Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


vrijdag 2 september 2011

Fotoshoot Richard Holkade e.o.


2 september 2011
Door: Ed Post


Na een lange regenachtige periode scheen vandaag eindelijk weer eens de zon. Een mooi moment om er op uit te trekken en een fotoshoot te maken rond de Richard Holkade.

Nu stond op de Digitale Wijkkrant Haarlem Oost het houten bruggetje over de Zomervaart in de belangstelling vanwege een algehele renovatie. Voor mij dus een mooi startpunt. Overigens heb ik nooit geweten dat dit bruggetje 'Genestetbrug' heet, en daar ben ik zeker niet de enige in...

Vroeger lag er een ander bruggetje, en dan moest je altijd tussen de kleine huisjes op de achtergrond door om bij het bruggetje te komen. Als kind zijnde kwam ik heel vaak over dit oude bruggetje omdat ik aan de andere kant een tante had wonen. Nu is dit bruggetje afgebroken en werd er naast deze huisjes een nieuw bruggetje gebouwd (en inmiddels ook weer gerenoveerd). Helaas heb ik van het oude bruggetje geen foto's, dus als iemand mij daar aan kan helpen, heel graag.

Van dit bruggetje linksaf de Richard Holkade op, en meteen weer een mooi fotomoment, Het eind van de Gouwwetering. Hier moet vroeger dus een molen hebben gestaan (zie eerder artikel over Romolen), maar daar is helemaal niets meer van te zien.

Links aan de overkant stond op de plaats van het lichte appartementencomplex tot 1985 de Aeneas Mackay lagere school, waar ik 6 jaar van mijn jonge leven heb mogen doorbrengen.

Voor mijn gevoel was vroeger de Richard Holkade een heel brede straat, maar nu is duidelijk te zien dat het maar een gewoon straatje is. Wel nog steeds met die imposante grote bomen, en ik moet er dan ook niet aan denken als deze bomen er niet meer zouden zijn.

Ook die eenvoudige Gouwwetering (Go) blijkt een fotografisch juweeltje te zijn...

Natuurlijk mag ook het huidige kippenbruggetje niet ontbreken. Dit bruggetje is toch altijd een heel belangrijke doorgang voor ons oude buurtje geweest.

Als laatste onderdeel nog wat opnames van de sloop van de flats in de Hannie Schaftstraat. Zoals bekend is de sloopaannemer Trasverko uit Rijswijk failliet (zie: Sloopaannemer Hannie Schaftstraat failliet), maar ik zag wel een bord hangen met daarop de naam Beelen. We mogen dus hopen dat de sloop snel zal worden voortgezet, want dat restant is toch wel een triest gezicht.


26 opmerkingen:

  1. Ik wil je een welgemeend compliment geven, Ed, vanwege de absoluut schitterende foto's die je, (ook) hier hebt geplaatst. Dit is weer smullen!

    Meen ik echt en zonder ''geslijm'' (Je kent me. Niet naar ''links'', niet naar ''rechts'', maar ''recht door zee''. Als ik een klein puntje van kritiek zou kunnen vinden, hoor je gerust ook!)

    Geen kritiek! Heel mooi, hoor! Ik heb genoten van je fotografie-kunst! Maar ja... Als je het na zoveel jaar nu nog niet kon, dan zou je het nooit leren, he? Ziet er goed en verzorgd uit!

    Ja, dat de van Beelen groep het wellicht (en als je dat bord hebt gelezen, ik zag het nog niet eerlijk gezegd)dan staat het dus op zeker dat mijn eerdere vermoeden dus waarheid worden.

    Transverco kan z'n spullen pakken. Van Beelen is wel de beste op dat gebied. Je ziet ze heel vaak bij ''Transportwereld'' en zijn ook een van de sponsors van dat programma. (Dat wel!)

    Ja! Als het toch moet gebeuren, dan nu maar eens in 1 keer goed vakkundig en met moderne en goedwerkende materialen en grijpkranen, zou ik zeggen! Kan toch de ''target'' gehaald worden!

    Groetjes en fijn weekend,

    RON!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je leuke reactie Ron.

    Dat bord van Beelen hangt aan het hek aan de kant van de Schipholweg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag gedaan, Ed! Ik was me niet bewust van dat bord? Was er nog niet langs gekomen. We zullen de hernieuwde activiteiten, of moet ik zeggen ''rest-activiteiten'', gaan zien, na de bouvak.

    In ieder geval is er weer genoeg te zien en natuurlijk weer, neem ik aan, te ''kieken''?! (Dadelijk met een totaal ''ander logo'', hihi.)

    Benieuwd naar Van Beelen's ''aanpak''.) Met deze ''binnen-komer'' komen ze in ieder geval wel sterk te staan bij de nieuwe aanbesteding voor de volgende fase(n), denk ik zo ineens!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel even opletten wanneer ze weer aan de slag gaan, want ik heb zo'n idee dat het laatste stukje zo weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zou heel goed kunnen, Ed! Ik denk dat hun aanpak, op basis van veel beter functionerende apparatuur, een stuk effectiever zal zijn!

    Zoals ik al zei; weten ze dat waar te maken en de targets, alsnog, te halen, staan ze sterk voor de nieuwe aanbestedingen. Het blijft voor mij toch een heel merkwaardige situatie dat de opdrachtgever niet een te contracteren bedrijf, vooraf, doorlicht, om te zien of een bedrijf waarmee je in zee wilt gaan wel A: financieel gezond is en B: technisch in staat is om, binnen de gestelde targets, een klus optijd te klaren?

    Ik denk dat van Beelen moeiteloos in staat zal zijn e.e.a. voor elkaar te krijgen. Wellicht tegen een hogere prijs als Transverco, want als Nederlands grootste sloopbedrijf (bij mijn weten) weten ze dat ze hun gewicht in ''goud'' waard zijn.

    Bovendien is er al zoveel koper en andere metalen uit die gebouwen gehaald (of gejat!), opdat van Beelen, neem ik aan, geen grote concessies meer kan doen, aan de hand van - anderszinds - de verkoop daarvan, onder de aanbestedingssom te ''duiken''. Kan nu niet!

    Als die theorie klopt, gaat de opdrachtgever nu ''de volle mep'' betalen. Of in ieder geval aanzienlijk meer! Maar goed; het raakt, aan de andere kant, mijn portemonnee weliswaar niet. Toch leuk om daar eens over te filosoferen hoe dat in praktijk zou kunnen gaan en straks wordt opgelost. Maar we zullen het nooit weten!

    Tegelijk realiseer ik me dat feitelijk maar 1 doelstelling geldt op dit moment. Zo snel mogelijk aan de slag om effectief en goed de rest van de slooppanden neer te halen en de kavels te saneren c.q. bouwrijp te maken voor de aanstaande nieuwbouw. We zullen zien hoe snel het er toe gaat. Ik denk ook: ''zo weg''.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed gereageerd, Ron! (Je weet wat ik bedoel! ''De buren''...) Zal voor jou ook niet geheel onverwachts zijn, he, dat van Beelen-groep de opdracht krijgt om de Hannie Schaftstraat sloop klus verder af te maken? Komt er eindelijk schot in de zaak! (Als goed gaat, waarom niet?)

    Je had het laatst nog, las ik, over dat beeld. (Ben even de naam kwijt... ja, daar heb je 't al! O ja! Noach!) Maar dat blijft er gewoon staan, hoor! Inmiddels is het, zoals 't heet, ''onder de aandacht'', zoals je hebt vernomen.

    Ik stel me dit voor; een wethouder die erover gaat heeft het dossier ervan tussen een enorme stapel andere dossiers gelegd en op zeker moment, zo verwacht ik, komt het aan bod!

    Groetjes,

    RON!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat die laatste flat's sneller weg zijn dan Hans Klok een olifant laat verdwijnen.
    Maar wat Ed heeft gekiekt, zijn weer mooie foto's, eigenlijk moest jij de gouden camera krijgen.
    Hoi Ron, zei ik het niet, dat van Beelen meer zal vragen dan de voormalige sloopbedrijf transverco.
    Nu zeg je het zelf, of vergis ik mij.
    Ach wat zou dat, hoop voor de omringende bewoners dat er weer snel gebouwd wordt en dat de wijk weer op mag bloeien.

    Voor de rest, gaat alles goed met jullie.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, ho ho, Ron, hahaha... Ik sprak een vermoeden uit, ten aanzien van Van Beelen. Ik weet niet precies of ze duurder of goedkoper zijn, als Transverco. Het is, meen ik, Nederlands grootste sloop-bedrijf.

    Maar ook voor een groot sloop-bedrijf is het zaak om jezelf niet de markt uit te prijzen met je bod! Dus ik weet het niet. Ach; ze zullen hun kaarten slim spelen. Levert ze misschien nog de rest van de sloopklussen op, nietwaar?

    Maar het kan ook zijn dat je, in retrospectief, gelijk krijgt, Ron. Nee, je vergist je niet! Je had het gezegd! Die ''credits'' wil ik je zeker geven! Eerlijk is waar! Ik trok het in twijfel.

    Nou; de wijk zal zeker wel weer gaan opbloeien, maar dat zal pas gelijke tred met de intredende lente, volgend jaar, houden. Dan moet de kavel bouwrijp zijn, denk ik. (Schema wordt lastig!)

    Verders gaat alles z'n gangetje, Ron. Althans; met mij. Denk met Ed vast ook, gezien zijn mooie foto's. Die vermaakt zich wel met zijn Nikon! Maar laat hij voor zichzelf tegen je spreken. Dat van zijn prijs ben ik met je eens!

    Fijne zondag, Ron!

    Tot horens alhier, he!

    Groetjes,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oke, Ron? komt goed.
    Op deze site wordt tenminste normaal gedaan.
    Heeft ieder op de juiste wijze respect voor elkaar, en wordt men niet uitgefoeterd "je weet wel.
    Hoop dat er nog meer mensen zich aanmelden, wordt het weer ouderwets gezellig.
    Ook jij een fijne Zondag.

    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien een beetje late reaktie op de foto's, maar ze zijn vreselijk leuk. Ik heb er weer van genoten.
    Groetjes Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog even over de Hannie Schaftstraat flat-sloop. Ik zag vanmorgen, tijdens en na het boodschappen halen bij de Aldi, dat er een grote container naast de laatste flats is geplaatst vol met oude voormalige persoonlijke bezittingen van mensen. Er is dus weer actie!

    Ook in deze laatste flats hebben de mensen zo'n beetje thans hun langste tijd gewoond en zullen binnen afzienbare tijd wel gaan verhuizen. Er is dus weer ''beweging''. Verwacht binnenkort bijgevolg ook weer hervatting van de rest-sloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb even gegoogeld op de site van van Beelen sloopbedrijf.
    Het schijnt dat zij in het bezit zijn van een 130 Ton's sloopkraan.
    Als deze erop los gelaten wordt, is het gauw gebeurt met de flat's.
    Dat word voor jullie genieten, om er naar te kijken, tenminste als zij deze kraan gebruiken.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou, Ron; zo'n gigantisch zware kraan zal, hoogst waarschijnlijk, niet worden gebruikt om de rest van de flats en laagbouw weg te halen, denk ik zo.

    (Daar is 'ie me te duur in gebruik voor. Denk aan afschrijvingskosten, etc...)Maar laat ik voorzichtig zijn, Ron; je vermoeden bleek al eerder bewaarheid, maar logisch gezien in relatie tot de aard van deze sloopklus?!....

    Die kraan waar jij op doelt wordt voornamelijk bij hoogbouw en hele zware gebouwen ingezet. Ik denk dat ze dit met lichtere kranen afkunnen. Ik denk dat enkele telescoopkranen genoeg zijn.

    Heb van Beelen met die kraan waar jij op doelt wel aan het werk gezien bij de sloop van de Maria-stichting hoogbouw. Een echt ronduit heel indrukwekkende sloopkraan was dat. Een joekel!

    Was toch wel een gek gezicht om de operatie-kamer, waar ik ook nog in ben geopereerd in 1998, om dat plat te zien gaan... (Moest acuut aan mijn galblaas worden geopereerd.

    Die stond in de zweer en zat tegen buikvlies-ontsteking aan.

    Kostte me 8 dagen verpleging in de Maria-stichting.) Ik heb van Beelen zien werken. Ze werken professioneel, rustig en goed. Perfect! Dat geeft vertrouwen voor de projecten, alhier.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is vandaag 8 september 2011. Nog steeds is er geen beweging te zien op het sloop-terrein aan de Hannie Schaftstraat.

    De twee graaf / sloopmachines van Transverko (met een ''K'' zag ik) staan nog steeds op de sloop-bulten van puin dat nog moet worden afgevoerd. Mij benieuwen wanneer de sloop, nu door van Beelen, verder gaat.

    Een ding lijkt mij, vooralsnog, wel zeker. De ''deadline'' zal op deze wijze bij lange na niet worden gehaald.

    Tenzij, inderdaad nu toch maar Ron, dat van Beelen die 130 tons kraan erbij gaat slepen en in ''no time'' korte metten maakt met de rest van de gebouwen die nog steeds ''plat'' moeten.

    Mochten ze die enorme kraan gaan gebruiken zou het slechts om DIE reden kunnen zijn... Zo efficient mogelijk tijd inhalen, maar toch; economisch is die kraan, feitelijk, niet op dat terrein, lijkt mij zo. We wachten maar af wanneer de activiteiten weer verder gaan.

    Grtx allemaal,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hahahahaha, het lijkt wel op de tv serie "doet tie het of doet het niet"
    Het zou zo maar kunnen dat die 130 ton's kraan de verloren tijd moet goed maken.
    Maar dat denk ik niet, wellicht te duur voor één Flat, dacht jij er ook zo over Ron.
    Zelf begin ik er ook een beetje over te twijfelen
    of BIG BROTHER (kraan) mee doet.
    Wel spannend hé Ron, om te weten wat voor een soort kraan zich te goed mag doen aan de Flat.
    Nou "ja! we wachten af.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou, met mijn ''nies volume'' krijg ik die flats nog wel in 1 keer om! Mogen ze mij dat geld geven, hahaha... (Grapje!)

    Maar dat van Beelen hier een ''gouden kans'' ruikt en krijgt, dat staat wel zo goed als vast.

    Zowel de ''finishing touch'' v.w.b. de Hannie Schaftstraat-flats, die paar die er nog staan, als de volgende fasen...

    Maar ja... Haarlem moest NATUURLIJK eerst weer, voor de zoveelste keer, blunderen met de aanstedingen, nietwaar? Er gaat hier nogal 'ns wat mis, he? Kost dat het barst... ''Geld zat!''

    Groetjes en alvast goed weekend,Ron en overige lezers(essen) van deze site.

    Ron.

    P.S.; Wil is ook van de partij, las ik onlangs hier! Nu de rest nog, van tijd tot tijd. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nou Ron, wat let je om eens een e-mailtje (met link) aan de anderen te wagen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, ''ik blijf aan de gang'', hahaha... Ze kennen de site, ''Eduard''! (Hahahaha...)

    Hee; eet ze met hapjes, straks en spreek je weer, maat!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tot mijn grote verbazing zag ik, dat het grote reclamebord met de naam Van Beelen weer is verwijderd aan de Schipholweg-kant. Vreemd? Het wordt hoe langer hoe duisterder wat er nu gaat gebeuren?

    Inderdaad wat Ron al zei: ''doen ze 't, of doen ze 't niet? Het lijkt zeker wel een spelletje, maar dit spelletje gaat vast wel om een flinke hoeveelheid ''knikkers'', denk ik.

    Ik denk dat er heel wat ''achter de schermen'' gaande is en dan bedoel ik zeker niet het ijzeren Heras hekwerk!

    Maakt Transverko nou een doorstart, was van Beelen te vroeg met het bord, is het bord gejat, of gaat van Beelen de klus afmaken. Tja... het zijn wat vragen die kunnen rijzen bij mensen...

    Het is niet zo dat ik er ''wakker'' van lig, of zo. Verre van dat! Maar eens mens kan zich weleens verbazen over zoveel geheimzinnigheid. Hij mag zijn verwondering daarom wel uitspreken!

    (Volgens mij zijn de bouwvakken ook al weer zeker 1 week voorbij, maar er is nog geen enkele beweging te zien?! Gaat toch wel lang duren!)Het maakt toch wel steeds nieuwsgieriger.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Volgens mij, lijkt erop dat de gemeente nog niet weet wat ie wil.
    Als zij ergens op kan besparen, zullen zij toch nog verder kijken dan hun neus lang is, wie weet zijn er nog meer slopers! die met hun prijs wat lager liggen, maar ik kan het ook mis hebben.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nee; je gedachten zijn bepaald gezond, Ron! Dat kan het ook zijn, hoor. Ik moest (nou ''moest'', vrijwillig dus) vorige week, voor de Gemeente, een hele enquette via internet inleveren met o.a. de multiple-choice vraag, of ik de leefbaarheid van de Slachthuisbuurt verbeterd vind. Ik moest lachen bij die vraag!

    Zoals het nu is? Absoluut niet! Het is een rot zooitje en van krachtdadige, logische en tevens verantwoorde bestuurlijke beslissingen lijkt geen sprake te zijn! Het is een grote kolere-zooi, daar! Wat dit moet worden? Weet het niet.

    Grtx terug,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vandaag, in het voorbij fietsen, merkte ik op dat vrijwel alle afzet-hekken waren omgewaaid vanwege de storm, gistermiddag en deels avond. (Overigens inmiddels wel weer recht gezet!)

    Dat betekende, dat al die tussenliggende tijd de toegankelijkheid tot de oude slooppanden voor de jeugd tijdelijk enorm was vergroot!

    Het mag een wonder heten dat e.e.a. niet heeft geleid tot brandstichting en ander verderf. Ik vraag mij onderwijl af, tot hoever de huidige en de resterende fasen van ''wijk-modificatie'' nog verder in de toekomst worden doorgeschoven?

    Ik denk dat de ''deadline'', zeker v.w.b. de huidige wel flink overschreden zal gaan worden. Betekent bij geval, dat de sloop van de Richard Holkade-flats en achterliggende omgeving, op deze ernstig vertragende wijze, ook wel met minstens 1 jaar weer zullen worden bijgeplust!

    (Opzich goed nieuws, mocht dit een feit zijn of gaan worden voor vele studenten die nu in onze oude woningen wonen, tegen een goedkope huur!)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. in de "Wijkkrant Haarlem Oost" wordt er over gesproken hoe het zou zijn gegaan. (dit voor de geïnteresseerden)....

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Klopt Ada. Het bericht is ook hier terug te vinden: http://richardholkade.blogspot.com/2011/09/lichte-vertraging-sloop-hannie.html

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ron M, ik heb je reactie even naar hier verplaatst aangezien het daar beter bij past.
    http://richardholkade.blogspot.com/2011/09/we-lopen-hier-tegen-een-muur-aan.html

    Grtx,
    Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Ed,
    Graag zou ik je ontzettend mooie foto's willen gebruiken. Zou ik je hierover kunnen bellen? Je kunt mij bereiken via witman@dewijdeblik.com of 020 523 50 90.
    Groet, Marije Witman

    BeantwoordenVerwijderen