Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


woensdag 4 mei 2011

Sloop eindelijk begonnen


4 mei 2011
Door: Jacqueline
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Foto’s: Bep Uithol


De sloop van de gebouwen langs de Hannie Schaftstraat is deze week begonnen. Afgelopen maandag stuurde onze trouwe buurtjournalist Bep Uithol de eerste foto’s.

Bep schrijft: ,,Zojuist kwam ik door de H.Schaftstraat en daar zag ik dat de echte sloop is gestart. Ze beginnen klein: als eerste werd Fitnesscentrum Everybody met grote happen van een grijper gesloopt. Wanneer de flat aan de beurt is weet ik niet, maar ik vermoed eind deze week.”

Als er meer nieuws is horen we het graag, Bep en andere wijkbewoners!


________________________________________


  1. Ed Post

    Ik had het al gezien Bep. Het eerste lage gebouwtje, direct om de hoek bij de Richard Holkade is ook al tegen de vlakte. Die kleine gebouwtjes stellen echt niets voor, die zijn zo tegen de vlakte. Ik denk zo dat deze pandjes eerst gaan en daarna het grote werk.
    Op de Schipholweg zijn ook al een paar inritten gemaakt.

  2. Ron Magielsen

    Dat eerste gebouwtje, was het gebouwtje waar vroeger de bewoners hun huur moesten betalen.
    Ron. M.

  3. Ed Post

    Daar zat later een timmerman of schilder in.

  4. Bep

    Het gaat niet zo snel want ik heb even staan kijken.Alles wordt door de kraan uitgesorteerd,het hout, plankje voor plankje er tussen uitgehaald,de stenen apart op een hoop gegooid en dat schiet niet echt op.Vandaag is het helemaal plat.We wachten af wanneer de flat gaat…….

  5. Ron

    Ik heb eens logisch zitten nadenken. Het kan niet anders, dan dat eerst de laagbouw wordt gesloopt tussen de 1e twee flats. Waarom?

    A: om ruimte te maken, de sloopkraan dan tussen de flats te rijden. Immers; de kraan kan niet midden op het rijwielpad, in de verbinding tussen Richard Holkade en Schipholweg gaan staan, als de 1e flat wordt gesloopt, dadelijk.

    Dat moet vrij blijven. Fietsers moeten daar doorgang houden, dunkt mij. Ik vermoed dat de flats vanaf de z.g. voormalige speel, zeg maar ”tussenpleinen” (waar wij ons buurtfeest hadden 26 april j.l.) dus van daaruit worden gesloopt.

    Vandaar de planmatige aanpak van eerst de sloop van de laagbouw woningen. Tenminste; lijkt mij de veiligste en beste strategie, ook met oog op veiligheid. Overigens zag ik dat van de eerste flats ALLE (!) raamprofielen reeds zijn verwijderd.

    Ja, nog even en de eerste twee flats zijn weg. In de laatste wonen nog mensen. Die zullen eerdaags ook wel moeten gaan verhuizen.

  6. Bep

    Hoi Ron,IK kom zojuist bij de sloop vandaan en heb gesproken met de opzichter.De sloop van de eerste flat, o.a. nr 158,begint a.s.MAANDAG 9 Mei om 07.00 uur!!!! Volgens plan is hij die dag hopelijk al helemaal gesloopt.Zal zelf proberen er bij te zijn en foto’s te maken.Jammer dat jou planmatige aanpak niet klopt,SORRY.Gr,Bep p.s. de eerste flats die jij bedoeld gaan in fase 2 volgend jaar plat als een deel van de nieuwe apartementen al staat.

  7. Ron

    Even nog voor Ed. (Of anderen als zij dit ook weten) Ed; zat in dat eerste gebouwtje wat nu is gesloopt vroeger geen timmermans-werkplaats van de firma ”Luiten”, Luijten, wellicht Luyten?”

    Ik herinner mij nog zoiets uit de tijd van R. Holkade… Een reclamebord op de gevel van ”firma Luiten”. Ineens ging mij dat ”dagen”…

  8. Ron

    Nee, je begrijpt mij niet, Bep, sorry! Ik had het niet over fase 1, of 2 of 3… Ik bedoelde precies zoals ik schreef; eerst de laagbouw weg. Dan de kraan ertussen rijden om vervolgens makkelijker bij de hoge flats te komen. Zo gaat het, denk ik.

    Snap je wat ik bedoel? Ik bedoelde niet met ”de eerste flats” in tijd gerekend. Ik weet dat de Richard Holkade flats in 1953 werden opgeleverd en die van de Hannie Schaftstraat in 1956, dus je zit ernaast. Geeft niks, Bep. Je snapte me niet.

    Grtx,

    RON.

  9. Bep

    Hoi Ron ,waar wonen volgens jou dan nog mensen.De flats die deze weken gesloopt worden zij echt allemaal leeg.Kom je ook Maandag kijken? groetjes,Bep

  10. Ron

    Bep; voor jou nog 1 keertje dan! Ik neem aan dat je nu wel het 1e deel van mijn betoog hebt begrepen, toch? Je haalt dat niet meer aan…

    Als ik het over de LAATSTE (!) hoge flat van de Hannie Schaftstraat heb, bedoel ik – uiteraard maar dat snap je toch ook wel – de LAATSTE flat, die bij de ALDI / hoek Hannie Schaftstraat / Merovingenstraat. Dat laatste gebouw, dus…

    Voor zover ik weet en ook meen te zien, wonen daar nog immer mensen in, die binnenkort ook moeten verhuizen. Dus NIET alles staat leeg! Die laatste flat is echt nog altijd (deels?) bewoond!

    Vanzelfsprekend, beste Bep, zijn de flats die DEZE WEKEN gesloopt worden (!) WEL leeg. Ja! Ik zou er niet aan moeten denken, dat ik, als onnozele bewoner, nog van niets zou weten, lekker lig te pitten onder een dekbed, want de ramen liggen er al uit en ineens komt een stalen ”grijp-klauw” me in mijn nek pakken om mij m’n nest uit te sleuren, teneinde mijn slaapkamer te slopen. (Scheelt wel weer bed-opmaken, HAHAHAHAHA…)

  11. Bep

    We hebben het over de zelfde flat en de bewoners daarvan gaan er per 30 jan.2012 uit.Het is wel een boze droom als je zelf letterlijk gesloopt wordt.Dan kom ik echt even naar je kijken en je kreten horen.Wou je dat bed nog opmaken dan…..

  12. Ron

    Bep; je snapt er geen hout van, wat ik bedoel. Je zat al fout over ”de 1e flat” etc, want ik bedoelde de Richard Holkade-flat totaal niet!

    Daarna zeg je dat ”de laatste flat”, waar ik het over had, NIET meer bewoond zou zijn. 2e fout, want die is nog WEL bewoond! Ben er net nog langsgereden! Je gooit alles door elkaar! Lees nou ‘ns goed! Of snap je me echt niet?

    ALLE flats van de Hannie Schaftstraat gaan DIT JAAR (!) plat, hoog EN laag! Het gaat om en om. Laagbouw, hoogbouw, laagbouw, hoogbouw, etc.

    Dus ook die laatste (nog bewoonde!) flat komt DIT JAAR, niet 30 januari 2012, aan de beurt! Ik heb ook de uitvoerder gesproken, op 26 april j.l.

    Volgens hem duurt het, gemiddeld, 4 a 5 dagen, voordat een hoge flat ”om” is. Dus zijn ALLE flats in de Hannie Schaftstraat nu de komende tijd (!) aan de beurt. En die ”zand-kastelen” zijn zo weg!

    Dat kun je toch zelf ook na-rekenen? Of zie ik het verkeerd? Dan zitten we in het najaar als de laatste flat tegen de vlakte is! Dat gaan ze wel redden! Zelfs met de bouwvak-vakantie ertussen.

    En jazeker! Ik kom ook kijken op 9 mei, als de 1e hoge flat wordt gesloopt! (Voor alle duidelijkheid, die waar Ron Magielsen o.a. in heeft gewoond!)

    Daarna kijk ik zo periodiek, maar woon vlakbij dus zie het nog vaak genoeg om ff de camera mee te nemen. Zijn we eruit, Bep? Anders mail ik je wel, buiten deze site om, als je het nog niet begrijpt…

    Grtx,

    RON.

  13. Ed Post

    Rustig Ron, nu niet emotioneel worden. ;-)

    Bep, Ron bedoelt die ene flat tegenover de Aldi, waar je langs rijdt als je van de Schipholweg naar de Hannie Schaftstraat rijdt. Die is nog deels bewoond.

