Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


donderdag 25 augustus 2011

Het 'Kippenbruggetje' aan de Richard Holkade


25 augustus 2011
Door: Ed Post


Voor veel (oud)bewoners rond het Slachthuis een begrip, het 'Kippenbruggetje' aan de Richard Holkade, net voorbij het Slachthuis. Wie heeft daar niet overheen gelopen. Tot en met mijn twaalfde jaar liep ik bijna dagelijks over dit bruggetje tussen mijn huis op de Richard Holkade en de Aeneas Mackayschool op de hoek van de Zomervaart.

Inmiddels zijn we al bij het derde bruggetje aangeland. De eerste was een betonnen exemplaar met aan weerzijde een grote metalen leuning.

Het eerste Kippenbruggetje, augustus 1954 (foto Marry Spijkerman)

De tweede was een houten bruggetje en was een stuk breder. En het was dit exemplaar waar ik dus zoveel jaren overheen ben gelopen.

Het tweede bruggetje, door mij gefotografeerd in 1985

Zoals gezegd, inmiddels hebben we bruggetje nummer drie. Dit bruggetje is weer een wat smaller exemplaar, en opvallend detail is dat hij nu niet meer in het verlengde van de Slachthuisstraat ligt, maar een stukje is opgeschoven naar de Godfried van Bouillonstraat.

Het derde en huidige bruggetje, door mij gefotografeerd in 2011

Op dit punt lagen dus de eerste twee bruggetjes

In de volksmond werd het bruggetje altijd 'Kippenbruggetje' genoemd, maar waar deze naam vandaan komt??? Wie het weet mag het zeggen.

2 opmerkingen:

  1. geen idee waar de naam vandaan komt...ik heb mijn moeder nog even gebeld (die weet heel veel van die dingen) maar helaas.....Dat eerste bruggetje...ik fietste er ooit overheen (mochten we niet trouwens) met Jannie Teunissen in mijn kielzog...toen ik aan de overkant was was Jannie verdwenen....ja ze was ernaast gefietst het water in...om nooit te vergeten..
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal Ada. Ook ik mocht er nooit overheen. Ik vond het ook een eng bruggetje.

    BeantwoordenVerwijderen