Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


vrijdag 23 september 2011

Boetes voor afvalstort Slachthuisbuurt


23 september 2011
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost


Bewoners die vertrekken uit de te slopen woningen, moeten hun overtollige huisraad deponeren in enkele grote containers. Wie het toch op straat gooit en betrapt wordt, betaalt een boete van honderden euro’s.


Dit is een van de maatregelen om de Slachthuisbuurt schoon, heel en veilig te houden tijdens de vernieuwing van de buurt. De corporaties Elan Wonen, Pré Wonen en Ymere, de gemeente Haarlem en de Wijkraad Slachthuisbuurt werken daarbij samen met Spaarnelanden (reiniging), Villex (tijdelijke verhuur), Context (buurtbeheer) en de politie Zuid-Kennemerland.

Extra containers
Grote delen van de Slachthuisbuurt liggen er goed bij. Lastig is het vooral in de Hannie Schaftstraat en het eerste stukje van de Merovingenstraat. Een groot deel van de Hannie Schaftstraat is al gesloopt en bevindt zich achter hekken. Maar een klein deel wordt nog bewoond door enkele bewoners. De binnentuinen daar zijn deze week schoongemaakt doordat er veel illegaal huisraad is gedumpt, ondanks de extra containers die zijn geplaatst. De overlast is tijdelijk, zodra de laatste bewoners vertrokken zijn, gaat er ook om dit deel zo snel mogelijk een hek. Naar verwachting kan rond half oktober het hek om het laatste blok heen.

Schoonmaak
In de Slachthuisbuurt is er afgelopen anderhalf jaar extra intensief schoongemaakt. Door de crisis is daarvoor sinds de zomer minder geld beschikbaar. Inmiddels is er wel weer tijdelijk extra schoonmaak ingezet.

Boompjes
De sloop was tijdelijk gestaakt, vanwege een aannemer die failliet ging. De vertraging bedraagt een paar weken. Bij de sloop kwamen ook de boompjes van de binnentuinen beschikbaar. De Interim Beheer Groep maakt zich er hard voor dat die terugkeren in bomenbakken bij de winkels. Zo krijgt de winkelstrip een fraaie groene uitstraling.

Bron: gemeente en corporaties

35 opmerkingen:

  1. Tjongejonge! Wat een ''levendige'' site is dit! Kind noch Kegel reageert de laatste tijd, hier! Lijkt wel of men van de aardbodem is verdwenen? Zijn we het zat met z'n allen??? Echt niks meer te berichten op deze blog? Ben ik weer de enige?

    Op dit moment van schrijven is de zo vervuilde Hannie Schaftstraat / hoek Merovingenstraat noch steeds ''establishment''. Het grof vuil ligt nog immer op de perken gedrapeert en vormt een bron van aantrekking voor ratten en muizen!

    Er wordt ronduit zeer slecht opgeruimd door de Spaarnelanden en het excuus waarachter men zich verschuilt lijkt te zijn dat er gekort wordt op door de overheid verstrekt Gemeentebudget voor, ook, vuilophaaldiensten? 't Zal wel denk je dan!

    Ik hoop voor de buurt in het bijzonder dat Van Beelen spoedig de resterende werkzaamheden waar Transverko is geeindigd op zal nemen en zullen proberen de verloren tijd mogelijk in te halen!

    Met 1 ding hebben ze pech! Veel koper zullen ze zeer beslist al niet meer uit deze klus kunnen verzamelen. Vele ''amateur-slopers'' waren ze voor! Ik hoop echt van harte dat de wederopbouw spoediger en minder amateuristisch zal verlopen als het eerste deel der (sloop) werkzaamheden.

    Ik vraag mij wel af of de opdrachtgevers door Transverko feitelijk zijn belazerd, of is men zo naief geweest dit bedrijf niet goed na te trekken voordat er contract mee gesloten werd en alleen op ''kosten-reductie'' is gelet???

    Mij dunkt dat je toch wilt weten met wie je ''in zee'' gaat?! (Ik wel!) Als de slechte financiele basis TOEN al was gebleken, hadden de opdrachtgevers beter maar direct Van Beelen kunnen contracteren. Zou beter zijn geweest!

    Dan had alles nu allang zo goed als ''plat'' gelegen en hadden we ook die enorme vuilbende, wellicht, niet gehad? Ik denk dat de omgeving het toch wel ronduit spuugzat zal zijn en niet kan wachten om eindelijk nu Van Beelen aan het werk te zien om de restsloop node te voltooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, Ed.

    Las net je verzoek op de email. Zoals je ziet, werkt het allemaal prima! Ik denk dat er een probleempje is met een verkeerde handeling van Ron inzake plaatsing van zijn stukjes. Dus Ron; probeer het nog maar eens 'n keertje. Succes!

    Ed; groetjes maar weer en goed weekend!

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ron, even een tip ten laatste. De stappen die je moet doorlopen, voordat je je reactie plaatst, zijn hier wel belangrijk. Eerst ga je in het blokje van ''Reageer als'' naar ''naam / URL.

    Dan vul je, uiteraard, geen URL in, maar zet je je naam in het sub-blokje naam. Vervolgens krijg je, na ''doorgaan'' en drukken op ''reactie plaatsen'', je die ''controle-letters'' te zien. Die moet je goed invoeren.

    Lukt het niet, omdat je het niet goed kunt lezen (zou kunnen) krijg je een reactie dat je stukje niet geplaatst werd en probeer je de nieuwe lettercombinatie in te voeren.

    Dan moet het gewoon lukken, Ron. Wellicht is deze info overbodig en wist je het al, maar die stappen MOETEN tot goede werking, resulterend in juiste plaatsen leiden! Maar de volgorde en de juistheid van invullen is belangrijk!

    Succes!

    Groetjes,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag wel dat wanneer je anoniem gebruikt, de reactie na het verversen van de pagina niet blijkt te zijn geplaatst.
    Dus mijn advies is om óf met een Google account, óf met de methode zoals Ron hierboven heeft beschreven te gebruiken.

    Grtx,
    Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ron M. Wellicht nog een tip; probeer eens een z.g. ''systeem-herstel'' van je computer te doen. Je weet hoe dat werkt? (Via config sys.)

    Ga eens terug naar een datum toen alles nog goed werkte op je p.c en geef 'm eens een z.g. ''reset''. Ik bedacht dit ineens. Ideetje???

    Succes en we hopen je binnenkort weer op deze blog te kunnen begroeten!

    Succes,

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even een updeetje! Vanmorgen zag ik, tijdens het posten van een brief in de brievenbus, tot mijn verbazing en tevredenheid, dat er nu weer activiteiten zijn waar te nemen in de nog te slopen hoog en laagbouw-flatgebouwen. Mooi!

    Er wordt inmiddels weer, neem ik aan, asbest en andere materialen verwijderd. Ik zag tenminste mannen in witte pakken. Ik weet niet of dit een divisie van Van Beelen is die dat ook doet, of een apart bedrijf. Wellicht genoemd bedrijf?

    Maar ze zijn weer begonnen. Het verwijderen van (asbest?) materialen vormt immers de steeds terugkerende ''opmaat'' tot het grotere geweld van de sloopwerkzaamheden. Wellicht kan de ''deadline'' alsnog aanstonds worden gehaald?!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Test geslaagd, Ron! Je kan weer...

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hé Hé, eindelijk doet ie het weer mensen?
    Na lange tijd kl.... ben ik weer van de partij.
    Hiep Hiep Hoera.

    Ron, nu weet je waarom jij dacht of jij de enigste was op de site, het was gewoon dat stomme PC van mij.

    Een kennis van mij was een paar dagen terug naar Haarlem geweest.
    Zei tegen mij dat het een hele vreemde gewaar wording was om geen Flat's meer te zien.
    Een grote kale bende was het, het enige wat nog bekend was, was het beeld.
    Volgens haar was het verplaatst, klopt dat Ron.

    Zo, ze zijn weer actief geworden met het resterende te slopen Flat's wie weet nog een week
    dan zal er niets meer staan, denk ik.

