Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


zaterdag 17 maart 2012

Nieuwbouw aan de Richard Holkade, een Symfonie


17 maart 2012
Door: Ed Post


Momenteel wordt er hard gewerkt aan de nieuwbouw van de Hartekamp Groep aan de Richard Holkade. Direct ernaast, aan de kant van het kerkje komt ook een nieuwbouwcomplex genaamd "Symfonie".

Dit wordt een vriendelijk en kleinschalig appartementengebouw tussen de Richard Holkade en de Diepenbrockstraat en zal bestaan uit 14 comfortabele drie-kamer appartementen en 2 penthouses. De appartementen hebben een ruim balkon en de appartementen op de begane grond hebben een tuin. De 2 penthouses op de bovenste etage hebben elk een riant terras.

Inmiddels is onderstaande brochure verschenen.

Van dit nieuwbouwcomplex is inmiddels ook een website geopend waar veel meer informatie is te vinden. Het adres is: www.symfonie-haarlem.nl

Onderstaand ook nog de diverse types appartementen en penthouse.






Als dit de opmaat wordt voor de nieuwbouw als de flats zijn gesloopt kon dit wel eens een heel mooi stukje Haarlem gaan worden.

27 opmerkingen:

  1. Zal wel niet voor bestemd zijn voor Jan modaal, maar eerder voor Jodokus met zijn bonus.
    153.500 eurie's "LET WEL"(vanaf).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prijs valt wel mee hoor. Voor €153.000 koop je in Haarlem amper een oude flatwoning...
    En dan komt daar nog kosten koper bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet het niet, volgens mij zit er ergens een addertje onder het gras, die er op een slinkse manier er onder vandaan komt.
    Kan het ook mis hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou ja; dat geld is toch voor de middengroep der mensen, hoe je het went of keert!(Dus startende tweeverdieners met goede baan / 2x modaal, etc.)

    Klopt; Ron zijn conclusie is gerechtvaardigd. Mensen met een minimum inkomen kunnen nooit dergelijke kosten dragen al is 153.000 euro, financieel gezien, (even los van iemands financiele draagvermogen) niet wezenlijk ''over de top''. Ook dat klopt! Is hoe je het bekijkt.

    Maar naar je persoonlijke situatie toerekenend, wat je toch altijd doet, ik tenminste wel, tja... Dan zijn de druiven menigmaal zuur! Penthouse, wie wil het niet op de hoogste woonlaag met uitzicht? ''Bruin'' trekt het niet!

    Dus voor menigeen, helaas, toch buiten bereik, zeker qua buurt-samenstelling, dus financieel gezien. De ligging echter belooft mooi voor diegenen die in deze tijd nog in de buurt willen blijven wonen. Groen, scholen, speel-accomodatie.

    Tja... zo heb ik ook nog 'n potje met wensen, want ik ga op niet al te lange termijn zelf verhuizen, omdat de huizen in de buurt en de straat waar ik woon zullen worden opgeknapt. Iedereen moet volgend jaar eruit... (Uittocht!)

    Dus wachten op 'n mooi Staatslot voor de realisatie van mijn wensen, qua woonwens! En anders een mooi appartement op de bovenste woonlaag, wat ik wil! Dus ik hoop de uittocht voor te zijn met een andere woning naar m'n zin, maar dat zal zeker niet meer in deze buurt zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Probleem is dat de huizenmarkt op slot zit. Dus als je te hoog prijst verkoop je geen hut meer. Ik denk dat dit de reden is dat deze appartementen scherp geprijsd zijn.

    Natuurlijk, het is nog steeds een flinke schep geld, maar in Haarlem betaal je voor een rijtjeswoning al snel zo'n €250.000, en daar heb je hier nu wel een penthouse voor...

    Aan de andere kant hebben we het hier wel over 3-kamer appartementen, dus 1 slaapkamer minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja; de vraag die je jezelf zult moeten stellen (stel; je bent financieel zo draagkrachtig, dat zo'n investering weinig tot geen probleem vormt!)

