Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


woensdag 27 april 2011

Een kusje tegen de wand


27 april 2011
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Foto’s: Bep Uithol en De Wijde Blik


Een kusje tegen de wand, meer was het niet. Toch ging er een siddering door het publiek, toen de eerste sloopkogel de wand van de portiekflat lichtjes raakte. Oud-bewoners, omwonenden en mensen van de wijkraad, corporaties en gemeente kwamen dinsdag naar de Hannie Schaftstraat voor de start van de sloop.

Oud-flatbewoner Nico Mast had de eer om de eerste sloopkogel door een van de portiekflats te boren. En dat bleek nog niet zo makkelijk. Pas na een aantal keer zwiepen en momenten waarop de sloopkogel rakelings langs de flat scheerde, was er dan eindelijk een flinke dreun te horen waarna het eerste gat in de flat zichtbaar werd. Enigszins teleurgesteld keerde het publiek weer naar de feesttent waar stichting Buuv heerlijke hapjes en drankjes had bereid.

,,Van mij had de halve flat wel naar beneden mogen komen”, lacht buurtbewoonster Bep Uithol tegen oud-flatbewoner Ron Magielsen. ,,Toch is het wel een mooi feest vandaag. Een feest van herkenning.”

En dat is het zeker. Op de binnenplaats van de eerste twee portiekflats aan de Hannie Schaftstraat, waar het sloopevenement werd gehouden, vliegen oud-bewoners elkaar in de armen. “Je bent helemaal niets veranderd”, “wat leuk je weer te zien”, klinkt het tussen de verschillende groepjes door. Het is duidelijk genieten vandaag. De zon schijnt volop, vrolijke muziek schalt uit de boxen en naast herinneringen ophalen, wat veel gedaan werd, kon het publiek ook nog genieten van een gratis ijsje.

Mevrouw Hulzebos en Lies van Eeken, beide oud-flatbewoonsters, nippen rustig aan hun wijntje bij de feesttent. Nog even wijzen ze naar de appartementen waar de een 47 jaar en de ander 22 jaar met veel plezier woonde. ,,He Lies, je zonnescherm hangt er nog. Had je dat niet willen meenemen?” Te veel gedoe, vond Lies. ,,Ik heb nog wat foto’s genomen van mijn flatje en nu is het klaar.” Hoewel er van de twee oud-bewoonsters maar weinig bekenden rondlopen op het evenement, vinden ze het wel erg leuk dat uitgerekend hier bij hun flat vandaag de sloopkogel mag zwaaien.

Ook oud-bewoner Ron Magielsen is zichtbaar aan het genieten van het evenement in zijn oude buurt. Vlak voor het startschot van de sloop kwam hij bijeen met een groepje dat vaak reacties achterlaat op de website van de Digitale Wijkkrant. Het werd een bijzondere samenkomst voor Ron want buurtbewoonster Bep Uithol, ook een bekende op de website, had een leuk cadeautje voor hem: het nummerbordje van zijn oude flat. ,,Een prachtige herinnering aan de woning waar ik zoveel jaren met plezier gewoon heb. Bep, nogmaals bedankt.”

Mail je foto’s van het evenement naar haarlem-oost@hdcmedia.nl. Klik hier voor een filmpje van het HD. Ook Martin Reijerkerk maakte een videoverslag.


________________________________________


  1. Ron Magielsen

    Het nummerbordje hangt weer aan de muur, maar dan wel op een andere lokatie.
    Bep nogmaals bedankt, Julia dat geld ook voor jou, je deed in iedergeval een poging om het er af te halen, maar je was net iets te laat.
    Groetjes.
    Ron M.

  2. Ron

    Mooi, Ron, dat je dat nummerbordje een plaats heb kunnen geven. Jammer genoeg was de, wellicht, verwachtte opkomst voor de uitreiking niet zo ”massaal” als je had gehoopt en wellicht gedacht…. Maar misschien houd je helemaal niet zo van aandacht en vond je het wel best, zo?!

    Enfin; je hebt ‘m toch maar! Daar gaat het om! Ik sprak nog even met de voorman van het slopersbedrijf. Hij denkt zelf voor iedere hoge portiekflat niet meer dan ongeveer 4 a 5 dagen nodig te hebben om ze geheel plat te trekken.

    De sloopkogel was ”symbolisch” voor het startsein van de sloop, maar het echte sloop werk gebeurt tegenwoordig louter met hydraulische scharen. Zo kun je effectiever, precieser en beter materialen scheiden en de gebouwen met minder bruut geweld slopen.

    Het is niet zulke zware bouw als dat van de Maria-stichting, dus de happers zullen weinig weerstand vinden op de ”1 steens muurtjes” en dunne plafonds, waardoor generaties lang hele gezinnen en dus hele levens van elkaar werden gescheiden en je TOCH zoveel van elkaar wist!

