Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


dinsdag 19 juli 2011

Uit de oude doos


19 juli 2011
Door: Ed Post


De afgelopen tijd ben ik aan het zoeken geweest naar oude foto's van de Slachthuisbuurt. Dit heeft een aantal verrassende foto's opgeleverd, onder andere van de eerste Buitenrustbrug en de bouw daarvan, de bouw van de Nagtzaambrug (welke inmiddels ook al weer vervangen is door een nieuw exemplaar waar je haast een bergbeklimmersdiploma voor nodig hebt om er overheen te komen...), de Schalkwijkerstraat en van een uitbreiding van het Slachthuis.

Uiteraard kunnen de foto's door aanklikken in groot formaat worden bekeken.

Veel kijkplezier.
Ed Post.


De eerste Buitenrustbrug


De Nagtzaambrug


De Schalkwijkerstraat


Schetsontwerp stratenplan in verband met de bouw van een Openbare Slachtplaats uit 1902


Uitbreiding Slachthuis



Prentbriefkaart

15 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige, machtige foto's, Ed! Heel erg boeiend om te zien hoe e.e.a. is gemaakt.

    Ik moet het nog nader bestuderen en die foto's, uiteraard, voor eigen gebruik opslaan. Fenomenaal!

    Ja, wat een arbeid is er verricht, zeg, aan al die projecten. En wat kaal was alles nog.

    Een heel leven over meerdere generaties zou zich, nadien, gaan afspelen. Het feit dat die foto's in zwart/wit zijn, geeft extra dramatiek eraan! Zaten die foto's in een beeldbank, of zo?

    Bedankt, Ed! Goeie vondst, man!

    H. groet!

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog even. Ik heb ze allemaal bestudeerd. Wat een geweldige nostalgische plaatjes. Kun je ongeveer een datum geven, wanneer die foto's zijn gemaakt?

    Ik weet dat het slachthuis van zo rond 1908, ofzo, stamt. De Buitenrustbrug zal zo van de jaren vijftig dateren? (1e Ijzeren brug, dacht ik?)

    De Nagtzaambrug zal jaren dertig zijn, schat ik? Maar misschien heb jij nog info? In ieder geval zou Anneke de Nobel razend jaloers op die plaatjes zijn en maar wat graag op de Digitale Wijkkrant willen plaatsen... (Maar niet via mij!)

    Jaaa, die gaan in een aparte map, Ed! Ik hoop dat je zo ook nog eens aanloopt tegen de Richard Holkade of Hannie Schaftstraat-flats in aanbouw.

    Daar zullen vast ook nog foto's van zijn. Wellicht wel ''Polygoon-journaalbeelden'' i.k.v. van ''wederopbouw nieuwe Haarlemse wijk''..

    Maar ja... De rechten, he? Blijft lastig. Vaak kun je polygoonbeelden op DVD bestellen. Betaal je zo 11 of 12 euro... Alles kost geld. Nou goed, maar deze heb ik gratis!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow dit is echt geweldig. Hoe kom je er aan zeg !! genieten, bedankt
    Groeten, Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja...., je kan zoeken of je kan het niet.....
    Ik vond dit ook wel een toppertje.
    Ik heb nog meer mooie foto's gevonden, maar die hebben niets met onze oude buurt te maken.

    Grtx,
    Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk, Ed, dat je ze hebt gevonden bij het Spaarnestad-archief, of zo. Hoe dan ook; het is je gelukt! (Zoiets lukte je al eerder met die kermis-foto's van o.a. die zomervaart-kermis.)

    Wellicht ook een kwestie van even ''creatief googelen''. (Maar misschien heb je ook zo je bronnen? Dat kan haast niet anders. Kennissen links en rechts die je ergens toegang geven???

    Als fotograaf zul je die mogelijk hebben. Maakt ook niet uit. Ze zijn er! Daar gaat het om! Nu nog eens speuren voor bouw-foto's van de flats, als bedoeld. Zou nu helemaal prachtig zijn. Wie weet? Wij houden ons absoluut ervoor aanbevolen.

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee Ron, ze komen daar niet vandaan, en ik heb ook geen 'speciale vriendjes' die mij helpen. Ik heb wel een fotodatabase doorgeworsteld met een kleine 12000 (ja, je leest het goed...) afbeeldingen. Helaas heb ik daar verder niets meer over onze buurt kunnen vinden... Maar we blijven gewoon doorzoeken.

    Grtx,
    Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ed, geweldige plaatjes.
    Hoe jij daar aan komt weet ik niet, maar volgens mij ben jij terug in de tijd geweest met je geheime tijdmachine, hahaha.
    Kan je toch mooi zien, hoe ze vroeger bouwden.
    Tegenwoordig zijn het complete bouwpaketten.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai, Ron!

    Ed heeft een ''foto database'' doorgeworsteld, schrijft hij. Maar welke??? Jaaaa, dat is ''het geheim van Soestdijk''... Maakt verder niet zo uit. Even googelen op ''foto databases Haarlem-Oost'', of zo en je komt wellicht e.e.a. tegen. Zo werkt dat, doorgaans, met creatief googelen.

    Ik ben blij dat hij het ''voorwerk'' heeft gedaan met doorspitten van 12.000 plaatjes. De extra dunne glazen van mijn hagelnieuwe bril zouden er zowat van zijn gesmolten als ik dat had gedaan, haha. Heb ik te weinig geduld voor.

    Toch wil ik ook eens kijken hoever ik kan komen op het Spaarnestad-archief. Maar niet alles is openbaar. Je kunt, dacht ik, tegen betaling wel foto's downloaden. Ja, mensen;... voor niets gaat tegenwoordig alleen nog maar de zon op!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het zal me worst wezen waar ze vandaan komen. Het is gewoon vreselijk leuk. Marry vroeg zich ook af wanneer die foto's gemaakt waren. De Mariastichting stond er toen nog niet, dus wel erg oud lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op een van de foto's staat op de voorgrond een vrachtwagen met een kenteken van voor 1951. Ik denk dat de brug rond deze tijd of misschien wel eerder is gebouwd. De foto's van de Nagtzaambrug zijn volgens mij van rond 1930.

    Overigens zijn deze foto's niet in dit grote formaat terug te vinden Ron. Ik heb daar wel een creatieve truc voor moeten toepassen. Overigens heb ik ze zelf in een nog groter formaat...

    Grtx,
    Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, ik snap wat je bedoelt, Ed! Die trucs ken ik ook, althans eentje: even via Faststone image resizer uitvergroten. Heb ik toegepast, nadat ik je foto's had gedownload. Pracht software!

    Gaat perfect! Leuke details, ook, zoals die ouderwetse betonmolens, etc. Viel mij meteen ook. Ook het grote contrast tussen ''meneer de opzichter'' compleet in het pak en met hoed, terwijl de werklieden in ''vette'' werkpakken het ''vuile werk'' moesten opknappen, zoals het leggen, zo te zien, van de dakbedekking op die foto van het in aanbouw zijnde Slachthuis.

    Echt juweeltjes ''frozen'' in time. Ik houd daarvan. Zo vond ik gisteren, toevallig, (heeft weinig met dit item te maken, maar wellicht toch zijdelings) een pas gerestaureerde oudste stem-opname ter wereld terug van een vrouw uit 1860 (!!!) die een Frans liedje ''O Clair la Lune'' zingt voor een Thomas Edison wasrol. Pas vrijdag jl., na restauratie, vrijgegeven, nadat die rol onlangs met geluk was terug gevonden.

    Uiterst boeiend dat dit 1860 is! Vind ik ook heel historisch, net als die foto's uit het verleden. Dit is de link:

    http://graphics8.nytimes.com/audiosrc/arts/1860v2.mp3

    Heel wat anders dan die oude foto's, maar net zo historisch en waardevol, vind ik. Wilde even als gimmik, tussendoor, laten horen.Maar goed; hier gaat het, vooralsnog, om foto's, dus we kunnen zelf ook bijdragen via de URL, mocht iemand nog prive-bezit hebben. Afwachten maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ada Howell-Spits20 juli 2011 om 23:54

    Ed, petje af! Prachtig!
    Groet Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig! deze oude foto's.
    Als je goed kijkt naar de foto van de zomervaart brug, zie je dat de huizen van de zomerkade in aanbouw zijn.

    De foto van de Zomervaart met die oude boerderij op de hoek, stond als ik het goed zie op de plek waar nu dat Marokkaanse koffiehuis is.
    De molen is er niet meer op de achtergrond, was zeker al weg in 1930.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik geniet nog steeds van al die mooie fotos!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een vraagje: de toren op het slachthuisterrein, is dat een watertoren? Dit slachthuis lag vroeger afgelegen en dan hadden slachthuizen vaak een eigen watertoren. Ik kan nergens hier een bevestiging van vinden . Iemand van jullie een idee?
    PS: Ik verzamel watertorens op mijn website watertorens.eu. Deze ontbreekt dus nog.

    BeantwoordenVerwijderen