    Wat wil je precies en wat zoek je? Mensen die graag buiten zijn zullen gruwen van ''slechts 4 muren'' zonder eigen grond, als ze die bedragen zien. Die willen een huis, opknappen of niet, met een tuin waarin ze lekker bezig kunnen zijn.

    Die steken die tweeenhalve ton liever in een bestaande woning met flinke tuin. Heb je geen groene vingers en wil je geen tuin, zoals ik, nou; die vinden zo'n Penthouse of appartement natuurlijk ideaal! Waar liggen je prioriteiten? Daar begint het verhaal, lijkt mij, in beginsel.

    Ikzelf, stel dat ik het geld had, vind toch die nieuwe huizen op de Richard Holkade te laag! Ik wil bovenin een appartement, of hoge torenflat gaan wonen. Over alles ''heenkijken''. Dus geen belemmeringen voelen. Ik wil de vrijheid voelen!

    Liefst 15 hoog, ergens in Schalkwijk en dan de enorme ruimte en het royale gigantische uitzicht ervaren. Geweldig! Wat kan mij een tuin schelen! Heb er niks mee, dus dat wil ik zeker niet meer!

    Bovendien; huren is voor mij, zeker gezien mijn huidige inkomenssituatie, louter de enige optie, maar daarbinnen zijn nog wel wat ''marges'' om redelijk tegemoet te komen aan zojuist door mij gestelde wensen met betrekking tot levensruimte!

    Doch laat onverlet dat de nieuwe woningen aan de Richard Holkade zeker veel zullen bieden voor het geld! In ieder geval genieten jonge mensen, dadelijk, van een weldadige ergonomie, perfect op deze tijd afgestemd met allerlei besparingen, zonne-collectoren op het dak, etc. Noem maar op.

    Ook de nieuwe huizen die op de grond van onze oude flat zullen herrijzen, zullen idem van een groter comfort zijn, waar we vroeger in de flat slechts van konden dromen. Maar we hebben het toch goed uit kunnen houden en hadden voor die tijd ook een uniek uitzicht, nietwaar? Was uniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ron, als jij zo graag hoog wil wonen, en Schalkwijk geen probleem is, moet je dat voorleggen aan je woningbouwvereniging. Wellicht zijn er mogelijkheden vanwege de renovatieplannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Logisch bedacht, Ed! Ik kwam eerder op exact dezelfde gedachte. Dat is ook toevallig! Die optie ligt zeker open en met het feit dat ik al heel lang ingeschreven sta voor een ander huis, in combinatie met mijn leeftijd en de urgentie van de a.s. verbouwing, ik keer niet meer terug naar dit huis, maakt de realisatie van veel van mijn wensen op dat terrein, in principe, heel goed mogelijk zouden kunnen zijn! (Ik heb Marry trouwens al ingeseind, je weet waar ze woont, als er iets op 15 hoog, op het westen, vrijkomt.

    Grtx Ed! Goeie zondag!

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We hebben er naar gekeken onder het motto : "terug naar je roots". Alleen het penthouse komt overeen met de ruimte die we nu hebben. Maar ja ...... wie koopt ons appartement??
    Dusssss, blijven we maar zitten. Het ziet er wel erg leuk uit hoor, alleen jammer dat het zo dicht op de kerk komt te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is dus het probleem Wil. De markt zit helemaal op slot, en alleen het goedkopere segment verkoopt nog enigszins. Mijn huis raak ik nog best wel kwijt, maar alleen maar omdat ik op een zeer gewilde locatie zit.
    Zo'n penthouse is best wel interessant, echter wel kleiner dan wat ik nu heb.

    Maar het uitzicht op "ons" monumentale kerkje is toch geweldig???

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zou er, tenslotte wat mij betreft, nog 1 ding over willen zeggen, mijn buurtgevoelens uitsprekend. Ik merk toch voor mijzelf sprekend een duidelijke ''twee-deling'' tussen het buurtgevoel toen en nu. Rationeel /gevoelsmatig.

    Wat ik toen beleefde en als ''ons buurtje'' ervoer, ervaar ik nu nog wel als ik langs de flat loop. Echter; die gevoelens mengen zich nu met het inzicht van mijn ruim volwassen leeftijd.

    Straks zijn veel markante punten gesloopt. Er komt zeker iets moois voor terug, maar voor mijzelf sprekend denk ik dat dit weer meer ''voer'' voor herinneringen van toekomstige generaties zal opleveren, dan een verlangen mijnerzijds om er weer naar terug te keren.

    Het enige bekende is straks nog het Kerkje. De rest is over een paar jaar, denk ik, zo goed als onherkenbaar. Mijn redenatie is aldus, dat de geschiedenis beslist geen film is die je kunt terugspoelen en weer opnieuw kan beleven door er in dit geval weer te gaan wonen, jaren na dato.

    Het is geweest, vind ik! We hebben onze fijne herinneringen. We hebben er veel over verhaald en denk dat ze nog 1 keer terugkomen met de sloop van onze flat.

    Dan is het voorbij en leeft de tijd van toen slechts nog voort in onze dierbare herinneringen eraan. Maar er komt dadelijk, met een totaal nieuw elan, een nieuwe buurt op de plek van de onze! Zoals je het verlaten hebt, vind je het niet meer. Ook straks, ZEKER STRAKS, niet meer!

    Het laatste wat ik vandaag de dag zou willen of zou doen, is om reden van pure ''nostalgische gevoelens'' daar weer gaan wonen, in zo'n nieuwe woning, want ''dan zit je weer in je leuke oude buurt''. Nietwaar? Let wel; die buurt zoals wij het kende en nu nog deels is te zien, is dan verdwenen, qua optische belevening. Het is weg!

    Alleen zit je nog op ''Heilige Grond'' van toen. Dus om reden, stel, in die wetenschap dat dat het kriterium zou zijn om er weer te gaan wonen, gaat je dan tussen de 153.000 en 250.000 euro kosten. Een dure grap om weer ''in je oude buurt'' terug te keren, voor zover je die wens nog zou hebben, tegen inlevering, zo blijkt, van vierkante meters. Tja; wat is je prioriteit?

    Geweest is geweest en als ik zo'n Penthouse of nieuwe woning daar zou kunnen betrekken, dan zou dat puur een zakelijke reden hebben om ergens in een mooi nieuw huis, met een mooie ligging, te wonen. Niet omdat het per se, de oude buurt is!

    Nogmaals; ik heb die eurocenten echter niet, dus ook al om DIE reden keer ik niet meer naar de vaak besproken Slachthuisbuurt terug. Maar de herinneringen aan de buurt van toen? Die BLIJVEN! Maar het meest is, wat mij betreft, nu wel verteld. Volgend jaar nog 1 keer. Dan klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach....weet je, net wat Ron zei, als je op je oude stekkie zou gaan wonen zou dat alleen maar om het pure nostalgie zijn.
    Nu zijn er nog herkenbare punten, straks niet meer, de hele buurt gaat verranderen.

    Maar ik denk "als je daar zou gaan wonen, op de plek waar eens de flat's stonden het erg kan tegenvallen.
    Want je hebt toch altijd het gevoel van vroeger in je kop.

    Maar later kom je toch tot het besef...het is niet meer wat het was (denk ik).
    Het is niet meer mijn oude buurtje.
    Ook wat Ron zei de "heilige grond" zal ook niet meer zo heilig zijn...want ook dat gaat op de schop.

    Nee...ik; hoef niet meer terug, al wordt er een wolkenkrabber gebouwd met een uitzicht van hier tot Tokio, HAHAHAHA zou wat voor jou zijn Ron? zo'n uitzicht.