    De Richard Holkade flat was niet anders. Muren als ”koek” en vloeren zo dun, dat als met de Europa-cup Oranje speelde tegen Duitsland, je letterlijk zat te beven op de bank als de buren naast je massaal stonden te springen onder een doelpunt en de benedenburen geschrokken voor hun rammelende hanglamp vreesden. De kopjes dansten bij ons op tafel. Dat zul je niet meer meemaken in moderne flats. Die zijn geisoleerd.

    Grtx,

    RON.

  3. Ron

    Leuk gefilmd, Mart! Mooie bijdrage aan de foto’s!!! Ja, ja; de techniek staat voor niets, tegenwoordig!

    Grtx,

    RON.

  4. Ron Magielsen

    Ja Ron, ik geloof “nou ik weet eigenlijk wel zeker, dat deze hoge flats als kaartenhuizen in elkaar storten als de schaar er in gaat.
    Nou, dat instorten is wat overdreven, maar dat het vlugger gaat en makkelijker, dat geloof ik maar wat graag.
    Als mijn ouderlijke zo geliefde Flat tegen de vlakte gaat, dan hoop ik toch dat ik erbij kan zijn.
    Ooit schreef jij eens “als je ziet, en meemaakt hoe zo’n grijper je ouderlijke slaapkamer raam in gruzelementen knijpt, dat het best emotioneel kan zijn en dat je wellicht een traantje laat lopen.
    Wie was die zanger die toen zong “een man mag niet huilen”. Maar toch! één klein traantje, ja” dat mag wel.
    Groetjes.
    Ron M.

  5. Ed Post

    Jacques Herb was dat….

    Ja, dat wordt dan best emotioneel. Je krijgt dan het gevoel dat er weer een stukje uit je leven wordt geknipt…

    Gisteren stond de flat aan de Richard Holkade er in dat zonnetje weer zo mooi bij. Maar goed dat je hem dan niet van dichtbij ziet.

    Ada wilde nog naar haar oude flat en aanbellen. Zou ze dat nog hebben gedaan??? Toch even bij haar informeren.

  6. Ron Magielsen

    Beste Martin.
    Wat Ron daar schreef.
    Daar sluit ik me helemaal bij aan.
    Groetjes.
    Ron M.

  7. Ron

    Dat was Jacques Herb, Ron! En natuurlijk zal er best wat door je heen gaan, als je je huiskamer of slaapkamer ineens in elkaar ziet donderen.

    Helemaal niet zo gek als dat met wat emoties gepaard zal gaan. Daar hoef je je dan ook absoluut niet voor te generen. Een belangrijk deel van je leven speelde zich daar tenslotte af!

  8. Ron Magielsen

    Ja, Ed.
    Als het zonnetje ergens op schijnt dan ziet het er altijd vrolijker uit, maar eens valt de schaduw er over.
    Maar gelukkig worden er weer nieuwe huizen gebouwd die beter zijn en die voldoen aan deze tijd, en dat zal voor de nieuwe bewoners een geruststelling zijn.
    Nieuwe woningen en een nieuwe slachthuis buurt.
    Dat het maar weer een mooie nette buurt mag worden.
    Dat wens ik jullie allen toe uit Heerhugowaard.
    Groetjes.
    Ron M.

  9. jan reijerkerk

    Hoi Allemaal,
    Heb net naar de foto’s en films van broer Mart en Ed post gekeken van de sloop van de hannie schaftstraat.Kon er helaas zelf niet bij zijn vanwege mijn werk.Heel leuk om al die mensen van vroeger weer tezien.groetjes allemaal jan reijerkerk

  10. Ron Magielsen

    Zeker weten Ron? als ik er aan terug denk, zie ik mij weer in een cowboy veranderen op mijn denkbeeldige paard HaHaHa en met je klapperpistool in het rond knallen.
    En dan was je weer de ridder Ivanhoe met je houten zwaard, want die plastieke zwaard knakte steeds om als een rietje hahaha.
    Ach, wat was het toen toch anders als nu.
    Wat waren wij toen vroeger nog kind, nu lijken ze al zo vroeg volwassen (altands dat denken ze) maar toch.
    Tollen, Knikkeren, Touwtje springen, Hoepelen.
    Al dat soort dingen zie je niet meer.
    Groetjes.
    Ron M.

  11. Ron

    Ja, we speelden ons kinderspel. Het lijkt een eeuw geleden en dat is het ook! (Letterlijk!) En even voor Ed; of Ada aangebeld heeft bij haar ouderlijk huis? Wie weet? Ik zou het niet zo snel durven, denk ik.

    Maar als het daar leeg komt te staan, wil ik absoluut mijn ouderlijk huis nog 1 keertje in. De slaapkamer dat uitzicht bood op het pleintje.

    De huiskamer dat uitzicht bood op het idylische weilandje. (Dat I.C.T. gebouw even wegdenken, in gedachten…)

    Even de box in, waar zo vaak fietsbanden werden geplakt en houtjes gekliefd werden om de kolenkachel weer aan te maken, in het najaar… Ja, ik wil het nog 1 keertje zien…

  12. Ron

    Ha, die Jan!

    Jammer, man, dat je er niet bij kon zijn! Ik zou graag die foto nog eens overgenomen willen hebben, van jou, Ed en ik bij die lantaarnpaal op de Richard Holkade, weet je nog? Lijkt me leuk!

    Ja, Jan! Het was oergezellig, zoals je al hier in de reacties hebt kunnen lezen, terwijl de beelden het illustreren. Je hebt, helaas, wat gemist!

    Ina en Marjan waren er ook niet. Ja, als je moet werken… Maar, Jan; je krijgt nog 1 kans, haha… Dat schreef ik ook al op de Hyves site van Ina.

    Namelijk als de Richard Holkade-flat plat gaat. Dan zou ik zeker even mijn dienst ruilen, als ik jou was!

    Dat duurt nog even, dus je kunt het nog bedenken! Jan, als ik je weer eens in je tuintje bezig zie, spreek ik je zeker weer ff aan!”

    Groetjes, je achter-buurman (!)

    RON.

  13. wil

    We hebben gekeken op nummer 19, maar helaas de flat stond leeg, dus niet aangebeld Ed. Jammer maar het was niet anders. We hebben wel genoten van dit festijn. Leuk om iedereen weer eens te spreken. En als de Richard Holkade platgaat, zorgen we dat we eerste rang staan. Maar ja wel een dubbel gevoel. Wéér een stukje jeugd weg.
    Groeten, Wil

  14. Ed Post

    Zoals bij een aantal mensen bij jullie bekend heb ik een fotoserie gemaakt van de uitreiking van het oude huisnummer aan Ron Magielsen en aansluitend van het sloopevenement.
    De fotoserie is hier te vinden: http://www.flickr.com/photos/32381108@N00/sets/72157626584724430/show/

  15. jan reijerkerk

    Hoi Ed,hoe is het met jou?Heb je fotoreportage gezien.erg leuk en mooi.kon er helaas zelf niet bij zijn omdat ik moest werken.Groetjes Jan

  16. Ada

    bedankt hè Martin, voor dit schitterende filmpje…ben er erg blij mee. Wie zou mij “ontdekken”? Denk het toch niet hè?
    Groetjes Ada.
    p.s. “onze ” flat stond leeg…5 staan er leeg in “ons” trappenhuis…..gek hoor…..

  17. Ron

    Nou, Ada; ik moet zeggen; je hebt zeker de ”X-factor”, hoor! (Brede smile! HAHAHA…) Misschien kun je wel goed zingen met je ”hoge sopraan?”

    De flats, begreep ik, worden tegenwoordig meest aan studenten verhuurd, in de laatste fase van bestaan. (I.v.m. kortlopende huur-contracten.)

    Groetjes,

    RON.

  18. Ed Post

    Hee Jan,

    Hier is alles prima, met jou ook? Jammer dat je er niet bij kon zijn, en dat geld ook voor Ina en Marjan. Maar goed, we kunnen nog in de herkansing voor het échte werk, de sloop van onze eigen flat…

  19. jan reijerkerk

    Ja Ed,als onze oude flat gesloopt wordt zal ik daar zeker bij zijn.er liggen daar zoveel leuke herrineringen toch?we wachten wel af wanneer dat zal plaats vinden.groetjes Jan

  20. Ron Magielsen

    De eerste Hannieschaft Flat, ex nummer 158. Wanneer gaat deze tegen de vlakte, is daar iets over bekend.
    Wie het weet mag het zeggen.
    Want als het even kan, wil ik daarbij aanwezig zijn, mits er niks tussen komt.
    Groetjes.
    Ron M.

  21. Ron

    Hallo, Ron.

    Ik meen vernomen te hebben dat deze week wordt begonnen met de sloop van de 1e flat.

    Weet je wat; zodra de sloopkraan is gearriveerd, bericht ik je! (Woon nabij en fiets er vaak langs.)

    Grtx,

    RON.

  22. Ina Reijerkerk

    Hou me op de hoogte ,als de Richard Holkade gesloopt wordt moeten we er allemaal bij zijn!!!
    Groetjes,
    Ina

  23. Ron Magielsen

    Ron, Dank je wel.
    Hoop dat ik er bij kan zijn, anders heb ik gewoon pech.
    Groetjes.
    Ron M.

  24. Ron

    Hai, Ina,

    De flats van de Richard Holkade, Henriette Bosmansstraat en Willem Pijperstraat zijn, naar verluidt, pas in 2013 aan de beurt om gesloopt te worden. Dus pas over twee jaar, vanaf nu.

    Maar je zult het royaal op tijd horen. Ook dan functioneert deze site nog en houden we elkaar op de hoogte van stand der zaken. Komt goed!

    Hartelijke groet,

    RON.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten