Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


zondag 24 juli 2011

Romolen


24 juli 2011
Door: Ed Post


In een grijs verleden blijkt er op de hoek van de Gouwwetering en de Zomervaart een molen te hebben gestaan, genaamd de Romolen (vroeger Roomolen genoemd).
Ik heb een oude prent uit 1775 gevonden waarop deze molen staat afgebeeld.
Afgebeeld is de zwaar gehavende Romolen op de oosthoek van de Zomervaart en de Gouwwetering te Haarlem. Op de achtergrond de Burgwalbuurt, de Grote of St.-Bavokerk en de toren van de Bakenesserkerk.

Het blijkt dat er later een nieuwe molen is gebouwd. Ook daarvan heb ik een oude foto gevonden, waarvan er één exemplaar is ingekleurd.

4 opmerkingen:

  1. Hee, wat interessant is dat! Mijn moeder woont in het Roomolen-55 + complex aan de Prins Bernardlaan, tegenover het Reinaldahuis!

    Dus die naam komt van een molen af?! Ik dacht dat ''Roomolen (of Romolen) een landstuk, of zo, was? Maar het blijkt een molen te zijn geweest.

    Ja; wat molens betreft hebben we niet zo veel meer ervan over. De Eenhoorn bij Schalkwijk. En dan Molen de ''Veer'' in de Waarderpolder en dan heb je het wel weer zo'n beetje gehad, dacht ik.

    Zo blijkt dat deze site zich ook goed leent voor een reeks geschiedenislessen waaruit, blijkens, namen verklaard kunnen worden. Leuk idee Ed! Ik zal ook weer eens een leuk thema verzinnen via de URL. (Moet weer ff weten hoe dat werkte...)

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan gewoon een stukje naar mij mailen en dan plaats ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is echt leuk! wat interessant Ed, Ga nog even door met al die oude plaatjes.
    Zoekt en gij zult vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op de digitale wijkkrant hadden mensen het over ''Het Reigersnest''. Dat was dat restaurant aan het Liewegje.

    Ik ken het niet, want ben er nooit in geweest. Wel weet ik, zo in mijn herinnering teruggaand, dat je vlakbij in de buurt twee speeltuinen had.

    Op weg naar De Zoete Inval kwam je eerst speeltuin ''De Liede'' tegen. Ik herinner mij nog een mooi reuzenrad wat daar midden in dat kleine speeltuintje stond.

    Dat was toch wel iets bijzonders wat ze zelfs in Oosterkwartier of bij speeltuin Kindervreugd niet hadden. Maar de Zoete Inval kwam ook even ter sprake.

    Daar heb ik ook leuke herinneringen aan! Inderdaad; je was verplicht om minstens 1 consumptie te nemen, voordat je de tuin in mocht. (Rare regel, maar dat was verplicht...)

    Nouww, dat was een ''eldo-rado'' voor kinderen. Herinner me nog die kabelbaan over dat water heen. Dat ging echt met een enorme noodvaart!

    Roetste je, al hangende, van de een naar de andere kant. Ik ben nog eens door iemand gered, want verloor bijna mijn evenwicht van de toren af, waar je op die kabelbaan moest springen.

    Verderop die draaiende ton. Viel je eenmaal ging je als een hoop wasgoed hulpeloos in de rondte en kwam je er geradbraakt en straal misselijk uit. Ik vond het een onding! Ging er zelden in!

    Dan die schommel waar je met z'n allen op kon staan en dan maar heen en weer tegen die midden-as aanbonken, hahaha... Was een heel rare constructie. Prachtig! En uiteraard de mooiste attractie was die erg hoge gevaarlijke glijbaan.

    Ik heb er heel wat schoenzolen op versleten, want dat ging hard op die baan. Mijn moeder wist dat, dus kreeg ik steevast dan wel mijn oude schoenen aan. Totdat er geen profiel meer op mijn zolen zat, haha. Wat een heerlijke tijd!

    BeantwoordenVerwijderen