Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


zaterdag 24 december 2011

Projecten in de Zuidstrook


1 december 2011
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Foto's: Bep Uithol


De sloop aan de Hannie Schaftstraat vordert heel goed, schrijft buurtbewoonster Bep Uithol. ,,Ook arriveerde dinsdag aan het eind van de middag een groot transport met een zeer grote schroefmachine voor het zetten van de palen op het bouwterrein aan de Richard Holkade.”

Er gebeurt veel hier in de buurt. Straten zijn opgebroken en het water tussen de Hannie Schaftstraat en de Prins Bernhardlaan wordt goed aangepakt.

Vorige week is men op de Richard Holkade begonnen met het bouwrijp maken van de kavel. Woensdag is gelijk al begonnen met het schroeven naar 22 meter diepte. Die gaten worden direct gevuld met grof beton. Omdat heien van palen niet mag, is dit wel een mooie en stille vorm van het aanbrengen van de fundering.

Het zogenaamd slaan van de eerste paal is begin december. De oplevering is in het 2e kwartaal 2013.

Meer info vind je op http://www.dehartekampgroep.nl/Richard-Holkade-Haarlem.html

13 opmerkingen:

  1. In dit geval kun je het beter noemen: ''het SCHROEVEN van de 1e paal''. (Betere term, zo.)

    Van ''slaan'' is namelijk geen sprake! Iedereen die dit leest; fijne Kerst gewenst en goed 2012.

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Opmerkelijk bericht, vanmorgen op een andere buurtsite: er is vannacht een auto in de fik gestoken op de Richard Holkade. De ''gekte'' verplaatst zich ook al naar ons oude buurtje.

    Hoop niet, dat dit de tendens voor 2012 gaat worden, want het gebeurt de laatste tijd wel veel dat er auto's in de brand worden gestoken in Haarlem. Maar goed; we zullen het wel zien.

    Inmiddels zijn de vuurwerk-winkels weer geopend en wordt er weer massaal legaal knal en sier-vuurwerk ingeslagen. Het is mij veel te duur geworden en steek dus geen bom meer aan.

    De feestdagen zijn bijna weer voorbij, helaas! Ik vind de ''opmaat'' tot Kerstmis altijd bijna nog leuker dan de twee dagen zelf, hoewel dat natuurlijk immer de jaarlijkse aportheose vormt.

    Nu nog oudjaarsdag en de jaarwisseling. Hoop dat er geen grote problemen zullen plaatsvinden in Haarlem.

    Het illegale vuurwerk neemt letterlijk en figuurlijk schrikbarende vormen aan en kan zich zelfs meten met de de kracht van handgranaten.

    Dit is geen gezellig vuurwerk meer, maar valt te rangschikken onder de noemer: ''terreur''. Gelukkig is veel weer in beslag genomen en van mij mag het nog meer zijn! Hoe meer, hoe liever!

    En dan het nieuwe jaar. Eindelijk eens de sloop voltooid, van de oude huizen in de Hannie Schaftstraat? Beelen heeft het niet gered om voor de jaarwisseling alles plat te gooien.

    Dat was voorzien en niet alleen door mij! Maar goed; ik denk dat het schema wel bijgesteld kan worden, zolang de vorst zich nog lang niet in te grond heeft genesteld.

    In januari is het klaar en in het voorjaar van 2012 zal de nieuwbouw starten en valt er genoeg te zien. Tot zover weer even een update, na enige ''radiostilte''.

    Ik wens iedereen een goede jaarwisseling, alvast een goed begin van 2012 om vervolgens een gelukkig en gezond genoemd jaar te beleven. Dat moet lukken, toch?

    Groeten aan allen,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nieuwjaar! We zitten in 2012. Iedereen een gelukkig en gezond 2012 gewenst! In Haarlem Oost, met name de Slachthuisbuurt waarover we hier schrijven, beleefde een sfeervol en redelijk betrekkelijk rustige Oud en Nieuw.

    Uiteraard daverde het illegale en extreem zware (en krankzinnige) knalwerk ver-uit boven het normale en mooie consumenten-vuurwerk, maar dat schijnt een nieuwe tendens te zijn dat niet meer onomkeerbaar is.

    We zullen aan het feit moeten wennen dat ordinaire, simpele rotjes niet meer volstaan. Tegenwoordig moet geknald worden met dynamiet-staven en, qua vergelijkbare kracht, met handgranaten! Hoe krankzinnig kun je zijn?!

    Zelfs in een kleine straat, als de straat waar ik woon, werden 'n aantal malen bommen tot ontploffing gebracht welke ook mijn ramen letterlijk deden beven en rammelen. DEBIEL!!!


    Je kunt die rotzooi via internet bestellen, schijnt het en zie dat maar te onderscheppen. Los daarvan is alles goed gegaan in de omgeving Hannie Schaftstraat, waarbij ik woon. De lege flat-karkassen staan er nog! Geen excessen.

    We zullen zien wat 2012 voor onze buurt gaat brengen, na ons eigen prive verwachtingspatroon dat niet in alles even gelijke tred houdt met de doelstelling van deze site, maar en passant en met zichtbaar wederzijds genoegen toch periodiek mag worden verteld, ter leering ende vermaeck, zullen we maar zeggen in dit kader.

    De sloop nadert z'n einde. In het voorjaar zal, denk ik, met de bouw van de nieuwe woningen in de Hannie Schaftstraat worden begonnen, nadat de kavel eerst ge-egaliseerd is. Genoeg te zien.

    En zo zien we stap voor stap de sinds april 2011 in gang gezette metamorfose van onze oude buurt ''in een nieuw jasje'', dadelijk, om daarna perfect en vele decennia lang weer slag met de huidige tijd te kunnen houden. Weemoed en efficiency mixt zich tot een splinternieuwe realiteit. Kringloop van het leven en een buurt.

    Tot horens maar weer!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even een reactie, zijdelings van het hoofdonderwerp van boven, maar wel met betrekking op de Slachthuisbuurt en directe leefomgeving;

    Las net een opmerkelijk bericht op de Digitale Wijkkrant dat er een leuk Postcode prijsje op de Postcode 2033 PP schijnt te zijn gevallen.

    Stomtoevallig is dat de Postcode van de Hannie Schaftstraat-sloopflats. Asjemenou! ''Moet je nog Peultjes?'' Dat is wel heel toevallig, zeg!

    Aangezien ex-bewoners nog op hun oude Postcode stonden ingeschreven en de bankrekening van die mensen bij de Postcode Loterij bekend is, krijgen zij, dankzij de December trekking, ieder 2012 euro, per lot, op rekening gestort!

    Maar 2033 MB, mijn postcode ''van pal erachter'', wint weer noppes. Ja! 'n Tientje op mijn Staatslot. Dus geheel ''onbemiddeld'' ben ik niet! Tja; ''wie het kleine niet eert''...

    Maar dat soort dingen en de kanjerprijs van 30 miljoen, ALTIJD BIJ EEN ANDER (!) levert voor mij altijd wel een jaarlijkse frustratie op, net als bij velen! Willen we dat niet allemaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En een voorlopig laatste reactie, waarna ik nu een langere tijdspauze laat vallen, want mijn bedoeling is beslist niet dat ik hier allerlei ''monologen'' wil houden, zodat overwegend mijn naam in beeld komt.(Dan wordt het vervelend.)

    Maar toch en welaan; het valt mij op dat de sloopwerkzaamheden tergend langzaam blijft verlopen. Thans vindt er weliswaar puin-afvoer plaats middels twee flinke grondverzetmachines.

    Maar van de feitelijke sloop van een der laatste voormalige Hannie Schaftstraat-flats is geen sprake op dit moment. Had verwacht dat Beelen met groter materiaal verder zou slopen.

    Ik vraag mij af of de gestelde ''target'' van oplevering inmiddels nog wel gehaald kan worden, gezien alle overige werkzaamheden die nadien nog plaats zullen moeten gaan vinden?

    De inschrijvingen vinden inmiddels plaats door mensen die, ondanks de recessie, nog kans zien, op basis van een helaas aangescherpte hypotheek-verstrekking, zich een gerieflijk plaatsje in de nieuwbouw, mogelijk, zullen bemachtigen. Het wordt er in deze tijd echt niet eenvoudiger op.

    Maar goed; ik denk dat de prognose wel zodanig is voor de opdrachtgever, dan men het heeft aangedurft een X aantal woningen volgend jaar op te laten leveren en de bezettingsgraad, na inschrijvingen, 100 % gegarandeerd verwacht.

    Ik denk dat vooral veel jonge mensen de investering aandurven. Wellicht dat mensen van het ''1e uur'' nog naar hun ''oorspronkelijke stek' zullen terugkeren? Zullen niet veel zijn?

    Zijn overwegend ouderen. Het wordt lastig voor ouderen terug te keren, in financieel opzicht lijkt mij zo. Die 2012 euro hetgeen men heeft gewonnen zal daar zeker niet bij helpen. Dat is helaas slechts een druppel op de wel bekende gloeiende plaat. Vormt helaas geen compensatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja Ron, het is momenteel inderdaad wat stil Er gebeurt ook niet zo veel. Binnenkort ga ik wel weer eens met de Nikon op de Richard Holkade en de Hannie Schaftstraat kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Overigens, jij woont vlak in de buurt van het sloopgebeuren. Het is dan ook best handig dat je ons door middel van updates op de hoogte houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik jou was zou ik wachten op beter weer. (Tenzij je een Nikon ''onderwater camera'' ter beschikking hebt, haha...) Ja, ik weet het wel.

    Ron Magielsen zit nog ''tussen de Kangoeroes''. En de rest van de bekenden weet de site niet (meer) te vinden, of interesseert zich niet meer ervoor. Het zal een reden hebben... Het is en blijft allemaal vrijblijvend, zeker...

    Ik blijft af en toe natuurlijk ''updaten'', maar ik wil ook een goede balans houden tussen berichtgeving en niet teveel laten verschijnen van mijn naam. Al te prominent in beeld kan wellicht irriteren. Dat wil ik absoluut voorkomen, snap je? Maar ik blijf af en toe pennen, hoor. Tuuuurrrlijk. Komt wel goed, Ed!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou? Ron, ben weer terug in het natte kikkerlandje.
    Vanmorgen geland en straks weer lekker m'n bed in en ff goed uitrusten.
    Al is het nu ff een klein berichtje, maar later ben ik weer helemaal up tho date.
    Groetjes, Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What say, Ron? ''Back in town?'' Bly me! Kijk es aan! Nou, de overgang had, qua temperatuur, niet groter voor jullie allen kunnen zijn, he?

    Van 40 in 9 graden, brrr. Maar misschien ook wel weer lekker. Rust lekker uit en welkom terug in Nederland! Nog de beste wensen voor jou en je gezin, Ron! Veel gezondheid en geluk!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, qua temperatuur is daar beter uit te houden dan hier, hier in Nederland is het met 38/40 gelijk een kleffe bende, en in Australie is het een droge warmte, je voelt je niet zoals een natte dweil, hahaha.
    Maar zou zo weer terug gaan als de kans zich voordoet, wie weet over een paar jaar.
    Maar heb geweldig genoten en mooie dingen mee gemaakt.
    Oke, Ron? ook jij de beste wensen en alle geluk in 2012, en Ed ook natuurlijk.

    Zo!!dus de flats staan er nog "valt me een beetje tegen, dacht dat nu alles wel eens plat zou liggen.
    En, "ja, waar zijn de andere schrijvers, het zou toch leuk zijn als er meerdere zich melden op deze site, meer verhalen, meer leuke anekdotes misschien. Oke, we moeten het dan maar doen met onze eigen avonturen "nietwaar.
    Ach...het nieuwe jaar is nog maar net begonnen en wie weet wat er komen gaat..Toch?
    Hey, mannen nog een fijn weekend.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook zo, Ron! En dat van die hitte is waar! Hier heb je die vieze, vochtige warmte! Dat is daar en ook in Spanje en omgeving wel even anders.

    En ach; de verhalen komen wel weer. Komt goed. Ik update van tijd tot tijd de actuele situatie en er komen wel weer herinneringsverhalen bij.

    Groetjes en fijn weekend terug!

    Tot horens, Ron!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Even korte update over het sloopterrein in de Hannie Schaftstraat, hoewel het - helaas - geen gelijke tred houdt met het bovengestelde item, maar dat heeft mijn interesse duidelijk minder als de Hannie Schaftstraat sloop-perikelen, dus daar weer over door, bij deze dus weer bijdrage.

    Opvallend is, dat er twee enorme bergen puin zijn gecreeerd door Beelen groep. Merkwaardige manier van puin afvoeren?

    De een na laatste flat is inmiddels wel reeds ''aangevreten'', maar verder dan verwijderen van de balkons is men nog niet gekomen, zo valt te constateren. Typische werkmethoden, vind ik.

    Een ding is mij thans glashelder geworden. Een ''deadline'' lijkt wel helemaal ''losgelaten'' te zijn. Van een zeker schema is geen sprake meer, lijkt het onderhand wel? Vertraging???

    Volgens de oorspronkelijke planning had alles, meen ik, allang ''plat'' moeten zijn en zou je verwachten dat de egalisering al was voltooid, zodat er binnenkort op ge-heid zou gaan worden.

    Maar het is wel een klaar feit dat de tijdlijn steeds verder naar de nabije toekomst door wordt opgeschoven, c.q. wordt opgeschaald. Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de volgende fases, zoals o.a. de Richard Holkade-flat en directe omgeving. Die komen denk ik pas 2013 aan beurt, maar zou ook begin 2014 kunnen zijn?

    Dus de dames en heren studenten en overige particulieren kunnen er voorlopig nog blijven zitten tegen een uiterst aantrekkelijke huur, dat direct in lijn ligt met het vrij beperkte wooncomfort naar huidige maatstaven, daar waar wij vroeger geen erg in hadden en heerlijk zovele jaren hebben gewoond. Enfin; we kunnen de flats nog fysiek bewonderen en betreden...

    BeantwoordenVerwijderen