20 september 2011
Door: MarijBron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
De sloop van de oude portiekflats langs de Schipholweg staat sinds de bouwvak stil. Transverko uit Rijswijk ging onverwacht failliet. Ymere en Elan Wonen hopen zeer binnenkort een nieuwe sloper te kunnen presenteren.
Aannemer Transverko is afgelopen april begonnen met de sloop van de woningen aan de Hannie Schaftstraat. De eerste maanden is de aannemer voortvarend te werk gegaan en liep de sloop volgens schema. ,,Het kwam voor ons dan ook als een verrassing toen we hoorden dat Transverko failliet was, en de sloop per direct heeft beĆ«indigd.”
Aan het woord is projectontwikkelaar Marjolein Hofstede van Ymere, die spreekt namens alle partijen. ‘We waren erg tevreden en hadden dit niet verwacht.’ De corporaties hebben echter niet stil gezeten en zijn in de bouwvak op zoek gegaan naar een nieuwe aannemer.
‘Op dit moment zijn we in de afrondende fase met een partij die de sloop weer gaat oppakken.’ Het zoeken naar een nieuwe aannemer betekent wel dat de werkzaamheden niet meteen na de vakantie hervat konden worden. De projectontwikkelaar: ‘ We schatten in dat het traject een kleine vertraging heeft opgelopen van zo’n zes tot acht weken.’
Het beeld wat inmiddels opdoemd op de hoek Hannie Schaftstraat / Merovingenstraat doet de armoedige sloppenwijken van menige Braziliaanse achterstands-wijk snel als sneeuw voor de zon verbleken! Je weet gewoon niet wat je hier ziet!
BeantwoordenVerwijderenHet is verschrikkelijk! Huisraad ligt her en der. Twee zee-containers die regelmatig in de fik worden gestoken door opgeschoten jongeren, vanwege hun open structuur. Dan moet dat weer natuurlijk worden aangestoken! Dat is ''cool''.
De omgeving wordt, IS FEITELIJK al een groot risico-gebied middels aantrekking van ratten, muizen en ander smerig verderf. Niemand van de Gemeente die er een kijkje neemt en de moeite neemt om daadkrachtig in actie te komen tegen deze ongehoorde puinzooi! Dit KAN zo echt niet!
Onderwijl zitten opdrachtgevers voor de sloop midden in een nieuwe aanbestedingsprocedure, zo ik heb begrepen. Transverko is failliet en is van de sloopklus afgehaald. Wat / Wie nu?
Ja! Je zou denken dan firma Van Beelen de meest serieuze kandidaat is voor de voltooiing van het slopen en het saneren van de bodem voor de nieuwbouw. Ze zijn de allergrootste en meest geroutineerde van vrijwel alle sloopbedrijven.
Maar het enthousiaste aankondigingsbord aan de Schipholweg is allang weer verwijderd. Waarom? Was van Beelen te prematuur? Waren zij vergeten dat eerst een (formele!) aanbestedingsprocedure moet worden gevolgd, want ook andere bedrijven moeten wel een eerlijk kans krijgen?! Wie weet?
Onderwijl dat de procedures lopen vervalt de Slachthuisbuurt, op dat punt, in rap tempo tot een heuze ''sloppenwijk''. Ik hoop echt dat de opdrachtgevers hieruit lering zullen trekken.
Als opdrachtgever wil je immers toch weten met welk bedrijf je in zee gaat en ook hoe ze er financieel voor staan. Als men de zeer zwakke financiele positie van Transverko had geweten, had van Beelen, of een ander bedrijf, DIRECT op de sloopklus gezet kunnen worden. (Ik neem aan dat van Beelen in April al heeft meegedongen?)
Het werkschema loopt nu wekenlang vertraging op. Een vertraging dat zich, wellicht, als een sneeuwbal voort zal zetten, als de nieuwbouw gaat beginnen. Want deze verloren tijd is natuurlijk niet meer, zondermeer, in te halen, tenzij je de mensen in continue-dienst aan het werk zou zetten. Zo gek is uiteraard niemand!
We wachten het maar allemaal af! Men zou, om te beginnen, eens serieus kunnen overwegen of er afsluitbare containerbakken geplaatst kunnen worden die alleen tijdens de werkuren, bij daglicht, openstaan en 's avonds afgesloten kunnen worden tegen brandstichting. Een idee?!
Vanmiddag reed ik op de Schipholweg langs het sloopterrein en zag ik twee spandoeken van Beelen hangen. Het lijkt er dus op dat de zaak rond is.
BeantwoordenVerwijderenDat zou kunnen. Op het moment van schrijven van bovenstaand bijdrage was ik niet op de hoogte van herplaatsing van Van Beelen-reclameborden. Dat ''wisselt nog weleens af'' zoals je ook hebt kunnen constateren, Ed! Je info is nieuw!
BeantwoordenVerwijderenMocht de zaak rond zijn zien we binnenkort een hervatting van de werkzaamheden middels inzet van wit / groen gekleurde grondverzet-machines en sloopkranen met het Van Beelen logo, ter afwisseling van de reeds vele wekenlang geleden op non actief gestelde rood / creme gekleurde Transverko-grondverzetmachines die nog, ''quasi triomfantelijk'', op een grote berg restpuin geparkeerd staan en het gegroeide sloopterrein troosteloos gedurende al die tijd, ge-tweeen, overzien, in afwachting van hun verwijdering.
Overigens wel netjes dat de Gemeente toch, zo goed als zeker na klachten en / of het lezen van de stukjes van ''de buren'' (evt. ook van hier?) actie heeft ondernomen om de berg vuil, gelegen naast de containers, toch op te ruimen.
BeantwoordenVerwijderenHet zou getuigen van een goede zaak voor de Gemeente om de containers ook wat vaker te ledigen. Zowat 10 dagen al dat vuilnis op laten stapelen in die bakken is echt veel te lang! Loop je risico op ratten, muizen en verderf!
Maar goed; binnenkort hervat het sloopwerk en wellicht is alles voor het sluiten van dit jaar, qua sloopactiviteiten, achter de rug. Na de vorstverlet (zo die zich voor mocht doen) de nieuwbouw! Voorlopig nog genoeg te beleven, zo op z'n tijd, als ''de wind'' die kant uitwaait..