Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


donderdag 26 januari 2012

Een laatste blik in de appartementen


26 januari 2012
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Foto: Martij Heil


De sloop van de flats langs de Schipholweg biedt soms een verrassende blik op het interieur van de woningen. Wie zou er bijvoorbeeld hebben gewoond in het appartement met de knalblauwe muur? De sloop van de laatste flats is nu weer in volle gang.

De Gewone Dwergvleermuis wist de sloop even stil te leggen, omdat dit beestje door de sloop dakloos was geworden. Er zijn nu compenserende maatregelen getroffen, zo komen er in de nieuwbouw kastjes voor de vleermuis en de gierzwaluw.

De bouw van drie nieuwe grote hoven met appartementen parallel aan de Schipholweg en eengezinswoningen aan de Hannie Schaftstraat had eigenlijk deze maand al van start moeten gaan. Door het oponthoud zal de eerste paal nu ongeveer halverwege dit jaar worden geslagen.

Bron: Haarlems Dagblad

9 opmerkingen:

  1. Het schiet nu wel enorm op daar.
    Hebben jullie de foto in het Haarlems Dagblad gezien? Met die prachtig beschilderde muur in één van de flats? Toch zonde !!
    Maar er komt iets fraais voor terug moeten we maar denken.
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het niet weten, Hahaha..wie weet een kleinzoon van Karel Appel.
    Ik zou gillend het huis uit gerend zijn als dit vroeger bij ons de kleur was.
    Tja..wat die fladderbeesten betreft, het is natuurlijk prachtig dat er aandacht aan wordt besteed, maar was het niet wat te overdreven.
    Zo was er laatst paniek omdat de mussen zich weinig lieten zien.
    Nou ik kan je vertellen, dat in Australie (klinkt raar) maar het gierde daar van de mussen, hahaha..geef ze eens ongelijk, lekker warm daar.
    Dat zelfde zal met de zwaluwen ook zo zijn gegaan "nee...over die fladderfiguren hoeven wij echt niet over in te zitten, laat de natuur maar zijn gang gaan, komt best wel goed.
    Zo te zien op de foto..zal dit stuk puin niet lang meer overend staan..of...is inmiddels al met de grond gelijk.
    Het enigste wat nog overblijft is het beeld van Noach met de duif.
    Die zal ons nog vaak aan de tijd terug denken hoe het was.
    Dan zien we de olieman, schilleboer de melkboer weer in onze gedachten door de straten rijden.

    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ron M. Dit is al een wat oudere foto. Herken je je eigen slaapkamer niet meer???

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oke ED, dacht dat het een van de laatste flat was.
    Was dit dan nog de eerste flat? als dit zo is..."tja, dan schaam ik mij diep dat ik mijn slaapkamertje niet herken..Hahahaha.
    Alle gekheid op een stokje...in zo'n puinhoop herken je bijna niets meer wat ooit iets van jou was, waar je je ziel en zaligheid in kwijt kon. waar je je eigen kon terug trekken als je het ff niet meer had.
    Begrijp me wel Ed? het is niet meer wat het ooit was,
    Mijn slaapkamertje was ooit behangen met een behang waar de Thunderbirds op stond, nu al lang weg gevlogen en plaats gemaakt voor een of andere Karelappelkleur.
    Moderne tijd zal ik maar zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is lachen... Wat lees ik? In de nieuwbouw komen ''compenserende maatregelen'' (wat mooi gezegd!!!!) voor de vleermuizen en gierzwaluwen. Gekker moet het toch niet worden in dit land!

    Een deel van de werkzaamheden werd destijds stilgelegd omdat die beesten niet verjaagd mogen worden. Hoe krankzinnig kun je zijn? Hadden ze dan moeten VRAGEN aan die beesten, of ze asjeblieft uit zichzelf wilden gaan verhuizen?

    Misschien is er nog plaats in een van de Bavo-torens aan de Leidse vaart. Toegang is vrij!!! Ach, ach, ach... Wat een totale krankzinnige idioterie. En dat moet je nog serieus nemen ook!

    Maar goed; wegens momentele ziekte (wie niet? zware verkoudheid, bijholte-ontstekingen, ik hoest mijn longen en ribben uit mijn lijf dus het gaat ''geweldig'' met me, dank je wel! Komt wel weer goed.) Maar kan helaas niet het laatste deel zien afbreken. Nog laatste deel staat er.

    Ze vroegen zich af in het stukje wie er in die, soms, extravagant aangekleedde woningen hebben geleefd? Soms kun je het raden.

    Zie je een fotografisch papierbehang met palmbomen, een oase, kamelen erop en weet ik niet wat. Dan weet je dat er Marokkanen of dergelijke mensen ingezeten hebben. Dus vaak zie je aan het interieur een beetje wie de laatste bewoners zouden kunnen zijn geweest.

    Maar is een bonte vertoning, viel mij ook op! Of je leest, met grote letters, de woorden ''Mario''. Maar misschien is dat later op de muren gespoten met verf, want wie gaat er op z'n muren graffiti spuiten? Maar het is bijna klaar.

    Eergisteren zag ik een zoveelste ocrieten lafet in de ''klauwen'' van de enorme Beelen kraan verdwijnen en werd achteloos bij de berg stenen gedumpt.

    Hoeveel water zou er doorheen zijn gestroomt, hoeveel kinderen zouden erin hebben gezeten en hebben zitten spelen. Het spookt dan even door je heen. (Bij mij wel tenminste.) Ik denk dat vandaag het laatste stukje tegen de vlakte gaat.

    En ja... Dan is het puin ruimen, grond egaliseren en - inderdaad - in het voorjaar pas heien, want wie had ooit gedacht dat een 1e aannemer van die sloopklus failliet zou gaan?

    Wie had gedacht dat overdracht van papieren naar Beelen een probleem zouden zijn? Wie had gedacht dat zelfs beestjes als gierzwaluwen en vleermuizen en musjes, qua nieuwe huisvesting, belangrijker worden geacht, dan toekomstige nieuwe bewoners in de nieuwbouw.

    Mijn broek zakt er zowat vanaf, maar het is precies wat mijn vader, TERECHT, destijds al zei: ''ik denk dat ik alles wat abnormaal is, maar eens normaal ga vinden, word het voor mij makkelijker leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey, Ron.

    Beterschap, wordt maar snel beter.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel, Ron! Ik doe mijn best, hoor. Gewoon ''volpompen'' met Saridon, ''dampen'' en verder de natuur maar het nodige herstelwerk laten doen.

    (Ik ben weer eens ''aan de beurt''.) Maar kan altijd erger. Zo bagatelliseer ik het maar weer.

    Groetjes,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach, zie het als een reinigings beurt van je lichaam, die van zijn afvalstoffen afmoet.

    Hahaha...als je ff goed bij na denkt, is je lichaam net een soort fabriek die zijn troep kwijt moet "zo moet je het maar inzien.

    BeantwoordenVerwijderen