Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


vrijdag 13 januari 2012

Bouw Hartekamp-woningen begonnen


13 januari 2012
Door: Jacqueline
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Tekst en foto: Bep Uithol


Deze week wordt er hard gewerkt aan de nieuwbouw van de Hartekamp Groep aan de Richard Holkade. Nu het bestek is uitgezet is de grootte van het complex goed te zien.

De werklui zijn onlangs begonnen met het vlechtwerk waarop later het beton van de fundering wordt gestort. Eind volgend jaar moet het gebouw klaar zijn. In dit tempo moet dat vast gaan lukken…

De Hartekamp Groep biedt zorg en ondersteuning aan mensen met een verstandelijke of meervoudige beperking. In het gebouw komen op de begane grond en de eerste verdieping acht groepswoningen. Op de tweede verdieping komen elf eenpersoonsappartementen. Ook wordt er in het gebouw dagbesteding aangeboden.

Kijk hier voor meer info en een video-impressie van het nieuwe gebouw.

18 opmerkingen:

  1. Ada Howell-Spits13 januari 2012 om 18:20

    jeetje...wordt daar ook gebouwd? Ik dacht dat daar al wat stond. Wat zal het allemaal veranderen zeg! Dank je wel Ed...leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even weer een update over de Hannie Schaftstraat sloop-perikelen. (In bovenstaand onderwerp ben ik niet geinteresseerd, dus daar geen reacties op. Ik houd mij met andere interesses bezig.)

    Twee zaken te melden. Beelen is nu begonnen met de sloop van de een na laatste hoge flat in de Hannie Schaftstraat. Er komt nu ''schot'' in, ineens. Des te eerder kan de nieuwbouw beginnen.

    Het tweede opmerkelijke feit is wel, dat ik vanmorgen een vrijwel lege ''My Home'' vestiging aantrof, tijdens het halen van 'n mooie Hallmark verjaardagskaart voor mijn moeder, a.s. donderdag 82 jaar...)

    Roodbol is nog de enige zaak nog uit onze tijd, dus Rob Roodbol samen met Slagerij Leeuwenburg. Deze zaken zitten er al sinds de jaren vijftig.)

    Ik weet niet precies hoelang de heer Christiaansen van My Home erin heeft gezeten met zijn vrouw en dochter, maar dat moet van zeker rond 1960 zijn geweest. (Kan ook eerder zijn.)

    Ze gaan een vestiging in Amstelveen openen, las ik. Dus deze ondernemer zal niet terugkeren als de nieuwe winkels in de Hannie Schaftstraat klaar zijn.

    Een markante en goed geasortimeneerde zaak op Woning inrichtingsgebied gaat Haarlem dus verlaten, of is eigenlijk per 1 januari j.l. reeds vertrokken.

    Ook is duidelijk geworden dat Slager Tom Leeuwenburg niet in de nieuwe winkels aan de Hannie Schaftstraat terug zal keren met zijn slagerij-vestiging. Er zal wellicht weer een slagerij komen, maar dan gerund door iemand anders.

    Van Rob Roodbol is nog niet zeker, bij mijn weten, of hij terugkeerd. Ik ga er wel vanuit, maar heb begrepen dat e.e.a. nog van een aantal dingen afhangt, zoals winkelhuur, etc....

    Tja... My Home. Ze leken er niet ''weg te branden'' in de Hannie Schaftstraat, maar nu is het toch een feit.

    Ik vermoed dat dochter Christiaansen de zaak in Amstelveen wellicht over zal nemen van haar vader, wellicht toch? Dit was het weer v.w.b. update Hannie schaftstraat.

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even nog ''supplementje''. Net nog even staan kijken bij de sloop. Zonde! Er ging een complete Ocrieten badkuip met blad (z.g. Lafet of Lavet) ter ziele.

    (Stond op het punt om eruit getrokken te worden door de grijper. Bijna 59 jaar aan waswater en douchewater is er doorheen gesijpelt.

    Hele generaties hebben met hun zeilbootje erin zitten spelen en maar weken, tijdens het douchen.

    Totdat er ''demonstratief'' een koude kraan bij de geiser werd aangezet, ten teken dat je NU (!) de kuip leeg moest laten lopen, want je zat er onderhand zowat 'n uur in!) Dat zie je weer voor je, (uit ''eigen herinnering!) op zo'n moment.

    Jammer dat ze de waarde ervan niet beseffen. Je kunt van die kuipen nog hele leuke bloembakken maken voor in de tuin. (Met wat fantasie!) Hebben ze toch nog een ''2e leven''.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat je daar niet in geïnteresseerd bent valt mij van je tegen Ron. Dit is toch "onze" (tweede) bloedkuil wat opnieuw bebouwd wordt. Ook jij hebt daar heel wat jaren gespeeld.

    Betreffende de winkels in de Hannie Schaftstraat, ik had toch wel verwacht dat My Home daar zou blijven. Die zaak heeft in de hele Slachthuisbuurt geen enkele concurrent zitten. Ik heb zo'n idee dat er geen enkele "oude" zaak in de nieuwbouw terug komt... Het is te hopen dat de bedrijfsruimtes in de nieuwbouw gevuld gaan worden, maar ik moet dat (gelet op de waarschijnlijk hoge huurprijs) nog zien.

    Je had die kraandrijver even moeten aanspreken en vragen of je een exemplaar kan krijgen Ron. Moet toch lukken lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, ik bedoel de bouw van de Hartekamp, Ed. Daar heb ik niks mee. Dit, ter verklaring. Uiteraard heb ik leuke herinneringen aan de Bloedkuil, maar het onderwerp is niet ''Bloedkuil'', maar ''Hartekamp''. Prima, overigens, dat ze een nieuw onderkomen voor die mensen bouwen, maar verder geloof ik het wel.

    Tja; die kraandrijver zit ''op tijd en geld'' hahaha... Ze lopen al achter, dus het eruit slopen van die Ocriet Lavet, daar is geen tijd meer voor. (Voor zover ik 'm had willen hebben.) Het is nu ''hakken en breken'' en op tijd werken. Maar ik zag 'm zo zitten en dacht; mmm... zonde!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog even over de hoge huurprijs / versus ''oude garde'' die er nu nog zit, op ''de oude stek''. Ik verwacht toch wel dat Rob Roodbol in een der nieuwe winkels komt, met een nieuwe tabakzaak, annex bladenafdeling, etc. (Kiosk heet zoiets?)

    Ik denk dat er wel een of andere subsidie voor ''kleine zelfstandigen'' zal bestaan die hen financieel aanvullen, als men aantoonbaar sterk erop achteruit gaat in inkomen, of 'n soort van huursubsidie voor het pand. Moet toch lukken?

    Kan mij niet voorstellen dat e.e.a. valt onder ''ondernemers-risico'', want nog Rob, nog Tom Leeuwenburg, nog wie dan ook op dat oude rijtje hebben erom gevraagd om, min of meer gedwongen, dadelijk te verhuizen naar een veel duurder pand.

    Okay; dan kom je in een ''opgemaakt bed'', dat wel, maar hoeveel moet je niet gaan omzetten om op hetzelfde inkomensniveau terug te komen? Van Tom Leeuwenburg weet ik dat hij niet meer zal terugkeren in verband met 65-jarige leeftijd.

    Naast Rob en Tom zitten er op dit moment nog weinig. Een fysiotherapie-praktijk en op de hoek een Shoarma-zaak. My Home is weg. Dus ja... er zullen ongetwijfeld nieuwe ondernemers bijkomen.

    Een nieuwe clandizie zal vast geboren worden, want die mensen in de nieuwe huizen, dadelijk, zullen toch hun bladen, postzegels, vleeswaren etc. moeten kunnen kopen. De huidige ondernemers derven, sinds de sloop van die oude flats, zeker - schat ik - 1/3 van hun reguliere inkomsten.

    De Aldi gaat t.z.t. ook weg, heb ik begrepen. Dus dat is een concurrent minder. (Of komt de Deca daarvoor terug? Weet niet zeker?)

    Hoe dan ook. Er zullen dadelijk, na de nieuwbouw, nieuwe ondernemers en enkele ''oude'', zoals Rob Roodbol, vast met een nieuw elan een geheel nieuw bedrijf gaan beginnen, in het nu nog te bouwen geheel nieuwe onderkomen.

    We zullen zien en afwachten wat en wie en met welke onderneming er dadelijk (door) zullen starten... Voorlopig is de oude winkelgallerij nog deels in bedrijf, maar de glorie van de jaren vijftig en zestig is nu toch wel vergaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ron, ik bedoelde ook de Hartekamp.

    Ik moet nog zien of er in de nieuwbouw weer van die zaken als de slager terugkomen. Je hebt het ook gezien in de Willem Pijperstraat, daar zit alleen nog een groenteboer en that's it... Voor de middenstand is er niets meer aan met dit soort buurtwinkels. Het is allemaal doodgemaakt door de grote supers en nu ook nog eens de achtelijk hoge huurprijzen die je kunt verwachten.

    En inderdaad, de Aldi gaat verhuizen naar de nieuwbouw bij de voormalige Sint Petrus LTS in Parkwijk. Ze zullen ook wel moeten aangezien ook dat stuk later tegen de vlakte gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, Ed; ik heb ook geen verklaring waarom het in de Willem Pijperstraat is ''doodgebloed'' met die ondernemers. Vroeger had je toch een florerende groep ondernemers zitten. De flats zitten nog aardig vol met mensen, zou je zeggen?

    We weten nog; Albert Heijn zat er, later een broodjeszaak, slagerij van Leeuwen, slagerij Sjors de Jager, etc. De kapper. En natuurlijk de groenteboer. Ik denk dat je voor een deel wel de kern van de zaak weet te raken met je conclusie.

    Anderszijds, als we naar de actualiteit kijken, is de leegloop in de Hannie Schaftstraat van een iets andere orde en niet geheel vergelijkbaar met de Willem Pijper winkelgallerij, denk ik.

    Wat ik al eerder zei; de ondernemers zijn sinds het vertrek van al die gezinnen, plus andere klanten zo'n 5 a 600 klanten kwijtgeraakt. Dan derf je toch fors wat daginkomsten, lijkt me zo!

    Tom Leeuwenburg zijn omzet is sindsdien behoorlijk gedaald, heb ik begrepen na een gesprek met hem. (Ongeveer 1/3 deel sinds de sloop en het vertrek van mensen.)Hoe die Shoarmazaak draait, weet ik niet.

    Zal niet denderend lopen... Tony's second hand was gauw weg. Die fietsenzaak was ook geen lang leven beschoren, wat ik jammer vond want een fietsreparatie was ''pal om de hoek'', maar goed.

    Het verschil is mijns inziens; in de nieuwbouw aan de Hannie Schaftstraat is voorzien in een nieuwe winkelgallerij, onder die nieuwe huizen.

    In de Willem Pijperstraat, als dat ook tegen de vlakte gaat, weet ik nog niet of daar ook weer is voorzien in een nieuwe winkelgallerij. Ik denk dat daarin in het nieuwe plan niet is voorzien.

    Ja, de grote supers als Aldi hebben een sterk ''aanzuigende'' werking. Klopt!

    Maar, bijvoorbeeld, My Home was toch een speciaalzaak met heel gerichte persoonlijke aandacht en service en dat moet betaald worden... En voor het lekkerste stukje vlees ga ik toch echt naar de ambachtelijke slager. En die vitrine-maaltijden? Niet bij de Aldi, hoor!

    Voor mijn postzegels, tv gids, weekbladen en verjaardagskaarten, etc., (en mijn loten) kom ik wekelijks, gemiddeld 3 keer, bij Rob Roodbol. Dat verkoopt de Aldi n.l. ook niet. Dus ach;...

    Ik denk dat met ''creatief ondernemerschap'' de buurtwinkels nog wel goeie kans maken, al is het maar de persoonlijke aandacht en de sortering dat het aantrekkelijk kan maken om juist daar voor specifieke dingen heen te gaan. Ja, toch?

    Daarnaast blijf ik wel de grote boodschappen, uiteraard, bij de Aldi of een andere supermarkt halen en mijn brood haal ik op de markt. Nee, ik zie de toekomst toch wat minder somber in, Ed.

    Kijk in Schalkwijk. Daar draait de Vomar ook perfect tussen kleinere ondernemers als Primera. Moet met Rob zijn winkel ook kunnen lukken en wat er nog meer weer inkomt. (Fotozaak, of zo?) We wachten het maar af. De tijd zal het leren...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, zal ik ook wat van me laten horen...wordt wel tijd denk ik zo!!
    Ik denk dat de leegloop van de hannieschaftwinkels en in de pijperstraat komt door de grote supermarkten "Ed zei het ook al geloof ik.
    In die supermarkten kun je tegenwoordig alles kopen, plus ze zijn goedkoper "denk maar aan C-1000 bijna alles voor 1 Euro.
    De kleine zelfstander kan daar niet tegen op, ze moeten een hoop afstaan Bijv: huur, belasting etc.
    Zij zullen ook niet veel omzet hebben als de grote supermarkten.
    Ook de buurt speelt een rol, en wat dacht je van hangjongeren die de boel verzieken als zij voor een winkeldeur blijven hangen, geen mens durft naar binnen te gaan, ook dat speelt een rol.
    In onze tijd had je dat niet, en je had nog niet van die grote supermarkten.
    Maar tijden verranderen niet waar, en het wordt volgens mij er niet beter op.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo, Ron.

