Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


maandag 14 februari 2011

Brand in sloopflat Hannie Schaft


14 februari 2011
Door: Jacqueline
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Foto’s: Mark Kaagman en Rick de Vries

In de berging van een van de sloopflats aan de Hannie Schaftstraat is maandag rond 12 uur brand uitgebroken. De brandweer was snel ter plaatse en heeft de brand geblust.

Over de oorzaak kan de brandweer geen uitspraken doen, maar waarschijnlijk is het vuur uitgebroken na brandstichting. Gas en licht in de flats zijn afgesloten en het gebied is afgezet met hekken.

De voorbereidingen voor de sloop, die ongeveer een maand in beslag zullen nemen, kunnen nog niet beginnen nu een van de afgewezen sloopaannemers een rechtszaak heeft aangespannen. De uitspraak wordt niet voor eind februari verwacht. De daadwerkelijke sloop begint dus op zijn vroegst begin april.

Ook Rick de Vries maakte meer foto’s van de brand. Die staan op http://www.brandweerhaarlemoost.nl/


________________________________________

  1. JanP zegt:

    Daar begint het gezeik al,wanneer is er duidelijkheid over de sloop.
    Heeft die aannemer nu wel een kort geding aangespannen of niet???

  2. Ron zegt:

    Ik heb gezien dat nog lang niet alle portieks v.d. flats dichtgetimmerd zijn met planken! (Met uitzondering van de flat, het dichtst bij de Aldi. Die is nog bewoond, voor zolang als het duurt!)

    Dus in sommige leegstaande flats is het nog altijd mogelijk om naar binnen te ”sneaken” en dan zwaar geestelijk afwijkende dingen te doen als – kennelijke – brandstichting! Je bent er klaar mee!

    Wat vind de politie feitelijk van die situatie? Is dit tolerabel? Wordt het thans niet hoogtijd voor een ernstige risico-analyse? Dit wordt niks, zo!

    Het kan toch niet langer in een buurt dat voor de helft gewoon bewoond blijft met ”mensen aan de overkant” die normaal moeten kunnen leven?! Die mensen zitten, zeker tot 1 maart, in de zenuwen.

    Wat mij betreft NU, tot zeker 1 maart (begin sloop) 24 uur per dag (!) intensieve bewaking, simultaan VOOR en ACHTER de flats! Misschien dat hier nu stevig beleid op gezet kan worden?!

  3. jan kuipers zegt:

    Ik kijk er niet van op. Het verbaast mij alleen dat dit niet veel eerder is gebeurt.
    Ik weet uit persoonlijke ervaring dat vooral bij slecht en koud weer allerlei “figuren”zich met name onder in de flat ophouden.
    Dat gebeurde al toen de flats nog bewoond waren!!
    Toen sliepen er al junks en zwervers in de boxengangenen algemene ruimtes.
    Jan Kuipers

  4. Ed Post zegt:

    Nou?? Wat zei ik al eerder in een ander topic?? Het zal vast wel niet bij deze ene keer blijven…

  5. Ron Magielsen zegt:

    En dat is het begin, Let op!!! het wordt straks alleen maar erger.
    Voor je het weet staat er straks een hele flat in lichterlaaie.

  6. Ron Magielsen zegt:

    Toch wel een beetje triest, heb je er met zoveel plezier gewoont, 1958 tot 1974.
    Het was toen nog een nette buurt, zie me nog spelen op straat, voetballen op het plantsoen.
    Zie mijn moeder nog de trappenhuis schrobben, kolen scheppen in de box.
    Ach het was een leuke tijd, en had een leuke jeugd gehad in de Hannie Schaft.
    Zal er nog vaak aan terug denken.

  7. Peter zegt:

    Dit moest de gemeente jaren geleden eens in zijn hoofd halen. Om panden die voor de sloop bestemd waren, zo leeg en niet of half geblindeerd te laten staan. Dan waren de rapen gaar bij de wijkraden. Dan moest er in het kader van de veiligheid onmiddellijk worden gesloopt in opdracht van B&W.

