Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


maandag 9 mei 2011

Vandaag start het grote werk


9 mei 2011
Door: Jacqueline
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Foto’s: Ed Post


Vandaag gaat volgens ingewijden het grote werk beginnen in de Hannie Schafststraat. Afgelopen vrijdag maakte Ed Post al een paar mooie foto’s.

,,De sloop wordt zo veel mogelijk duurzaam gedaan. We doen het zorgvuldig. Stenen bij stenen, hout bij hout”, legt woordvoerder Marije Witman van De Wijde Blik uit. ,,Dat materiaal is allemaal bestemd voor hergebruik.”

Heb je ook mooie foto’s van de sloop? Stuur ze naar haarlem-oost@hdcmedia.nl en laat andere (oud-)bewoners meekijken!

Kijk hier voor meer foto’s van Ed Post.


________________________________________



  1. Ron

    Inderdaad; heb net ‘n driekwartier staan kijken. Het gaat er heel ordentelijk aan toe. Hout wordt keurig bij hout gelegd, stenen apart, enz… alles apart. Transverco gaat heel erg rustig te werk.

    Vroeger was het met bruut geweld die tonnen-zware ”lummel” tegen de muren kwakken en zo snel mogelijk opruimen die gebouwen. Maar tegenwoordig, met die strenge wetgeving, (terecht!) gaat het heel beheerst en zorgvuldig.

    Alleen heel zwaar gebouwde gebouwen, zoals het oude Reinaldahuis moest worden ”gekogeld”.
    Het levert wel meer spektakel op maar geeft ook meer overlast, omdat in 1 keer een brok gevel van een paar honderd ton met dreunend geweld naar beneden kan komen. (Heb ik toen gezien.)

    Niet prettig voor omwonenen die zitten te schudden in hun huis! Ik zag dat bij die 1e flat het hele middendeel al geheel ”vrij” is gehapt, over liever gezegd; getrokken. Het lijkt wel een soort van ”vis-haak” die ze daar gebruiken.

    Daarmee kan Transverco in 1 keer het hele plafond naar de zolders toe, a.h.w. in 1 x ”los-scheuren”. Het is dus eigenlijk ”scheuren” wat ze doen in combinatie met, dadelijk, happen, daar waar het de binnen en buitenmuren betreft.

    Tja… het heeft nu echt iets weg van een ”duivenhok”. Maar heb nog meer te doen, dus vanmiddag maar weer even het vervolg zien, want het opruimen van afval is niet boeiend.

  2. Ed Post

    Momenteel zijn ze toch alleen nog bezig met het verwijderen van de ramen en muren aan de voor- en achterkant? Het wegknippen van het skelet gebeurt volgens mij pas later deze week.

  3. Ron

    Ja, precies! Ik denk, zo woensdag, dat het ”skelet” zelf aan de beurt is. Het is nu een kwestie van ”uit-hollen”. (BEP; dit is jouw feestje met een ”knipoog” link naar je achternaam, HAHAHAHAHA….) Even ‘n grapje, tussendoor.

    Maar nee, nu is het gebouw nog redelijk stabiel en stevig. Later in de week, naarmate er meer weggevreten wordt, wordt de flat instabieler en kun je de structuur zien gaan ”wankelen”. Dan is het ”link”. Dan ”implodeert” het gebouw bij delen.

    Maar opzich geeft dit ook al de nodige spektakel! Julia nog even gesproken. Ze stond in de pauze ook te kijken. Was leuk. Ja, nu is het serieus!

    Nou, we zullen elkaar nog wel regelmatig treffen met z’n allen, zo tussen de ”werk-bedrijven” door. Nu is het lunchpauze voor de heren en mij!

  4. Ed Post

    Ik kom in ieder geval woensdagmiddag weer foto’s maken!! Als ze eerder serieus aan het skelet gaan knagen hoor ik het hier wel. In dat geval moet ik zien of ik eerder kan komen.

  5. Ron

    Ik zal je, of hier of per email, op de hoogte houden, Ed! Komt goed! Ik laat het je weten, qua actualiteit.

  6. mark

    http://www.youtube.com/watch?v=EyhZVO1F9jU

    niet de mooiste kwaliteit gemaakt met mobiel.

  7. Ron Magielsen

    Mark, het viel best mee hoor? mooie opnames heb je gemaakt.
    Goh” leek wel of ik naar de film van de Terminaters zat te kijken, de robots hadden de overhand.
    Zag mijn vroegere slaapkamer raam aan gruzelementen geknepen worden.
    Woensdag ga ik toch ff kijken, hoop dat een gedeelte van de flat er nog staat.
    Groeten.
    Ron M.

  8. Ron

    Ed; in tegenstelling tot wat jij (en ik!) dachten, is Transverko wel degelijk begonnen met het gebouw zelf (”skelet”) weg te knagen.

    Heb net staan kijken. Hele woonkamers tegelijk naar beneden. Als je morgen gelegenheid kan creeeren, kun je al hele mooie foto’s maken, maar dat is uiteraard aan jou!

    (Ik zou je inlichten, bij deze. Zie maar of het je lukt.) Ik zal Mark zijn mobiele opname even bekijken. Ja, Ron; het gaat nu hard, he? Zal best emotioneel zijn geweest, dat je slaapkamer ”eraan” ging, niet?

    Grtx,

    RON.

  9. Ed Post

    Ik zal zien wat ik kan doen. Ben net thuis, maar die gasten zijn zeer waarschijnlijk nu al gestopt voor vandaag.

  10. marij

    Hoi Ron

    Doen ze dat met een kraan of gaan echt de sloopkogels erdoor heen? Toen ik er was stonden ze nog. Maar nu zijn er dus echt happen uit?

    Gr Marij

  11. Ed Post

    Ze doen dat met twee kranen. Kijk maar eens op bovenvermeld YouTube filmpje.

  12. Ron

    Ja, om half vier stopten ze ermee. Spektaculair, hoor, daarnet, toen er een aantal kamers tegelijk ”inzakten” onder het geweld van de sloophamer.

    Wat nu opvalt, is de erbarmelijk slechte staat van het gebouw. De totaal ”verkalkte” voegen. De totaal verrotte raamprofielen. Hier wordt toch wel het trieste bewijs geleverd van gigantisch achterstallig onderhoud. (De Richard Holkade-flat kreeg tenminste nog Europrofyl dubbel glas, etc.)

    Nee; het moet de laatste jaren, voor die mensen, geen prettig wonen meer zijn geweest met die tochtkieren in de verrotte ramen. Ook valt me op hoe erg dun muren en vloeren waren.

    Het kost te slopershamer geen enkele moeite, om met 1 a 2 slagen dwars door de vloeren heen te ”stampen”. Nee, voor die tijd waren die huizen bijna revolutionair, maar anno nu, helaas alle nostalgie en herinneringen ten spijt… Zie je de ”haastige” na-oorlogse wederopbouw” kwaliteit.

    Zeker! Veel voordelen. Douches voor iedereen. (Hadden arbeiders toen niet.) Een goederenlift. Heel praktisch, maar bouw-kwaliteit? Ik heb zo mijn twijfels… Er is wel bezuinigd op stevigheid.

    De waarheid, dat iedereen kan zien, gebiedt te zeggen dat ze al veel langer geleden gesloopt hadden moeten worden. Met deze staat kon je ‘s winters blijven stoken ”als voor de Duivel”. Niet warm te krijgen, met die ramen op de zuidkant.

    Vroeger, in onze tijd, had je er geen erg in, maar naar huidige ergonomische maatstaven kan (kon) het gewoon niet meer, de goedkope huur ten spijt. Maar dat slopen een vak is, is goed te zien!

  13. Ron

    Hallo, Marij,

    Nog even kort, na mijn verhaal van daarnet. (Probeer kortere alinea’s, maar ja… enthousiastme, sorry…)

    Ze doen het met twee kranen, wat Ed zegt, 1 grijp-klauw en een kraan met een soort van grote pik-houweel”.

    Die slaat door vloeren heen en trekt muren eruit, etc. Dus geen sloperskogel. Dat gebeurt vrijwel niet meer.

  14. marij

    Dankje Ron en Ed. Ga gauw kijken.

    Gr Marij

  15. Ron Magielsen

    Heb net een gezinsverpakking zakdoekjes aangeschaft,HaHaHa.(geintje hoor?).
    Maar zeker weten, doet het wel wat met je.
    Zoals ik al eens eerder schreef, alles wat je als kleine jongen hebt meegemaakt, in en om de flats
    dat gaat nu echt intensiever door je heen.
    Voor heen was dat gevoel minder, maar nu, als je ziet hoe ze met hun kranen tekeer gaan en alles aan puin hakken…. Ja” dat hakt er wel even in, gaat echt wel wat door je heen” Ron?
    Maar dat soort gevoel zullen jullie ook meemaken,
    als de Richardhol-kade flats aan de beurt zijn.
    Groetjes en wie weet tot Woensdag.
    Ron M.