    Ja, ik las Ed zijn standpunt ook. Ik heb er een iets andere mening over en ben het niet helemaal met hem eens, in deze. Zoals ik al schreef; ik ben van mening dat kleine zelfstandigen kunnen overleven door iets te bieden wat supermarkten, in de regel, niet of nauwelijks kunnen bieden.

    Dat is persoonlijke aandacht, adviezen, warenkennis en een specifieke assortimentering. Ook service is iets wat de kleine ondernemer kenmerkt, ten opzichte van de grote bedrijven.

    Ik wil niet beweren dat de grote supermarkten helemaal geen service willen of kunnen bieden. Zeker niet! Als je bij, bijvoorbeeld, Albert Heijn vraagt waar bepaalde artikelen staan, loopt een medewerker of ster wel even mee.

    Bij de Aldi moet je alles, per traditie, zelf pakken en / of open scheuren, zoals een fles frisdrank pakken uit een pallet. Altijd een ''crime'', dat scheuren uit dat plastic. (Traditie. Mede daarom zijn ze zo goedkoop.)

    Door de grote inkoop krijgen supermarkten altijd een flinke ''rabat''. (Speciale extra korting bij de inkoop van hele grote hoeveelheden artikelen.)In dat opzicht is het moeilijk ''opboxen'' door kleinere ''buurtsupertjes''..

    Maar ik denk toch dat kleine ondernemers en grote supermarkten goed samen kunnen gaan. In Schalkwijk is een nieuw winkelcentrum erbij gekomen. (Schuin tegenover waar de oude Vomar was. Daar zit nu, trouwens, een sportschool in.)

    Primera handhaaft zich, bijvoorbeeld, prima, naast zaken als de Vomar, maar ook andere (kleinere) zaken. En de bedrijfshuur is altijd navenant de afmetingen. Kijk, Ron; als het niet uit de lengte kan komen, dan maar uit de breedte en zo komen ze er ook wel, hoor.

    Wat wel een voordeel is voor grote supermarkten. Ze kunnen hun risico beter spreiden over diverse filialen. Dat is voor een locale buurtsuper niet te doen. Dus ja; of je laat wat, of je wint wat.

    Ach; ik verwacht dat in de Hannie Schaftstraat (Willem Pijperstraat weet ik niet wat het gaat worden. Ken het bestemmingsplan niet.) nieuwe winkels van verschillende ''pluimage'' met een nieuw elan, dadelijk, gaan draaien. Let maar op!

    De Aldi gaat eruit, t.z.t. De Deka komt, dacht ik, ervoor terug. Nou; wie weet wat voor goed ''evenwicht'' er ontstaat? Dus ik neem daar geen voorschot op. Er komen nieuwe huizen, nieuwe gezinnen. Die mensen worden nieuwe clienten, dus... We zullen wel zien hoe het gaat lopen. Ik ben niet zo gauw bang voor een fiasco. Komt goed.

    En die hangjongeren; ja, dat is een tijdsbeeld, anno nu, met name. Dat had je vroeger niet. Klopt! Hangjongeren waren wel op de kermis te vinden, maar niet zo gauw in die Winkelcentra.

    Met de juiste aanpak is daar wel een antwoord op te vinden. Constante suerveillance. Maar kost geld. (Interne bewaking van grote winkelcentra.) In een tijd van bezuinigingen een lastig issue.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Even kleine update. (Bij mij werkt deze blog wel goed, want vond en vind het al opvallend stil, hier..., maar okay. Ik denk dat de ''sjeu'' er een beetje af is voor bepaalde oud-bewoners.)

    Maar goed; Vanmorgen schrok ik wakker, toen met donderend geraas de gevel van de een na laatste flat aan de Hannie Schaftstraat-kant instortte.

    Dat was goed te horen! Vallende stenen, gevolgd door een luide ''PLA-FOEMMM''. Jaaa; Beelen gaat voortvarend te werk. Ze laten er geen gras (of onkruid) meer over groeien. Heeft genoeg gekost.

    Volgende week, denk ik zo, de allerlaatste flat en dan is het overbekende beeld dat onze jeugd met onze volwassenheid verbindt (verbond) en vice versa voor altijd voltooid verleden tijd.

    Het uitzicht op de Schipholweg, vanuit de Hannie Schaftstraat, is riant! Maar dat zal slechts een tijdelijke situatie zijn. Het is afzien voor de huidige bewoners, met die vele volle stofwolken.

    Dadelijk werpt nieuwbouw een nieuwe schaduw over de naar de bekende Haarlemse verzetsstrijdster vernoemde straat. Levert nieuwe herinneringen.

    Dan hebben we alleen nog de foto's van pal na de bouw. Dus herinneringen hebben we sowieso. Ja, mensen; het gaat nu snel! De tijd tikt door. Een nieuwe slag op de klok. Er zit schot in de zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Ron.
      Hannie schaftstraat zal blijven bestaan, maar dan in een nieuw jasje, maar de herrineringen zullen hun oude kleding nooit verliezen.
      Straks over een tijdje als de verbouwing is geschied, zal het beeld Noach het enigste zijn die het overleeft, en ons aan de leuke en fijne tijd doet denken.

      Ron M.

      Verwijderen
  12. Hallo allemaal,
    Een wonder is geschied, ik kan weer bij de reakties komen.
    Ik vind de nieuwbouw van de Hartekamp wel erg hoog worden en ook te dicht op de kerk, maar dat zal wel aan mij liggen. Weet er ook iemand wanneer de kerk in gebruik genomen gaat worden door de nieuwe huurder?
    Groetjes Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Wil, je zei dat jij weer bij de reacties kon komen.
    Had jij er dan ook last van, ik kon er namelijk ook niet bij komen, alles floepte weer weg.
    Dacht dat het aan mijn computer lag, nou "ja..morgen gaat deze pc naar grof vuil, hij is nu echt aan vervanging toe, en morgen komen ze een nieuwe brengen...eentje die aan deze moderne tijd voldoet...Hahaha net als de hannieschaft flat's.

    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Ron M. En dit probleem heeft niets met de beveiliging van de computer te maken, maar alles met problemen bij explorer zo heb ik begrepen.
      Ik heb één nieuwe computer én een laptop van twee jaar oud met goede beveiliging. We hadden gewoon pech en het loste vanzelf weer op.
      Wil

      Verwijderen
  14. Hoi Wil!! Fijn dat je er ook weer bij kan, en Ron M., toevallig dat jij dit probleem ook had. Ik had al begrepen dat er wat problemen waren, maar schijnbaar zijn die nu opgelost.

    Wil, wat jouw vraag inzake de kerk betreft, ik heb een nieuw bericht hierover op de blog geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het lag dus niet aan mijn pc, maar heb nu inmiddels een nieuwe aan geschaft.
    Deze is behoorlijk sneller dan dat ouwe vod wat ik had, die stamde nog van de windows 98.
    Eer dat ie op was gestart, was er al 15 minuten voorbij gegaan.
    Morgen gaat ie naar de computerhemel "grofvuil.
    Maar nu werkt alles weer lekker snel.
    Dus zal ik wat vaker van me laten horen.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wil het toch even over de hangjeugd hebben.
    Bij ons is er een snackbar, als je voor zeven uur daar komt, dan is het lekker druk in de zaak.
    Maar kom je na zeven uur dan zie je geen mens in de zaak, dan krioelt het van de hangjongeren.
    Zij blokeren de ingang met die klere scooters van ze, hoop geschreeuw en dan de puinzooi die ze maken.
    De eigenaar durft er zelfs niets van te zeggen, bang dat zij iets terug doen, het zal ook niet de eerste keer zijn dat er een ruit sneuvelt
    Als een zwerm vliegen zitten ze bij elkaar.
    Zo af en toe komt de politie, ze spreken die gasten aan, maar voor de rest doen ze er niets tegen, "ze mogen er staan, zeggen ze.
    En dat noemt zich handhavers van de wet...laat me niet lachen!!
    Het is jammer dat zij niet de mentaliteit hebben
    van hun amerikaanse of engelse collega's, die treden tenminste harder op...daar wil je geen mot mee hebben.
    Was er in de jaren zestig toen niet zo.. dat de Dam werd schoongeveegd door de mariniers.
    Misschien gaat dat ff te ver, maar toch!!

    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen