Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


vrijdag 27 januari 2012

Sloop Hannie Schaftstraat, de laatste loodjes


27 januari 2012
Door: Ed Post


Beelen is inmiddels aardig opgeschoten met de sloop van fase 1 van de Hannie Schaftstraat, en is nu bezig met de laatste loodjes. Ik had gehoopt dat ze het vanmiddag zouden afmaken, maar helaas, men stopte bijtijds. Ik denk dat ze het nu maandagmorgen afmaken en dan is er weer een stuk uit onze buurtherinneringen verdwenen.
Dit was een mooi moment om weer eens een bezoekje te brengen aan het sloopterrein om een fotoshoot te maken.

Onderstaand een impressie. Natuurlijk zijn door aanklikken van de foto's de resultaten weer in een groter formaat te bekijken.

Donkere wolken pakken zich samen boven het laatste stukje van de oude flats aan de Hannie Schaftstraat. Als ook dit stuk flat weg is hebben de bewoners boven de winkelgalerij de komende tijd een weids uitzicht.
En weer is er een stuk uit ons leven verdwenen...

22 opmerkingen:

  1. Dit waren weer mooie foto's Ed?
    Dit doet mij denken aan, de laatste der Monhicanen "nu, de laatste flat van de Hannieschaft.

    Tja, nog even en alles is foetsie, op het beeld Noach na dan, nu is het wachten op de sloop van jullie o zo vertrouwde flat's.
    Was dat niet ergens in 2013,

    Het is jammer, maar was wel hard nodig.
    Het was ook niet aan te zien hoe alles aan het verloederen was.
    Over een tijdje zal alles weer fris, nieuw en schoon eruit zien, laten wij dat maar aannemen...Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Keurige foto's, Ed. Mooie ''chronologie''. Dreigende lucht erboven. Woest scheurende sloopmachine eronder.

    Sinds dat ze die grote sloopmachine met ''lange arm'' in gebruik hebben, pas sinds vorige week, is het enorm snel gegaan.

    Ze hadden, vind ik en lijkt mij tenminste, weer behoorlijk tijd kunnen winnen, door die grote sloopkraan van begin af aan te gebruiken, toen Beelen de klus overnam.

    Een grondverzetmachine lijkt mij niet het probate middel, in tijdwinst gezien, om zo'n grote flat tegen de vlakte te gooien. Het KAN wel, is ook bewezen, maar dubbel zoveel tijd!

    Hoe dan ook; het oude fysieke aanblik is thans voltooid verleden tijd. En nu maar onze blik op de toekomst, maar wel met het gegeven dat we ''met een knipoog'' in de tijd terug mogen blijven kijken, daarmee recht doende en volledig apperende aan de doelstelling van deze blog.

    Ja, Ron; je oude huis en gelijksoortige ''zuster-huizen'' op het rijtje zijn nu weg. Een nieuwe weg ligt open. Je hebt het heel goed geschetst!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. APPELERENDE aan de doelstelling, etc.... (Typesnelheid en denksnelheid is groter, dan de oude toetsen kunnen verwerken. (Maar we komen er wel uit...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's Ed !!! Wéér een stukje jeugd weg, na mijn scholen zowel kleuterschool als lagere school én middelbare school, nu ook mijn buurtje gedeeltelijk verdwenen. Nu onze flats nog. Snik :-(( Maar.......als het goed is wordt het weer heel mooi. Laten we daar dan maar vanuit gaan.
    Goede weekend allemaal.
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ok,Ron, ik mag nu concluderen dat alles weg is.
    Nu is het om de zaak te egaliseren, heipalen er in en de boel weer opbouwen.
    Hoop voor die mensen die terug komen, dat de bouw voorspoedig en snel zal verlopen.
    Want het zal toch niet zo zijn "dat er weer een of ander halve gare het in zijn kop krijgt om aan de noodrem te trekken omdat, er weer een fladderbeest gered moet worden.
    "" Tja, je weet het nooit met die natuurgekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ga er maar vanuit, Ron, dat alles vanaf nu volgens een heel strak schema is verlopen.