    Jammer dat ik maandag niet eerder dan in de namiddag eventueel kan kijken… Maar woensdag kan ik wel de hele middag, dus als het goed weer is ben ik present (met Nikon)…

  14. Ron

    Juiiiistttt! Je snapt me, Ed! Nu Bep nog! Maar ”het kwartje” zal nu wel zijn gevallen voor Bep, hahaha… Sans rancunes, hoor Bep. Ben je mal!

    Ik was niet emotioneel, hoor, maar neig naar krachtige ”emphasering”, daar waar onbegrip ff de overhand kreeg. Maar nu is het wel duidelijk.

    Grtx,

    RON.

  15. Ron Magielsen

    Beste mensen,.
    Als het waar is, dat de eerste Flat ex 158 op maandag gesloopt gaat worden dan kan ik er jammer genoeg er niet bij zijn.
    Zondag heb ik nachtdienst en ben Maandag om 07.15 thuis en dan lig ik in bed.
    Ik zie dan vast wel wat foto’s of een filmpje op de site.
    Het zal vast en zeker een spektakel worden met al dat gekraak en neer stortend puin.
    Maar ik kom gauw weer eens kijken naar de sloop als ik vrij ben van mijn werk.
    Hoop jullie dan ook weer te ontmoeten.
    Groetjes.
    Ron M.

  16. Ron

    Troost je, Ron; ik woon er vlakbij, maar sta ook niet om 7.00 uur voor die flat, hoor. Onmogelijke tijd. Dan slaap ik nog! (Ben d’r belazerd, haha…)

    Ik zie het wel om ‘n uurtje of half elf, na de koffie. Dan loop ik er ff heen. Zie ik genoeg. Er zullen ongetwijfeld veel foto’s gemaakt worden door mensen zoals Bep, door Ed, wellicht mij.

    Misschien filmen er mensen van deze site, of dat meisje van het Haarlems Dagblad die er was op 26 april jl. (Of was ze van de Digitale wijkkrant?)

    Het komt in beeld, hoor! Je hebt 4 a 5 dagen om de afbraak van die flat te zien, want zolang duurt het. Tja, je woonplaats ligt niet ”naast de deur”. Maar we spreken je zeker! ”Hier of hier”… (beetje ”cryptisch” hahaha…)

    Fijn weekend, alvast!

    Met h.groet,

    RON.

  17. Ron Magielsen

    Het zal gerust wel goedkomen met de foto’s en of de film.
    Als ik kom kijken, dan wordt het niet eerder dan Woensdag, 5 dagen hebben ze nodig om de gehele Flat te slopen, dus; op Woensdag zullen ze (denk ik) nog wel bezig zijn.
    Groetjes.
    Ron M.

  18. jan kuipers

    Beste mensen.,
    De hoge flats die nu gesloopt worden zijn eigen dom van Ymere( voorheen de Woonmaatschappij ) de hoge flats bij de Merovingenstraat zijn het eigendom van Elan wonen.
    Jan Kuip ers

  19. jan kuipers

    Beste mensen.,
    De hoge flats die nu gesloopt worden zijn eigen dom van Ymere( voorheen de Woonmaatschappij ) de hoge flats bij de Merovingenstraat zijn het eigendom van Elan wonen.
    Jan Kuipers

  20. Ed Post

    Net terug van de Hannie Schaftstraat. De sloop van de eerste flat (ja Ron M., jouw oude flat) is begonnen. Aan de achterzijde worden momenteel alle wanden eruit gesloopt en het metaal en houtwerk netjes gescheiden verzameld.
    Natuurlijk heb ik weer een serie foto’s hiervan gemaakt. Deze volgen hier later.

  21. Ron

    Ja; ik fietste er net ook langs van Schalkwijk af. Nu kun je pas goed zien hoe enorm dun de muren zijn. Het was ook echt een en al ”zand en koek”.

    Dat verklaart ook de enorme gehorigheid van die flatgebouwen. Je hoorde altijd van alles. Doffe Voetstappen boven je of gestamp van kinderen, bij mensen die geen rekening met onderburen hielden. (Ouders zeiden ons vaak: ”niet springen, niet zo stampen. Denk om de buren beneden!)

    Van isolatie was toen totaal geen sprake! Weet nog bij de Richard Holkade-flat dat menige muur uitgeslagen werd. Gebeurde wel ‘ns bij buren.

    Was zo gebeurd! (Uiteraard wel verplicht stenen bewaren in de grote box! Bij verhuizing kon weer gemetseld worden, maar dan kon je het letterlijk ”schudden”. Tjongejonge, wat dreunde dat door!