  16. Ron

    Absoluut, Ron! Reken maar! Geldt voor Ed, voor Wil, Ada, voor Marry, voor mij. Ach; voor zovelen die daar met heel veel plezier hebben gewoond.

    Maar de nuchterheid van vandaag is de feitelijke constatering, je kunt niet anders oordelen, dat die gebouwen hun tijd echt hebben gehad. De herinneringen kunnen nooit worden gesloopt!

    Niet door Tranversko, niet door van Beelen en ook niet door de firma Bottelier! Laten we ze koesteren en fijn delen met z’n allen, hier!

    Groetjes, Ron!

    ”Andere Ron”…

  17. Ed Post

    Wel balen dat ik vanmiddag niet kon kijken… :-(

  18. marij

    Andere Ron, hoe heet jij van je achternaam? Zou ik jouw reactie voor de krant mogen gebruiken?

    Gr Marij

  19. Ron

    Hallo, Marije,

    Ik heb je zojuist, via je redactie, een email gestuurd. Daarin vind je de info die je vroeg.

    Wellicht tot morgen op ”ground zero”… Dan spreek ik je mogelijk nog even. Mogelijk tot dan!

    Groetjes,

    RON.

  20. Ron

    Nog even voor Ed. Ed; Nog zo’n, ”pak ‘m beet”, vijf / driekwart flats te gaan, kerel, hahaha!!! Je S.D. kaart komt echt wel vol, hoor! Tuurlijk!

    Komt goed! Maar wees gewaarschuwd; die grijpers hebben dus ”echt honger!” Het gaat verrassend snel! Ze gaan door dat gebouw heen ”met boter en suiker”… Geen enkel probleem!

    We rekenen uiteraard nog op een hele stamp hele mooie foto’s van je! Je maakt geweldige reportages! Ik spreek je morgen, of woensdag!

    Grtx,

    RON.

  21. Bep

    Hé hé,eindelijk weer verbinding.Gisteren 6x bij de sloop gaan kijken en foto’s gemaakt op verzoek van Jaqueline.Wil mailen, ligt mijn telefoon en internet er uit.(Ron,niet uitgehold)Bleek foutje van een schakelfout van de K.P.N.Zojuist de monteur hier gehad en alles doet het weer.De sloop gaat gestaag door en er is veel belangstelling van de mensen die voorbij komen.Had Ron gemist gisteren ,hadden we even bij kunnen praten.Vandaag nieuwe dag en nieuwe kansen.Gr,Bep

  22. Ron

    Hahahaha… ”niet uitgehold”. Nee, je bent wel bezig geweest, merk ik! Enfin; vanmiddag kijk ik weer ff, Bep!

    Je moet zijn aan de Schipholweg-kant. Daar zijn ze bezig. Ik was er gistermorgen en middag ook kijken. Julia nog gesproken, etc. (Zij was er in haar lunchpauze.)

    Maar ja… tussendoor heb ik ook nog het e.e.a. te doen, net als iedereen, dus kan niet de hele dag kijken. Maar boeiend is het zeker wel, hoor!

    Misschien is Ed er straks ook om foto’s te maken, maar denk eerder morgen, zoals hij zelf al eerder aangaf. (Voor de gelukkigen die nog werk hebben en niet ”weg-bezuinigd” zijn, gaat werk voor.)

    Ook zou Ron Magielsen morgen er bij zijn. Dus we treffen elkaar zeker. Ik zou zeggen; tot straks, of anders tot morgen, Bep! We spreken elkaar!

    Grtx,

    RON.

  23. Ed Post

    Vanmiddag weer een mooie fotoserie kunnen maken van het vervolg van de sloop.
    http://www.flickr.com/photos/32381108@N00/sets/72157626690444118/show/

  24. Ron Magielsen

    JongeJonge, je zou zeggen dat deze foto’s ergens in een ander land zijn gemaakt, waar een aardbeving is geweest.
    Maar nee…dit is echt de Hannieschaft-Flat ex158, wat een ravage, kreeg nu echt een brok in mijn keel bij het zien van de foto’s.
    Nou, er staat me morgen wat te verwachten als ik kom kijken.
    Groetjes.

    Ron M.

  25. Ron Magielsen

    Ed, zijn toch weer mooie foto’s, compliment!!

  26. Ron

    Ja, dat zijn zeker weer mooie foto’s. Goed hoor, Ed! Ik meen het serieus, maar dat weet je wel! Jij weet je fotografie-kennis en kunde goed waar te maken met die schitterende digitale Nikon-camera. (Als ik nog ‘ns in mijn rijke dagen kom…)

    Valt me ook op, dat je het contrast mooi rustig houdt. Geen ”uitgevreten plaatjes”, maar de helderheid en contrast erg mooi ”in balans” met de kleuren. Het is bepaalt geen ”zuurtjes-regen”.

    Ja, Ron M! Kan me heel goed voorstellen dat het aanblik, zij het vooralsnog door jou gezien door o.a. de Nikon-lens van Ed, dat het door ”merg en been” gaat.

    Maar als je ziet, hoe makkelijk die sloophamer door die plafonds en muren gaat… ongelooflijk! Ik denk dat je sommige tussenmuren nog wel met een ”schoen-lepel” losgewrikt krijgt, hahahaha… Het is gewoon bar, zo slap en als ”zand” het is.

    Alles is verkalkt, verstoft, vergaan. Zo mooi als jij het je hele leven daar ongetwijfeld zult hebben gehad, vele keren witten en behangen, omdat jullie het netjes hielden, zo’n bende is het nu.

    Compleet uitgewoonde kamers. Nee, een tijdperk is voorbij. De romantische jaren vijftig en zestig zijn overgegaan in een heel nieuw en dynamisch tijdperk van efficiency, snelheid, kortom; zo’n andere tijd als toen. We stellen eisen, terecht, aan het hoogste wooncomfort en de isolatie.

    Moet je nagaan; ik hoorde iemand zeggen, ik meen ex-buurtbeheerder, de heer Jan Kuipers, dat zelfs de draden van de DRAAD-OMROEP van weleer er nog inhingen, HAHAHAHA….GEWELDIG! Nouwww… dan zijn die flats dus ECHT oud!!!

    Tot morgen, Ron! Dan begroet en spreek ik ook jou weer. Ik heb de tijd tot zo kwart voor vier ‘s middags, dan wordt ik weer elders verwacht.

    Groetjes,

    RON.

  27. Julia

    Net met enige aarzeling ;-) de foto’s van Ed bekeken en ik heb nog steeds beeld hahaha…
    Nu nog regelen dat ik e-mails kan ontvangen en versturen :-( .
    Prachtige foto’s Ed! Gisteren kwam ik inderdaad Ron tegen en vanmiddag Bep, die me spontaan zoende bij onze tweede ontmoeting. Wat zo’n huisnummerbordje voor Ron M. al niet teweeg brengt :-) .
    Bep, heb je veel plantjes uitgedeeld vanmiddag?

  28. Bep

    Julia,het was erg gezellig en zonnig op het Lentefrisfeest.Wat heerlijk om met alle scholieren van het Haarlemcollege de mandjes te vullen.We hebben +/- 3000 ! mandjes met daarin 3 plantjes,dus 9000 stuks plantjes in onze handen gehad.Met heel veel vrijwilligers,jong en (oud) de klus geklaard. Het was leuk je weer te ontmoeten en tijdens de sloop de komende tijd alle anderen ook nog?

  29. Bep

    Verder nog dit,de voorman van de sloop sprak ik nog even,hij vertelde op een grotere kraan te wachten die de bovenkant van de flats beter kan “behappen” hij verwacht hem morgen.Dus maar weer even kijken dus…

  30. Ed Post

    We zijn vanmiddag weer aanwezig hoor. En een grotere kraan kan ook weer leuk worden. :-)

  31. Ron

    Als we met z’n allen op de grond gaan stampen, daar, scheelt dat zelfs DRIE kranen, HAHAHAHA…

    Groetjes allemaal en tot straks of tot vanmiddag,

    Grtx,

    RON.

  32. Ed Post

    Zal ik een aanloop nemen???

  33. Ron

    HAHAHAHAHAHAHA, och, och, och…

    Ik zie je, Ed! Tot straks… (hihi…)

    RON.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten