Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


zondag 5 februari 2012

Wat gebeurt er met Noach?


3 februari 2012
Door: Jacqueline
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Tekst: Wilma Klaver, H
D
Foto 1: Bep Uithol, foto 2: fam Seetz



De symboliek was prachtig. Theo Mulder schiep uit Franse kalksteen een beeld van ‘Noach met de duif’ aan de rand van een nieuwe woonwijk in de Slachthuisbuurt waar bewoners begin jaren zestig van de vorige eeuw aan een nieuw leven begonnen.

De duif toonde – zo wil het Bijbelverhaal – met de verse olijftak in zijn snavel aan dat de aarde weer bewoonbaar was geworden na de vernietigende zondvloed.

Een halve eeuw na plaatsing van het beeld zijn de eerste huizenblokken aan de zuidstrook gesloopt. De Slachthuisbuurt wordt ingrijpend gerenoveerd. Noach gaat nog altijd op zijn knieën in het parkje, al vijftig jaar blij en dankbaar dat de stevige vogel hem het goede nieuws komt brengen. Inmiddels in alle eenzaamheid.

Of de toekomstige bewoners van de geplande nieuwbouw – een mix van sociale woningbouw en duurdere huizen – nog in zijn vreugde mogen delen is de vraag. Het parkje mag groen blijven zo lang zich geen partijen bij de gemeente melden die bouwplannen hebben voor dit stukje groen. De wijkraad van de Slachthuisbuurt heeft niet kunnen voorkomen dat het puntje groen mogelijk geofferd wordt, maar berust in de wetenschap dat het zo’n vaart niet zal lopen.

In deze tijd van economische recessie is er vast geen hond te vinden die dit stukje land te gelde wil maken. Hooguit dat een hond hier zijn plasje wil doen. Noach en zijn duif zijn wel vogelvrij. Voor een vogel geen bezwaar.

Mocht de adviescommissie Kunst in de Openbare Ruimte (Kior) dit innemende beeld van Theo Mulder een betere plek toedichten dan zou dat toch in een kinderrijke buurt moeten zijn. Zo had het bestuur van R.K. Woningbouwvereniging St. Bavo het bedoeld. Of misschien voor de deur van een financiële instelling die het water tot de lippen staat.

42 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met de reactie van Ron M. in de Digitale Wijkkrant eens, en ga nog verder.
    Daar laten staan, én het parkje behouden. Haarlem heeft al zo weinig groen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schoonmaak beurt geven, hier en daar wat opknappen en dan AFBLIJVEN en lekker laten staan.
      Dit moet voor altijd een blijvend symbool zijn voor de ex bewoners van de Hannieschaftstraat die, "wie weet, weer terug keren naar hun oude stekje.
      Maar ook niet te vergeten de bewoners die ooit in de Richardholkadeflat's hebben gewoont en nog wonen.
      Het is straks het enige, wat nog rest, en een dierbare herinnering is...en moet blijven.
      Zoiets moet je niet verplaatsen of wat dan ook....STAAN LATEN..ik zeg doen.

      Verwijderen
  2. Ja! Dit thema was al eens behandeld op de Digitale Wijkkrant. Mijn mening was toen hetzelfde, als nu. Namelijk gelijk aan jullie mening. Dus afblijven!!

    Gelukkig maar dat dat beeld van steen is en niet van koper of brons. Lag het al ergens in een of andere loods in Warchau of Boedapest. (Had gekund.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een beeld, voor sommige een stuk steen.
    Voor andere is het meer als een steen.

    Kunst, steen, een stilleven, zeg het maar.
    Als Noach kon praten, zou hij zeggen "laat mij daar.

    Voor de ex-bewoners uit de jaren 50 tot heden.
    Zullen zeggen "laat Noach staan, hij is hier tevreden.

    Na zoveel jaren is hij nu vogelvrij verklaard.
    Zoveel herinneringen gaan met hem gepaard.

    Moet dan alles verdwijnen, moet alles weg.
    Tja, Noach..als men dat zo wil, heb je grote pech.

    Een plantsoen van weinig betekenis.
    Als het beeld verdwenen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook de vorige keer dat dit beeld aan de orde is geweest heb ik gereageerd. Ik weet nog heel goed dat het beeld onthuld is. Ik was erbij en de burgemeester kwam ook opdraven voor zover ik me kan herinneren. Dat beeld hoort daar en nergens anders !!
    ps. Zie je wel Ron, dat je dichterlijke gaven hebt ??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het wordt trouwens wel tijd dat dat beeld eens grondig schoongemaakt gaat worden. Ik denk dat je er dan niet aan ontkomt dat het tijdelijk even van z'n plaats gehaald moet worden, opdat 't ergens in een aangewezen restauratie-atelier diep gereinigd en ook gerestaureerd kan worden.