  8. Ed Post zegt:

    Ik ken dat Ron. Ook ik heb van 1957 t/m 1979 en nog van eind 1984 tot september 1985 (i.v.m. oplevering koopwoning) op de Richard Holkade gewoond. En ook ik heb daar een geweldige jeugd gehad, waar ik nog wel eens met heimwee aan terug denk. Onlangs was ik daar nog i.v.m. een fotoshoot, en je wil niet weten wat er allemaal aan herinneringen naar boven komt…

  9. Ron zegt:

    Door een toevalligheid woont mijn zus weer in een van de flats, bij de Richard Holkade. Als ik haar bezoek krijg ik een erg dubbel gevoel wat die bezoekjes bemoeilijkt en mij daarom beperkt.

    Het is ”beeld-verstorend” wat ik ervaar. Muren beklad. Deuren beklad. Vroeger waren het zulke mooie flats in een geborgen, gezellige, warme arbeidersbuurt. We speelden daar onze spelen. We beleefden er onze talloze leuke avonturen.

    Alles leek zo groot. De kamers. De slaapkamers. Hoe ”groot” had ik het nog in gedachten. Hoe confronterend en klein is de werkelijkheid, gezien door het ware perspectief van volwassen ogen.

    Wat leefde je dicht op elkaar. Wat wist je toch veel van elkaar. Elke nies hoorde je. Elke lach, elke traan, elke ruzie. Iedere voetstap hoorde je. Hoe vaak hamerden de woorden van onze ouders: ”Niet zo bonken, niet zo stampen.”

    ”Hou op met dat springen.” Denk om de buren! De uitwassen der gehorigheid werd een deel van onze opvoeding. De flat dicteerde de opvoeding.

    En dan die galmende trappenhuizen. Ze echo-den decennia lang onze kinderstemmen. Als ik nu bij mijn zus vandaan ga, durf ik niet hardop te praten. Zo akoestisch versterkend is het er!

    Als kind speelden we ZELFS met die akoestiek. Ed en ik riepen altijd keihard HOEIII!!! Grootste lol. We lieten onze bommetjes er knallen… Die akoestiek is er nog. Ook in de flat van mijn zus.

    Ik roep geen ”HOEI” meer als ik weer weg ga. Ik loop zwijgend van vierhoog naar beneden. Een hele klim! Vroeger rende ik naar beneden. Nu LOOP ik… Veiliger… Het verschil van vroeger met nu… De tijd is verstreken… Ik ben 53 jaar…

  10. Ron Magielsen zegt:

    Alles leek vroeger groter Ron?
    Als ik naar het circuit in Zandvoort ga, en ik zie het strand denk ik vroeger waren de stranden toch veel groter?
    Maar is het niet zo, dat alles groter leek omdat je zelf klein was in je kindertijd.
    Dat is mij vaak verteld, en nu wij groter zijn geworden, zien wij het denk ik anders.
    Denk dat zij daar wel gelijk in hebben.

  11. Ron Magielsen zegt:

    Oja Ron? ik ben 56 jaar.
    We worden al ouwe heertjes.

  12. Ron zegt:

    Klopt, Ron! We leven thans in een ”omgekeerd perspectief” waardoor de verhoudingen 180 graden zijn gekeerd, ten opzichte van toen. De tijd dat we nog kind waren en er onze onschuld speelden. De maten zijn zelfde gebleven. Wij niet!

    Och… over ”oude heertjes”, haha… Ik draai het psychologisch graag om! We zijn in de bloei van ons leven en naderen de na-zomer. Maar ook dan schijnt de zon nog volop en is het warm! Voor echte ouderdom is, met geluk, nog tijd zat!

    Grtx,

    RON.

  13. Ron Magielsen zegt:

    Ben het helemaal met je eens Ron.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten