schillen.

Leuk dat ‘‘Mientje en Rina’‘ in dit verband werden genoemd. Ik heb nooit geweten dat ze dus de dochters van de heer Hoenderdos waren en zo heten, zoals ze worden genoemd. Voor mij waren het altijd ‘‘de boerinnen’‘. Leuke bijdrage van de heer Ransijn!

Met vr. gr.,

‘‘Richard Hol’‘.
''Richard Hol'' (Email) - 11 09 07 - 11:13


Ja Richard, vooral vanaf nr 43 kon je dat errug goed bekijken… ;-)
Ed Post (Email) - 16 10 07 - 19:14


Hahahahahaha,

Heel goed, Ed!!!!
Richard Hol - 16 10 07 - 20:16


Geen opmerkingen:

Een reactie posten