    Die feiten moeten we wel onder ogen zien. Het moet! Het kan niet anders! Dit beeld kun je zo, in deze staat, niet zomaar daar laten blijven staan.Het verdient een serieuze diepe reiniging. Ook zouden er haarscheurtjes in kunnen zitten.

    Noach ziet er erg grauw en grijs uit en is helemaal ''vergroezeld''. Er zijn zoveel jaren van uitlaatgassen-uitstoot overheen gegaan... Zo lang ik in Oost woon, zolang ken ik dat beeld!

    Als de nieuwbouw z'n laatste fase ingaat, zou het goed zijn een heel goede beeldhouwer aan te wijzen die dat beeld, met liefde, professioneel en grondig onderhanden neemt, zodat het daar op diezelfde plek, tegelijk met de overlevering van de nieuwe huizen, opnieuw kan staan schitteren! We zijn het aan z'n bekende schepper verplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedoelde ''oplevering'' i.p.v. ''overlevering''... (Zet-duiveltje.)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We staan er eigenlijk nooit bij stil, maar die bomen op de achtergrond (en natuurlijk de andere in deze omgeving) stammen ook allemaal van rond 1953. Die zijn dus nu ook al zo'n 60 jaar oud (vanaf de kweker).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jazeker! Die aanplant is toen vrijwel gelijk aangelegd met de oplevering van de huizen. Dus in deze volgorde: huizen eerst klaar en dan de bestrating en aanplant voltooien. Dus dat zou heel goed kunnen! Dan hebben ze 't goed gedaan!

    Ik herinner mij nog dat toen wij op de Richard Holkade kwamen wonen, in augustus 1961, we nog net over die bomen voor de deur konden kijken. Ze moesten toen nog hun volle lengte bereiken.

    Jaren later waren ze zo hoog geworden dat we er voortaan TEGEN-aan keken. Maar het zijn sterke bomen gebleken die al vele seizoenen over zich heen hebben gekregen en dito bladeren. 't Is wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog herinnering m.b.t. de bomen. Ik weet ook nog goed, jaren later toen ik mijn rijbewijs en een auto had, dat je NIET (!) onder die bomen moest parkeren. (Praat nu van zo begin de jaren '80.)

    Gegarandeerd dat je auto vaak onder de rotzooi zat. Of hars van de bomen of vogelen-poep, dan wel van die rare ''wurmpjes'' in het voorjaar, meen ik, voordat de bladeren massaal uitkomen.

    Dat was dan weer een nadeel van die bomen. Dus iedereen probeerde zijn of haar auto ZO te parkeren, dat 'ie net exact TUSSEN twee bomen geparkeerd stond. Dus heen en weer ''rangeren''.

    Het was lastig, zeker met visite, een plaatsje te vinden. Met de Slachthuis-wielerronde moest de Richard Holkade altijd geheel autovrij worden gemaakt en moesten autobezitters hun auto achter parkeren in de W. Pijperstraat / H. Bosmanstraat.

    Een RUN, direct na 't einde van de wielerronde en de afzettingshekken weer weggehaald werden, om als de ''sodemieter'' de auto weer te halen, want had je er weer ''zicht'' op. Wat 'n tijd!

    En dan BALEN (!) als je toch ONDER een boom moest parkeren, want dat betekende vroeg of later weer ''schrobben''... Dus schoonheid en ergenis rondom die bomen gingen hand in hand.

    Was altijd een ''gevecht'' dat parkeren van auto's voor de deur. Zeker toen langer hoe meer flatbewoners (of hun kinderen) auto's kochten...

    Het begon ooit met de heer Vogel en de heer Bouilenois met resp. een mooie zwarte Citroen Traction Avant en een Herald Triumph ''pruttel-potje'', hahaha...

    Maakte zo'n typisch pruttelend geluid, meen ik. Maar de welvaart nam toe en meerderen kochten een auto, ook mijn vader en hier ondergetekende.

    Weet nog dat de heer Arie de Keizer, was mooi en nog zo'n herinnering, zijn Volkswagen altijd PRECIES onder de straatlantaarn wilde parkeren.

    Als er iemand anders stond en die ging weg dan liep hij steevast op z'n sloffen naar buiten om zijn ''Volks-fiets'' met boxermotortje 'n paar meter naar voren te zetten, gejusteerd VOOR de boom en exact ONDER de lantaarnpaal, hahaha...

