Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


vrijdag 22 juli 2011

Zuid-Oosterkerk prachtig gerestaureerd


22 juli 2011
Door: Jacqueline
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Tekst en Foto's: Bep Uithol


Na een grondige renovatie is onlangs de Zuid-Oosterkerk aan de Richard Holkade opgeleverd. Buurtbewoonster Bep Uithol mocht een kijkje nemen en is razend enthousiast: ,,Het is zo mooi geworden! Echt een aanwinst voor de buurt.”

Dinsdag heb ik samen met aannemer/uitvoerder Theo Kroese van fa.Vios, die de werkzaamheden aan het kerkje heeft uitgevoerd, binnen een kijkje genomen. Eindelijk is het casco klaar. Na veel tegenslag is het toch gelukt het werk voor de bouwvak vakantie af te ronden. Het ziet er prachtig uit.

De binnenkant van het dak is met een houten betimmering afgewerkt en in een lichte kleur geschilderd, met als contrast de grote dakspanten grijs/blauw. Er is vooral een mooie lichtinval, omdat er grote lichtstraten in het dak zijn geplaatst.

Ruud Hemmer, projectleider van Pré Wonen, heeft 20 juli de sleutels in ontvangst genomen. Benno Riteco, ook van Pré Wonen, vertelt dat er overeenstemming is met een huurder die de kerk als kantoor gaat gebruiken. Het contract wordt binnenkort getekend.

Dan wordt ook de huurder bekendgemaakt. Als dat rond is, moeten er enige aanpassingen gedaan worden om het voor de nieuwe gebruiker geschikt te maken, zoals het plaatsen van een verwarming. Door de hoogte van het dak is het ook mogelijk een verdieping te maken.

Binnenkort krijgen omwonenden een brief van Pré Wonen over de stand van zaken. Een open huis/-kerk wordt waarschijnlijk georganiseerd tijdens de Monumentendagen in september.


________________________________________



  1. Fedde Reeskamp

    Prachtig!
    Nu het Slachthuis nog, en de buurt heeft de iconen waar het recht op heeft. Zonder Denise Eijkelenboom, Jan Nieuwenburg en Pre Wonen en niet te vergeten de omwonenden was dit niet tot stand gekomen! Zo zie je dat als buurt, raad, college en corporaties samen zich ergens voor inzetten, dat tot mooie resultaten kan leiden, zélfs als in dit geval de sloopvergunning was afgegeven! Buurt, gefeliciteerd met dit opgeknapte, charmante pareltje!

  2. Oud bewoner

    Mooi om te zien dat het kerkje klaar is! Hopelijk komt er snel een nieuwe huurder in en volgens mij is er al een! Hopen op nog 75 jaar!


11 opmerkingen:

  1. Ziet er mooi uit, dat unieke kerkje! Inderdaad, zo te zien, fraai gerestaureerd! Ik denk dat de architect Boeienga best wel tevreden zou zijn geweest, hoe zijn mooie creatie is aangepakt.

    Ik vind toch wel dat het orgel erin had moeten blijven staan! Hadden er ook nog orgelconcerten gehouden kunnen worden! (Dacht niet dat het 'n slecht orgel was, zeg ik als orgel-liefhebber)

    Ik weet niet hoe de akoestiek is, vooral nu, maar denk dat het best ook een unieke concert-ruimte kan zijn voor diverse uitvoeringen van kleine orkest-werken of div. (klassieke) muziek.

    Maar er zal best een goede nieuwe bestemming voor komen, of reeds zijn. De kosten zijn niet voor niets gemaakt! Het moet ''eruit komen''. Als het open dag is wil ik wel even ''om een hoekje'' komen kijken. Ben best wel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is natuurlijk een kans dat er nog een verdieping in komt, en dan wordt een orgel problematisch. Maar ik ben het wel met je eens Ron, het zou wel mooi zijn als het orgel er nog in zat.
    Ik ga ook beslist kijken als er een open dag is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt, Ed! Dan heeft een orgel geen zin, in geval van een verdieping erbij. Overigens zou dat, vind ik, echt een hele domme zet zijn!

    Hadden ze geen 2 enorme dakkapellen hoeven bij te plaatsen, als er bij geval daadwerkelijk een verdieping bij komt. (Mag wel als een leuk plan klinken, maar praktisch vind ik dat nergens!)

    Vanwege het enorme glas-oppervlak van die twee nieuwe dakramen en de directe inwerking van het zonlicht (dus warmte!) stijgt de temperatuur, 's zomers, lijkt mij zo, toch al flink in die kerkruimte. (Dat zullen ze wel hebben gemerkt!)

    (Tenzij men er een airco in heeft gebouwd.) Zou je een verdieping erboven op zetten (zit je bij geval helemaal dicht bij dat glas), wordt de temperatuur boven helemaal niet meer te harden.

    Mij dunkt om er vooral voor te pleiten dat het dus moet blijven, zoals het nu is! Veruit het verstandigste! Een verdieping erbij maken gaat ook weer gepaard met flinke som extra kosten.

    Bovendien gaat een verdieping erbij, nog ander groot nadeel, onherroepelijk ten koste van de akoestiek. Dat zou dus doodzonde zijn, vind ik. Maar goed; ik heb er verder niets mee te maken. Geef slechts 'n mening. Dat mag! Dus bij deze!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is inderdaad zonde Ron, maar er moet natuurlijk wel een goede bestemming voor het gebouw gevonden worden. Als dat een kantoor wordt, is een extra etage wel logisch.

    In Lijnden staat ook een oud kerkje wat helemaal verbouwd is tot kantoor. Daar is ook een extra vloer in gekomen, en heeft het dak ook van die grote ramen gekregen. Dat is daar prima opgelost, en het zou me niets verbazen als dat hier ook gaat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou ja... die bestemming lag nog ''open'' voor zover ik had begrepen. De feiten zijn: wat wil men? Een koncertruimte van maken heb je sowieso akoestiek nodig dus geen extra bovenverdieping!

    Moet het complex, aan de buitenkant, een kerk blijven ogen, maar van binnen een kantoor of wellicht woonruimte worden, dan is de akoestiek van ondergeschikt belang en moet men zelf weten wat er verder mee gaat gebeuren! (Heeft Lijnden ook van die grote dakkapellen? Ik ken nog dat kerkje van vroeger.)Ach; 'n airo doet wonderen!

    Belangrijkste is dat het geheel op goede wijze ge-exploiteert gaat worden, links of rechtsom, zodat de gemaakte kosten de komende tijd kunnen worden gedekt en er op termijn door Pre Wonen aan verdient kan gaan worden. (Het strekt tot eer dat ze het kerkje financieel hebben gered, maar ik denk dat het ook in HUN belang was!)

    (Verhuur / opbrengst van activiteiten, etc.) We wachten het maar af. Er zal ongetwijfeld een ''commissie'' van wijze dames en heren over nadenken, wat het uiteindelijk zal gaan worden.

    Een kerk tot woon of kantoor-ruimte omtoveren is bepaalt geen nieuw concept. (Zie Kleverpark-kerk, etc.) Het kan functioneren! Het gebouw is klaar. Er kan nu serieus over worden nagedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow prachtig geworden zeg !!! We zijn er halverwege de verbouwing een keer wezen kijken. Dat het zó mooi zou worden had ik niet verwacht. En dan te bedenken dat ik daar in getrouwd ben. Het zou wel zonde zijn als er een verdieping in zou komen, maar ja de boel moet wel betaald worden natuurlijk.
    Groeten, Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad Wil, maar het belangrijkste is gelukt, het kerkje is gered!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ik mij net afvroeg, zou er ooit een klok in dat torentje hebben gehangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hahaha!!! Da's toevallig, Ed! Diezelfde vraag heb ik al eens gesteld. Wil gaf toen het antwoord dat dit niet zo is en het klokje van de Majella-school werd gebruikt als ''luidklok'' voor de Zuid-Oosterkerk? (Ik meen dat Wil dat toen zei.)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nu ik het artikel eens goed doorlees, blijkt dat er al een contract is getekend met een huurder die het kerkgebouw als kantoor wil gaan gebruiken. (Was te snel met reageren, helaas...)

    Nou; dan kunnen we het item ''akoestiek'' wel overslaan! Een kantoor betekent vrijwel zeker een verdieping erbij. Ik denk niet dat Boeinga daar blij mee was geweest. Maar ja...

    De ''Pinkster-bloemen'' hadden het orgel er al uitgesloopt en een verlaagd plafond gehad. Dat is verwijderd en dadelijk komt het weer terug in een andere vorm. (''U'' bocht constructie.)

    Aan de buitenkant blijft het, herkenbaar, het ''Richard Holkade-kerkje''. Ik denk voor mensen die erin gekerkt hebben nog meer veelzeggender, dan agnosten. Niettemin hebben we allemaal, op een of andere wijze, onze leuke herinneringen aan dat gebouw. Het hoorde erbij. Het blijft er!

    In dat opzicht is het dan ook te prijzen dat Pre Wonen, samen met belanghebbenden die zich hard hebben gemaakt om het kerkje van de sloop te redden, geld erin hebben gestoken.

    Maar zoals ik al zei: wel met de bedoeling (want investering) dat het er vroeg of laat weer uitkomt! Zo hebben we reeds een mooi zwembad verloren aan woningen (Stoopsbad) en kerken aan woningen of kantoren. Het heet: ''nieuw bestemmingsplan''. Idee is ff wennen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterend!!!! Heeel mooi!!
    Ga beslist weer eens kijken....

    BeantwoordenVerwijderen