    Ach...gekkigheid, ik zit hier best en zou het niet willen ruilen..."eengezinswoning op een hoek, uitzicht achter en opzij en huppelende konijnen op de weilanden.

    Ja Ron? geweest is geweest, komt ook nooit meer terug.
    Wij zullen het moeten doen met foto's en wat nog in onze koppie zit "herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De ''moraal van het verhaal'', Ron en ook anderen; ''tijd voor een nieuwe lichting''! Ik weet zeker dat mensen die geen enkele binding met de buurt - vooral van vroeger - hebben, zoals wij, heerlijk daar zullen gaan wonen in die woningen, zoals door mij aan Ed geleverd voor zijn topic (kreeg die folder vrijdag in de bus)en die mensen, althans hun kinderen zeker, zullen over 30 of 40 jaar mogelijk weer net zo fijn terugkijken op hun belevenissen, na de oplevering beginnend, als wij toen wij de buurt beleefden in het perspectief van ons kind-zijn van toen! Het is een ''kringloop'' die doorgaat!

    Dat bedoelde ik ook met ''een nieuw elan''. Wij hebben onze tijd daar gehad, voor hen begint het dadelijk. Best een leuke gedachte, als je daar op door denkt. Zo zie ik 't feitelijk en nuchter.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach, het uitzicht op de Richard Holkade is altijd nog beter dan in een of ander straatje...

    Ook leuk!! Ik ben vanmiddag opgebeld door een journalist van Het Haarlems Dagblad in verband met een artikel over de Aeneas Mackayschool. Hij wilde graag het nodige weten over hoe het vroeger op die school was. Nou, daar kon ik natuurlijk wel wat over vertellen.
    Het wordt aanstaande zaterdag gepubliceerd.
    Ik ben benieuwd wat er van over blijft.
    Als ik het op de kop kan tikken zal ik het hier plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk, Ed! Ik ga het zeker lezen! En wat het uitzicht op de Richard Holkade betreft... De mensen in die nieuwe huizen, dadelijk naast dat kerkje, kijken tenminste straks nog naar bomen.

    De mensen in de nieuwe huizen die op de plek van de Richard Holkade flat later zullen komen, kijken TOCH nog naar dat lelijke ''begrenzende'' ICT gebouw aan. Fijn, hoor, die donkere ramen...

    Ik weet niet of dat nu erg van invloed op de verkoopprijs / of de wil om daar te wonen zal zijn? Als dat open weilandje er nog was geweest, zouden die huizen wellicht nog gewilder zijn...

    Maar goed; misschien vergis ik mij in deze? (Kan incidenteel weleens gebeuren.) nieuwe mensen die er dadelijk gaan wonen, kennen - gelukkig - die voorgeschiedenis niet. Zoals Johan Cruyff zegt; ''ieder nadeel heeft zijn voordeel''. Hij heeft vaak gelijk en zijn gedachten zijn vaak de mijne!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En t.a.v. de Richard Holkade-flats nog dit; ik had circa drie maanden geleden per mail Pre Wonen gevraagd of men eens in de archieven kon nagaan wanneer de Richard Holkade-flat nu precies werd opgeleverd? Welke maand en dag in het jaar 1953. Onlangs kreeg ik bericht terug dat, men het archief geheel heeft doorgespit.

    Helaas is de exacte datum en dag niet meer te achterhalen. Althans niet bij Pre Wonen. We zullen het moeten doen met het vaststaande gegeven, dat het ''ergens in 1953'' moet zijn geweest. Wellicht dat er nog stukken in het Gemeente-archief liggen, maar vind het niet de moeite om dat allemaal proberen te achterhalen.

    De datum 1953 staat feitelijk gegrafeerd in het tegeltje in het voormalige huurgebouwtje, naast de parkeergarages in de Willem Pijperstraat. Verdere gegevens ontbreken. Toch symphatiek dat Pre Wonen de moeite nam om e.e.a. uit te zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ed, welke journalist was dat ??

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb geen idee. Het zal waarschijnlijk wel bij het artikel staan. Het schijnt een regelmatig terugkerende rubriek te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ok ik zal er op letten zaterdag.
      Groetjes !!
      Wil

      Verwijderen
  19. Ben benieuwd of er ook nog interieur-foto's van die school geleverd zijn door je, Ed, ter fraaie illustratie? Je had toch een hele serie gemaakt, paar jaar terug? Kunnen ze mooi een keuze uit doen en wellicht kun jij zo slim rechten vangen?

    Of je maakt een deal! Althans; zo zie ik dat in mijn gedachten. OF zijn reportage mag je gratis overnemen op je blog tegen gratis plaatsing van wat foto's van je. Of als het niet mag dan kun je aanbieden om dan tegen vergoeding, nogmaals wat foto's van die Mackay-school te leveren...

    Big deal en hoe dan ook Checkmate!!! Kun je de publicatierechten, hahaha, mooi ''tegen elkaar wegstrepen''... Nee hoor! Zit je maar wat te dollen, hoewel... Ach ja; wat je ook doet; het is jouw beslissing uiteraard! Misschien is het niet realistisch. Maar zo kun je wel mooi wat dingen ''uitspelen''. Enfin; jij hebt de regie!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Over scholen gesproken. Na een heel lange fietstocht, vanmorgen, kon ik het niet nalaten om weer even de Cornelis van Noorden straat door te fietsen. Daar begon mijn ''schoolse leven''.

    Kleuterschool ''De Kleuterwereld''. Heel mooie, toepasselijke naam. Maar kleuterjuf was Juffie van Dongen. Waarom zat ik niet op de Rehobot-kleuterschool en later op de Mackay-school???

    Heel simpel. Toeval! Mijn ouders hadden een andere ''route'' bedacht. Immers; toen ik 4 jaar oud was, woonde ik nog net in de Badhuisstraat.


    Dus werd er een schooltje gezocht dat daar niet zo ver vandaan was. Het werd dus Kleuterschool de Kleuterwereld in zojuist genoemde straat, een zijstraat van de nog aanwezige Slachthuisstraat.

    Zeer kort na mijn toetreding tot die school, verhuisden mijn ouders en ik naar de Richard Holkade. Dat was zo ergens in augustus 1961.

    Mijn moeder al een heel eind zwanger van mijn zus, (circa 8 maanden) mijn pa en ik, dus, trokken toen in de Richard Holkade-flat. Tja.

    Voor de kinderen die er toen al woonden, was het vrij logisch dat ze op de Rehobot-school zaten, of gingen en daarna direct de lagere school (Aeneas Mackayschool) ''instroomden''. Die was er pal naast. (Al dan niet, mede, om reden van de (dacht ik?) Protestantse identiteit van die school (scholen.) Maar gold niet voor iedereen.

    Er zaten ook kinderen op, zoals de initiator van deze blog, die bij mijn weten geen religieuse achtergrond heeft. Dus het zegt niet altijd wat. Maar okay! Weet nog dat onze andere buurvriend, Jan Reijerkerk, juist naar dat toenmalige schoolgebouw in de Slachthuisstraat ging.

    (Dacht de Juliana van Stolberg-school? Heette die zo? Ben er niet zeker van. Weet wel dat er altijd een keiharde ''Knor'' afging, tijdens speelkwartier en aan en uitgaan van die school.) (OOOONNNGGGG... Zo'n geluid. Net een of andere misthoorn. Je schrok je altijd lam van dat ding.)

    Maar voor mij ging het anders. Ik bleef op de Kleuterwereld. Na de Kleuterwereld die nog, meen ik, Nederlands Hervormd was (maar het was puur toeval dat ik erop terecht kwam, toen ik 4 was.

    Lekker dicht bij huis.) Ging ik naar de ''neutrale'' Openbare Mr. J. H. Thielschool, welke was voortgekomen uit de Mr. Bruch-school, waar mijn moeder ook al op zat en haar broer.

    Nu ter afronding. Het is nu bijna pasen. Ik herinner mij nog dat ik van Kleuterschool de Kleuterwereld met een ''palmpasen-stok'' een processie door de stad mee moest lopen. Wist ik veel? ''Voor J.L.D.B. lopen'' met 'n stok in de vorm van een kruis, met bovenin een haan in de vorm van een vers kadetje. (Maar die had ik er halverwege mooi ''uitgevreten'', hahaha...

    Ik kreeg opeens enorme honger dus at dat kadetje op. Juffie kwaad, dat mocht ik niet! Ja? Nou en? Pech gehad! Ik had honger, PUNT! Dus wilde eten! Ik zal het nooit vergeten. Vrat dat ding dus op!

    Ik had er niks mee, maar je moest wel! Moesten we ergens verzamelen en gaan lopen en dan zingen, zoiets van; ''Palm, Palm Pasen... daar lopen de chocolade hazen. hahaha.. weet ik veel.

    Maar je moest bleren. Nou, ik ''deed maar wat''. Maar dat was een Palmpasen-processie, zoals je dat alleen nog in het Oosten van het land tegenkomt, in Denekamp, met de Paoskerls, zoals ze heten. Daar is de traditie nog immer te zien.

    Ja! Het ging (gaat) komende tijd weer even over de Mackay-school, dus trok het even ''in den breede''. Ik zie die school nog zo voor me en wachte Ed soms op voor het hek, aan de zijkant.

    Dat keek, dacht ik, uit op het speelplein?! Maar goed. Het lijkt alweer ''n eeuw'' geleden en dat IS het ook! LETTERLIJK! Leuke tijd, maar voorbij gevlogen. Pasen, school en neven-activiteiten, inherrent aan de identiteit van die scholen...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. nou, ik ben ook even langs de nieuwbouw gereden gister, Wát een opeen gepakte zooi zeg!!! Daar wil je toch niet wonen zo? En voor dat geld...ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik in het oosten van het land woon als ik dát zie. Je zou er heimwee van krijgen. Heeel jammer van die mooie appartementen....want de archtictuur vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. o jee...."architectuur'....foutje....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. 153.500 ? Helemaal klaar? Ik moet toegeven dat dat erg meevalt (die prijs)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ed; ik heb begrepen, naar aanleiding van een telefoontje van mijn moeder vanmorgen, dat je interview met journalist Kees ter (of VAN DER) Linden over de Mackay-school in het Haarlems Dagblad van vandaag staat. Foto's, begreep ik, zijn van Jos Fielmich. (Niet uit jouw archief?!)

    Ik ben er niet op geabonneerd en op de Digitale Haarlems-dagblad staat e.e.a. (nog) niet te lezen. (Men vind het kennelijke feit dat er dit jaar geen ''botsautootjes'' op de kermis op de Grote Markt staan interessanter nieuws... Okay!)

    Maar morgen zal ik het dus in ''papieren vorm'' zeker lezen als ik de reguliere zondags-visite afleg bij mijn moeder. Ik ben heel erg benieuwd!

    Daarna zal ik hier nog even een reactie geven. Wellicht heb jij het H.D. en heb je het wel al gelezen? Volgens de info een leuk stukje! Maar zoals gezegd; ik kom er morgen zeker op terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het bewuste artikel is in een apart topic geplaatst. Dus graag daar hierover reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Het inderdaad een mooi stukje architectuur, maar inderdaad, boven op elkaar... De startprijs is inderdaad scherp, maar dat is natuurlijk wel voor het goedkoopste type, én drie kamers. Tja, de grondprijs is hoog en ruimte is schaars in Haarlem.
    Dat is in het oosten wel anders...

    BeantwoordenVerwijderen