Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


dinsdag 24 januari 2012

Hoe staat het nu met de kerk aan de Richard Holkade?

24 januari 2012
Door: Ed Post
Foto: Bep Uithol


Vorig jaar augustus is op dit blog het bericht geplaatst dat softwarebedrijf ProActive de nieuwe bewoners van de voormalige Zuid-Oosterkerk zou worden. Daarna is het zeer stil geworden en gebeurde er na de renovatie verder ook niets meer met deze kerk.

Voor mij een reden om eens bij Dirk Bonenkamp, één van de eigenaren van dit bedrijf, te informeren naar de stand van zaken omtrent de verhuizing.

Zijn reactie staat hieronder.

"Wij zijn zeker van plan nog te verhuizen. Maar omdat de kerk moet worden aangepast aan kantoorgebruik, moeten hiervoor vergunningen geregeld worden. Omdat wij graag de identiteit van de kerk willen behouden, maar wel moeten voldoen aan alle wettelijke eisen, is dat nogal een uitdaging. De aanvraag voor de vergunningen is einde vorig jaar de deur uitgegaan, na intensief vooroverleg met de betrokken partijen (gemeente, brandweer). Wij hopen op een positieve uitslag binnen enkele weken. Daarna kunnen we aan de slag met de verbouwing die ook weer een aantal maanden in beslag zal nemen. Het gaat nog even duren dus!"

Aldus Dirk Bonenkamp van ProActive.

Het is te hopen dat alles op korte termijn kan worden afgerond en de kerk kan worden aangepast aan de wensen van ProActive.
Ik zal dan zeker hierop terugkomen en, indien mogelijk, nieuw fotomateriaal plaatsen.

10 opmerkingen:

  1. Zoals zo vaak in dit land worden projecten dikwijls schier eindeloos vertraagd door die bloed-verziekende ambtenarij, of moeten nadien vaak worden gecorrigeerd na gebleken fouten! (Even voor ''eigen parochie'': ambtenarij en bureaucreatie? Mijn 2 natuurlijke vijanden!!!)

    Vergunning dit, vergunning dat, vergunning zus, vergunning zo. Zoiets heeft ook voor 'n enorme vertraging gezorgd voordat Beelen eindelijk de gaten in de vergane muren van die flats verder mocht''vreten''... En maar wachten en rekken... Het kost dat het barst. En maar uitstellen...

    Voor je het weet ben je zowat 'n jaar verder voordat alles is goedgekeurd, de vergunningen binnen zijn en alle ''seinen'', hehe, eindelijk op groen staan. Ja; plannen zat voor ProActive, maar voordat het eens gerealiseerd kan worden?

    Niet te geloven!!! Ja, ze ''willen wel wat'', daar, maar o JEZUS (want kerk, haha!) voordat het toch zover is dat ze er software kunnen ontwerpen is er weer het veel water door het Zuider Buiten Spaarne gegaan, wat ik je brom!

    Typisch Nederland, he? Wat een vertraging! Niks kan 'n keertje vlot worden afgehandeld, zo van: ''He, leuk plan! Doen we! Gelijk actie erop!!!

    Vlot regelen, rap vergunningen verstrekken en zo snel mogelijk erin want die leegstand kost natuurlijk, zullen we wat schalks zeggen, een ''Godsvermogen'' aan dagrente, hahaha... (Even een woordgrapje. Past wel binnen het concept van wat het ooit was, maar ''ontgeest'' is!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Ed,
    een duidelijk antwoord op mijn vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb, ook al ben ik niet kerkelijk, nooit geweest en zal het ook niet worden (!) toch hele leuke herinneringen aan dit gebouw. Het staat vast verankerd in mijn dierbare herinneringen als een tijdsmonument, mij realiserende dat het voor wel kerkelijke mensen een extra dimentie blijft geven. (Toch belet mij dit feit niet, mij een zekere literaire vrijheid aan te matigen en e.e.a. te bezien in het licht van milde ironie.)

    Ik speelde als kind, net als alle buurtgenoten, vaak in de ''bloedkuil''. Maar in het terug of langslopen werd mijn aandacht dan getrokken door zacht en onderbroken orgelspel, dat zich een weg baande door de half openstaande buitendeur.

    Dan liep ik stiekem het halletje in en bleef bij de toegangsdeur tot het kerkinterieur belangstellend luisteren naar het repeteren van de organist.

    Bepaalde frases telkens opnieuw proberen, zo ploegde hij zich een weg door de noten en probeerde de klank middels diverse registers zo nauw mogelijk bij de bedoeling van de componist aan te sluiten. Het was facinerend, die muziek.

    Mijn vrienden begrepen er niets van! ''Wat doe je nou binnen? Kom op, man! We hebben hier toch niks te zoeken?'' Nee, ik ook niet! Maar die orgelmuziek bleef mij, ook als kind, erg boeien.

    Het gekke is, dat ik in het langsfietsen, langs dat kerkje, altijd die gedachte zoals omschreven ermee asocieer. Heel vreemd.

    Een mens maakt vaak ''clusters'' als hij dingen moet onthouden, maar ik link herinneringen aan zulke indrukwekkende gebeurtenissen en dan komt het beeld vaak terug. Ben ook weleens met een Kerstnacht daar binnen geweest. Dat was afzien. Urenlang zitten op die harde houten kerkbanken.

    Iedere zondag liepen de Hannie Schaftstraat-flats, de Richard Holkade flat, de andere gelijksoortige flats van ''achter'' deels leeg, want dan liep ''men'' naar de kerk. Dat leek iedere zondag altijd wel een heuse processie.

    Mannen met gleufhoeden. De dames op hun ''paasbest'' gekleed, de kinderen in hun mooiste kleding. Meisjes met witte kousen aan, gelakte schoentjes. De jongens in een donkere pantalon, want op zondag ging je ook als zodanig gekleed.

    Ik aanschouwde het tafereel altijd vanuit mijn spel voor de deur. Had mijn normale ''buitenspeel kleding'' aan.

    Dan werd het verschil des te duidelijker. ''WIJ'' (van de kerk) netjes gekleed en ''schoffie Ron'' in zijn speelkleding speelde gezellig voor de deur met andere vrienden die ook niet ''ter kerke'' gingen. Zo ging dat.

    Toch ben ik blij dat dit kerkgebouwtje is blijven staan. Niet voor het religieuse aspect. Dat blijft voor mij toch van ondergeschikt belang als agnost zijnde, maar ik vind het mooi als ontwerp van de illustere architect Boeienga.

    Het is mooi dat zijn creatie, een exponent van de helaas afgebrandde Koningskerk, mag blijven blijven bestaan in zijn nieuwe hoedanigheid als ''software-huis''. Dit had zelfs Boeienga niet kunnen bedenken, maar wellicht had hij - over de jaren heen - het nieuwe concept wel goedgekeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En even nog een wekelijkse update over de Hannie Schaftstraat-sloopactiviteiten want dat blijft toch als een ''rode draad'' door de onderwerpen hier varierend te berde gebracht doorlopen, als belangrijkste momentele buurtactiviteit zijnde.

    Beelen heeft er een extra enorme grote kraan bijgezet. Deze ''knaagt'' de allerlaatste flat (!) momenteel aan stukken! Het is de laatste flat, staande tegenover de Aldi.

    Deze nieuwe kraan met een enorme lange giek heeft, zo te zien, een nog grotere kapaciteit om in record tempo de structuur van het oude gebouw te ondermijnen, waardoor het stukje bij beetje ''implodeert'' tot een berg puin van hout, stenen en metaal dat gescheiden weer afgevoerd zal moeten worden. Ja, mensen; nog heel even en ALLE oude flats, aldaar, zijn geschiedenis. Binnenkort start de nieuwbouw.

    Ze houden zich, merk ik, aardig strak aan het nieuwe schema. Wellicht kunnen de nieuwe woningen nog op tijd worden opgeleverd, maar ze proberen tijd te winnen, waar ze tijd kunnen winnen, momenteel! Toch zal deze activiteit niet kunnen voorkomen dat het project toch duurder uit zal pakken dan oorspronkelijk was voorzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog paar regeltjes over de sloop. Vanmiddag een tijdje staan kijken bij de sloop van de laatste flat. Ja, dit is een staaltje van, ''van dik hout zaagt men planken!''

    Ooit een schoorsteen van zo'n 800 kilo DWARS door een plafond zien donderen? HAHAHAHA... Ik zag het vanmiddag. De kraandrijver moest een wankele grote schoorsteen van het dak hebben.

    Even een zetje.... flinke val.... BLA-FOEMMMM DWARS door het plafond van de 1e verdieping heen. Dit was MOOI! Ik heb staan lachen. Grote stofwolk. Tjongejonge...

    Het is ook geen wonder dat het altijd zo gehorig was en ouders tegen kinderen moesten zeggen; ''niet zo springen, niet zo bonken, niet zo stampen...

    Denk aan de benedenburen. Want als je lawaaiige buren had die zwaar liepen, leek het soms wel of je een kudde olifanten boven je had wonen en kon je vragen of ze even sloffen aan wilde trekken.

    Nou ja... dit was spektakel, die schoorsteen dwars door het plafond heen. Ik had de neiging om te zeggen: ''je kan ook effe aanbellen'', hahaha... Even een luchtige intermezzo m.b.t. de laatste sloop. (En nou mag een ander weer, want ik ben weer genoeg in beeld geweest, zo...)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooo is dát het probleem. Ik ben momenteel veel in Haarlem en van 't weekend vroegen wij het ons al af....Dank je wel Ed voor "het uitzoeken"....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herken die problemen niet, Ed! Ik kon gewoon al die tijd doorgaan, ook op deze blog, met het lezen van en het schrijven van amusante stukjes. Vreemd die storing? Blij dat 't hier goed werkt!

    Tja; Gewoon een nuchtere kwestie van goede en professionele software gebruiken, i.p.v. gratis Beta en vaak incomplete beveiligingssoftware!!!

    Goedkoop blijkt weer eens, bij geval, duurkoop te zijn. Ik heb Kapersky internet security 2012. Kost zo'n 3 tientjes voor 1 jaar, maar je hebt geen problemen! Tja. Kwestie van ff slim zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik een pettig concact met ProActive heb gehad. Ook een afspraak kunnen maken dat als de boel verbouwd is, ik foto's mag komen maken. Deze foto's zal ik hier dan uiteraard weer plaatsen. O ja, ook door hun wordt deze blog gelezen (misschien leuk om ook eens een reactie te plaatsen?).

    @Ron, die z.g. gratis virusprogramma's zijn helemaal niet verkeerd hoor. Na jarenlang via mijn vorige provider McAfee gebruikt te hebben, maak ik nu gebruik van een gratis versie van Avast. Mijn ervaring is dat dit gratis programma beter werkt...
    De problemen met reageren hadden helemaal niets met virussen e.d. te maken, maar met een storing bij de aanbieder van dit blog.

    @Ron.M, veel plezier met je nieuwe pc.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gek, Ed, dat ik echt geen problemen met deze, of welke blog dan ook, heb gehad? Dan heb ik, hoe dan ook, toch mijn ''zaakjes'' wel beter onder controle met mijn p.c., hoe je het nu went of keert. Anders had ik het vast en zeker toch ook gehad! Dus begrijp je uitleg niet dat het bij de aanbieder van de blog lag? Kan ik niet rijmen...

    Bovendien wil ik er nog op wijzen dat ik in mijn stukje, voor zover door iedereen goed gelezen, wel tussen haakjes, ''bij geval'' m.b.t. tot antivirus-probleemvermoedens had geschreven!

    Ik wist het niet 100 procent zeker! Goed; streep eronder! Problemen voorbij! Back to business...
    Mensen kunnen weer ''bloggen''... Deze blog ''gort'' weer aan, merk ik? Dat was ff geleden!

    Oud R. Holkade-gedienden manifesteren zich ook weer! Kijk toch 'ns aan! Gezellie! Allemaal weer ''bloggen'' en verhalen over vroeger, want dacht dat ik laatstelijk het ''monopoly'' had, alhier.

    Dat is zeker niet de bedoeling, maar ja... Als weinigen over langere tijd niet reageren, vallen de ''frequenten'' des te meer op, want ik blijf uiteraard doorgaan met verslagen en verhalen.

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, Ron...dacht toch ff dat het weer aan mijn computer lag..dus niet, Wil had er ook last van.
    Maar goed!!alles schijnt weer te werken.
    Mijn oude pc is naar computer-hemel gegaan samen met de rest van de familie, hahaha..dan bedoel ik, scherm en printer.
    Want die paste niet op de nieuwe pc.
    Moet zeggen "dat, werkt wel lekker super snel zo'n nieuwe pc.

    Zo te lezen komen er meer mensen zich aanmelden, maar dat was jou ook al bekent.
    En "ik, als enige niet oud R. Holkade-gediende "maar als enigste exbewoner van de Hannieschaftstraat, vindt dat toch geweldig.
    Ondanks dat ik op 158 2hoog woonde in de begin jaren 60/70, hebben wij vaak de zelfde dingen meegemaakt en beleefd, alleen iets anders ervaren...toch?

    Oke, het is dat ik niet kan vertellen hoe het nu er aan toe gaat bij jullie in de wijk, dus kan ik alleen maar reageren wat er vermeld wordt, tenminste als het bij mij bekend overkomt.
    Daarom vindt ik het al leuk om mee te doen als enigste niet Holkade-bewoner.
    Het is nu afwachten of er meer mensen zich aanmelden, zou leuk zijn...meer leden, meer herinneringen.
    Fijn weekend.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen