Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


woensdag 13 april 2011

Wijkraad pleit voor groene ruimte


12 april 2011
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost


De wijkraad Slachthuisbuurt is een groot tegenstander van het volbouwen van het plantsoen op de hoek Schipholweg/Pr. Bernhardlaan. In een brief aan de gemeenteraad pleit de wijkraad voor een groene aankleding van het plantsoen en een aantrekkelijke veilige openbare ruimte voor de wijk.


De brief aan de gemeente;
De raad heeft gekozen voor een mogelijke kantoor/woonbestemming op deze plek en dat is tegen de zin van de wijkraad. Het college heeft toegezegd dat de hoek alleen een kantoor/woonfunctie zal krijgen als de gemeente de inkomsten van deze hoek nodig heeft.
-
Wanneer de wijkraad de financiele paragraaf leest bij het DO openbare ruimte maakt zij zich zorgen. Hierin is namelijk te lezen dat de dekking voor het plan ook uit de hoekkavel gehaald moet worden. De toezegging van het college zou dan een wassen neus zijn.
-
Nergens in het raadsstuk is een raming van de kosten te vinden. Wel wordt gesteld dat het gemeentelijk aandeel wordt gedekt door de ISV bijdrage. De raad heeft een krediet van 3.202.162 euro beschikbaar gesteld in 2008. De wijkraad kan nergens uit afleiden of dit voldoende is voor al de te maken kosten dan wel of het uberhaupt nodig is om de opbrengsten van de hoekkavel hierbij te betrekken.
-
De wijkraad is een voorstander van een goed ingerichte openbare ruimte maar als te hoge ambities tot gevolg hebben dat de hoekkavel aangesproken moet worden gaat de wijkraad liever met de gemeente in gesprek over versobering als dit leidt tot het openhouden van de hoekkavel.
-
Voor wat betreft het DO openbare ruimte pleit de wijkraad voor een groene aankleding van de hoekkavel. In het voorliggende plan staan geen maatregelen voor dit deel van de openbare ruimte. De wijkraad vraagt zich af of dit betekent dat het college inderdaad nu al voor de invulling met kantoren/woningen heeft gekozen?
-
Of betekent het dat de kavel braak blijft liggen zolang deze niet aangewend wordt. Met de huidige financiele crisis en de slechte woning- en kantoormarkt is de wijkraad bezorgd dat de hoek nadat de woningen gesloopt zijn een onaantrekkelijke sociaal onveilige plek zal worden.
De wijkraad roept raadsleden op om ook hoekkavel, onderdeel van de openbare ruimte zo in te richten tot een een aantrekkelijke veilige openbare ruimte voor de wijk en hiervoor ook de benodigde financien te reserveren.
-
Wij verzoeken de raadsleden de kant van de wijkraad te kiezen en dit morgen in de commissie aan de orde te stellen.
-
De Wijkraad Slachthuisbuurt


________________________________________


  1. Ron Magielsen

    Niet alleen de wijkraad, maar ook de bewoners zijn er finaal op tegen dat er gebouwd wordt, hoek Prinsberhard/Schipholweg.
    Maar de hogere raad, denkt daar anders over.
    Kantoor gebouwen die belangrijker zijn dan een mooie groen plantsoen voor de deur.
    Het lijkt wel of het gewone burgervolk niets heeft in te brengen, en moet slikken wat het hogereraad beslist.
    Zo’n lelijk gebouw moet je niet voor je deur willen, en zeker niet in een nieuwe woonwijk die er later komt.
    Groetjes: Ron M

  2. Ron

    Helemaal mee eens, Ron, als ik er heel even (ditmaal weer serieus) tussen mag komen. In 1987 ging het ook al zo met dat enorme I.C.T. gebouw (voormalige Rijks geologische dienst) op het ooit zo idylische en mooie weiland, aan de overkant van de go waar de Richard Holkade-bewoners en ik jarenlang zo van genoten als de koeien er stonden te grazen en de twee (aantrekkelijke!) boerinnetjes die beesten 2 x per dag kwamen melken.

    Ineens voorbij. Met enorm geweld werden 520 palen de grond in geramd, zodat we letterlijk (!) maandenlang zaten te schudden in die flat. Weg idylle, weg zo mooi tafereeltje. Een spuug-lelijk gebouw kwam ervoor in de plaats, wat feitelijk in de Waardepolder had moeten staan. Mijn mening!

    Ach, Ron, dat de Gemeente zich weinig van de burgerij aantrekt bewijst ook dat project op de Raaks. 85 procent van de Haarlemmers waren er, na een enquette, tegen. Het kwam er toch. Als die ambtenaren iets in hun kop hebben, douwen ze net zolang door tot ze hun zin hebben. Wie het geld heeft, heeft de macht. Ja, toch? Ze kunnen langer procederen tegen tegenstanders, dan jij en ik dat kunnen. Altijd ongelijke strijd!

  3. Ron Magielsen

    Ron, Dat .I.C.T. gebouw, dat zwarte lelijk ding.
    Als ze tegen mij hadden gezegd, hier maken ze lijkenkisten!! had ik het geloofd, want” wat is het toch een vies lelijk grafgebouw.
    Ik kan mij levendig voorstellen dat je als bewoner daar niet blij mee bent met zo’n bunker voor je deur.

    Ron M

  4. Peter

    Ron Magielsen jij woont nu toch in Heerhugowaard ? Zullen we de toekomst van dit stukje aan de echte omwonende overlaten.

  5. Ron

    Peter; deze site is een z.g. ”open community-site! Dus ook ex-Haarlemmers, die thans elders wonen, hebben het volste recht hun mening te geven, over wat ze wel en niet vinden van hun oude buurt van weleer. Wil ik ff gezegd hebben.

    RON.

    RON.

  6. Ron Magielsen

    Sinds wanneer mag ik niet mijn mening geven?
    Heb er zelf jaren gewoont, lijkt wel of je ergens mee zit.
    Maar goed, zal mij er niet mee bemoeien, maar doe voortaan niet zo zielig.
    Ron M

  7. Ron

    Nee, Ron! Gewoon je mening blijven geven. Ook JIJ mag dat! Ze hanteren hier, terecht, wel fatsoens-codes, geen ”zwarte en witte lijsten” over wie wel en niet mee mag doen. Rustig zeggen wat je vindt!

  8. Ron Magielsen

    Ron, “Peter of geen Peter”, ik trek me daar niets van aan, geef gewoon mijn mening als ik dat wil.
    Ik maak daar geen problemen van. Ron? net wat jij zegt, het is een “open community-site.

  9. JanP

    Ron en Ron,
    Gewoon je mening blijven geven dat moet en mag hier.
    Waar je nu woont maakt niet uit,je oude buurt of je woont hier blijf zeggen wat je denkt.
    Ga zo door!!!
    Gr Jan

  10. Ron

    Het is ongelooflijk hoe die Hannie Schaftstraat-flats eruit zien. Wat een schril contrast met hoe het ooit was. Ingeslagen ramen, her en der. Gordijnen, vitrages wapperen speels in de wind.

    Wat een onwerkelijke toestand. De straat ligt bezaaid met ingereden glas, van de vele versplinterde ramen. Wat een verderf. Hekken schermen vandalisme, met wisselend succes, af.

    Ik heb die straat nog zien ontwikkelen. Toen ik naar de Meester Thiel-school liep met mijn lunch-boxje en ‘n bekertje melk van thuis. Toen werd de laagbouw gerealiseerd. Diesel-heimachines, waar ik als jongetje van zo’n 6 a 7 jaar naar stond te kijken. Het facineerde me heel erg!

    Daarna een grote ”loop-kat” over de Hannie Schaftstraat om de rijtjeshuizen op te bouwen. De laatste fase van een na-oorlogse her-orientatie. Nieuwe wijk in aanbouw. Hoogbouw aan de ene kant, laagbouw aan de andere kant.

    Straks opnieuw heimachines. Nu aan de ”andere kant”. Ik ga weer kijken! Nu als groot ”jongetje” van bijna 54 jaar. De tijd is verstreken. Een nieuwe tijd breekt aan. Dezelfde ogen bekijken het schouwspel, maar wel echter door een bril….

    1956 / 2011. 55 jaar hebben die gebouwen gestaan. Hoelang zullen de nieuwe huizen staan? Meer dan 55 jaar? Zou ik 110 jaar zijn als er weer gesloopt gaat worden. Dat maak ik niet meer mee. Ja… de tijd verstrijkt. De wijzers verzetten zich. Tijd voor wat nieuws. Herinneringen blijven.

    Een nieuwe wijk met een nieuw elan. Nieuwe mensen. Nieuwe kinderen die er gaan spelen. Nieuwe herinneringen in wording… Zo ging het met ons, zo zal het ook straks met hen gaan…



Geen opmerkingen:

Een reactie posten