    Hoe gaat het met jullie, Oja, in de maand December zal ik niet veel op het internet zijn, ik zit dan in Australie en kom in Januari weer terug.
    Denk dan niet, potverdorrie hij heeft weer last met zijn PC.
    Zo!! eerst dit maar eventjes plaatsen, kijken of het weer gaat lukken.
    Ron M (terug van weggeweest)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Ron? als je Ed tegen komt, zeg maar dat alles het weer doet.
    Groetjes aan ieder.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Welkom terug, Ron! Mooi dat het weer is opgelost. Heb je een systeemherstel gedaan? Nou ja... hoe dan ook; zo te zien werkt alles weer. Geeft een fijn gevoel van een overwinning.

    (Ken dat gevoel!) Met mij gaat alles z'n gangetje. Met Ed gaat het, naar ik aanneem maar laat hij voor zichzelf spreken, ook goed. Dus 2 x goed, hahaha!

    Even je vraag beantwoorden... Nee, Ron! Het beeld op de hoek is niet verplaatst. Door het ontbreken van de flat, krijg je een ander ''perspectief'' erop.

    Dan lijkt het alsof het is verplaatst, maar het staat nog op precies dezelfde plek, als waar het in 1960 werd neergezet, hoor! Dat die flats binnen een week weg zijn, is te optimistisch ingeschat, Ron, denk ik.

    Ze hebben door het faillisement van Transverko 8 weken vertraging opgelopen. Er staan nog altijd twee grondverzet machines van Transverko die moeten worden verwijderd.

    Vandaag zag ik, voor het eerst sinds het begin van de bouwvakken, weer enige sloop-aktiviteit in een der te slopen gebouwen. De astbest en andere materialen worden weer verwijderd.

    Zeer binnenkort gaat van Beelen, die is nu uitgekozen om de restsloop te doen, de klus weer opstarten, nadat hun groen / wit kleurig sloopmateriaal als kranen en grondverzet machines zijn gearriveerd. En als de opdrachtgever slim is, verlengt hij het contract met van Beelen. Ze zijn de beste!

    Zo! Je bent weer even ''ge - up - deet''. Ik spreek je weer en Ed en ik (liefst ook weer anderen erbij!) houden je periodiek op de hoogte, hoor! Komt goed! Fijne avond, Ron!

    Groetjes vanuit Haarlem,

    RON H.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hij kan het lezen, Ron! Dus Ed is op de hoogte, bij deze! Woorden zijn niet nodig.

    Je bericht is zichtbaar voor iedereen die het wil lezen, kerel! (Hahaha...)

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hee Ron M. Goed dat je er weer bent, Welkom terug in de familie zou ik zeggen.
    Nu ben ik toch wel benieuwd wat je aan je pc veranderd hebt, daar kunnen we allemaal van leren.

    Nu ze weer aan de slag gaan houden we de boel weer goed in de gaten, en komen er zeker weer nieuwe foto's, dus je gaat niets missen. Moeten ze alleen niet de eerste weken van december aan de slag gaan, want dan zit ook deze jongen weer in warmere oorden...

    Grtx,
    Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hahaha, jullie zijn benieuwd!!!nou? om eerlijk te zeggen, ik heb "wat Ron mij aanrade" een systeem-herstel gedaan.
    Heb ik eerlijk gezegt nog nooit gedaan, maar was niet moeilijk. (Hahaha..hoor mij, ben zo A-technische als de pest.
    Het ging wel met een aarzeling, ben altijd bang dat ik iets verkeerd doe, en alles van mijn PC veeg.
    Maar goed, ik wacht weer je foto's af Ed?
    Zoals Arnold Swarchenecker riep...I,L BE BACK.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk om te lezen dat mijn suggestie van dat systeemherstel je heeft geholpen. Tja; het was een ingeving! Er ging een (LED) lampje branden bij me. Zuinig, maar helder! Past wel bij mij!

    Dat systeemherstel heeft mij, vroeger, ook weleens gered, toen ik DACHT (!) dat ik een handeling goed deed, maar feitelijk verkeerd zat en mijn register weer eens, hoe zal ik dat eens fijntjes zeggen, totaal ''verklootte''...

    Het is een soort van Windows ''noodknop''. Een ''escape'' mogelijkheid. Dus goed onthouden, Ron! Kan je goed redden in lastige situaties!

    Succes en we spreken je weer. Ik ga nu lekker mijn ''trappelzak'' in en heerlijk knorren...

    Grtx en tot horens!

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo! Lekker geslapen! Ik dacht dat het ook de bedoeling van deze site was om zo hele leuke jeugdherinneringen te delen, naast ongetwijfeld nog reacties over de sloopwerkzaamheden van Van Beelen. Omdat ik mij vanmorgen had verslapen, zat ik pas om 10.00 uur aan het ontbijt. (Kan gebeuren, geen vrouw of wekker die mij roept...)

    Maar zette, toevallig, dat tv programma aan van de jaren '60. Och, wat een heerlijke nostalgie! Eerst, dat was ik helemaal vergeten maar dat programma keken we ook allemaal als kind, ''De Kijkkast-man''. Dat liedje herkende ik weer en zo'n leuke herkenning. Ja, die had je vroeger.

    Daarna dat poppenspel met ''Gompie'' (HUUULLLL, hahaha...) en Majolica. Ik meen dat het geschreven was door Jaap ter Haar, maar ben niet zeker? Daarna OKKI TROOI... Heerlijk!!!

    Die man die ''Gompie'' een stem gaf, had zo'n zware stem dat onze tv kast er helemaal van trilte. Dan lag ik dubbel van het lachen, om de ge-ergerde reactie van mijn vader. Nog meer als om die hele pop zelf. Zo had ik dubbel lol!!!

    Dat ze die filmpjes, gelukkig, nog hebben? Dat waaiende hoedje in het begin. Dat rare uitvindersmannetje met zijn koffertje vol krentenbollen. Zaaalllige jeugdherinneringen. En zijn steevaste uitspraak: ''alle bolle hoedjes nog an toe!''

    En dan die zwart / wit beeldkwaliteit en die enorme tv camera's... Nu let je er des te meer op, maar toen verdiepte je je, als kind, alleen in dat spel. Wist je veel? Het was een gezellig ontbijt, vanmorgen, met 'n heerlijk kwartiertje aan ''gemonteerde jeugdherinneringen'' op t.v.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ron, terwijl jij je waarschijnelijk een paar keer omdraaide, ging bij mij om 4uur de wekker, voor de ochtend dienst.
    15.20 stapte ik weer in huis, helemaal gaar.
    Maar gelukkig was het weer de laatste ochtenddienst.
    Morgen er even goed weer vroeg op (8 uur) moet thuis nog een deur schilderen van de slaapkamer van mijn dochter, die lekker in de zon ligt te bakken op Tennerife.

    Ja,ja; jeugdherinneringen op tv, dat is best wel leuk.
    Een tijdje terug heb ik ook een paar fragmenten gezien.
    Pipo de Clown en de waterlanders "ken je die nog?
    Rikkie en Slingertje, Dappere Dodo, Mik en Mak met Oma Tingeling en had je nog Thierry de slingeraar dat was een Franse serie.
    Geinig als je dat terug ziet, maar; ga maar eens op you-tube kijken, het rammelt van die filmpjes.
    Twee jaar terug heb ik de DVD serie van Rawhide gekocht (zwart wit)
    Het gekke is, na zolange tijd weet je precies hoe het afloopt, als je die serie weer terug ziet.
    Vond laatst mijn zwemdiploma, schijnt dus toch dat ik hem heb, dacht altijd dat ik er nooit een gehaald had.
    Ook twee schoolrapporten "Thielschool en (LTS) lieve de key.
    Lieve de Keyschool had je er twee van, een op de Voldersgracht(hete dat zo) vlak bij V&D en een in Haarlem-noord in de Schoterstraat, allemaal uit de jaren 60/70 best geinig.
    Oja,de verrekijker had je ook nog.
    En Tante Hannie, zij zwaaide altijd naar de kijkers thuis.
    Dat heb je nu niet meer, wel jammer. Omroep(st)ers is verleden tijd, vond het wel altijd persoonlijker dan nu, Toch?

    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat was een ''vroegertje'', Ron. Maar wees maar blij dat je nog werk hebt. Je hebt ze weer verdiend, toch? Pipo en de Waterlanders? Jazeker! Met ''Snuf en Snuitje'' (mooiiiee, ppppaarelsss..)

    Rikkie en Slingertje, van de poppenspelers Maaike en Rien Baartmans (uit Haarlem, dacht ik?) zijn 'n keer met de originele poppen en poppenkast op de lagere school geweest.

    Hele ''zooitje'' zat geboeid in de gymzaal en ik heb die poppen nog even mogen vasthouden. Geweldig! Diezelfde poppetjes als van de televisie. Leuk!

    Mik en Mak met Donald Dones, die later met Adele Bloemendaal was getrouwd. Zeker! Die Donald Jones speelde, dacht ik, ''Mik''. En dan riep hij altijd met armen gestrekt: ''Ik droom, ik droom, ik droom''...

    Oma Tingeling zegt mij niets, daarentegen?! Dappere Dodo weer wel wat meer. Thierry de Slingeraar (Thierre La Fronde in het Frans) was, zeg maar, de Franse tegenhanger van Floris van Rozenmonde, gespeeld door Rutger Hauer.

    Die had, trouwens, altijd een vriendinnetje, gespeeld door de actrice Ida Bons. Daar was ik vroeger, stiekem een beetje verliefd op. Mooie meid was dat! (Ze speelde later ''Wiesje'' in de serie Amulet en meer van dat soort series.)

    Rawhide waren die Western films. Met Rody (dacht ik? Clint Eastwood) etc. Was heel leuk. De Verrekijker herinner ik mij ook nog heel goed.

    Dat telescoop-kijkertje wat dan uitschoof. Leuk programma met wetenswaardigheden voor de kinderen. Heel educatief, voor die tijd.

    Tenslotte; Ron; laatst heb ik 60 minuten lang een leuk programma op t.v. zitten kijken, over de geschiedenis van de televisie.

    Toen kwamen er veel fragmenten van door jou en mij genoemde series weer langs. Een feest van herkenning, maar wat kijk je er nu anders tegenaan, helemaal ''ontpeld'' van de jeugdsfeer van toen. Ik denk dat Ed er ook zo over denkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk Ron. In dat programmaonderdeel met Gompie had je ook nog een vos (nee, niet die van de Fabeltjeskrant), en die had het altijd over 'lekkere kippetjes'....
    Daar verstaan we nu wel wat ander onder...

    Kijkkast, daar keek ik ook altijd naar, maar ik kan mij Okkie Trooi daar niet in herinneren, wel Rikkie en Slingertje. En natuurlijk Zwiebertje.

    Pipo en de waterlanders, daar had je ook nog meneertje Hiep en Felicio met zijn bloem in.
    Speelde Donald Jones daar ook niet in, en volgens mij had hij daarin die act met 'ik droom, ik droom'.

    Het is hier weer gezellig mannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ed, nu heb jij het over meneertje Hiep.
    Ik heb nog een videoband van Pipo.
    Het heette "Pipo en het grachten geheim, daar speelde meneertje Hiep ook in mee.
    Ik zou zo graag een video of dvd van Pipo en de waterlanders willen hebben, maar helaas zijn er een aantal van die Pipo scenes verloren gegaan, geloof door een brand in een of ander studio.
    Volgens mij zijn er meerdere serie's verloren gegaan vanwege de brand, ZONDE.
    Weten jullie nog het voormalige REM eiland.
    Dat ligt trouwens ergens in een of andere haven in Nederland, dacht Amsterdam.
    Het is weer in de originele staat terug gebracht.
    Ook kan je daar eten, het is namelijk een restaurant geworden, ben er zelf nog niet geweest.
    De series die toen werden uit gezonden, Mr,Ed, RinTinTin, De ontzichtbare man.
    Weet niet of er nog meer series waren "vast wel.
    Ineens bedenk ik, dat ik ooit eens van een Tante een bouwpakket heb gehad van de Seaview.
    Dat was een onderzeeér uit de serie "Voyage To The Bottem Off The Sea.
    Zeg Ed en Ron!! Meneer Humdrum, kunnen jullie die nog herinneren, die speelde ook mee in de serie van Mik en Mak.
    Volgens mij heette deze serie "het huis en de 4 windstreken (kan het mis hebben).
    Als Humdrum zijn zin niet kreeg, kneep hij zijn sigaren in puin.
    Oja, Oma Tingeling, ga maar eens googlen, wie weet vindt je daar wel wat van die serie terug.

    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, geweldig! Wat een leuke herinneringen. Even eerst Ed; Dat Donald Jones met zijn act ''ik droom, ik droom,'' etc. e.e.a. acteerde in door jou genoemde serie, zou heel goed kunnen hoor.

    Hij speelde zowel in ''Mik en Mak'', als ook in latere series. Hij was heel erg veelzijdig. John Jones is dan ook zijn zoon en de zoon van Adele Bloemendaal. (Die familie van mij is!)

    Ik merk wel, in retrospectief, dat ik soms de feiten een beetje, in dit verband, door elkaar gooi. (''Nieuwigheid'', hahaha...) Maar ja, na zoveel jaren word e.e.a. weleens wat ''mistig''.

    Felicio kan ik mij, bij nader inzien (of nadenken) ook wel weer herinneren. Ja, dat waren toch pracht-series in die tijd. Daar kwam je voor van de straat af, of meestal was je al binnen. Zoals Gerard Cox zong: ''haartjes nat, nog even op, tot dat vader zei; vooruit naar bed!

    Dan kregen we een kruik mee''. Pipo werd vaak 's zaterdags uitgezonden, dacht ik. Swiebertje was altijd zo rond 19.00 meen ik. Dat mochten we dan zien. Afstandsbediening was er nog niet.

    Pa bepaalde dus A: wanneer de t.v. aanging en op welke zender, maar hield natuurlijk rekening met de kinderprogramma's, zodat we aan ons trekken kwamen, resulterend in dierbare herinneringen. Het was geweldig leuk, allemaal.

    Nu even naar Ron; Pipo was een van mijn favorieten. Dat ezeltje ''No no no no''. Dat beest moest zich altijd ''de beroerte'' trekken aan die woonwagen, hahaha. Schitterd was dat.

    Dan de ''Dikke Deur'' (PIEEEEPOOOO, KOEIENNN...) Mammaloe en ''Kluk kluk'', het malle Indianen-mannetje, gespeeld door de acteur Herbert Joeks. Het waren ikonen der tijd!

    Overigens, Ron; het zou kunnen dat er door brand bandmateriaal verloren is gegaan, maar veel vaker gebeurde dat uit economische overwegingen.

    Het zit zo: al het beeldmateriaal werd toen niet op harde schijven opgenomen, die had je nog niet, maar op z.g. ''Ampex-banden''. (Later op U matic, soort professionele Beta-videobanden.)

    Die banden waren hartstikke duur, dus na een uitzending werden ze vaak gewist, zodat ze weer geschikt waren voor hergebruik.

    Helaas ging dat vaak ten koste van het oorspronkelijk materiaal van een uitzending wat erop stond. Nu is dat hogelijk te betreuren, dus we moeten het doen van wat er nog is...

    Nou ja... ''mr Ed'' (Sorry, Ed, hihihi... maar die grap heeft inmiddels ook wel 'n baard...) Rin, Tin, Tin... Hum drum weet ik ook nog goed te herinneren. Alles mislukte altijd bij dat mannetje.

    Dan kneep hij zijn sigaar kapot en riep dan in gemoede uit: ''WEER NIET, WEER NIET, WEER NIET'', of zoiets. Nog eentje (veel te veel tekst weer, maar vooruit...) De Duivelsgrot. Dat was zo spannend, daar dorst ik amper naar te kijken.

    Ik kreeg er (echt gebeurd) angstdromen van en de kinderpsycholoog vond het niet goed dat mijn ouders dat lieten zien. Ik ''trok'' het mij teveel aan. Heel gek. Tja... Gevoelig jongetje... Maar was echt zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Maxwell Smart, geheim agent 86, met z'n onzichtbare wand en telefoon in z'n schoen...
    Banana Split (nee, niet dát tv programma) in de 60er jaren, met o.a. de Monkees.
    Voyage To The Bottom Of The Sea heb ik nog een film op DVD van.
    Meneer Humdrum zegt me niets, tante Hannie uiteraard wel, net als Tanja Koen. Zij presenteerde ook het programma Luipaard Op Schoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De Duivelsgrot, ja dát was echt spannend, maar met zo'n goedkoop decor... Was dat nou met een raket, of was dat weer een anders serie?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Precies! Overigens zag ik Tanja Koen nog terug, verleden week, in dat programma over de geschiedenis van de t.v. Levensgevaarlijk om omroepster te zijn met die z.g. ''Kwik spotlampen''. Die konden echt ontploffen, want er zat, meen ik, ook iets van ''koolgas'' of zo, in?

    De Monkee's waren razend populair, vooral in Amerika, als pop-idolen en hadden bijna dezelfde status als The Beatles. Ze beleefden allerlei avonturen, maar het was meer, meen ik nog te herinneren, een ''verkapte klip'' van zichzelf. Maar als serie natuurlijk schitterend.

    Voyage To The Bottom of the Sea herinner ik mij ook nog. Er werd op de zomervaart kermis handig op ingespeeld met een attractie dat heette: ''klaar voor onder water''. Ook een spannende jeugdserie. Wij, kinderen van toen, hadden aan jeugdseries niet te klagen. Het was immer feest!

    Het bood je de mogelijkheid om aan de allerdaagse werkelijkheid te ontsnappen. Maxwel Smart herinner ik mij zeker ook nog. Die moest altijd door oneindig veel deuren lopen. Althans; zo begon de serie altijd. Heel leuk!

    Nog paar series. Dubbelspion. Met Bing Cosby en Robert Culp. Nou ja. Thunderbirds hebben we al gehad. En die zwaaiende ''tante Hannie''. Overigens nog even voor Ron; Dat REM eiland stond model voor de geboorte van de TROS, als omroep meen ik.

    TV Noordzee heette het toch, jongens? Ik meen van wel. Met Mary Schuurman als omroepster. Prachtige vrouw met van die olijke ''appel-wangetjes''. Heel lief mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nee, dat van die raket zou kunnen, Ed. Het enige wat ik nog van de Duivelsgrot herinner, was die vent die altijd keihard SCANNERNAIII, of zoiets riep. Maar ik mocht niet alles zien. Was jammer...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ... En die plaklippen....
    Inderdaad was het REM-eiland de voorloper van de TROS.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja, hahahaha.... Als ze het woordje TROS uitsprakt, trok dat hele mondje tot een tuit samen. Je moest ook zo geaffecteerd spreken...

    Overigens vind ik Mies Bouwman ook weinig veranderd. Ja, uiteraard ouder geworden, maar dat is toch ook altijd een vakvrouw geweest. En ik herinner mij, dat vond ik als kind al heel bijzonder, die series van Godfried Bomans, mijn favoriete Haarlemse schrijver.

    Ik herinner me nog ''Bomans in Triplo'', van de cineasten Anton en Rita Huyskens. In dat programma ging Bomans zijn broer en zus in het klooster bezoeken.

    Hij kon heerlijk vertellen en ik lach blauw om zijn gort en gortdroge humor. Geweldig vent. Helaas veel te vroeg overleden.

    Maar volgens mijn oom, die hem ook kende, dronk Bomans vaak teveel, zodat hij 'n keer, flink beschonken, de spotlampen die het Gemeentehuis in bloemendaal verlichtte, uit balorigheid uit stond te schoppen, HAHAHAHAHA...

    Maar dat optreden met die Edison uitreiking toen Marlene Dietrich opkwam... ''Had mijn vrouw maar EEN ZO'N BEEN...

    ''Ook zo bescheiden... niet alles tegelijk willen hebben, maar gedeeltelijk'''...zoals hij dat omschreef... HAHAHAHAHA... Ja, was een groot schrijver en verteller.

    Eigenlijk een beetje tragisch figuur, maar vanuit die tragiek wist hij wel een ''universum aan fraaie boeken en lol te produceren... Ik zag veel van zijn programma's.

    Weten jullie nog dat programma: ''hou je aan je woord?'' Daarin schitterde Godfried Bomans. En nog eentje, nu we toch bezig zijn... ''TOP OF FLOP''.

    Zag ik gisteren weer terug. Plaatjes draaien en als je het niks vond, dan toeterde Herman Stok dat plaatje weg. Als de jury het wel wat vond, dan werd er gebeld. Verdomd... Dat ken ik ook nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben wel eens bij Bomans thuis geweest, in Bloemendaal.

    Zo'n ander programma was ook Nieuwe Oogst. Daar is destijds André van Duin ook in ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. De Duivelsgrot was inderdaad met een raket, en een reis naar het middelpunt van de aarde. Kijk hier maar eens: http://www.kindertv.net/series/1983-de-duivelsgrot

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Even snel nog, voor G.T.S.T. begint... korte reactie. Wat jij beschrijft, met een raket naar het middelpunt van de aarde gaan, in die serie de Duivelsgrot, daar heb ik eergisteren een schitterende film van op televisie gezien.

    Daarin ging een team NASA wetenschappers, met een soort laser-gestuurde MOL, naar het centrum van de aarde om via kernexplosies de stilgevallen kern weer aan het draaien te krijgen.

    Tja... wat een geweldige fantasie en die film boeide mij in hoge mate... Sluit even leuk aan op jouw thema van de Duivelsgrot.

    Wellicht tot morgen met nieuwe herinneringen? O ja... leuk dat bij Bomans thuis bent geweest, Ed! Hij woonde in Bloemendaal, toch? Bij de Hoge Duin en Daalse weg. Tja... had een prachtig huis!

    Groetjes allemaal voor vandaag!

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mik en Mak is hier te vinden (even de link kopiëren): http://www.kindertv.net/series/2170-mik-mak

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ja! Ik zag het. Leuk dat er nog zoveel verwijzingen naar die programma's van toen zijn. Overigens hebben we nog 'n hele leuke serie vergeten.

    ''Ja Zuster, Nee Zuster. De afleveringen van een ''rusthuis vol herrie''. Met de boze buurman, zuster Klivia, Gerrit de inbreker ''Opa'' enz. Later is er nog een musical van gemaakt met Loes Luca.

    Maar die vond ik niet half zo leuk als de series. Verleden week zag ik, overigens, Hetty blok nog terug in een documentaire over 60 jaar Nederlandse televisie.

    93 jaar oud, inmiddels, maar nog altijd scherp van geest en haar gezicht haalde ik nog zo eruit. Heel erg leuk!

    Toevallig was er vanmorgen wat over te zien in het programma ''Max geheugentrainer''.

    Daarin werd bevestigd wat ik gisteren al aanhaalde. Er waren van die serie 20 afleveringen gemaakt. Helaas, wegens dure banden, werden op 1 na ALLE (!) afleveringen gewist!

    Alleen enkele buiten-scenes zijn bewaard gebleven. Een weliswaar begrijpelijke, maar tegelijkertijd buitengewoon te betreuren besluit was dat om die ampex banden weer te her-gebruiken. Maar dat gebeurde!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. En dan had je nog ''Dorus'', gespeeld door Tom Manders. Dat grappige ''stoffige'' mannetje, in lange stofjas en opgelapte bolhoed. Heel legendarisch geworden is zijn optreden met dat meisje dat ''poessie-mauwwwww'''bleef repeteren.

    Inmiddels is dat meisje ook alweer zowat met pensioen, hahaha, maar dat waren toch hele leuke scenes. Hij deed zowel zijn eigen liedjes en scenes, als ook het programma ''Bij Dorus op Schoot''. Daarin verscheen ook dat meisje...

    En dan die hele leuke liedjes, als: ''er zaten twee motten'' (met die onnavolgbare theater-organist Cor Steijn die hem op het orgel begeleidde.) ''Zorg dat je erbij komt, bij de Marine moet je zijn''. Enfin... Hele goede televisiemaker die allang geleden overleden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Even nog een tussen-berichtje. Ron en Ed (en anderen die dit ook lezen en mee willen schrijven)

    Ik las net op de digitale wijkkrant dat op 17 oktober a.s. de firme Van Beelen de sloopwerkzaamheden gaat hervatten.

    Op dit moment wordt het binnenwerk van de nog leegstaande gebouwen verwijderd, zodat de sloop verder kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Schiet mij ineens te binnen. Die Felicio van Pipo had het altijd over soep met sliertjes....

    BeantwoordenVerwijderen