Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


maandag 30 januari 2012

Laatste stukje flat nu echt weg


30 januari 2012
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Foto: Bep Uithol


Een historisch moment, schrijft buurtbewoonster Bep Uithol aan de Wijkkrant. Maandag om 12.00 uur is ook de allerlaatste flat van de Hannie Schaftstraat gesloopt. Nu maar gauw al het puin weghalen en beginnen met de nieuwbouw, vindt Bep.

Veel belangstelling was er maandag niet, vertelt Uithol. Gelukkig stond de buurtbewoonster klaar met haar camera.

Bep: ,,Van mij mogen ze snel alles ruimen, want we hebben al veel te lang uitzicht gehad op de puinhopen en de sloopwerkzaamheden. Wel vraag ik me af wat er met de Trol gaat gebeuren. Die staat er nu maar in zijn uppie en verlaten bij.”

________________________________________


Ron Machielsen schreef bij het vorige bericht in een reactie het volgende gedicht:

Trots stonden zij achter elkaar.
Als een mensenrij bij een kassa.
Om af te rekenen voor hun bestaan.
Nu zijn ze gevallen stuk voor stuk.
Weg verleden weg nostalgie.
Alles weggeknaagd door van Beelen.
Over een jaar zijn de Holkadeflat's aan de beurt.
Dan begint het hele circus opnieuw.
Maar nu zijn de kassa's weer gesloten.
Maar in 2013 gaan ze weer open.
Dan gaat Beelen weer slopen.


28 opmerkingen:

  1. Vanmorgen vroeg hoorde ik met wederom donderend geraas de laatste gevel instorten van de allerlaatste flat-restanten naast de Aldi. Het klinkt erg onheilspellend, kan ik je zeggen.

    Hoop geraas van plotseling vallende grote hoeveelheid stenen, een doffe, dreunende imploderende klap van muren en vloeren, etc.

    Dat zal met de Richard Holkade-flats, ik meen aan volgend jaar, aanmerkelijk minder risico geven, immers; wij hadden platte daken op onze flat dus geen extra risico i.v.m. puntgevels.

    Nu rest nog puin ruimen voor Beelen. Volgende fase is het egaliseren en bouwrijp maken van grond. Ik denk dat in het voorjaar pas de 1e paal geslagen kan worden voor de nieuwe huizen.

    Er zal wel rekening mee moeten worden gehouden, met deze komende vorstperiode, dat vorstverlet nieuw uitstel van werkzaamheden kan veroorzaken.

    Maar dat is, menselijkerwijs gezien, logisch. Ze zijn wel wat gewend, die buiten arbeiders, maar er zijn natuurlijk grenzen, want deze winterkou is niet te harden. Ook niet voor die mensen.

    Enfin; Beelen heeft zijn visitekaartje gegeven! Ik denk dat het wel goed zit met de komende openbare aanbesteding voor de sloop van onze oude Richard Holkade-flat en de ''tweeling-flats'' achter, aan het illustere speelpleintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overigens las ik net op de Digitale Wijkkrant Haarlem Oost (ik mag dit vermelden, zolang de bronvermelding er maar bij genoemd is), dat de verkoop van de nieuwe huizen aan de Hannie Schaftstraat goed verloopt. Er zijn al verkocht.

    Het is zo, volgens het bericht (en in mijn eigen woorden) dat de mensen die terug willen keren naar hun oorspronkelijke woonstek daar voorrang krijgen bij het uitkiezen van een nieuwe woning.

    Deze mensen zitten tijdelijk in z.g. ''wissel-woningen''. Dat lijkt wel goed geregeld voor die mensen. Tijdelijk ''bivakkeren''. Je moet er wat voor over hebben. ''Part of the deal'' dus maar.

    Ze hebben A: de 1e keuze en B: ze komen over anderhalf jaar (als de eerste huizen worden opgeleverd) in een ''opgemaakt bed''. Geen stof-zooi meer, maar hagelwitte en ''schone lakens''.

    Het zal overigens wel direct duidelijk zijn voor een ieder, dat er flink voor die ''gladgestreken nieuwe lakens'' per stevige, royale maandelijkse hypotheek-aflossing betaald moet gaan worden.

    Maar ja; als je daar terugkeert, als ex-bewoner, heb je al die jaren mazzel gehad, denk ik dan maar, dat je met een riant inkomen in een spotgoedkope huurwoning hebt geleefd?!

    Dan moet er toch al aardig geld hebben gezeten? Anders keer je niet terug, want 275.000 euro kan niet een ieder betalen. Moet je centen hebben!!! Tuurlijk? Het is een regelrechte aanname waarvan de juistheid van mijn vermoeden niet aantoonbaar gemaakt kan worden, maar het klinkt wel logisch?

    Nu krijgen die oud-bewoners die tijdelijk uit de buurt zijn ''verbannen'' naar een wisselwoning dadelijk een hagelnieuw huis dat, qua ergonomie en dus kosten naar huidige maatstaven, wel min of meer gelijke tred met hun maandelijks inkomen gaat houden. Ze hebben jaren goedkoop gewoond.

    Als mijn redenatie klopt hebben ze dus, mits ze dat leuke inkomen hebben, heel wat tijd kunnen sparen voor de voor-financiering van hun nieuwe huis, want het was al enige tijd bekend dat die oude flats (dus hun woningen) tegen de vlakte gingen. Ik wens die mensen, tenslotte, dadelijk veel woonplezier in hun hagelnieuwe woningen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook voor zover het een nieuw huurhuis betreft, meen dat er ook huurhuizen gebouwd worden naast koop, zullen de maandelijkse woonkosten een stuk omhoog gaan.

    Maar goed; het zal allemaal wel, letterlijk en figuurlijk, ''ingecalculeerd'' zijn, anders keer je daar niet terug als je niet in voldoende mate de toename van woonlasten kunt dragen.

    Het is duister lezen in andermans boeken en duister kijken in andermans portemonnee, maar 1 ding is zeker en daar hoef je geen ''raket-geleerde'' voor te zijn, in deze beschouwing...

    Ze krijgen een mooi nieuw stekkie, zeker met dat riante uitzicht op de Schipholweg en lekker comfortabel gezeten achter dubbel geisoleerd glas en overige dito isolaties van die huizen.

    Een school voor de deur, nieuwe winkels... Zie hier de contouren voor een geheel vernieuwde wijk met nieuwe toekomstige herinneringen waarop pas veel later teruggekeken kan worden. Maar dat duurt nog even. Alles heeft zijn tijd nodig!


    En even, off the record voor Ron en Ed: Ron; ik schreef in de oudere berichten al over je leuke kwaliteiten m.b.t. tot je gedicht. Kun je daar nog even nalezen. Leuk gedaan, man!

    Ed: ik probeer daarna jouw emailtje te beantwoorden maar er is iets met de server aan jouw kant. Ik kreeg mijn bericht niet naar je toe. Wellicht zit je server vol en moet je je mailbox weer even legen. Dit bericht kreeg ik:


    ''Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail: de mailserver stuurde een onjuiste begroeting: edge03.upcmail.net edge ESMTP server temporary not available''

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gedicht Ron, ik wist niet dat jij dichterlijke gaven had. Ik heb het met een gevoel van weemoed gelezen.
    Groet, Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha, dank je wel Wil, ik was er zelf ook verbaast over, dat het aansloeg bij het lezen.
    Maar van die gave, die heb ik echt niet hoor, ik schreef gewoon wat er in mij opkwam.



    Groeten.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel bescheiden, Ron. Maar je doet het leuk! Doet mij denken aan de in bladgoud belegde spreuk boven de klavieren van het Christian Muller orgel in de Grote of Sint Bavo Kerk.

    ''Non Nici, moto Cano''. Het devies voor iedere toonkunstenaar, in dit geval een organist: ''Ik speel niet anders dan bewogen''. Een dubbele vondst. Er spreekt logica en bescheidenheid uit. Leuk, he? Zo hoort kunst te zijn. Uit het hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga maar eens kijken hoever ze staan op het sloopterrein. Moet naar de Aldi, mijn boodschappen doen. Eens even kijken. Ik zou nu niet graag buiten willen werken. Brrrr... Nee!

    Ze zijn net klaar met de sloop, want het water om het stof te verdrijven zou met deze temperaturen spontaan bevriezen, hahaha... Zit ik ineens aan te denken. (Dat ''zeikstraaltje'' hielp niks tegen die enorme stofwolken...)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog ter aanvulling. (Ben net terug uit ''De Goelag'' in Siberie, brrr... Maar met een dikke kapuchon op en thermo-handschoenen aan is het te doen op de fiets.) Maar goed; ik liep naar de Aldi. De flats zijn inderdaad ALLEMAAL plat, nu!

    Maar tot mijn stomme verbazing staat er TOCH nog een gebouwtje overeind. Niet te geloven, zeg! Het oude schildershuisje, of wat er inzat. Op de hoek van de Hannie Schaftstraat, ter hoogte van de Merovingenstraat, staat nog fier overeind.

    Die moeten ze alsnog uit elkaar scheuren. Dus nog niet letterlijk ALLES is weg! Dat gebouwtje staat er nog. Doet mij denken aan van der Pigge. ''De hele wereld'' werd destijds om dat gebouw afgebroken, maar HIJ bleef staan en staat nog!

    Het verschil met van der Pigge; dit gebouwtje in de Hannie Schaftstraat (zat Luiten er niet in?) gaat natuurlijk ook tegen de vlakte. Er is geen ontkomen aan. Het is nog een kwestie van tijd.

    De sloopkraan is inmiddels weer gedemonteerd, althans; de lange giek lag weer ontmanteld, klaar voor transport naar een andere klus.

    We zullen die grote, groene monsterachtig vretende Caterpillar-kraan, naar verwachting, weer terugzien, als hij onze oude Richard Holkadeflat gaat slopen. Ik heb het serienummer niet genoteerd, maar hij komt vast en zeker terug, HAHAHAHA... Hij is ideaal voor de sloop!

    Diezelfde kraan zal ook mijn veel beschreven slaapkamertje aan gort trekken. Misschien valt daar ook wel een schoorsteen door heen, t.z.t. Zal me een klap geven. Net als de H. Schaftstraatflats waren die vloertjes dun.

    Ik herinner me nog, dat er zoveel met bedden opmaken was geschoven met mijn bed, dat 'n keer de hele vloer van mijn slaapkamer opnieuw gestort moest worden. Stond de hele dag een betonmolen voor de deur te draaien. (Echt gebeurd!)

    Buurman Wesseling was gewaarschuwd, dat het de hele dag erg lawaaiig zou worden, boven zijn hoofd. Dat was dus echt ff afzien... Die herinnering kwam ineens weer bovendrijven.

    Misschien komen die oude plafondhaken wel mee naar beneden, waar mijn Bose 901 boxen destijds aan hingen? (Zijn gewoon afgezaagd, meen ik, voordat ik in 1989 daaruit verhuisde. HAHAHA. Moet er nog heel erg om lachen als ik eraan denk.

    (Ja; nu lach ik, maar dan zal ik het zeker ook met weemoed bezien, net als Ed en andere oud bewoners van de flat, die nu nog 1 stookseizoen meegaat en volgend jaar ''aan de beurt'' is...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Richard-Holkadeflat's staan als een drieling
    wachtend op de dingen die komen gaan.
    Ook zij betalen stuk voor stuk de rekening voor hun bestaan.

    Zo trots als zij daar nu nog staan, hoe zal het anders zijn als zij later niet meer bestaan.
    Net zoals in mijn vroegere omgeving, zijn zij ook kind van de rekening.

    Als de tijd is aan gekomen om te betalen.
    Zal Beelen het geld op komen halen.
    Met grote happen wordt er uit de muur gegeten.
    Deze flat's om nooit meer te vergeten.

    Ook mijn flat zal ik niet vergeten, zat daar hoog en droog.
    Mijn 158 2 hoog.

    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed zo, Ron!

    Pure nostalgie en weemoed spreekt er uit.

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Even een stukje over de onverwachte consequentie van het wegvallen van de flat, met name de laatste. Ik was gisteren bij de Aldi. De grote schuifdeuren zitten precies aan de Oost-zijde.

    De cassiere werd bij iedere keer als die deuren open en dicht gaan (gebeurt nogal eens, want er is de hele dag ''aanloop'' zat, want winkel...) maar dat arme mens kreeg me toch iedere keer een ''klap kou'' over zich heen.

    Zelfs ik voelde het, met mijn dikke jas, staande bij de kassa om mijn boodschappen af te pinnen. Hoe komt dat?

    Sinds die allerlaatste flat, letterlijk en figuurlijk, is weggevallen, blaast de volle ijskoude oosterwind regelrecht de Aldi in en die kassiere zit precies in het ''toch-pad''. Ze ''stierf'' het zowat af. Had er medelijden mee.

    Je merkt ook dat de wind behoorlijk sterk door de Hannie Schaftstraat speelt. Zo valt dus ineens op, dat die flats ook enorme ''windvangers'' waren.

    De mensen die aan de zuidkant (Schipholweg-kant) woonden, zaten daar vroeger lijkt mij(klopt het Ron?) verdomde koud!

    Het is nu een open terrein, dus de mensen aan de Noordzijde en nu nog in de Hannie Schaftstraat wonen, zullen dat zeker aan hun stookkosten gaan merken. Gelukkig is de situatie maar tijdelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt last van de kou hadden wij niet echt, nou ja...oke, in de slaapkamertjes wel, daar waren ook geen kachels.
    De enigste kachel stond in de woonkamer, bij jou thuis was dat ook het geval, dacht ik.
    Ook waren wij in het voordeel dat: wij zaten door de buren in eengesloten; ik bedoel daarmee te zeggen, wij hadden onder, opzij en bovenburen.
    Daar kregen wij ook de warmte van, de muren waren zo dun dat de warmte er dwars door heen ging (bij wijs van spreken).
    Nee, Ron "ik denk dat de mensen die op de hoek woonden meer last van de kou hadden, zij hadden tenslotte alleen maar een dunne buitenmuur.
    Als daar de wind flink op stond, had je hoge golven in je bord soep, Hahahaha.

    Tja, wat die kassiere aan gaat, daar is toch wel iets aan te doen neem ik aan.
    Je zou een soort scherm neer kunnen zetten, wat de wind tegen zou kunnen houden, er is gerust wel wat aan te passen.
    Arme meid, met dit soort weerstype moet je echt niet op de tocht zitten, je krijgt het echt voor je kiezen Brrrrrrrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou Ron, wij mochten ook niet klagen met ons slaapkamertje aan de oostkant. Ook wij hadden bij oostenwind geen windvanger, en soms lag de stuifsneeuw gewoon bij mij op de vensterbank...
    Wij woonden ook nog eens helemaal boven, zodat we geen bovenburen hadden die de kou van boven tegenhielden, want dat plafond was niet meer dan stro met stucwerk...

    Ik was dan ook blij dat we later een gevelkacheltje kregen, en ik kreeg ook een nieuw raam, zodat ik ook eindelijk van die tocht af was. Soms was die oostenwind zo fel dat de waakvlam van mijn gevelkachel gewoon uitwaaide...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja dat weet ik nog, Ed. Toen kregen we die draai / kiep / kantelramen van de firma ''Europrofyl''.

    Sommigen buren wisten niet hoe dat werkte. Was even een slag. Maar je hebt gelijk; de winterkou was er niet te harden en al helemaal niet, zoals bij jullie, op de hoogste etage.

    Kan mij daar alles bij voorstellen. Ik woon nog steeds in zo'n vergelijkbaar oud ''grafhok'' en ofschoon mijn dubbele ramen dichtzitten, is het nog steeds 17 graden in mijn slaapkamer en op de overloop. (Maar mijn langste tijd heb ik hier gewoond. Nu nog een kwestie van tijd voor een nieuwe ''oversteek''. Hopelijk rap al dit jaar.)

    Ik heb wel CV, maar geen zin om dat aan te doen omdat mijn geluidsboxen ervoor staan en een te grote overgang van kou naar warmte funest is voor het hout van mijn Bose 901 speakers en installatie. Dus die slaapkamer-CV blijft uit.

    Maar de kou in die slaapkamertjes van vroeger had wel wat. Lekker vroeg onder de wol. Want 's winters wilde je wel als vanzelf je bed in.

    's Zomer wilde je opblijven, maar met die kou en dan al voorverwarmd door een ouwe kopere kruik.. ahhhhh.... Dan ging er een gloed door je donder.

    Dan was je er s'morgens niet uit te ''fikken'', hahaha... En moeders maar mopperen: ''he, jongen, schiet nou eens op, je moet naar school. Opstaan, kom op!'' ''HUHHH... MMMPFFF... WIL NIET! Draaide ik mij demonstratief om, maar ja.

    Je wilde ook weer geen ruzie, dus graaide je alle ''offermoed'' voor die dag bij elkaar en stond even later bibberend en wel je tanden te poetsen bij de gootsteen in dat steenkoude keukentje...

    Tja... Als ik weleens naar mijn moeder toeloop, naar Roomolen, dan steek ik nog wat graag het pleintje dwars over en kijk ik weer naar boven. Ik kan het niet laten... Dan zie ik weer mijn slaapkamer en de keuken die 's winters zo enorm koud aanvoelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O, zag net boven Ed jouw reactie, Ron. Sorry. Ja, ik snap je betoog! Zeker! Als je onder en naast buren woonden, werd je extra verwarmd. Dat scheelde zeker!

    Maar het waren vroeger toch enorme ''tocht-hokken'' hoor. Maar dat had wel z'n charme. Lekker die grote, zware overgordijnen dichttrekken, zodra het donker was. Zwart wit televisie aan en dan maar lekker tussen je ouders op de bank hangen.

    Hoewel; mijn pa had zijn eigen stoel. Mijn moeder zat op de bank en ons (zusje en ik) aan weerzijden. Zo ging dat. En die cassiere.... Ja; je hebt gelijk.

    Een scherm zou zeker helpen. Ik wilde haar schouders wel even opwrijven, HAHAHAHAHA... Maar ja... ''ongewenste intimiteiten'', he. Leek me niet verstandig, dus leek me verstandig het niet te doen. Dus deed ik het maar niet....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nee Ron, dat vervangen raam was niet zo'n kantelraam, ik heb het al over de 60-er jaren, dus gewoon zo'n houten raam. Dus kroop je dan heel diep weg in je bed, met zo'n beetje alleen nog je kruin erboven uit. Maar je sliep wel heerlijk in dat kouwe hok...

    Volgens mij had de "heer des huizes" vrijwel altijd een eigen stoel, heel vroeger zo'n verstelbare zoals Omvlee er nog lang één had. Wij hadden ook zo'n stoel, en die dingen zaten heerlijk.

    O, en af en toe rij ik ook nog wel eens langs, en kijk ik ook altijd even naar boven. Daar waar ik misschien wel de mooiste tijd van mijn jonge leven heb gehad. Wij kunnen dat nog even Ron, voor Ron M. is dit afgelopen. Hij zal ongetwijfeld die leegte wel voelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een wijs besluit Ron?
    Dat geval met de gordijnen gaf wel een warme sfeer in de huiskamer vond ik.
    Na het warm eten ging je in bad, en intussen werd de kachel ff flink opgepookt.
    En in m'n pyama zat ik op de grond bij de kachel naar Ivanhoe te kijken.
    Achter mijn rug werd de gordijnen dicht getrokken...Wroetshhhh.
    AAhhh...wat een tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, dat blijkt wel uit zijn gedichten... Mijn opa had ook zo'n grote zware stoel met enorm lange leuningen. Daar stond zijn kopje koffie altijd op en voor zover ik weet, is die er nooit afgekieperd.

    We hebben hetzelfde, Ed. (En denk andere oud bewoners vast ook nog wel.) Om nog even naar boven te kijken en in gedachten terug te gaan in de tijd. Niet te lang, want voor je het weet parkeer je jezelf in een boom, of zo. Hahahaha...

    Overigens (heeft niets met deze blog te maken, zomaar tip.) Ik heb een prachtige site gevonden met oude wasrol-audio-opnamen, zelfs vanuit 1889.

    Ik kwam op het idee om die te installeren in mijn browser Opera. Ik hoorde, toevallig, gisteren een oude gevonden wasrol-opname uit 1889 van Otto von Bismarck. Hoor je die ouwe knar kletsen in hoog Duits, diep in de ruis...

    Maar er bestaan zoveel wasrollen met zingende of pratende mensen uit 1880 en zo rond die tijd. Uiterst boeiend om dat te horen. Dit is link, voor diegenen die het eens willen beluisteren:

    http://www.nps.gov/edis/photosmultimedia/prince-bismarck-and-count-moltke-before-the-recording-horn.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, heerlijk he Ron? Die romantiek is weg. Alles gaat snel, efficient. De kachel kan op afstand worden aangezet, terwijl je nog in Duitsland rijdt.

    Het moet niet gekker worden. Je koffie staat 's morgens klaar, terwijl je nog moet opstaan. Ik las vroeger graag die strip: ''The Jetsons'', maar we leven nu echt in die tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O,ja hoor Ed, dat voel ik wel degelijk, vooral als ik wel eens naar Haarlem ga.
    Vanaf de schipholweg zag je de flat's al staan..."en ja, ook ik keek ff naar het balkonnetje en dan kwamen de herinneringen weer boven water...ach wat was het toen een fijne tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jajaja...vroeger was zoiets sience-fiction.
    Je kon er toen alleen maar om lachen "WAT EEN ONZIN, zo dacht je er over, Hahaha.

    Zo zie je maar, de tijd staat niet stil, gaat altijd door.
    Net als in de Tour "de tijd wacht op niemand.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik merk wel, beetje langs elkaar heen pratende, dat we weer even ''tijd voor Mocona'' hebben, hahahahahaha... Maar dat geeft niks. Ja, die tijd.

    We kunnen er heerlijk op terugkijken. 's Winters altijd dat schaatsen op die Go. Daar kwamen, voor zover ik mij herinner, geen ijskeurmeesters bij aan te pas.

    Ik dorst er pas op, als iedereen erop was, want dan was het veilig. En dan maar met mijn slee van de kant afrossen, snelheid maken en het ijs opdaveren. Heerlijk spelletje.

    Die Davos slee kreeg wat opdonders. Soms met twee man tegelijk erop gezeten. Aanloop van de kant.... roetttsjjjj... BAF het ijs op en gleed je zo naar de overkant.

    1 Keer door het ijs gezakt. Zeik en zeiknat en KOUD!!! Hup! Jankende naar boven.... Mijn moeder: ''JA, ZEG NIET NAAR BINNEN! HIERRR UITKLEDEN (voor de deur!) En holde ik in 1 keer naar de douche die al was aangezet, want ze zagen het gebeuren.

    Ouders zaten, bij ons zeker mijn ouders, de hele dag met stoelen voor het raam om het bekoorlijk tafereeltje te aanschouwen. Ja, zo ging dat. De go is er nog, maar de nostalgie is er vanaf.

    Zo! En nu ga ik mij even warm douchen. Al die tijd met mijn backup-computer bezig geweest en het 'n ''dooie vinger'' van de kou. Meer tekst zit er, voor nu, even niet in, want heb het kkkkoudd...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zo, lui! Dat scheelt weer. Ben weer lekker warm! Geen Ocrieten kuip, maar een kouwe stenen vloer. Geen ouwe Fasto Geiser die het douche-water verwarmt, maar tegenwoordig heb ik hier een NEFIT HR ketel en die doet het ook goed.

    (Alleen duur het een ''EEUW'', voordat ik beneden warm water hebt. Dat is weer een nadeel. Zo heeft ieder voordeel zijn nadeel, of was het nu precies andersom, volgens Cruyff. Weet niet.)

    Okay; keep coming, those story's! En voor dadelijk wens ik jullie smakelijk eten. Ga zo mijn pannetje snert opzetten. Brood erbij en ''wie doet je wat?'' T.v. aan en dan wens ik mijzelf ook smakelijk eten, want niemand anders doet het.

    Maar als ik het hard zeg, weerkaatst de muur mijn stem en dan ''lul'' er toch nog iemand tegen me, HAHAHAHAHA... Ik spreek jullie!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Daarom ging ik ook nooit schaatsen, 1, ik kon het niet, en 2, ik had een pestpleuris aan de kou.
    Zal dan ook blij zijn als die kouwe troep weg is en het warme zonnetje weer komt schijnen.

    Ja...en...kan er gewoon niet tegen.
    BBBBBERE KOUD...Brrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Potverdorrie, of jullie typen zo vlug, of ben ik zo langzaam HAHAHAHA.
    Geen wonder dat wij langs elkaar ouwehoeren Hahahaha.

    Eet smakelijk Ron, ik ga aan de rode kool.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Neem je tijd, Ron! Het hoeft niet snel. Ja, ik ben 14 jaar tekstverwerker geweest, dus mijn vingers vliegen over de toetsen. Maar mijn toetsenbord (geen excuus, is echt zo) is kapot geramd.

    Af en toe, merk ik, vallen toetsen (letters) weg. Af en toe type-foutjes veroorzaak ik zelf. Komt door de snelheid. Op mijn werk hadden we daarvoor een afdeling ''correctie'', maar nu moet ik het zelf doen. Komt goed! De tijd nemen.

    Ik zou zeggen, heren; smakelijk eten. We spreken elkaar weer, al dan niet met leuke historische herinneringen uit het verleden dat toen voor ons vandaag was en we nog niet aan morgen dachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat historisch materiaal betreft, even geduld. Er is een nieuw bericht met zeer interessant materiaal in aantocht...

    BeantwoordenVerwijderen