    Ja, Ron Magielsen; je slaapkamertje ligt er nu wel erg ”tochterig” bij, vrees ik. (Nou ja, ach; in je kinderjaren lag je er, denk ik, ook niet warm, in de winter? We kregen toch wel een kruik mee!)

    Ben erg benieuwd naar je fotoseries, Ed! Ga ze zeker weer zien. Dat is bij jou wel in vertrouwde handen, samen met je ”optisch gezel” NIKON!

  22. Ron

    Wederom complimenten, Ed! heel goed in beeld gebracht! Zeker met dat ”vooruitblik” op de volgende sloop-fase. Onze oude flat van weleer! Er spreekt weemoed uit! Ik zie het. Goed, man!

    Dat we dat nog mogen meemaken. Zo speelden we er heerlijk in de buurt. Nu kijken we als rijpe senioren-knarren met grijs haar naar de afbraak.

    Tja; het einde van een tijdperk van na-oorlogse wederopbouw van, destijds, heel hypermodern ”gestapelde sociale huurwoningen” met eigen douches nog wel! Dat was wat! Ofwel ”portiek-flats”. De jaren vijftig symbolisch ten ”grave”…

  23. Ron Magielsen

    Dit doet zeker wat met je, vooral als je er met zoveel plezier in mocht wonen, en je ziet nu, hoe zo’n hongerige happer de brokstukken uit de gevel opvreet, dan gaat er echt een rilling door je heen.
    Al je jeugdjaren flitsen door je heen, alles wat je hebt meegemaakt in je jonge jaren zowel in, als rondom de Flat…. Ja; alles besef je nu meer als ooit van te voren.
    Een stuk jeugd wordt uit je leven weg gerukt.
    Moet trouwens ineens aan dat liedje denken van Willeke Albertie “dag oude woning” gek hé!!
    Groetjes.
    Ron M.

    Ed, Geweldige foto’s, KLASSE.

  24. John Jordan

    @ Ed Post. Bedankt voor de moeite die je neemt om photos te maken van de afbraak van de Hannie Schaft Straat. Ik bekijk deze site about 1 of 2x per maand en toevallig deze keer met een belangrijk gebeuren. Ik kan mij nog goed herrinneren toen ze gebouwd werden, nooit gedacht dat we de afbraak ook zouden meemaken, ofschoon ik het met photos moet doen, sinds ik sinds 1960 uit de buurt weg ben.
    Ik denk dat ik de volgende keer op mijn bezoek aan Holland nog maar eens een keer van de Nijl Straat naar de Hout moet wandelen.
    Zal maar regelmatig nu moeten kijken om op de hoogte te blijven.
    Groetjes uit de States!

  25. Ron

    Ik kom ineens op een, lijkt mij, leuke gedachte, zo het stukje van de heer John Jordan lezende. Wie van jullie heeft nog foto’s van de OPBOUW (!) van de Hannie Schaftstraat-flats en Richard Holkade flats?

    Zijn er uberhaupt nog foto’s van de in aanbouw zijnde toenmalige nieuwe flats op genoemde locaties, dus – zeg – van 1951 of 1952? Die zou ik heel graag eens op deze site geplaatst zien.

    Er zijn wel foto’s van pal na de voltooiing in 1953 van de ”platte daken flats”, maar mis nog bouwfoto’s… Wie??? Zou een heel mooie aanvulling voor deze site zijn, voor velen!

    Grtx,

    RON.

  26. Ron

    Heb nog 1 vraag voor jou, Ron! Ik vond het altijd uniek (!) dat de Hannie Schaftstraat-flats een ZOLDER hadden.

    Was deze zolder-verdieping alleen bestemd voor de mensen op de bovenste woonlaag? Die zullen dan wel meer huur hebben betaald, lijkt mij?

    Zo ja, hoe kon je die zolder bereiken? Met een vaste of vlizo-trap? Weet jij dat? Ben jij er weleens op geweest, bij buren? Ben ik benieuwd naar.

    Grtx,

    RON.

  27. Letty

    Die zolder was inderdaad bereikbaar via een vlizotrap. En er waren mensen die er een slaapkamer hadden gemaakt. Dan kon de vroegere slaapkamer bij de huiskamer worden getrokken.

  28. Ron

    Dank je wel voor je info, Letty! Leuk om te weten!

    Grtx,

    RON.

  29. Ron Magielsen

    Inderdaad Letty, in het halletje had je een vlizotrap en via deze trap kwam je op zolder.
    Alleen de bewoners die op de derde verdieping woonde hadden allemaal een eigen zolder.
    Mijn bovenburen hadden een trap gemaakt in een vaste kast die in de huiskamer was geplaatst, dus hoefde zij niet steeds dat luik te openen.
    Hoeveel huur zij moesten betalen weet ik niet, maar zal gerust meer zijn dan mijn ouders moesten betalen.
    Ron, nu weet je weer iets meer.
    Groetjes.
    Ron M.

  30. Ed Post

    Leuk is dit. Die zolders waren één van de ‘geheimen’ van die flats. Volgens mij was dat dak vrij laag, en zaten er ook geen dakraampjes in.
    Zou er nog iemand zijn die hier foto’s van heeft?

  31. Ron

    Ja, bedankt, Ron! Las toevallig net je stukje. Liepen die zolders over de hele woonkamer?

    Zullen best groot zijn geweest als je er een slaapkamer van kon maken, zoals Letty aangaf. Een ideale hobby-zolder, lijkt mij. (Ja,… okay… slaapkamer, ”hobby-zolder”, HAHAHA. toe maar!)

    Mooi als je audio-liefhebber bent, zoals ik, kon je lekker met audio daar zitten en je audiohobby betoefenen. Hadden buren toch wat minder last.

    (Ja; nu zou het een ”open lucht concert” zijn geworden, dadelijk…) Best een extra luxe, want de Richard Holkade flat en ”daarachter” hadden geen zolder! Toch wel een gemis, lijkt mij zo…

    Maar ja; ik denk, Ron, dat met zware storm bij jullie soms wel de dakpannen opnieuw moesten worden goed gelegd met zo’n schuin dak. Dat ging bij ons altijd goed. (Was minder weerstand.)

    Goh… Dat moet een spannend geluid zijn geweest, als je op zolder je slaapkamer had en dan vooral zo hoog! Herinner het nog van mijn geboortehuis in de Badhuisstraat. Brrrr… En volgens mij zijn sommige ”kantel-ramen” er wel later ingezet? Die waren er niet in 1956, toch?

    Had wel wat, denk ik zo in mijn fantasie. Enorm ”huilende wind” over dat dak heen en dan lekker extra de dekens over je heen trekken, terwijl je naar de krakende spanten lag te luisteren… Die ”romantiek”, net als ”bloemen op ramen”, is weg!

  32. Ron

    Ja, vraag ik mij ook af, Ed! Zou leuk zijn!

  33. Ron Magielsen

    Ed.
    Dat die zolders erg laag waren viel best mee, oke” langs de muren moest bukken en uitkijken dat je je kop niet stoote tegen een of andere balk.
    En de zolders hadden geen dakramen.
    Groetjes.
    Ron M.

  34. Ron Magielsen

    Ron, er vielen wel eens bij een harde storm wat pannen naar beneden, en als je niet van hoofdpijn hield, moest je echt niet op straat lopen, want je had zo een pan in je nek.
    Wij in de Hannieschaft hadden wel degelijk kantelramen (slaapkamers).
    Maar hoe het was op zolder tijdens een storm, kan ik je niet vertellen, ik weet het niet.
    Wat ik wel weet is dat de zolder over de hele breedte van de kamer en het halletje liep.
    Maar bij jullie op een van de Flats, is toen bij een harde storm al het grind van het dak weg geblazen.
    De Flat ernaast kreeg het grind tegen de ramen, lijkt mij trouwens ook geen pretje.
    Maar vraag niet naar het jaartal wanneer dat is geweest, dat weet ik niet meer.
    Ron M.

  35. Ed Post

    Ik kan mij inderdaad herinneren dat we een hele zware storm hadden en dat er een zooi van het dak af geblazen werd, en dat was écht niet alleen grind….
    Was toe nog erg klein, en vond dat best wel eng.

  36. Ron

    Hallo, Ron,

    Nee, allicht weet je niet hoe het was om op die zolder te zijn met een storm. Je woonde toch 1 hoog? Ik gebruikte een beetje mijn fantasie. Kun je je ook een eind dingen mee voorstellen, toch?

    Over die kantelramen, Ron; ik bedoelde die grote kantelramen die je, soms, ziet op de daken van die flats, dus van zolders. Bedoelde je dat, of de ”gewone slaapkamers? Ik ben bijna nooit in die flats geweest.

    Ja; 1 keer bij mevrouw Dien Provoost die ook op 1 hoog woonde. Zij was een (kaart) vriendin van mijn moeder, dus 1 keertje visite gedaan bij haar. Ik weet ‘n beetje hoe het was. Maar ‘n tijd terug!

    Ik weet nog wel, dat onze slaapkamers begin jaren tachtig kantel / draai /kiep-ramen kregen van de firma Euro-profyl… Een DRAMA!

    Ze hebben speciaal mensen moeten laten komen, omdat niet iedereen het systeem van draai / kantel en kiep-stand begreep, vooral sommige oudere bewoners. HAHAHAHA… Wat ‘n ”bak!”…

    Een RAMP voor sommige mensen. Het is even een ”weet”, maar het duurde toch nog voor sommigen enige tijd, voor het begrepen werd.

    Overigens hadden de dubbele ramen een vervelend ”bij-effect”. Je hoorde NIETS meer van buiten, maar des te meer van BINNEN! Alles leek nog veel gehoriger te worden. Het is wat Johan Cruyff heel terecht zegt: ”ieder voordeel heeft ook z’n nadeel!”

  37. Ron Magielsen

    Ron, ik bedoelde de slaapkamer ramen, en ik woonde op 2 hoog.
    Ja, met dat systeem van kantel, draai en kiepramen was voor sommige mensen een groot probleem, en die hadden paar dagen nodig om het door te krijgen, kan me wel wat bij voorstellen.
    Wij hebben ze nooit gehad, ook geen dubbele ramen.
    Bij ons was alles eenvoudig, wat wel altijd heerlijk was in de wintermaanden was de kolenkachel.
    Altijd voor de kachel lang uit op de grond liggend met je stripboek.
    Goh… je zal maar in die tijd het termopain beglazing hebben uitgevonden, kon je nu rentenieren met een pot bier op Hawai, hahaha.
    Wat dacht je van spouwmuur isolatie, die konden ze wel gebruiken in die flats.
    Eigenlijk wel leuk een beetje fantasie, toch?
    Groetjes.
    Ron M.

  38. wil

    Leuk Ed de foto’s. Als we toch onze huisfotograaf niet hadden !!!!
    Groeten, Wil

  39. Ron

    Ja, wat een tijd, he Ron? Lekker lang-uit voor de kolenkachel en maar lezen of spelen met je autootjes, of zo. Tegenwoordig zet je 1 dag van te voren de thermostaat van de c.v. op de gewenste temperatuur en gewenste tijdstip.

    Via een slim vooraf ingestelde timer heb je ‘s morgens, als je uit bed komt, dan meteen een verwarmde kamer. Efficient, maar de romantiek van die kolenkachels en het langdurige ”aanmaak-proces” is wel voorgoed voltooid verleden tijd…

    Dat gevoel loop bij iedereen als een rode draad door het leven, nu we de 50 inmiddels dik zijn gepasseerd en steeds vaker met overwegend fijne ”flashbacks” terugkijken op de woelige jaren vijftig, zestig / deels zeventig. De ”goede, oude tijd”. Alles ”twee versnellingen teruggeschakeld”.

    Dat nostalgische gevoel krijg je helemaal, ik wel tenminste, als je dat fotootje van Ed Post bekijkt op de Richard Holkade blog, dat hij gisteren met nieuwe foto’s plaatste. (Zijn zusje Margreet op de Richard Holkade, anno 1955 denk ik zo?)

    Met de ”gashouders” nog op de achtergrond en het oude houten ”Kippe-bruggetje”… Wat een leuke herkenbare foto! Naast vele fraaie nieuwe! Dat bruggetje herinner ik me nog goed! Groene kleur en ‘n stenen (meen ik?) mozaiek-vloer…

  40. Ron Magielsen

    Allemaal leuke dingen ophalen is leuk.
    Maar wat ik me vaak wel eens afvraag is dit.
    Hoe zouden mijn vroegere jeugd vrienden het maken, Sjon de Wit, Fred Spee, Ron Spee, Henk Bierman en zijn jongere broer, John vd Well, Jos Weers, Jefrey Rademaker en nog een meisje dat altijd met ons meespeelde.
    Volgens mij heette zij van haar achter naam Bakker, maar haar voornaam ? geen idee.
    Ook was er nog een oud collega Egbert vd Borr.
    Wij zaten toen bij schildersbedrijf E.J.v.Lent in Heemstede, nog samen op vakantie geweest in Spanje, en op jiujitsu gezeten.
    Ron, jij hebt nog contact met je jeugd vrienden wat opzich al fantastisch is.
    En dat is iets wat ik wel eens mis, contact hebben met de jongens waar je vroeger mee omging, maar goed, het zal zo moeten zijn.
    Groetjes. Ron M.

  41. Ron Magielsen

    Maar ben ook wel blij dat ik jullie heb mogen leren kennen, ook al woonden wij toe niet in dezelfde flat.
    Ron M.

  42. Ron

    Zie hier de kracht van community sites en Social Networks, als: ”Hyves”, ”face-book”, deze site, ”Schoolbank”, etc… Kortom; internet verbindt…

    (Snap je de dubbele betekenis, Ron?) Zo ben ik weer aan mijn ”oude contacten” gekomen. Weet niet of jij op Hyves of Schoolbank zit, maar is de enige manier die contacten weer aan te halen…

    Grtx,

    RON.

  43. Ed Post

    Ron, volgens mij was dat oude kippebruggetje gewoon van gewapend beton, met aan één (!!) kant een hek… Het bestond uit twee verticale delen en daarop een horizontaal deel. Ik kan mij niet herinneren dat er iets van mozaïekvloer op lag. Misschien dat de dames Spits hier meer over weten? Op weg naar school kwam ik er dagelijks langs en ik mocht er ook niet alleen overheen.
    Het kan zijn dat dit bruggetje reeds was vervangen toen jullie op de Richard Holkade kwamen wonen.

    Later kwam daar een houten brug voor in de plaats, en inmiddels zijn we al weer bij een nieuwere versie welke overigens iets meer richting Zomervaart is verplaatst.

  44. Ron

    Kun je zeker gelijk in hebben, Ed! Je vertelt het zo gedetailleerd, ik geloof je! Ik ”kopieer” jouw herinnering meteen over de mijne, HAHAHA…

    Kan me wel herinneren dat dat bruggetje het dichtst bij het Slachthuis lag. Later, inderdaad, dat houten witte bruggetje, ietsje verplaatst.

    En nu de ”moderne variant” van het ”Kippe-bruggetje” van weleer. Waarom het Kippe-bruggetje geheten? Heb ik eigenlijk nooit begrepen. Wellicht ”Kippe” (= klein) bruggetje?

  45. Ed Post

    Voor de liefhebbers, je kan je nu ook aanmelden op Facebook.
    https://www.facebook.com/home.php?sk=group_163840493677940&ap=1

  46. Ron Magielsen

    Ron en Ed, dat zou wel een optie kunnen zijn, maar mijn pc is nog eentje, waar van je zou zeggen “hij is niet goed maar hij is niet slecht” ik heb deze pc al jaren, en moet eigenlijk hoog nodig vervangen worden, dat wel natuurlijk.
    Dus hoe meer ik er op gooi des te trager hij wordt.
    Het geheugen is “zeg maar, aan het vergrijzen. hahaha.
    Ben wel van plan om een nieuwe te kopen, maar ik wacht er nog ff mee tot volgend jaar.
    Ga eerst met vakantie, 12 December gaan we naar Australie voor vier weken, en dat is al duur genoeg.
    Dus moet de pc maar ff wachten.
    Groetjes.
    Ron M.

  47. Marry

    Van het eerste oude kippebruggetje heeft mijn moeder nog een foto uit 1954. Ik zal hem van de week een keertje meenemen.
    Janny Teunissen lag er nog een keer naast, met fiets en al in de sloot. De brug was ook zooo klein.

    Marry

  48. Ed Post

    Ron M., Facebook heeft geen consequenties voor je PC hoor. Je hoeft ook helemaal niets te installeren.

  49. Julia

    Nou eh Ed…toen ik je foto’s van 26 april bekeken had ging mijn beeld ineens op zwart. Ik dacht dat het aan jouw foto’s lag (digibeet die ik ben) maar later bleek dat de lamp stuk was. Te kostbaar om te laten maken, dus gisteren een nieuwe laptop gekocht. Vandaar dat ik een tijdje “stil” was…
    Ik ga dit jaar dus níet op vakantie Ron M. hahaha.
    Nu eerst al het nieuws en de reacties van de afgelopen week lezen.
    Tot later!

  50. wil

    Die rolschaatsen waar Addy over schrijft, dat waren Hudora’s. Die moest je met een sleuteltje vastdraaien aan je schoenen. Die klemmetjes zorgden ervoor dat je zolen naar de barre biesjes gingen. Ik vond dat prachtig. Ik mocht ze niet vanwege de kapotte schoenen. Wij hadden met drie meiden één paar rolschaatsen (ieder haar eigen dag) met rubber wielen die met een rood kapje met veters om de neus van je schoenen vast konden. Wat er al niet in je opkomt door zo’n stukje tekst. Leuk !!
    Groet Wil

  51. wil

    Ron M heeft het over een meisje van Bakker. Die woonden in de eerste portiek v.a. de R. Holkade gezien. Ze hadden 4 kinderen, Een jongen,Henk en drie meiden Siska, Janna en Elly. Siska was bevriend met mijn oudste zus en is jong oveleden, Ik was bevriend met Janna.
    En dat eerste kippenbruggetje weet ik nog heel goed. We moesten er altijd overheen naar school. Hat was een laag betonnen bruggetje. Met schaatsen moest je er altijd omheen. De latere brug kon je onderdoor als het hard genoeg gevroren had. En dat verhaal van Janny weet ik me ook nog te herinneren. Marry, kom je de foto brengen ??? Gezellig !!

  52. Ron

    Leuk, dat verhaal van ”Addy”. Als ik het zo ‘ns doorlees en de indeling van de kelder-ruimtes en eigen boxen van bewoners vergelijk met onze Richard Holkade-flat, dan was onze flat duidelijk eenvoudiger, zeg maar; wel wat minder luxe!

    Het verschil tussen 1953 (Richard Holkade-flats) en 1956, de latere Hannie Schaftstraat-flats. Misschien een andere architect. Wellicht bracht de architect van de Hannie Schaftstraat-flats enige ”modificaties” aan. Tja… je weet het niet?

    Maar laatstgenoemde flats waren duidelijk luxer voor die tijd. Ook nog met de reeds genoemde zolders erbij! (Waar wel meer huur voor zal moeten zijn betaald, maar okay! Je had wel ‘n extra kamer!) Alleen gehorigheid was hetzelfde.

    Nee, onze Richard Holkade flat bood, per portiek, een ”gangenstelsel” waarin ieder zijn eigen box had en een gemeenschappelijke z.g. ”grote box”, waarin alle bewoners ”recht” hadden op een ”hoekje” van die grote box, voor extra opslag.

    Zo ging dat. Maar in de Hannie Schaftstraat-flats was toch meer mogelijk. Bij ons zijn de kelders nooit ”verhuurd”. Ook wij speelden enorm vaak in die kelders. Zeer zeker met slecht weer.

    De ”spelonken” van de flats waren het. (Hoe vaak ik met cowboytje spelen niet door Ed ben ”doodgeschoten”… Hij bleef op mij ”vuren”…

    Als ik die plastic ”kogeltjes” had bewaard, was ik zowat multi-miljonair geweest, HAHAHA… Er zijn wat ”klappertjes” op mij afgevuurd, gosjemijne…. – ik lach me nog rot erom – Wat een tijd!!!!)

  53. Addy

    Het was er zeker luxueus opgezet, er waren zelfs ruimtes beschikbaar om te wassen en/of te drogen, je had alleen speciale muntjes, verkrijgbaar bij zo’n huurgebouwtje, nodig. Dat weten de eerste bewoners nog wel. Luiten, ja die was de aannemer die in dat vroegere huurgebouwtje startte. Is een hele grote geworden. Aan de andere kant van de Hannie Schaftstr, tegenover de winkels dus, daar zat ook zo’n huurgebouwtje naast dat grotere pand waar ‘Hollander’ zat, een schilder annex glaszetter. Ik zie die glaszetter nog voor me, een oud mannetje met een bloedblaar (alpinopetje) op z’n bol. Hij zette het glas, duwde er keurig nieuwe stopverf in met zijn speciale mes en dan vertrok hij weer op zijn bakfiets. Hij was nog niet uit het zicht of wij haalden de stopverf dan weer net zo snel uit de sponningen. Lekker om in te kneden, en dan belandde het uiteindelijk in je broekzak. Wisten wij toen veel dat er lijnzaadolie in stopverf zat. resultaat, ‘n grote vetvlek in je broek. Op de mr J H Thielschool werd mijn stopverf ooit in beslag genomen door ene meneer van Eerden. Hij deed het in zijn broekzak. ‘s Middags leek het wel of hij het in zijn broek had gedaan, zo groot was die vetvlek geworden..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten