Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


donderdag 25 augustus 2011

Sloopaannemer Hannie Schaftstraat failliet


25 augustus 2011
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost


De sloopaannemer die bezig was met de sloop van de Hannie Schaftstraat, Trasverko uit Rijswijk, is failliet. Het bedrijf heeft dan ook de werkzaamheden neergelegd. De verwachting is dat in september de werkzaamheden hervat worden.

Dit betreft voornamelijk de sloop en afvoer van nog 1,5 woonblok en de afvoer van het puin dat er nu nog ligt.

Welke consequenties dit heeft voor de totaalplanning voor het project is nu nog niet duidelijk, maar de verwachting is dat dit tot een minimum beperkt zal blijven. Hierover volgt binnenkort meer nieuws.

Bron: www.slachthuisbuurt-haarlem.nl

6 opmerkingen:

  1. Ja, ik las het ''op die andere site''! Ik viel zowat om van verbazing toen ik het las! De zoveelste blunder in de aanbesteding, in april!

    Wie gaat nu in Hemelsnaam een contract aan met een bedrijf dat op de rand van faissement staat en ook nog eens de beschikking heeft over, blijkbaar, ''afgeragd'' materiaal.

    (Dit MOET de opdrachtgever toch hebben geweten, vooraf? Of zijn er dingen verzwegen? Dan is het echt ''link'' gespeeld.)Dat achterop raken, op schema, heeft Transverko ''genekt''.

    Transverko had natuurlijk gehoopt, wellicht, dat ze die klus helemaal konden afmaken en daarna het faissement? Maar ze konden ''de klus'' niet afmaken en zitten nu met een enorm probleem. Daar gaan we weer!

    Transverko had al de grootste pech gehad tijdens de sloop, zag ik! Hun grootste sloopkraan vertoonde zoveel mankementen dat die, van de weeromstuit, weer werd afgevoerd en ze de rest met kleinere kranen moesten slopen.

    Vertraging op vertraging opgelopen, met als gevolg dat men sowieso al een eind achter kwam te liggen op schema. En als ''klap op de grote vuurpijl'' nu het, onontkoombare, faissement?!

    Ja, ja, ja... Daar zakt je broek dus echt flink vanaf! Nou; dus een nieuwe aanbesteding en maar kijken of Van Beelen groep, of zo, maar de rest van die flats en het puin kan gaan afvoeren...

    Dan heb je wel de beste! Dit is weer echt de zoveelste blunder! Daar was nu in april al die ''poepele-gein'' in de aanbesteding voor nodig! En waar staan we nu? Twee bergen puin en nog anderhalf gebouw, dat binnenkort plat gaat.

    Ik zou zeggen: laat NU Van Beelen maar komen. Als die de enorme Mariastichting-flat en het Diakonessenhuis snel ''plat'' krijgen, moeten die Hannie Schaftstraatflats 'n peuleschilletje zijn. Die ''nies'' je nog om zo'n koek is het!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, Ron.
    Dit komt wel eens vaker voor, ook bij ons in Heerhugowaard.
    Onze buurt werdt gerenoveerd, na de renovatie was het bedrijf failliet.
    Ik denk, dat de gemeente het goedkoopste van het goedkoopste wilden, want als het om geld gaat benne ze zunig.
    Nu kost het meer, en als je het aan mij vraagt
    zal die van Beelen iets meer vragen dan zijn voorganger, waar ze nog gelijk in hebben.
    Tja, van de gemeente moet je het niet hebben.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee; dat zie ik anders, Ron! Mocht van Beelen de rest van die sloopklus af gaan maken, dan kan dat niet eerder of ze moeten eerst als winnaar uit de nieuwe openbare aanbesteding zijn aangewezen. Transverko is nu failliet!

    Als je kans op toewijzing wil maken van, in dit geval een sloopklus, moet je juist ONDER de aanbestedingssom zien te duiken, niet MEER vragen! Dan prijs je jezelf, als bedrijf, bijvoorbaat ''de markt uit''. Snap je, Ron?

    Hoe doet van Beelen dat? (Ik heb daar ooit eens met een medewerker over gesproken.) Door al het koper, aluminium en andere waardevolle metalen uit andere sloopklussen te verkopen en dan de opbrengsten in een aparte ''pot'' te reserveren.

    Het personeel krijgt geen percentage van die opbrengst, maar dat stoppen ze in een aparte pot zodat ze daarmee onder de aanbestedingssom kunnen duiken en op basis daarvan zichzelf heel slim stevig in de markt weten te verankeren!

    Het personeel heeft geen probleem met het niet participeren in die koper-opbrengst van dat verwijderde oud metaal. Het is zojuist gezegd!

    Immers; hoe meer (liefst hele grote) klussen van Beelen krijgt, hoe beter het ook in het personele belang is, want dat betekent een dikke order-portefeuille dus weer volop werk!

    Zo moet je dat zien! Dus het is altijd beter om ONDER de aanbestedingssom zien te duiken, dan eroverheen te bieden! Je moet dus net andersom redeneren, Ron. Zo werkt dat in die business.

    Maar los daarvan; eerst moet van Beelen die klus nog maar zien te krijgen want dit is voor die andere grote firma, sloopbedrijf Bottelier, wellicht ook erg interessant en zo ook anderen.

    Van Beelen doet enorme projecten als de sloop van de Maria-stichting ziekenhuis-flat. (Hebben ze ook gedaan!)en hebben ook het bijna net zo grote Diaconesse-ziekenhuiscomplex gesloopt. Hiervan heeft Ed Post nog een hele mooie serie foto's gemaakt. Kun je zien op zijn foto-site.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oke, Ron.
    Als je het van die kant bekijkt, zit daar wel iets van waarheid in, zo heb ik het van die kant niet bekeken, maar "ja".. ik zit nou ook niet in deze werk sfeer, dus heb er ook geen verstand van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat geeft niks, Ron! Ik heb er ook niet echt verstand van, hoor! Wat ik heb vertelt in dat vorige stuk van mij ben ik ook maar te weten gekomen door 'n praatje met een medewerker van Van Beelen groep.

    Dat was eens, toen de Mariastichting werd gesloopt. Dus die kennis had ik niet van mezelf, hoor. Wist jij ook niet, dus die kennis kon je ook niet hebben. Daarom vertelde ik het.

    Mijn grootmoeder zei altijd; ''je kunt beter van veel dingen iets weten, dan van 1 ding heel veel. Heb ik altijd onthouden en ik ben nu eenmaal breed geinteresseerd in dingen. En dan onthou je dat!

    Groetjes,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is niet van Beelen, maar gewoon Beelen.

    Groet,
    X.-=

    BeantwoordenVerwijderen