Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


vrijdag 3 februari 2012

Sneeuw!!


3 februari 2012
Door: Ed Post


Ondanks alle weersvoorspellingen hadden we tot nu toe een hele zachte winter met haast lente-achtige temperaturen. De sneeuwklokjes stonden bij ons in de tuin al volop in bloei.

Dat was dus tot vandaag. Eerder deze week werd het al behoorlijk koud, met nachttemperaturen van -7 graden... En vanmorgen was het dan zo ver, we werden getrakteerd op een aardig pak sneeuw.

Er zijn van die dingen waar je inspiratie van krijgt, en deze sneeuwval én een door Ron Hameetman toegestuurde foto van zijn moeder in de sneeuw bij het beeld van Noach bij de Schipholweg in 1962 was voldoende om deze pagina te maken. Een pagina met sneeuwfoto's rond de Richard Holkade.

Indien er lezers zijn die ook nog sneeuwfoto's hebben van de Richard Holkade, stuur ze mij toe, en dan worden ze hier ook geplaatst. Het adres, edpostfotografie@upcmail.nl.





41 opmerkingen:

  1. Complimenten, Ed! Dat heb je snel, verzorgd en heel origineel gedaan, meen ik! Ondanks de kou, krijg je het er warm van, van zoveel nostalgie!

    ''By the way!'' Ik heb NET een email aan Pre Wonen gestuurd, met het vriendelijke verzoek eens in hun historisch archief te duiken om te kunnen achterhalen of ze de EXACTE datum weten van oplevering van onze Richard Holkade flat.

    Wellicht hebben ze tijd en / of materiaal in het archief liggen en weten we binnenkort meer. Maar dit zijn weer ouderwets gezellige sfeerplaatjes van een tijd dat inmiddels voltooid verleden tijd is, maar slechts 1 tik op de biologische klok, dus slechts kort terug.

    BEDANKT, ED! SUPER!!!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Ron. Het was ook een leuk onderwerp.

    Overigens had ik ook naar foto's van de flats geïnformeerd bij United Photos. Zij hebben de hele toko overgenomen van fotopersbureau De Boer. Helaas konden ook zij mij niet verder helpen, al het fotomateriaal van voor 2000 zit bij Poppe de Boer (en die heeft helaas geen website...).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overigens, die foto van de flat in de Hannie Schaftstraat waar Ron M. woonde is voor hem vast pure nostalgie. Immers daar staat nu helemaal niets meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker weten, Ed! Hij zal het prachtig vinden! Ik heb net nog 4 leuke ijsfoto's van de Go gestuurd.

    Kijk maar even. Mocht je 't leuk vinden, mag je ze ook erbij plaatsen. Leuk initiatief, zo! En o ja! United Photo's, dat is de opvolger van Poppe de Boer fotografie van de Parklaan. Klopt, Ed!

    Nou ja; via het Haarlems Dagblad kun je wellicht het archief van de Boer bereiken? Tenslotte was fotopersbureau de Boer vele decennia lang de leverancier van veel plaatjes bij de teksten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit doet mij weer denken dat wij tussen de flat's sneeuw hutten gingen maken.
    Eerst werd het sneeuw flink aan geklopt zodat het een massief bonk sneeuw werd.
    Met de schep staken we blokken sneeuw uit en werd dat op elkaar gestapeld.
    Tja...in die tijd viel er nog wel eens een flinke pak sneeuw, vergeleken met nu.
    Met de slee van de schuine kant van de Richard-Holkade af glijden.
    Oja...alles begint zich weer in mijn koppie af te spelen, als of het gisteren is gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog ff een vraag, Ed. Die zwart wit foto van die vrachtauto's. Was dat toen bij de aanleg van de Schipholweg? Ik zie een enorme vlakte, daarachter.

    Kan mij niet helemaal goed orienteren. Of is dat de Prins Bernardlaan, voor de asfaltering? Ben ik weleens benieuwd naar. Prachtig, die oude auto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het doet je wat, he Ron? Leuk toch?! Zo zie je maar, wat zo'n idee van Ed en mij weer teweeg kan brengen.

    Tja; het ''decor'' ligt op straat en is van alle ''wintertijden'' en de herinneringen zitten nog in 't koppetje, nietwaar?

    De ingredienten, zie hier, gegarneert met leuke foto's voor een nieuw item! De blog gaat leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ron, dat is een foto van de Prins Bernhardlaan rond 1950.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die foto is gewldig mooi Ed? het is net of het in een sprookjes bos staat, heb hem gelijk als achtergrond op mijn pc gezet.
    Dit is nog echt zoals het in mijn tijd was.
    Niks geen vervuiling van schotel-antennes en NEE geen verloedering en drugsdealers.
    Nee..niets van dit alles, het was toen in die tijd een heerlijke buurt om te wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ed, kan jij mij vertellen van welk jaar deze foto is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oeps!!! Sorry, Ron, HAHAHAHAHAHAHAAAAAHAHAHAHA.... Die foto had ik in eerder stadium naar Ed verstuurt en dateert van 26 december 2010. Dat vind ik echt 'n mop!

    Die schotel-antennes waren er al afGESLOOPT, HAHAHAHAHAHA, want op dat moment stond je flat al leeg!!!...

    Ik moest vreselijk lachen. Hele lyrische tekst van jou, welgemeend, maar ik moet je een beetje ''ontnuchteren'', hihihihi... Jij dacht dat het een gedateerde foto was.

    Nee, dit is de laatste foto van die flat, voor de sloop. Maar het blijft letterlijk en figuurlijk een PLAATJE en je hebt gelijk dat je 'm ingelijst heb op je bureaublad! Zo heb je toch n nog een heel mooi aandenken, he?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Klopt Ron M. Deze foto is gemaakt vanaf de flat van Hetty, de zus van Ron.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waarvan akte van deze ''bronvermelding'', (over de ''royalties'' zullen we het nog hebben, maat!)... hahahaha... Nee hoor... Dol maar wat!

    Was 'n toevalstreffer, want de fotograaf onder ons is toch echt Ed! Ik ben slechts een spontane ''klikker'' en dan maar hopen dat 't klopt...

    Ja! Dit vond ik echt leuk! Ach; je moet er een beetje de humor van inzien. Zo! Wie volgt met foto's? Ron, heb jij geen winterfoto's van de flat?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja Ron M., je hebt toch vast ook wel een leuke collectie foto's of dia's van je ouders die je kunt plunderen??? Kom op met dat materiaal!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo te zien, is die foto toch van niet zo lang geleden, ik zie tenminste van die vuilcontainers staan, of heb ik het mis.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oke zal m'n best doen, maar zal eerst iemand moeten vinden die een scanner heeft.
    Al dat oude spul die ik had past niet meer op dat moderne computers, dus heb geduld.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Was toch iet wat te voorbarig gewwest om te denken dat deze foto uit de jaren 50/60 was,hahaha.
    Komt misschien wel, dat er foto's bij zaten die wel van uit die tijd waren,.
    Nou,ja vergissen is menselijk, nietwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als ik niet beter had geweten had ik het ook gedacht, Ron! Vergissen is zeker menselijk!

    Het was leuk en zag er absoluut de humor wel van in! Hoop dat je iemand vindt die wat foto's overzet voor je, voor zover aanwezig, en voorzover je die met ons zou willen delen.

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als ik foto's tegenkom stuur ik ze wel door naar Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Moet je zeker doen, Ron! Want Ed coordineert het allemaal. Bovendien is dit zijn blog. Hij zal het graag voor je doen! Ben ik van overtuigd.

    Ik vind het ook een leuk item. Winterplaatjes jaren zestig van de Richard Holkade en daar hoor jouw flat, aanverwant, zeker ook bij! We zijn benieuwd naar je bijdragen en zien het t.z.t?

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja hoor!! Hoe meer zielen en hoe meer inzendingen, hoe meer vreugd!!
    Dat wordt, mits ik genoeg materiaal kan verzamelen, een mooi digitaal geschiedenisboek.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige ochtend boven Haarlem Oost. De bomen wit uitgeslagen. Glinsterende bevroren druppels. Wit landschap. Een heus decor voor een of andere ''Anton Pieck scene''. Ik geniet ervan!

    ''Ground Zero'' in de Hannie Schaftstraat is nu een wit terrein geworden, waarover de oosten wind nu frank en vrij spel heeft, richting Merovingenstraat, etc. De stookkosten zijn, mede daardoor, dramatisch toegenomen. Flinke kosten!

    Het aanblik is weer bijna hetzelfde als op dat ene fotootje in de colage van Ed, van de toen nog aanwezige Hannie Schaftstraatflats in het flauwe zonnetje, maar stijf en stijf bevroren.

    Doet mij nog, wil ik tenslotte even vermelden, ineens aan iets anders denken. Mijn moeder kwam er van de week mee en was ik alweer vergeten.

    Herinneren jullie je nog dat wasgoed dat STIJFBEVROREN in de woonkamer stond te ontdooien? Ik vond het vreselijk als mijn moeder dat deed.

    Had ze wasgoed aan balkon hangen en 's avonds werd dat binnengehaald. Dan lag ze niet, maar ZETTE dat wasgoed zo in de kamer niet en bleef spontaan staan, stijf en stijf bevroren.

    Ik had er een bloedhekel aan als ze dat deed, want A: ik vond dat een ''raar gevoel'' die stijf bevroren kleding en B: had je het net warm, lekker gegeten etc., en dan kwam er weer een ''klap kou'' van dat wasgoed af.

    Het is een tafereel dat ik nog niet eerder in mijn herinneringen had vermeld, maar dat was typisch ook zo'n fenomeen dat weer naar boven komt, met deze ultrakoude dagen. Stijfbevroren wasgoed dat in de kamer moest ontdooien, zodat het de volgende dag weer gestreken kon worden.

    Brrrr... Ik hoop, tenslotte, dat er nog leuke foto's bijkomen. Ik zit er over te denken om mijn vele hoofdstukken van herinneringen, als Ed dat leuk vindt, in de gemaakte hoofdstukken op een apart deel van deze blog (Ed, ideetje?)

    Of wellicht als textuele ondersteuning ter compleet maken van jou (Ed) origineel voorgenomen digtaal geschiedenisboek toe te voegen. Ik denk dat mijn memories voor verkoop niet zo te bundelen zijn.

    Het is geen roman, dus denk nooit dat ik er veel geld uit kan ''genereren''. Het ''grote werk'' komt nog wel. Dit was een ''voorstudie'' om mijn schrijverstalent wat te trainen en te toetsen.

    Maar goed; het is slechts 'n idee, Ed! Dus mijn tekst (o.a.) als aanvulling op een digitaal geschiedenisboek van de Richard Holkade flat, als supplement. Lijkt me harstikke gaaf! Die tekst wil ik dan wel leveren, in etappes...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk gedaan Ed, zo met deze verzameling 'winterpret". ook nu is het weer prachtig buiten. De winterplaatjes die ik had, staan er al bij dus verder geen materiaal om aan te vullen.
    Goed weekend !!
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat de foto's aangaat..ik heb gezocht naar besneeuwde en niet besneeuwde foto's, maar ik heb ze niet.
    Zelfs van mijn vroegere omgeving heb ik niet, ook geen eentje waar ik met mijn oude jeugdvrienden aan het spelen was.
    Als mijn vader een foto maakte van mij, waren het altijd close-up foto's, alleen ik en niemand anders op de foto.
    Soms baal ik daar enorm van, ik kan nooit zeggen...O, dat is die "en, met hem ging ik zwemmen.
    Dus ik heb geen enkele foto waar ik met mijn vrienden van toen op sta , laatstaan van de omgeving.

    Zal dan in de dia's van mijn wijlen vader moeten kijken of daar iets tussen zit.
    Maar dan rest de vraag of mijn moeder die wilt afstaan (uitlenen), mijn vader is nu 7 jaar geleden overleden, en zij hecht erg aan zijn dia,s, dat moet ik gewoon accepteren en respecteren.
    Kan alleen maar zeggen, ik doe mijn best.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Respect voor je uiteenzetting, Ron! Ik (we) snappen het! Je zou iemand kunnen vragen, voor zover je daarvoor toestemming krijgt en / of mogelijk is, om iemand uit je omgeving te vragen (kameraad, of zo?)

    Of mensen (van vroeger) die je nog spreekt, of ze een diascanner hebben? Dan kun je e.e.a. in JPEG via een bijlage aan Ed toesturen. Dan hoeven de dia's niet weg. Maar ik wil niet ''drammen'' hoor.

    Als het niet gaat, geen man overboord. Dan kun je nog altijd genieten van het materiaal dat Ed, al dan niet via derden (aangesloten op deze blog) hem kunnen leveren.

    Ik heb vanmiddag Ed weer twee hele leuke kleurenfoto's gestuurd uit 1972. Eentje dat ik met mijn neef van de walkant afscheur op een slee. Beetje te oud voor die ''grappen'', maar okay; 14 jaar... beetje ''opgeschoten pubertje'' dat lol maakt met zijn neef.

    En nog een foto, zelfde moment, maar dan in de sneeuw bij dat zij-kanaaltje achter de Henriette Bosmanstraat. Wellicht plaatst Ed die erbij. Het zijn sneeuw en ijsfoto's en uit begin jaren zeventig.

    Laatste vraag. Ron, als je nog bevriend bent met oud vrienden uit je jeugdtijd van de Hannie Schaftstraat, hebben DIE dan geen foto's waarop je voorkomt, of de omgeving. Je zou eens rond kunnen vragen, als je dat tenminste wilt.

    Enfin; zie maar; wat dat betreft ligt ''de regie'' bij jou. Maar het wordt een leuke blog zo, he? Ik ben bereid om, als Ed het ook ziet zitten, in een aantal hoofdstukken mijn memoires uit die tijd aan te leveren. Kan er zo nog een aantal hoofdstukken aan toevoegen, maar het meeste materiaal heb ik inmiddels al geschreven.

    Dat materiaal leent zich, realiseer ik mij meer en meer niet voor een boek, aangezien het alleen een beperkt aantal mensen (buurtbewoners) zou kunnen aanspreken, die die tijd en locatie evenzeer hebben meegemaakt.

    Dus echt ''commercieel'' dus voor iedereen geschikt lijkt het mij niet. Ze kunnen het niet plaatsen, omdat ze die omgeving niet hebben gekend, destijds. Maar wel leuk voor deze blog?

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ron, vroegere jeugd vrienden heb ik allemaal uit het oog verloren, geen adressen of wat dan ook.
    Het spijt mij ...maat het is zo "vindt het zelf ook jammer, maar als je verhuist, dan verwatert het op een gegeven moment.
    Van af 1975 heb ik geen contact meer met ze gehad.
    Maar van de week ga ik is ff snuffelen in de dia's, maar kan jullie niet beloven dat er wat tussen zit.

    Het idee is leuk Ron, hoop dat ik iets kan vinden, ff afwachten zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Komt goed, Ron! En ondertussen kan ook jij genieten van het materiaal uit het archief van Ed, en / of wat hij aangeleverd krijgt van oud bewoners van de flat, zoals ondergetekende scribent, hahaha...

    Het punt is; ooit hebben we heel veel materiaal geplaatst op de Digitale Wijkkrant Haarlem Oost. Dat is ONS materiaal, dus dat is eigendom van diegenen die de foto's hebben geleverd.

    Het staat Ed dus vraag om, wat mij betreft, dat hele archief dat ooit via URLS is geleverd met alle verhalen erbij, om dat over te zetten op zijn beoogde digitale geschiedenisboek op deze blog. Komt het daar terecht waar het thuishoort!

    Maar goed; dat laat ik verder aan hem over. Hij is tenslotte de initiatiefnemer en initiator van de Richard Holkade blog. Het is een suggestie mijnerzijds. Denk dat Ed het met mij eens is?!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het staat Ed VRIJ (niet ''vraag'') af en toe lopen mijn gedachten en de overdracht via mijn vingers naar de toetsen niet ''synchroon''.

    Snap het niet. Ik denk zo snel, dat mijn vingers en / of toetsen het niet bijhouden.

    Voortaan maar eerst in MS Word typen met goede spellingscontrole, want dat staat stom ''vraag'' inplaats van ''vrij''. GRRRRPMMPFFFF.... (Verdomme!)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Je twee foto's zijn toegevoegd Ron.

    Wat je zei over al dat materiaal wat wij hebben aangeleverd aan de Digitale Wijkkrant, dat materiaal staat inclusief bijbehorende fotos's allemaal op dit blog, en is allemaal terug te vinden in de index.

    Ron, wat jouw idee betreft om wat verhalen aan te leveren, je kan ze er niet zelf op zetten, alleen reageren is voor iedereen mogelijk (mits netjes...). Naar mij sturen van een verhaal is natuurlijk wel mogelijk, maar ik wil dit wel eerst bekijken of ik vind dat dit op de blog kan worden geplaatst (en bijbehorende foto's zijn dan ook zeer welkom, anders wordt het zo'n tekstbrij).
    Dit geldt natuurlijk niet alleen voor jou Ron, iedereen die een leuk verhaal heeft kan dit toesturen.

    Het wordt tijd dat je eens een nieuw degelijk toetsenbord koopt Ron....

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Even nog voor Ed. Misschien niet helder wat ik bedoelde. Ik bedoelde met ''overzetten'' (lees integreren) van eerder materiaal, dat z.g. ''backup'' materiaal van die andere Richard Holkade blog waar niemand meer iets mee doet. Ik lees er tenminste nooit. Zonde. Haal maar weg!

    Er staat immers nog een volledige backup van de Digitale Haarlem Oost site met ons materiaal op, waar weinigen feitelijk nog 't bestaan van weten.

    (Die Richard Holkade XS4 all of zoiets? blog... Wat je ooit had gemaakt.) Staat doelloos op die site. Niemand, volgens mij, kijkt er ooit nog op.

    Wellicht een goed idee om, nu dit beter gelezen wordt en als blog steeds beter gaat leven en functioneren, om dat materiaal op een aparte plek op deze blog te integreren. Wellicht een tip, Ed? Je mening, graag... Ik lees het wel!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Gingen langs elkaar heen. Geeft niks! We hebben het nog wel over die teksten, Ed. Doe ik liever een keer persoonlijk. Ik spreek je er nog over.

    Ja, heb nog een bluetooth Medion toetsenbord liggen. Zal eens zien of dat beter gaat. Dit is niks, zo!

    Maar goed; beetje rustiger tikken werkt ook. Okay! Ga even schaatsen kijken. Lees zo verder. Bedankt, vast, voor het plaatsen, Ed!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ook de items uit de oude blog staan op deze blog.
    Overigens is het oude blog nu helemaal leeg, en staat daar alleen nog een verwijzing naar deze blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mooi! Wist ik niet, want ik kijk nooit meer op die andere blog. Dat had mijn suggestie voorkomen... Heb die items hier nog niet opgezocht, zodoende... Terug naar schaatsen... Spreek ''je-lui''... Laterr

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Zo! Weer een nacht van keihard vriezen achter de rug. We hebben het vaak gehad over die slecht geisoleerde Richard Holkade-flat, met al z'n charmes. Als kind hadden we er weinig erg in.

    Toch best opmerkelijk te bedenken dat ik, qua comfort, nog steeds in min of meer dezelfde situatie zit in dit huis van 1927, als toen. Maar wellicht valt 'n moderne woning met op het heden afgestemde ergonomie me ooit nog ten deel.

    In dit huis is het, qua ergonomie, nog altijd vergelijkbaar met de jaren zestig / zeventig. Dubbele slaapkamerramen helpen wel iets, maar wat je boven aan ''warmte'' wint, verdwijnt onder de voordeur. Als de ijskoude Noord Ooster blaast, moet ik in huis echt op pantoffels lopen.

    Over lopen gesproken. Dat moest je in die flat van vroeger sowieso veel meer doen. Okay; de woningen waren gelijkvloers. Maar als er post gepakt moest worden vond je dat niet op de mat.

    Je moest 1 a 2 keer per dag helemaal naar beneden lopen (mensen van 3 en 4 hoog) om een ''duik'' te nemen in dat typisch hele kleine vierkante deurtje met dat kijk-venstertje erin.

    Dan kon je zien of er post in lag. Dan slofte je weer omhoog. Kwam buren tegen, zei gedag en ging verder. We waren bijna 1 grote familie. Wisten erg veel van elkaar en informeerden naar elkaar.

    In de flat was het een grote ''social community''. Goed! Met de een had je meer contact als met de ander. Niet iedereen lag je evengoed, maar er werd tenminste wel gesproken en gedag gezegd. Dat was toen nog heel gewoon.

    In een straat is het vaak ''ieder voor zich en God voor ons allen''. (Gebruik dit als metafoor, maar betrek dit niet letterlijk op mijzelf, als niet kerkelijke, maar de betekenis is duidelijk.)

    Ja! Ik zie ze ook nu weer op de Go schaatsen. Zelfde cyclus als toen. Kinderen gingen toen ook met schaatsen om de nek naar beneden. Liepen naar het ijs. Op de koude stenen rand zitten.

    Schaatsen om en hatsekiedee, daar ging je weer. Meiden op die witte kunstschaatsen. Eerst even over de Richard Holkade ''klunen'' met die beschermrubbers onder die messen. Zie 't nog zo.

    Dan aan de kant zitten. Rubbers eraf en ook het ijs op. Wat een leuk tafereeltje was dat. Wij, jongens, gingen dan graag op het weiland lopen. Prachtig was het 's winters om, in mijn geval, de boerensloot over te steken naar de lagere Mr. Thielschool. Was spannend en weer wat anders.

    Dat scheelde helemaal omlopen door de Hannie Schaftstraat heen. Want toen had je winters die echt zowat de hele winter lang duurden, met temperaturen vergelijkbaar als met vandaag.

    Ja, het winterleven in de jaren zestig. En 's avonds een pan stamppot met een Zwan of Unox rookworst op tafel. Want na 'n dag buiten had je honger! Het zijn zo wat gedachten die, met deze dagen en vooral lage temperaturen, teruggaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ach, ja...terug gaan in de tijd, wie wil dat niet.
    Terug naar de 60/70er jaren, al is het maar voor een dag, de sfeer proeven van weleer.
    Weer kind zijn voor even, een blik werpen in de klas van de Thielschool.

    Buiten, een potje knikkeren, tollen, voetballen en honkballen.
    Weer in de zandbak met je dinky toys "toen niet wetend dat ze later geldwaard werden.

    Bij je Ouders zeuren voor een ijsje "want je hoorde de ijsboer aan komen "klingeling, klingeling.
    De pest er in hebben als je moeder zei..NEE JE MOET NOG ETEN, balen.

    Brandweer helpen om koeien uit de sloot te trekken.
    Naar de speeltuin of...ach 't zou leuk zijn als dat kon...al was het maar voor een dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. De foto waar iemand een slee trekt, zie je op de achergrond de Hannieschaftflat's.
    Volgens mij stonden ze daar in de steigers, dus waren ze nog volop bezig met bouwen, of heb ik het mis.
    1956..toen woonde ik daar nog niet, pas begin 1960.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Je hebt gelijk, Ron! Ik zie het ook, ineens. Dat zou dan betekenen dat die foto van rond 1953 is. Ik weet wel dat de latere laagbouw van de Hannie Schaftstraat, van de Richard Holkade af gezien, RECHTSAF de H. Schaftstraat indraaiend, dat die huizen van ongeveer 1963 zijn. (of 1964, of zo.)