    Ook weer zo'n leuke herinnering. Ik weet het nog
    Was weer een anecdote die mij te binnen schoot als het over die bomen gaat. Het zijn van die typische dingen die opeens in gedachten schieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, iedereen had zo zijn eigen plekje, meestal werd het als een privé plaats beschouwd.
    Zo woonde er iemand bij ons in de flat, die ontzettend de pest er in had als er iemand zijn auto op zijn plekje parkeerde.
    Z'n hele dag was verpest omdat zijn auto er niet kon staan "meen een volkswagen kever.
    Maar zodra de indringer was gevlogen, stoof ie naar buiten en, stond binnen de minuut zijn kever weer op zijn stekkie.
    Het leek er wel op alsof ie de hele tijd er op stond te wachten.
    En....nog heb je van die mensen die het niet kunnen hebben als er iemand anders op hun plek gaat staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zal je NOG een leuke anecdote vertellen, Ron, hoever buren konden gaan om VOORAL (!) ''hun plek'' te claimen. Je zult het niet geloven!

    (Niemand betaalde toen precario rechten voor een invaliden-plaats, voor zover ik weet, dus we hadden geen eigen plek. Maar de ''territorium-drift'' met de Heilige Koe was op zeker moment bij bepaalde mensen evident, voor de deur van de R.H. flat. Het volgende (echt gebeurd) ontstond!

    Op 1 hoog in Ed zijn portiek hadden we vroeger (later is hij gescheiden) de heer Gerard Venema wonen. Die reedt altijd in de mooiste Opels. Zo had hij ooit een prachtige opel Manta. Ook hij wilde graag lekker dicht voor de deur parkeren.

    Nu hadden we in die tijd (begin jaren tachtig) ene Frans Klinkenberg in onze flatportiek wonen die zich, feiten zijn feiten, in die tijd nogal opstandig en rebels gedroeg. Flink opgeschoten.

    Was echt zo'n ''flowerpower-figuur'' met heel lang haar en broodmager. Vaak dwars tegen de keer in. Hij had ooit zijn auto 'n keer op de (denkbeeldige!) plek van Venema geparkeerd.

    Helemaal mis! Vader Venema werd witheet dat zijn plek bezet was en probeerde TOCH zijn auto ertussen te wrikken. Het lukte half, zag ik geamuseerd vanaf het balkon van mijn ouderlijk huis. (Ik moest mij inhouden om niet te lachen.)

    Het gevolg daarvan was dat Venema zo kwaad werd, dat hij zijn auto voor die van Frans Klinkenberg parkeerde en diens auto zover achteruit duwde, bumper tegen bumper, dat de auto van Frans midden op de T kruising van de Henriette Bosmanstraat en de Richard Holkade kwam te staan. Duwde zo die auto een eind achteruit.

    Dus die auto blokkeerde toen de hele kruising. Ron; KWAAD dat Frans Klinkenberg was, niet te filmen. Werd een enorme ruzie tussen die twee mensen. Enorme scheld-kannonade over en weer.

    Ik geloof dat Frans zijn auto toen voortaan maar, wijselijk, aan de overkant parkeerde, maar zover gingen mensen. Venema vond dat hij meer rechten had om zijn auto precies voor de deur te zetten, dan Frans. Hoe kinderachtig en ''Alpha-achtig'' in je gedrag kun je toch zijn, he? Ja!

    Vond het een leuke anecdote over de Richard Holkade. Het is echt gebeurd. Mensen hadden zo hun gewoontes. Buurman Veering reed zijn bus van tijd tot tijd helemaal op de stoep om 'm schoon te maken. Hij was de enige die werd toegestaan.

    (Deed het ook ooit 'ns, maar werd niet op prijs gesteld,..''ze konden er niet langs.'')'n Gemopper en geklaag. IK deed weer wat... MOCHT NIET!(Maar ik deed het toch! Ik reageer immer op onredelijkheid met ultieme dwarsigheid. Altijd!)

    Maar vader Veering mocht het wel. Meestal in het vroege voorjaar werd alles door hem geschrobt. Zelfs de stoelen en banken gingen uit die V.W. bus en weer terug. Wieldoppen blinkend schoon gemaakt. Hij werkte voor A. J. v.d. Putten, Aannemingsbedrijf. Ik zie die tekst nog staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja,ja...als je er op terug kijkt is het echt lachwekkend, maarrrr "O zo, zielig.
    HAHAHAHA...je kan toch wel merken dat dit gedrag van de dieren afkomt, ik bedoel hiermee "het verdedigen van je "territorium.
    Alleen lopen we gelukkig niet in het rond te pissen, om ons grond te markeren, HAHAHAHA.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die gene waar ik het over had, die was echt helemaal autogek.
    Als hij zijn auto had gewassen, en een of andere vogel had er op gescheten, nou....je kon hem door de muren heen horen...@#%$&**,HAHAHA.
    Kwam ie weer naar buiten met z'n hele arsenaal aan emmers en sop.
    Inplaats van dat vogelpoepje weg te halen...Néé, de hele auto werdt opnieuw van boven tot onder gewassen.
    Hoe gek kan je zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja! Voor sommigen was het ''een klompie goud'' wat voor de deur stond. Ik weet nog goed dat er 'n keer werd ingebroken in mijn auto voor de deur.

    Was een grote Citroen CX Diesel. Een gifgroene... Ik was zo trots als een Aap met zeven l...len op die auto. Wat een pracht-kar! Voelde mij een ''fakir op een zwevend tapijt''.

    (Kostte mij een half maand-salaris en zou niet zo lang duren voordat ik 'm inruilde voor een goedkopere Citroen BX, maar ik MOEST EN ZOU 'm hebben en wat in mijn kop zit, dat douw ik altijd door. Zo ben ik. Ergens mijn zinnen op gezet ben ik met 7 paarden niet vanaf te houden.)

    Had er ook grote hoedenplank speakers inzitten. Helemaal niet zo duur en afkomstig van de Zwarte Markt. Maar ja... Toonde wel duur. Dus op gegeven nacht... Ja, hoor! Stond een zijruitje van mijn auto losgesneden naast mijn achterwiel.

    Maar ze hadden pech, die dieven, want ik had een verborgen auto-alarm. Die 120 dB FBI hoorn stond te loeien als 'n gek. De hele Richard Holkade werd wakker. Overal lichten aan. Honden blaffen, HOUW, HOUW, HOUW... hahahaha... Och, och. Wat 'n nachtelijke kermis was dat voor de deur, zeg!

    Moet nog lachen als ik eraan denk. Ik VLOOG naar beneden toen mijn vader mij wakker riep: ''RON, verdomme,... trek snel wat aan en hol naar beneden, want ze breken in je auto in. WAATTT??? Was al onderweg, vloekend, scheldend, tierend.

    Mijn vader kon ze nog net verjagen, toen hij diens slaapkamerraam opendeed en ze verbaal wegjoeg. Ga niet herhalen wat hij hier zei. Past, qua taalgebruik, niet op deze blog dus bewaar dat stukje respect maar even.

    Maar was ''kernachtig'' en van mij niet minder. Gelukkig niks beschadigd. Maar dat heb ik dus ook 'n keer meegemaakt. Niemand zijn auto werd opengemaakt, maar uitgerekend die van mij wel, omdat er 'n paar speakers zichtbaar waren. Wat een armoede! Politie kwam er ook nog aan te pas.

    Was gelijk ''Buurtje Kijk Uit'', want alles stond voor de ramen... Tja... Dat inbrekers-tuig is van alle decennia, hoor. Ook toen had je dat asociale rotzooitje ertussen zitten, dat 's nachts de straten afschuimt, daar waar normale mensen slapen...)Heb ze daarna nooit meer gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toen waren die gasten nog niet zo bij de tijd als nu.
    Ze jatten tegenwoordig je spullen uit je auto zonder dat je alarm afgaat, als of ze weten waar dat ding zit.
    Ze zouden zo iemand die dat flikt een vinger moeten afhakken.
    Denk dat zij het voor de volgende keer het wel laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weet jij nu niks meer te vertellen, Ed, want je bent niet meer zo spraakzaam op je eigen blog, he? Is de inspiratie ineens beetje weggevallen?

    Je port anderen wel op, maar ik ''por'' jou ff op. ''Keep coming those stories'' about ancient times! Of moet ik alleen de kar trekken met Ron?

    (Of, heel incidenteel, met twee dames, die mij telkens ''bypassen'' omdat ze niet rechtstreeks tegen me willen praten om reden dat mij duister is, want heb ook daaromtrent een rein geweten!)

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuw onderwerp, Ron? de koek is bijna, op een paar kruimels na op.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, wellicht. En dan weer zien, hoe gezellig ook (niets ten nadele van jou, Ron!) Maar of e.e.a. zich blijft ontrollen in verhalende monologen mijnerzijds of 1 : 1 dialogen, slechts met jou?

    Ik zou graag wat meer betrokkenheid van anderen zien. Maar hee! Dat is een bescheiden oprechte opvatting van mij, hoor! En dat mag ik vinden!

    Ik bepaal zeker niet de schrijf-frequentie van mensen, ofwel tot wie ze het woord richten(?!) maar nauwelijks schrijven is het weer ook niet! Schiet niet op! Maar wellicht loopt het wel los?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tuurlijk...de wonderen zijn nog niet de wereld uit.
    Zat weer ff te googlen, kom ik op de site "geschiedenis24.nl. best wel intressant.
    Vanaf 1900 tot heden, moeite waard om het te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Doe dat, Ron! Kan ik je, onderhand, nog vertellen dat er 'n gratis film in school ''De Hamelink'' draait over geschiedenis van Haarlem.

    Maar ja; als dat over Haarlem algemeen gaat, daar heb ik al zoveel videomateriaal van. Daar hoef ik niet voor naar die school, met vreemden.

    En om daar nou een avond voor in die ''Hamelink-school'' te zitten, met mensen die ik niet ken. Voel me er niet zo thuis, als je snapt wat ik bedoel. Engelsen zeggen: ''not my cup of tea''.

    Op You tube staat, overigens, zat materiaal over de geschiedenis van Haarlem, compleet met foto's en videofilms. Kun je het lekker thuis bekijken, op je gemak, achter je p.c. bij een bak koffie.

    Googel maar eens op: ''geschiedenis Haarlem'' of zoiets. Je weet niet wat je ziet. Hongerwinter van 1942, hele oude filmpjes tot aan jaren zeventig aan toe. Rijke schat aan informatie.

    Hoef ik die film in de Hamelink niet voor te zien. Heb voor 't kiezen. Ik wil wel eens heel oude buurtfilmpjes zien, maar dat vertonen ze daar niet. Dus weet genoeg. Heb nog zat foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ron...dit gaat niet over haarlem.
    Dit gaat over alles en nog wat, alles wat zich in de geschiedenis heeft afgespeeld.
    Van de titanic tot sport, reclames tot personen, en wat je maar kan verzinnen, dus niks geen Haarlem.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Helaas, Ron, ik moet je tegenspreken. Ik keek zojuist nog even opnieuw, ter controle, op de Digitale Wijkkrant Haarlem Oost.

    (Daar haalde ik de info vandaan.) Daar staat duidelijk, zoals ik al eerder zag, dat het een film betreft over de geschiedenis van Haarlem.

    Als het over de geschiedenis in algemene zin gaat, moeten ze het niet de titel meegeven dat het de geschiedenis van Haarlem betreft, zo is dan mijn redenatie. Dat impliceert wat anders.

    Dus gaat het over Haarlem, stel ik vast. (Maar niet specifiek over Haarlem Oost.) Kortom, Ron; genoeg You tube filmpjes te zien, zoals ik al zei, om thuis in alle rust de belangrijkste te zien. Althans; wat mijn gedachten betreft, hoor.

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik weet nietwaar jij op kijkt, maar ik kom niet eens op de wijkkrant Haarlem oost, laat staan dat ik het tegen kom.
    Koot en de Bie heeft volgens mij niets met haarlem te maken, zo ook de geschiedenis van de tour de france.
    Dus ik begrijp je ff niet wat die wijkkrant Haarlem-oost er mee te maken heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. We gaan langs elkaar heen, Ron. Dit bedoelde ik:

    http://wijkkrant-haarlem-oost.nl/blog/

    Kijk maar even bij ''lees verder'' bij het Slachthuisplaatje, onder.

    (Dus dat item over de geschiedenis van Haarlem.) Dat bedoelde ik.

    Jij bedoelde totaal wat anders, want in dat item spreekt niemand over Van Kooten en de Bie. Je hebt het over iets anders, snap je? Je zit helemaal op een zijspoor. Geeft niks. Fijne dag!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo allemaal. Ik ben ook weer boven water na een venijnige verkoudheid. Ik had dus even niet zo veel trek om hier te schrijven.

    Om meteen maar even met de deur in huis te vallen, die films die in de Hamelink worden getoond heb ik een jaar of twee terug zeer waarschijnlijk al eens gezien. Ook toen hadden ze daar filmdagen vanwege dat buurtproject wat door het 5e Kwartier werd georganiseerd.
    Ik heb zo'n idee dat het hier nu weer om dezelfde films gaat, met wellicht wat nieuw materiaal. Er zat destijds wel wat buurtmateriaal bij, maar geen films waar wij wat mee hebben, de Hannie Schaftstraat en omgeving Richard Holkade ontbraken totaal.

    Wil je beelden over Haarlem zien, dan kan het wel leuk zijn, maar zoals Ron al zei, op YouTube is heel veel leuk materiaal te vinden. Helaas niet allemaal van goede kwaliteit.

    Wat van Kooten en de Bie hiermee te maken hebben ontgaat mij. Dat is veel meer een Haags clubje...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Goed je weer te horen, (lees ''lezen'') Ed en beterschap gewenst, bij deze! En Kooten en de Bie was helaas een Haags clubje. Ze zijn 70, nu.

    Ik volg het item op t.v. over ze en was vroeger wel een liefhebber van hun dolle cabaret-achtige aanpak van knelpunten uit de samenleving. Vooral ''de vieze man'' en herinner mij nog die motorraces in ''de Grote Kerk van Juinen''.

    Ik heb nog nooit zo gelachen met die scheurende motoren, dwars door die (afbraak) kerk. Volgens mij was dat nog, als ik mij goed herinner, de oude voormalige Spaarnekerk. Maar weet ik niet zeker of ze toen die kerk als decor hadden?

    Ook moest ik lachen, als ''Jacobse en van Es als de ''tegen-pachhhteiii.'' (Heerlijk, dat plat Haagse.Houd enorm van dialecten, zodoende.)

    Dit heeft even niets met de Richard Holkade te maken, maar het ''zijsprongetje'' markeert zeker een leuk stukje televisie-geschiedenis uit de leuke tijd van de Richard Holkade-bewoning, zogezegd.

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. We zullen er maar ff over op houden wat Haarlem betreft, ik hoefde niets over Haarlem te zien.
    Het ging over een héél andere site..maar goed, EINDE discussie.
    Ed,net wat Ron zei...fijn je weer te horen.
    Kan mij levendig voorstellen dat je geen puf had om achter het toetsenbord te zitten.
    Doet mij ineens aan die reclame denken...dat dametje die haar hele toetsenbord vol nieste.
    Stel je voor dat je je hele lading over het toetsenbord leeg stort, HAHAHA.. Jakkiebah.

    Van dat zijspoor Ron? misschien hier en daar nog een na wee van een bevroren wissel.
    Ach...af en toe moet het kunnen om even af te wijken, op de site die ik bedoelde kwam ik op de hele loopbaan van Koot en de Bie terecht, zo doende, en zo waren er meer van dat soort genre.

    Vond dat plathaags wel een geinig taaltje om te horen.
    Het klonk zo lekker ordinair en, toch ook weer niet.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Was alweer tijdje terug. Korte update over de Hannie Schaftstraat. De enorme ''vergruiser'' van Beelen doet zijn werk gretig en perfect!

    Alle oude trap-elementen, vloerdelen en andere onderdelen van de gesloopte flats zijn inmiddels grotendeels tot enorme bergen gruis vermalen.

    Onvoorstelbaar hoe effectief die machine is! Je kijkt je ogen uit. Met die kou had ik er geen oog voor, maar nu het weer uitnodigd tot een wat langer buitenverblijf zie je goed het resultaat, zo zag ik na het halen van de radiogids bij Rob.

    Voor de laatste flat is een enorm diepe geul gegraven. Nu vind het vergruisen nog plaats. Dadelijk is Beelen hier klaar en kan de grond worden ge-egaliseerd. Dat is devolgende stap.

    Dan kan vervolgens het heien gaan beginnen, zodat funderingen gestort kunnen worden en de nieuwbouw snel kan starten. Maar tegen die tijd ''schuren'' we weer tegen het zonnige voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zouden ze ook de vloeren van de kelders er uit hebben gehaald, lijkt mij wel...of.
    Heb ook eens zo'n vergruiser aan de gang gezien.
    Man...wat er in gaat wordt echt tot bijna poeder er uit geworpen "dust tho dust.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De vloeren van de kelders zijn uiteraard ook kapot geslagen en in delen afgevoerd. Alles is weg, Ron. Er liggen slechts nog wat trap-delen en vloerdelen om vermalen te worden tot beton-stof. Een tijdperk is nu voorgoed afgesloten!

    Ed; moet je ff op de digitale Wijkkrant kijken. Leuke foto uit de jaren vijftig van de Richard Holkade met de kinderen van toen erop. Wellicht iets om toe te voegen op je blog, hier. Gezellie!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heb je toch niet goed gekeken Ron. Die foto staat er de hele tijd al tussen... Zie het sneeuw topic.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Had ze wel gezien, Ed, maar was alweer vergeten dat 'ie ertussen stond, naast vele sneeuwfoto's van die vorige topic, alweer een tijdje geleden.

    (Korte termijn geheugen is slechter als mijn lange termijn geheugen. Je kan niet alles hebben, haha..) Maar mij zien en horen ze niet terug op die Digitale Wijkkrant.

    Dat is voor mij exit... Dus ook met zo'n fotootje ben ik niet te lokken. Helaas. Hadden ze het maar niet moeten verpesten, met name die Jacqueline.

    Het halveert wel de buurt-interactie en dus de spreiding van vele buurtgenoten, wat zo leuk begon maar zo stom daar is ge-eindigd. Helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mij zie je daar ook niet meer reageren. Ik kijk nog wel, want je moet wel op de hoogte blijven van de ins en outs van je oude buurtje. Overigens, vlak die Marij ook niet uit hoor. Ik heb begrepen van mensen die daar nog wel reageren dat die ook nogal bot is met verwijderen...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik heb geen zin meer in ruzies, of de behoefte om mij, ook daar, iedere keer maar te moeten verdedigen tegen twee van die ''Alpha dominante hitte petitjes'' die wel ''effe zullen''. Doei!

    Joh, Ed... Zet een vrouw (of vrouwen) op een bepaalde positie en ze misbruiken die positie graag, omdat ZIJ dan de ''macht'' hebben. Wordt dikwijls een puinzooi! Ach; 't duurt maar kort!

    Leuke bijkomstigheid is wel weer dat ze die macht totaal kwijt zijn als ze de deur van die redactieruimte achter zich dicht trekken op weg naar huis, naar hun aardappelen, de groente en het vlees en hun ''Heer en Gebieder'', HAHAHA... (Heerlijk! ff cynisch!) Zo bagatelliseer ik het!

    En voor de rest: ''Halleluja Dikke Neus'' voor die twee ''nagel-lakkende redactriesjes.... (Ik ben TEGEN de vrouwelijke vorm van beroepen. Geen redacteur. Ik zeg consequent REDACTRICES!) Nee! Kom er niet weer, ja; kijk nog wel, natuurlijk!

    Buiten het Burgelijk Wetboek, bepaal IK ten alle tijden, zelf wat ik schrijf, wat ik zeg, hoe lang ik schrijf en in welke vorm ik het giet en hanteer ten alle tijden daarvoor eigen kader van norm en fatsoen.

    Heb een degelijke opvoeding gehad. Eenvoudig, jawel, maar goed! Kernpunt in mijn opvoeding was dat je ALTIJD (!) voor je mening mag uitkomen... Ook nu heb ik weer blijk gegeven er ''iets'' van opgestoken te hebben. (Maar kleur het zelf in!)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Of liever gezegd... ''tegen de MANNELIJKE VORM, van vrouwen-beroepen. Dit ter vergeduidelijking!

    Ik houd van zuiver Nederlands, dus redactrice, geen redacteur als het een vrouw betreft. Timmervrouw, i.p.v. timmerman.... Mmmm... EHHH.... HAHAHAHA... Laat maar... Ga even Paul en Witteman kijken, zo. Ben mijn gram weer lekker kwijt, hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Kleine mededeling. Via mijn zus kreeg ik laatst te horen dat in ieder geval voor haar flat (pal achter de Richard Holkade-flat, dus identiek aan genoemde) de huren in deze tijd voor telkens 'n halfjaar worden verlengd i.v.m. sloop-planning.

    Ze kreeg onlangs bericht van de Woningstichting (het schijnt dat Pre Wonen niet meer de hoofd woningstichting is, want ik hoor mijn zus een andere naam noemen), maar dat ze weer voor 'n halfjaar er nog mag blijven wonen, als ze wil.

    Opmerkelijk, dus, dat (zal ook voor de Richard Holkade flat gelden) tegenwoordig per halfjaar wordt bekeken of de huren worden verlengd, ja of nee, i.v.m. de voorbereiding tot de afbraak.

    Vond het een opmerkelijk bericht wat ik van haar hoorde en besloot dat het wel een interessant berichtje was voor de Richard Holkade-blog. Langzaam maar zeker komt de sloop van onze oude flat van toen in beeld. Beelen maakt grote kans!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Als ik het zo lees, denk ik "en jij ook wel Ron? Het verlengen van de huur, inderdaad te maken heeft met de sloop.
    Als zij het per jaar doen zou dat betekenen, dat men (misschien)te veel huur betaald "als, eerder blijkt dat de sloop eerder kan beginnen.
    (scheelt weer administratie werk om te veel betaalde huur terug te geven.
    Dus bekijken ze het nu per half jaar, denk dat dit de bedoeling was (ik kan het mis hebben).
    Heb ook het idee dat men zo gauw het kan wil gaan beginnen met slopen, maar zullen toch eerst de bewoners een onderdak moeten geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Als jullie de bewoners ineens zien vertrekken, dan weet je wel hoe laat het is.
    Dan zal de sloop zeker niet lang op zich laten wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ja, je redenatie klinkt logisch! Maar voor het zover is, weet ik allang, via mijn zus, wanneer de eerste flat aan de beurt is. Bewoners worden als eersten, tussentijds, op de hoogte gehouden.

    Maar zover is het nog even niet, hoor Ron. Eerst volgt er weer een openbare aanbesteding. Maar ik denk dat het ''onderhands'' allang is geregeld dat Beelen, gezien hun voortvarendheid bij fase 1, ook de rest van de fases mag gaan slopen. Die aanbesteding, voor zover dat weer opnieuw volgt, is slechts een juridische formaliteit. Niet meer.


    Dus ga er maar vanuit dat Beelen nog wel even wat jaartjes aktief is in de buurt, te beginnen met de Richard Holkade flat. Ze zijn vakkundig, werken snel en hebben het allerbeste materiaal!

    Het zou mij verbazen als ze de rest van deze sloopklussen laten schieten. Geld = geld, toch?Dit pakken ze wat graag mee en aangezien ze erg dominant zijn op die markt... Zit wel goed, hoor!

    En vergeet niet dat de winkelgallerij in de Hannie Schaftstraat ook nog ''om'' moet worden gebracht. Maar dacht dat de Richard Holkade nu het eerst aan de beurt is, hoewel ik niet helemaal zeker meer van de volgorde ben. Kan zijn dat, op moment dat fase 1 herbouwd wordt, ze eerst de winkels dadelijk gaan slopen en dan ''oversteken'' naar de Richard Holkade. Ik weet niet, door alle vertraging, of ze nog uitgaan van de oorspronkelijke plannen. We horen 't wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Heb de behoefte om weer eens een impressie over vroeger te schrijven. (Het zal hier voortaan wel beperkt blijven tot, hoofdzakelijk, slechts drie personen op deze blog, maar we gaan gewoon door!

    Maar gelukkig is het op deze blog heel gezellig, zonder politiek gezwets en totaal niks zeggend commentaar op bordjes die aan een brug worden gehangen, etc. Draagt dat nou substantieel bij tot leuke Haarlem Oost items? Zie de Wijkkrant!

    Sterkt me alleen maar apert in mijn rotsvaste overtuiging en gelijk, m.b.t. wat ik over die redactie ventileerde, enige blokken terug!

    Laat maar gaan! Wil er voor mijn verdriet meer op!!! Reacties op hele leuke onderwerpen volgen er nauwelijks, slechts stompzinnig dom geneuzel over items die niks met Oost van doen hebben!)

    Dus voel me beter thuis, zoals het hoort, op deze blog! Ik bestudeerde vanmorgen nog eens mijn fotoarchief. Heerlijk zoals die mensen vroeger woonden, pal na de oplevering van de flats, vooral aan de Prins Bernardlaan en Schipholweg kant.

    (Zeg maar; de Zuid-oost hoek van de Henriette Bosmansstraat, aan de achterkant.) Het was toch een enorm ruim zicht wat je had, zeg!

    Je ziet het erg goed op, met name, die foto van het Slachthuis uit eind van de jaren vijftig. Wat een rust, wat een sfeer. Heerlijk wonen, toen!

    Wij hadden een fenomenaal uitzicht over het weiland en keken zowat tot de duinen. (Vooral de bewoners van drie en vier hoog. Ik benijdde altijd diegenen van de hoogste verdieping.

    Ze hadden het mooiste ruimtelijk zicht en baalde dat we ''maar'' op drie hoog woonden...) Maar goed; je keek helemaal naar de stad, zag de Kathedraal Sint Bavo in de verte. Mooi ijkpunt!

    De bomen beletten nog niet zozeer het uitzicht, als later. Althans; je kon nog wel tussen de kieren doorkijken, maar 's winters werd het zicht vanzelf tijdelijk nog een stuk ruimer...

    Maar de genoemde bewoners van o.a. de Henriette Bosmansstraat-flat en Willem Pijperstraat keken helemaal ''een eind weg''. Geen Schalkwijk, geen nieuwe Schipholweg.

    Allemaal weiland zover als je kon kijken. Het leek wel of je echt aan het eind van de wereld woonde. Zo ken ik het ook nog, toen mijn ouders en ik in augustus 1961 de R. H. flat introkken.

    Hahaha... Spaakwieltje aan de grote dakhaak, die speciaal voor verhuizingen tijdens de bouw aan het overstekende dakbeschot was aangebracht. (Toch slim doordacht voor die tijd!) Wat een wijdsheid, een uitzicht. Wat een ultiem genot!

    Wat een eindeloos gevoel van vrijheid gaf dat. In 1 KLAP was dat weg in 1987, toen dat pokke gebouw (!) voor onze neus verscheen, op dat weilantje. Weg idylle. Weg koeien, weg leuke boerinnetjes.

    Ik zie ze nog voor me, die twee ''lekkere meiden'' in blauwe overallen en altijd naar me zwaaiden... Niks meer! Een niet te dempen ramp! Plannenmakers hadden geen enkel oog voor idylle! Ze woonden er niet, kenden de situatie dus niet!

    Voortaan keken en kijken mensen tegen glas en steen. Maar ik mag nog graag, op z'n tijd, die historische foto's bekijken als ik weer een beetje het gevoel van ''opgesloten zitten'' krijg, beperkt door de dimentie van slechts de overkant van de straat. Dan zie en herinner ik mij weer die enorme wijdsheid en dat uitzicht. Dat blijft mij het sterkst bij van de flat. Het mooie uitzicht! s'Zomers krijg ik het weleens benauwd en fiets ik, ''vluchtende'' naar het kopje van Bloemendaal en loop de Uitkijktoren op. Liefst alleen! En dan die wijdsheid van toen weer even opsnuiven. Ja! Zo was het dus ooit!

    Dat was wonen op de Richard Holkade flat en aanpalende flats... Ons buurtje, onze flats. Nog even, dan is het slechts tekst van een getuige die zich e.e.a. zo goed herinnert en voor altijd blijft herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Mooi stukje Ron. Ik heb er een nieuwe pagina van gemaakt, aangevuld met foto's uit het "Slachthuisbuurt archief". Mocht je (of iemand anders) nog andere weidse foto's hebben, en dan met name richting een weids en onbebouwd Schalkwijk, dan hou ik mij aanbevolen.

    BeantwoordenVerwijderen