Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


vrijdag 9 maart 2012

Videoclip in de Hannie Schaftstraat


9 maart 2012
Door: Ed Post


Goede muziek komt niet van ver. De Haarlemse band Chef's Special is daar het bewijs van. Dit televisieseizoen zijn ze de huisband van De Wereld Draait Door en de eerste clubtour is ook een feit. In 2011 nam de band, bij het sloopterrein in de Hannie Schaftstraat, de clip op voor het lekkere nummer Birds.
"Het nummer Birds heeft iets melancholisch en kwetsbaars over zich. De verlaten huizen en levens in de oude Slachthuisbuurt stonden voor ons symbool voor dat gevoel." Aldus Wouter Prudon en Jorn van der Putte, de makers van de clip.



in deze clip zijn wellicht de laatste bewegende beelden van de oude flats in de Hannie Schaftstraat te zien. Inmiddels zijn deze flats verleden tijd, het enige wat rest is fijngemalen puin van de flats en een braakliggend stuk terrein waar binnenkort nieuwbouw zal verrijzen.

4 opmerkingen:

  1. Ed, wat een geweldig nummer en een prachtige clip. Genieten !! Hoe kom je er aan. per ongeluk gevonden of getipt ?
    Maakt niet uit , ik vind het meer dan goed.
    Bedankt !!
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ed, "mooi man.
    Maar dat stukje met dat oude spoorrails, is dat niet bij de oude NS werkplaats langs de Amsterdamsevaart.
    Ron M

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wil, ik had deze clip inderdaad gevonden. Gewoon regelmatig wat websites afzoeken, en natuurlijk wat geluk hebben.

    Ron M., dat stukje bij dat gebouw met die oude spoorrails heb ik na wat zoekwerk ook gevonden. Het is niet bij de NS werkplaats, maar vlakbij de Garenkokerskade (zie link: http://g.co/maps/hv7dg en http://g.co/maps/u9qrx).
    Ik heb die goederenwagon nog niet kunnen traceren, maar het zal mij niets verbazen als die ook op dat terrein staat.

    Nu nog dat stukje in dat park. Dat zou best wel eens het Reinaldapark kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja! Leuke clip. Ik ben nooit zo'n ''clip-fan'', maar deze is aardig. Internet met Haarlem filmpjes - ook dit - staat er vol van, dus niet moeilijk te vinden. Kwestie van even ''creatief googelen.'' Kom je er vanzelf op! Heel simpel!

    Gisteren fietste ik door de Hannie Schaftstraat, op weg naar het Winkelcentrum Schalkwijk voor een boodschap toen mijn blik werd gevangen door de enorme puinbergen die daar kunstmatig zijn gecreeerd door werklui, hetgeen de restanten markeert van de oude Hannie Schaftstraat-flats en nog dienen te worden afgevoerd om nieuwe Neerlands wegen in de toekomst te versterken.

    Ineens ontwaardde ik iets bijzonders en moest echt TWEE KEER kijken! Ik ontwaardde zowaar een ''echte Arabier'', staande bovenop de bergtop? Compleet in traditionele kledij, in wit gehuld?!

    Mijn impuls-gedachte was dat ik hier te maken had met een goed geslaagde grap middels een etalagepop, die werklui boven op een van die puinbergen zou hebben neergezet? Moest lachen!

    Dacht nog; Leuk! ''Mozes op de Berg'', of zo?! Of Mattheus die zijn ''Bergrede'' (zogenaamd) stond te houden, waarin hij ooit proclameerde dat alleen bekeerden recht zouden hebben op eten, drinken en kleding en de ''Heidenen'' konden creperen! Tenzij ze eerst eens ''Het Koninkrijk Gods'' en diens ''Gerechtigheid'' zouden zoeken en erkennen... Pas dan zou men dat toegeworpen krijgen? 'n Hele rare rede, vind ik!

    (Als dat echt ooit zo uitgesproken was vind ik het nogal tendentieus als je als mens van je 1e levensbehoeften wordt onthouden als je 't waagde anders te denken dat hij je wilde doen geloven? ''Gelijk oversteken''. Als je Gelooft haal ik je uit de ellende, dat impliceerde Mattheus? Doei!)

    Maar goed.. Toen ik terugkwam uit Schalkwijk en weer langs de puinbergen fietste, bleek toch die ''pop'' ineens te zijn verdwenen en verplaatst naar de voet van die puinberg?! Hoe kan dat nou?

    Ineens kwam de ''pop'' van daarvoor zelfs tot leven? Wat is dit? Het bleek niks minder dan een acteur te zijn, die zijn acteerprestaties voor een professionele camera stond te etaleren.(Dus niks geen etalagepop, een Arabier voorstellend.)

    Ik denk dat er een reclame-spotje was opgenomen, of een item voor een of ander programma voor de EO, KRO of de N.C.R.V.? Wie zal het zeggen? Want over filmopnamen in Haarlem hoor je zelden iets?

    Hoe dan ook. Ik wist nergens van en ja... dan sta je toch gek te kijken als zoiets onverwachts zich ineens in je oude buurtje afspeelt?! Die vent moet een hele klim eraan hebben gehad??!!

    Het had een hele leuke item geweest als topic voor deze blog, of de Digitale Wijkkrant, compleet met foto. Tja... Een gemiste kans, maar een unieke gelegenheid voor een (reclame) film?

    Ook het Haarlems Dagblad heeft er geen aandacht aan besteed, voor zover ik als niet abonnee en mij baserend op de digitale vorm kan bekijken...

    BeantwoordenVerwijderen