    Ik liep als jochie van 6 jaar naar de Meester Thielschool en herinner mij nog die enorme loopkat die over de weg het materiaal heen en weer rolde en herinner mij nog het heien voor die woningen. Was een enorm boeiend spektakel.

    Maar dan zou het inderdaad een historische foto zijn, als die zojuist gesloopte huizen zich op dat plaatje in de allerlaatste fase van opbouw bevonden. Goed opgemerkt, Ron. Zag het nog niet! Het zet ineens wel vraagtekens bij de datering!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ho, FOUT!!! De allerlaatste fase van opbouw van die nieuwe flats in de Hannie Schaftstraat was 1956, want in 1956 werden ze opgeleverd.

    Ik vergiste mij in de datum van onze flat-oplevering. Dat was 1953. In 1956 werden die flats waar jij in hebt gewoond opgeleverd.

    Dus dat fotootje van die slee trekkende buurman is, volgens mij, dan de winter van 1955 of 1956. Dus dit, ter correctie.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Overigens, Ron. Die twee jongens die op dat sleetje zitten, zijn mijn neef en ik. Ik was toen 14 jaar oud. Dat was dat beroemde spelletje wat we al te graag speelden, hoewel toen te oud!

    Niet helemaal scherp, maar het illustreert mijn verhaal met herinneringen van dat van die kant van de Go afrossen, met die Davos slee. Leuk is dat, he? Die andere foto ben ik, ook 14 jaar oud. Om met een winter-metafoor te eindigen. ''Moments FROZEN in time!'' (Mooie titel, zo!)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Zie net op dat fotootje de datum 1956 staan. (Lekker ''vlot''.) Dus dan klopt het precies, wat ik zei. Dan moet dat fotootje van zo januari of februari 1956 zijn, die jij bedoelt Ron...

    Zo! En nu ga ik voorlopig toch maar even ''gas'' terugnemen, want ben, vind ik, teveel aan het woord. Dat is niet goed. Zeker niet, als ik merk dat er maar weinig ''feedback'' plaatsvindt, op datgene wat ik schrijf. Trek ik conclusies uit.

    Dit is geen cynisme van mij, maar ik wil voorkomen dat mijn verhalen in ''monologen'' gaat verstranden. Niet mijn opzet. Ik vertel graag, maar teveel mijn naam in beeld is niet goed.

    Deze conclusie trek ik, overigens, zelf, want trek mij doorgaans niets aan wat anderen wellicht zouden vinden. Ik schrijf wanneer ik wil, maar houd ook de regie om even te minderen.

    Maar ja, de roulatie moet hier nog op beter gang komen. Af en toe duiken er wel mensen op, maar na twee of drie regeltjes geschreven te hebben duiken ze weer voor langere tijd onder.

    Dat schiet dus niet zo heel erg op, qua ''interactie''. Deze blog is inderdaad voor iedereen, maar dan moeten ze (vaker) schrijven. Brengt afwisseling! Dus wie schrijf nu ook 'ns?

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Dat de Hannieschaftflat's in 1956 opgeleverd werd kan best kloppen.
    Ik kwam mijn rapportboekje tegen van de Thielschool, daarin stond geschreven "dat, ik in 1961 in de eerste klas zat bij Juf v.d. Poll Jordaan.
    Dat deze flat's in de steigers stonden, heb ik zelf niet mee gemaakt, ik kan mij daar in iedergeval niets van herinneren.
    Dus woonde ik net na de oplevering op 158 2hoog.
    Als je zo die foto's ziet, wat zijn dan die jaren snel voor bij gegaan hé.

    BeantwoordenVerwijderen