    De verkoop van de nieuwe huizen is in volle gang en ik las in het wijkkrantje dat de eerste contracten inmiddels zijn getekend.

    (Lijkt mij sowieso lastig om, op basis van 3 D en bouwtekeningen je beslissing te maken, terwijl daar zo'n groot bedrag, meen gemiddeld 275.000 euro, tegenover staat. Maar goed; ik heb nooit met die situatie gedeald. En op mijn 54 jarige leeftijd is dat niet meer aan de orde.)

    Maar stel dat ik daar 1 van was. Zou ik zeker (!) hebben gewenst, met zo'n investering, dat ik mijn huis binnen de afgesproken tijd opgeleverd zou krijgen. Er is genoeg tijd verloren. Punt!

    Dus geen geneuzel meer over beestjes die ook een plek moeten krijgen. Sodemieter op! Niks ervan! Gelul! NU exclusief in het belang van de nieuwe bewoners gaan denken en handelen. De rest is secundair! Tijd voor wat Hollandse nuchterheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij die gasten zijn die Hollandse nuchterheden soms ver te zoeken, zij lijken tegenwoordig overal beestjes te zien.
    Hahaha..was er niet een liedje van; weet je wat ik zie als ik gedronken heb "nou,nou" allemaal beestjes.
    Laten die gasten maar naar de dierentuin gaan, volop beesten daar.
    Hey Ron, goed weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hebben jullie al die duiven op foto 15 gezien??? Ik snap niet dat die daar nog mogen zitten. Ik zou die geitenwollenfaunaclub bellen of de sloop kan worden stilgelegd. Levensgevaarlijk voor die arme beesten....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja! Ook voor hen is ''de huur'' nu wel opgezegd. Time to leave! Maar hey; er zijn nog zeker zat kerktorens of andere openbare toegangen waar ze gratis kunnen bivakkeren, haha... Ze zijn slim!

    En anders zoeken ze maar een of andere holle boom in de Hout op. (Want ''Hout-duiven''.) Wat zullen we ons druk maken om ze. We geven ze eten, 's winters en verder redden ze zich wel!

    Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen. Het is er voorbij, ook voor vogeltjes, voor vleermuisjes, weet ik niet wat! ''Halleluja, dikke neus''. En nu nieuwe huizen... De dynamiek van een nieuwe tijd in wording. De kringloop van het leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En ook voor jullie allen een goed weekend gewenst! Ik had de laatste tijd aan 1 neus niet genoeg, hahaha, want zwaar verkouden, dus moet nog even wat ''uitzieken''. Maar goed; komende week wordt het een stuk kouder, dus vriezen de bacillen dood!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeeetje nu schieten ze eindelijk op! Komende week ben ik er weer...ga dus nog weer even kijken...ik vind het best indrukwekkend en nu écht "verleden tijd"...Dank je wel Ed voor weer van die leuke foto's....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat Beelen met de afronding van het 2e deel van de 1e klus zijn ''visitekaartje'' wel heeft afgegeven. Ze zijn keurig en voortvarend te werk gegaan.

    Dit opent voor hen ongetwijfeld de deur voor de afbraakkansen van de overige fases. Formeel zal dat weer een openbare aanbesteding worden, maar ik denk dat het vrijwel al duidelijk is dat zij de rest van de klussen volgend jaar ook doen.

    Ze zijn heel groot, goed en daardoor dominant en monopolistisch in die sloop-branche. De sloop van de Richard Holkade-flat zag toch een extra ''dimentie'' geven voor ons, want dan zijn ONZE fysieke herinneringen dadelijk voorgoed weg. Ron Magielsen heeft dat gevoel nu al een tijdje...

    Maar schrijver ''Robin'', van de Digitale Wijkkrant Haarlem Oost, heeft het, zo las ik heel mooi verwoord, als ik hem citeer: ''Jammer om te zien hoe het verleden het heden wordt.

    Anderszijds; de toekomst komt steeds dichterbij.'' Einde citaat. Een heel mooi gevonden metafoor om de situatie en het gevoel wat je erbij kunt hebben in zinnen te verwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. nee Ed, die duiven mógen er ook niet zitten...ik las dat ze zich moesten schamen maar duiven zouden geen duiven zijn als ze zich ook maar iéts zouden aantrekken van de "ontruiming"....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, Ed, die duiven-vriendjes zitten nog op het allerlaatste ''stompje'' van de laatste gevel van de laatste flat, hahaha... Ik dacht dat alles om lag, maar er staat nog 'n klein stukje.

    Ik zag het net even na het halen van twee Lotto-loten bij Rob Roodbol, want ja; ik blijf een opportuun denker. EENS valt 'ie toch 'n keer...

    Het lijkt nu een beetje, zal ik zeggen, op een veredelde ''duiventil''. Maandag nog een klein zetje, een haaltje en BLA-FOEMMM.... Afgelopen!

    Weg gevel, weg duiven! En dan is het afzien voor Beelen sloopwerken want we gaan aardig diep de kouw in, zo is voorspeld. Ze boften, tot nu toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. kouw met een ''WEE''??? Nou; ik geloof dat ik voortaan mijn tekst eerst via mijn tekstverwerker met spellings-check ga zetten en dan plaatsen. Gaat niet goed, zo... Maar ja...

    Ik probeer altijd in redelijk goed Nederlands te schrijven, ook grammaticaal, maar af en toe slipt er weleens een zet-duiveltje doorheen met mijn 180 aanslagen per minuut... Ja,... nou... goed... En? Volgende keer beter... Zo is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou...en...wat zou het, wij zijn ook maar mensen die soms fouten kunnen maken..toch?
    Daar moet je gewoon niet moeilijk overdoen.
    Net wat je zegt; volgende keer beter...Zo is dat.
    Gewoon doorgaan zo.

    Eigenlijk is het net kunst, het zo neerzetten van woorden zodat het een leuk en grappig verhaal wordt, en dat doe jij hartstikke goed.
    En dat is echt geen geslijm van me, het is gewoon de waarheid.

    Want als ik aan dat verhaal met die vuurpijl terug denk moet ik er weer om lachen, zie het zo voor me gebeuren.

    Zelf heb ik er wel wat moeite mee om het zo leuk en grappig mogelijk te vermelden op de site..nou ok..het zijt zo.
    Het is een kunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ach; weet je Ron; ik klets ook maar een end weg, hahaha... Ik kan heel academisch schrijven als het moet, dus op ''niveau'', maar ik houd van ironie en mag heel graag een beetje milde spot drijven met sommige dingen, mensen of situaties. Ik houd van woordspelletjes en maak graag van de belachelijkheid der dingen 'n leuke karikatuur!)

    Nooit met de bedoeling om te beschadigen, maar ga ook niet op mijn ''tenen'' lopen voor mensen. Als ze mij ''prikken'', ''prik'' ik terug. Ik heb 'n heldere mening. Die geef ik! Dag mag ik! Mijn mening is authentiek, overwogen en eerlijk!

    Een vriendelijk woord krijgt van mij altijd een vriendelijk woord terug. Ik ben net een spiegel. Hoe men tegen mij doet, ''reflecteer'' ik terug.

    En ervaar ik onrecht dan ben ik zo dat ik heel direct en radicaal ineens onverwachts de stekker eruit kan trekken en mijn ''kont'' tegen de krib kan gooien.

    (Zo heb ik Hyves vorig jaar weg gedaan! Vier jaar lang opgezeten. Is me zwaar tegengevallen! Dus nooit meer Hyves en zeker ook geen facebook! Ik moet niet! Als je niet mag zijn wie je bent, moet je wegwezen! Voor MIJ alleen nog Deze blog en de Schoolbank-blog en dat is meer dan genoeg!)

    Ik wil altijd weten waar ik aan toe ben, bij mensen en situaties en mijn houding is zo, dat ze ook altijd weten waar ze met MIJ aan toe zijn! Ik slijm nooit en ben recht voor z'n raap.

    Weet je, Ron; ik speel geen toneel en ben altijd mijzelf! Ben ik kwaad, ben ik razend en kunnen ze beter even een paar meter ruim om me heen. (Gebeurt weinig, hoor, maar berg je dan maar!)

    Heb ik lol dan lach ik me de tranen over mijn wangen. Zou ik mij anders voordoen dan ik ben, dan forceer ik mijzelf en daar houd ik helemaal niet van! Nou; m'n karakterschets, dus. En Ron;

    Ieder mens wordt met bepaalde talenten geboren. Gelukkig ben ik goed in schrijven, (ben ik nog ergens goed in), maar zou wat consequenter met tekstcorrecties moeten zijn (vaak te gehaast.)

    En jij zult, ongetwijfelt, ook talenten hebben waar jij weer in uitblinkt! 1 Ding! Nooit jezelf wegcijferen! Nergens voor nodig! Als je ergens goed in bent, mag je dat absoluut ook aangeven!

    Ieder mens is uniek! Hij (of zij) moet e.e.a. alleen ontdekken in het leven. Dat kan vroeg in het leven zijn, of pas veel later. Ik heb mijn schrijverstalent ook later ontdekt. (Helaas.)

    Tja... zo bezie ik het maar, toch? Uitgebreid ''beschouwelijk''. Niet direct passend binnen deze blog, maar 't gaat niet alleen over items die voor een enorme grote ommekeer zorgen in de beeldbepaling van Haarlem Oost, vind ik oprecht.

    Goed! ''Esta claro''... Ga nu schaatsen kijken. Beetje serieus, dit schrijven, maar dan weet je een wat beter wat voor persoon ik feitelijk ben.

    Hartelijke groet, vanuit een deels gesloopt Haarlem Oost omgeving en morgen, of maandag, weer wat impressies over de Hannie Schaftstraat dat overigens nu 2 tot 3 keer zo groot lijkt! Heel apart perspectief als je er doorheen loopt!

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Korte update; vanmorgen vroeg hoorde ik met wederom donderend geraas de laatste gevel instorten van de allerlaatste flat-restanten naast de Aldi. Het klinkt erg onheilspellend.

    Hoop geraas van plotseling vallende grote hoeveelheid stenen, een doffe, dreunende imploderende klap van muren en vloeren, etc.

    Dat zal met de Richard Holkade-flats, ik meen aan volgend jaar, aanmerkelijk minder risico geven, immers; wij hadden platte daken op onze flat dus geen extra risico i.v.m. punt-gevels.

    Nu rest nog puin ruimen voor Beelen. Volgende fase is het egaliseren en bouwrijp maken van grond. Ik denk dat in het voorjaar pas de 1e paal geslagen kan worden voor de nieuwe huizen.

    Er zal wel rekening mee moeten worden gehouden, met deze komende vorstperiode, dat vorstverlet nieuw uitstel van werkzaamheden kan veroorzaken.

    Maar dat is, menselijkerwijs gezien, logisch. Ze zijn wel wat gewend, die buiten arbeiders, maar er zijn natuurlijk grenzen, want deze winterkou is niet te harden. Ook niet voor die mensen.

    Enfin; Beelen heeft zijn visitekaartje gegeven! Ik denk dat het wel goed zit met de komende openbare aanbesteding voor de sloop van onze oude Richard Holkade-flat en de ''tweeling-flats'' achter, aan het illustere speelpleintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Trots stonden zij achter elkaar.
    Als een mensenrij bij een kassa.
    Om af te rekenen voor hun bestaan.
    Nu zijn ze gevallen stuk voor stuk.
    Weg verleden weg nostalgie.
    Alles weg geknaagt door van Beelen.
    Over een jaar zijn de Holkadeflat's aan de beurt.
    Dan begint het hele circus opnieuw.
    Maar nu zijn de kassa's weer gesloten.
    Maar in 2013 gaan ze weer open.
    Dan gaat Beelen weer slopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goed zo, Ron! Leuk gevonden! Dat bedoel ik nou met een originele manier verzinnen om, op deze wijze in jouw geval, je gedachten onder woorden (of zinnen) te brengen. Zie je wel?! Mooi, hoor!

    Schrijven is niet zo moeilijk. Gewoon wat je voelt en vindt en vooral ook hoe je het beleeft opschrijven. Heb je zojuist bewezen. Ed heeft daar ook een goed handje van en dichten kan hij ook nog! (Ooit eerder bewezen, elders. Leuk!)

    (We hoeven niet allemaal Godfried Bomans te zijn, hahaha... Duurt nog wel even voordat ik ook zover ben, hoor!) Ach; Schrijven is kunst. Kunst is gevoel! Zie je wel dat het lukt, Ron?

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Overigens las ik net op de Digitale Wijkkrant Haarlem Oost (ik mag dit vermelden, zolang de bronvermelding er maar bij genoemd is), dat de verkoop van de nieuwe huizen aan de Hannie Schaftstraat goed verloopt. Er zijn al verkocht.

    Het is zo, volgens het bericht (en in mijn eigen woorden) dat de mensen die terug willen keren naar hun oorspronkelijke woonstek daar voorrang krijgen bij het uitkiezen van een nieuwe woning.

    Deze mensen zitten tijdelijk in z.g. ''wissel-woningen''. Dat lijkt wel goed geregeld voor die mensen. Tijdelijk ''bivakkeren''. Je moet er wat voor over hebben. ''Part of the deal'' dus maar.

    Ze hebben A: de 1e keuze en B: ze komen over anderhalf jaar (als de eerste huizen worden opgeleverd) in een ''opgemaakt bed''. Geen stof-zooi meer, maar hagelwitte en ''schone lakens''.

    Het zal overigens wel direct duidelijk zijn voor een ieder, dat er flink voor die ''gladgestreken nieuwe lakens'' per stevige, royale maandelijkse hypotheek-aflossing betaald moet gaan worden.

    Maar ja; als je daar terugkeert, als ex-bewoner, heb je al die jaren mazzel gehad, denk ik dan maar, dat je met een riant inkomen in een spotgoedkope huurwoning hebt geleefd?!

    Dan moet er toch al aardig geld hebben gezeten? Anders keer je niet terug, want 275.000 euro kan niet een ieder betalen. Moet je centen hebben!!! Tuurlijk? Het is een regelrechte aanname waarvan de juistheid van mijn vermoeden niet aantoonbaar gemaakt kan worden, maar het klinkt wel logisch?

    Nu krijgen die oud-bewoners die tijdelijk uit de buurt zijn ''verbannen'' naar een wisselwoning dadelijk een hagelnieuw huis dat, qua ergonomie en dus kosten naar huidige maatstaven, wel min of meer gelijke tred met hun maandelijks inkomen gaat houden. Ze hebben jaren goedkoop gewoond.

    Als mijn redenatie klopt hebben ze dus, mits ze dat leuke inkomen hebben, heel wat tijd kunnen sparen voor de voor-financiering van hun nieuwe huis, want het was al enige tijd bekend dat die oude flats (dus hun woningen) tegen de vlakte gingen. Ik wens die mensen, tenslotte, dadelijk veel woonplezier in hun hagelnieuwe woningen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ook voor zover het een nieuw huurhuis betreft, meen dat er ook huurhuizen gebouwd worden naast koop, zullen de maandelijkse woonkosten een stuk omhoog gaan.

    Maar goed; het zal allemaal wel, letterlijk en figuurlijk, ''ingecalculeerd'' zijn, anders keer je daar niet terug als je niet in voldoende mate de toename van woonlasten kunt dragen.

    Het is duister lezen in andermans boeken en duister kijken in andermans portemonnee, maar 1 ding is zeker en daar hoef je geen ''raket-geleerde'' voor te zijn, in deze beschouwing...

    Ze krijgen een mooi nieuw stekkie, zeker met dat riante uitzicht op de Schipholweg en lekker comfortabel gezeten achter dubbel geisoleerd glas en overige dito isolaties van die huizen.

    Een school voor de deur, nieuwe winkels... Zie hier de contouren voor een geheel vernieuwde wijk met nieuwe toekomstige herinneringen waarop pas veel later teruggekeken kan worden. Maar dat duurt nog even. Alles heeft zijn tijd nodig!

    BeantwoordenVerwijderen