Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


woensdag 1 februari 2012

Haarlem Oost vanuit de lucht


1 februari 2012
Door: Ed Post


Vorig jaar had ik al aangegeven dat ik aan het zoeken was geweest naar oude foto's van de Slachthuisbuurt. Deze zoektocht duurt nog steeds voort, en af en toe vind ik weer een pareltje. Zo ook deze keer.

Ik heb een oude luchtfoto gevonden van Haarlem Oost. Op deze foto is duidelijk te zien dat de flats rond de Richard Holkade, de Hannie Schaftstraat en de Prins Bernhardlaan nog niet bestonden. Zelfs heel Parkwijk ontbreekt nog. En over Schalkwijk hebben we het helemaal maar niet.
Ik denk dat deze foto ergens aan het einde van de veertiger jaren is gemaakt.

Voor wie bekend is met Haarlem Oost kan een heleboel interessante dingen ontdekken. Zo ligt er bijvoorbeeld al een brug over de Ringvaart, volgens mij de brug van de Oude Schipholweg. Er is goed te zien dat naast deze brug in aanbouw nog een ander smal bruggetje was. Zo te zien precies op de plek waar nu de snelweg ligt. Ook is volgens mij het oude tracé van de Haarlemmermeer spoorlijn te zien. Deze lijn was toen al opgeheven.

Van ons oude buurtje heb ik hieronder een deelvergroting geplaatst. Duidelijk is te zie dat na het kerkje op de Richard Holkade geen bebouwing meer was. Ook is te zien dat de Eerste- en Tweede Kanovijver destijds nog niet bestonden.

Ter vergelijking heb ik onderstaand een foto uit 1953 bijgevoegd als vergelijkingsmateriaal.
Ook hier is te zien dat de Eerste- en Tweede Kanovijver in 1953 nog niet bestonden.


Uiteraard kunnen de foto's door aanklikken in groot formaat worden bekeken voor nog betere details.

Veel kijkplezier.
Ed Post.

19 opmerkingen:

  1. Heel boeiend, Ed! Op die foto uit 1953 zijn de flats al te zien. Dat moet dus van pal na de oplevering zijn. Wat een enorme tijd geleden! Toen hadden mijn ouders nog verkering, kun je nagaan. Dat is dus erg lang in de tijd terug.

    Ik weet niet precies in 1953, welke maand, onze flats opgeleverd werden. Zou weleens oude bouwtekeningen willen zien ervan en het zou helemaal geweldig zijn als er nog foto's of Polygoon journaalbeelden zijn van de in aanbouw zijnde Richard Holkade of Hannie Schaftstraat-flats. Polygoon heeft veel wederopbouw gefilmd.

    Beroerde is dat die archieven niet gratis te doorspitten zijn. Althans; heel beperkt. Dat maakt het lastig. Alles kost altijd maar geld. Begrijpelijk, maar wel jammer. Maar wie weet wat voor andere pareltjes er nog bestaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet ook niet precies wanneer de flat is opgeleverd, maar ik weet wel dat mijn zus in 1953 nog in Zwolle is geboren. Dus de oplevering moet na mei 1953 zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zouden we erachter kunnen komen, Ed? En hoe komen we erachter of er en zo ja er foto's van bestaan, van de bouw van onze flat? Zou prachtig zijn. Dan heb je helemaal uniek beeldmateriaal.

    Waar zou je de meeste kans maken? Noord Hollands archief in die oude kerk in de Jansstraat? In het Spaarnestads-archief? Of het Polygoon-journaal? Nederlands archief voor Beeld en geluid in Hilversum?

    Tja... waar te beginnen? En ja... willen ze dat materiaal, als het er is, afstaan voor publikatie? Is nog knap lastig... Ik denk niet dat je er komt met ''creatief googelen'' alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb in het verleden al eens geïnformeerd bij de diverse woningbouwverenigingen, maar die konden mij helaas niet helpen. Het Noord Hollands Archief kan je ook vergeten, want die heb ik al doorgespit.
    Polygoon lijkt mij sterk, ik denk niet dat dit onderwerp landelijk interessant genoeg was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Resteert, lokaal, nog twee opties. A: Het Spaarnestad-archief. B: Haarlems Dagblad archief. Ik dacht dat het beeldarchief van het Haarlems Dagblad werd en nog steeds wordt beheerd door fotopersbureau De Boer op de Parklaan. Nou, Ed; verder kan ik je niet op weg helpen. Wellicht zij?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldige foto's, die onderste foto is dat niet de vuilstortplaats, of zie ik dat verkeerd.

    Ga zelf ook ff er achteraan war de oplevering was van de Richardholkade flat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat het is geweest in het jaar 1953.
    Heb hier en daar gegoogled en kwam uiteindelijk weer op deze site terecht.
    Daar stond ook in, dat Ed zei "in 1953 ben ik daar komen te wonen.
    Dus moet deze flat's in 1953 opgeleverd zijn, iets anders kan ik er niet van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In 1952 verschenen aan de zuidkant de eerst flat's aan de Prinsberhardlaan.
    Dus heb ik toch vermoeden dat de holkadeflat van begin 1953 is.
    Maar de opleverings datum kan ik nog niet vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey, Ron!

    Zo! Net terug van mijn halfjaarlijkse ''gebits-APK. Geen gaatjes, geen problemen. Schoonmaken, polijsten en ik heb weer een perfecte kakement voor minstens een half jaar! (En KOUUUDDDD op die fiets, JEZUS!!!) Maar goed; las je stukjes.

    Nee, de Richard Holkade flats zijn van na mei 1953, want Ed Post schreef al een paar reacties terug, dat zijn zus Margreet (geboren 1953) nog in Zwolle was geboren.

    Kort daarna, meen ik, zijn zijn ouders en zijn zus verhuist naar de flat die toen NET opgeleverd was, in datzelfde jaar. Ed is van 1957, net als ik. (We schelen 4 dagen. Ik ben van 25 april 1957, hij van 29 april '57.)

    Verder kan Ed mij wel aanvullen. Maar dat die flat in 1953 werd opgeleverd, staat nog steeds te lezen op een plaquete, aan de muur waar onze ouders vroeger de huur moesten betalen, naast de garages in de Willem Pijperstraat. Zo'n tegeltje.

    Ik neem aan dat de bouw van die flats in 1952 begonnen. Het zou goed kunnen (kon je dat nagaan?) Dat onze Richard Holkade-flat de laatste in die serie was, die werd opgeleverd.

    Ik heb, overigens, mij gisteren een slag in de rondte zitten googelen, of ik bouwfoto's kon vinden van onze flat(s.) Op gegeven moment was het boven gewoon te koud om verder te zoeken, maar ik vond niks. Ben ik de warmte ingegaan.

    Vond wel oude raadsverslagen en oude besluiten, waarop te zien was dat ''Schuitvlot'' (Vroegere Fluor gebouw schuin tegenover de twee witte Buitenrustbruggen) ergens in 1962, las ik, werd opgeleverd. Klopt!

    Ik weet nog, toen mijn ouders en ik (mijn zus was er nog net niet, zij is van 1962) dat wij met de verhuiswagen tijdens onze verhuizing in augustus 1961 naar de Richard Holkade-flat over de nieuwe Schipholweg reden, ik dat gebouw in de laatste fase van afbouw zag. Staat me nog bij.

    Verder moeten we nog maar eens ''brainstormen'' hoe we eventueel aan foto's komen, maar ik denk dat er eerder kans is dat particulieren nog foto's hebben, dan ergens in het archief.

    Maar wellicht bij de Spaarnestads-archief of foto-Persbureau Poppe de Boer. (Die nu anders heet, maar zit nog steeds op de Haarlemse Parklaan.)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien dat Ada of Wil Spits (of ook Marry als ze nog meeleest) meer over de opleveringsdatum kunnen zeggen. Per slot van rekening behoorden ook zij tot de allereerste bewoners van deze flat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oke, Ron...neem het van je aan.
    Heb ook zitten googlen...maar helemaal niets gevonden wat ik wou weten...jammer maar het zijt zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vast: Kijk; volgens mij kun je het, globaal, alsvolgt stellen: A: Foto's van de opbouw (of heien op locatie) van die flats zullen schaars zijn, dat zeg ik er maar vast even bij. Moet je wel rekening mee houden. Maar wellicht zijn ze er.

    B: Over de exacte datum van oplevering van, met name, de Richard Holkade flat, daar MOET iets van in het Gemeente-archief van te vinden zijn.

    Zo'n project wordt, lijkt mij, toch afgemeld bij de Gemeente. Het was, tenslotte, de sluitpost van een omvangrijke wederopbouw in 1e fase, met die voor die tijd hypermoderne portiek-flats.

    Ze zullen officieel zijn geopend door, wellicht, de burgermeester van toen? Misschien zijn daar foto's van? Dit schiet mij als optie te binnen?

    De flats in de Hannie Schaftstraat behoorden tot de laatste fase die in die serie van wederopbouw pasten. Zo is mijn kijk erop, maar uiteraard kan het anders liggen. Ik hoor en lees het graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo'n datum-vermelding van opening kan soms op de gekste plaatsen liggen. Ik weet nog dat toen de Spaarnekerk werd afgebroken, NIEMAND precies wist wanneer die kerk in gebruik werd genomen. Was ook niet te achterhalen.

    Wel dat boeren aan die kerk hadden meebetaald. Wat schetste de ultieme verbazing toen, begin jaren '80, de sloop (helaas) in gang werd gezet?

    Ze sloopten het altaar en UIT dat stenen altaar kwam een loden koker die AL DIE TIJD, vanaf 1895, daarin gemetseld had gezeten.

    Niemand wist het. De exacte datum van oplevering, alsmede een gedetailleerde bouwtekening kwamen eruit te voorschijn.

    Die kerk was gebouwd door een leerling van Meester Bouwer Pierre Cuypers. De naam van die leerling was ene meneer ''Margriet''. (Pierre Cuypers was de vader van Jos Cuypers, die de Kathedraal aan de Leidsevaart heeft ontworpen en gebouwd.)

    Pierre Cuypers tekende voor de beurs van Berlage, het Centraal Station van Amsterdam en de Sint Willibrorduskerk Buiten de Veste in eveneens Amsterdam.

    Die kerk werd in 1970 afgebroken. Het enorme orgel daarvan staat, overigens, opgesteld in de Kathedraal Sint Bavo!

    Dus de moraal van dit verhaal; je weet maar nooit waar je data en / of foto's van kan achterhalen. Hoewel; je zult het niet in een loden koker in de liftschacht vinden, HAHAHAHA...

    Fijne avond, people! (Vond het wel een leuk verhaal en het is v.w.b. die loden koker nog waar ook!)

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ed, volgens mij was dat 1e helft 1953 want Wil was nog een baby. Welke maand precies weet ik niet maar dat kan ik vragen....en doe ik ook....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ed; ik houd het er toch op dat je de exacte opleverdatum, in mijn optiek, in het Gemeente-archief kunt vinden, al dan niet met foto's.

    Niemand kan meer exact zeggen of het nu 1e, 2e, 3e of 4e kwartaal 1953 was. Het is simpelweg veel te lang geleden voor mensen te herinneren.

    Zeker als men hoogbejaard is, met alle respect. Er zit dus maar 1 ding op. Naar de Jansstraat! Gemeente archief. Daar moet het dossier zijn!

    Of Pre Wonen moet iets kunnen weten van Patrimonium dat, dacht ik, weer op z'n beurt voortkomt uit de Woningstichting dat de flats actief beheerde, in ''onze'' tijd. (De huidige flats worden namelijk beheert door Pre Wonen. Een email naar Pre Wonen kan soelaas bieden..)

    Dus resume; voor data de genoemde 2 bronnen. Voor eventuele foto's houd ik het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op het Spaarnestads-archief en / of Persbureau de Boer.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Overigens nog een, vind ik, interessante aanvulling (update) over het sloopterrein in de Hannie Schaftstraat. Beelen beschikt, zo zag ik gisteren, over prachtig materieel. Wat hebben ze neergezet? Een enorme machine wat een beetje aan een soort boeren Combine machine doet denken.

    Een grondverzet-machine vermaalt het beton extra. Een tweede grondverzet-machine stort het puin in die machine. Die machine vermaalt alle steen en beton-restanten tot poeder. Letterlijk!

    Dus wat je krijgt is een restprodukt dat slechts uit gruis bestaat. Dat wordt weer met, neem ik aan, kiepauto's afgevoerd. Deze techniek is prachtig en zag ik voor het eerst bij de opbouw van het nieuwe Reinaldahuis in 2008. Prachtig!

    Het garandeert een hele schone en volledig gescheiden en ontdaan van restprodukten puin-afvoer, dus de oude flats krijgen, zij het totaal tot gruis vermalen, een 2e leven bij de aanleg van, bijvoorbeeld, nieuwe asfalt-wegen. Vond het boeiend en bekeek 't in voorbijfietsen, maar de moed om langer te blijven staan had ik niet, met die vreselijke koude op de fiets.

    Ik zag het vanuit mijn ooghoeken, loerend onder de klep van mijn thero-capuchon die wonderen verricht met dit soort temperaturen en had 1 doel voor ogen, na mijn tandartsbezoek. KOFFIE!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. TherMO capuchon! (Toetsenbord valt uit. Mijn Dell toetsenbord uit 2001 is bijna terziele, na 11 jaar gegeseld te zijn geweest door m'n rappe vingers.)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De flats zijn opgeleverd in augustus 1953. Ik was 9 maanden en ik ben van november 1952. Weer erg leuk Ed, je spitwerk !!

    BeantwoordenVerwijderen