Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


zondag 1 augustus 2010

Rehoboth kleuterschool

Tekst: Ed Post


Deze school was mijn eerste kennismaking met het schoolgebeuren. Dit gold ook voor veel buurtgenoten. Wie herinnert zich niet juffrouw Vermeulen, en het leuke was dat toen mijn kinderen ruim 25 jaar later naar een andere kleuterschool in Haarlem gingen, juf Burger (ja, ze was inmiddels getrouwd) - Vermeulen daar werkzaam was als invaljuf. Sta je als ouder toch wel even raar te kijken...


Ik heb een hoop oude herinneringen aan deze kleuterschool overgehouden, De toiletten met die lage deurtjes, waaroverheen de juf je in de gaten kon houden. Het bankje in het voorportaal waar je moest wachten als je werd opgehaald. De schoolmelk, wat 's winters in een zinken teil met warm water werd gezet omdat de melk anders te koud was voor onze tere maagjes... Gevolg was dat je dan altijd lauwwarme melk kreeg, wat vond ik dát vies. Ik lust nog steeds geen lauwe melk.... Natuurlijk ook niet te vergeten, het speelplein met zijn klimrek en zandbak. Om die zandbak zat destijds gaas zodat we alleen met toestemming daarin mochten spelen. Degenen die ook op deze kleuterschool hebben gezeten kunnen zich zeer waarschijnlijk ook nog wel die ronde tafels met hoge opstaande rand herinneren waarin water of klei zat. In de klas van juf Vermeulen altijd met houten treintjes spelen, ik maakte hele grote banen welke ik altijd tot mijn spijt weer meteen kon afbreken omdat de lestijd om was.
Overigens was er in die tijd, vanwege de vele kinderen, een tekort aan lokalen, zodat er een lokaal in de Aeneas Mackayschool werd gebruikt. Dat lokaal was direct naast de gymzaal van deze school.

Toen ik in 1985 weer in Haarlem kwam wonen bleek dat de Rehoboth kleuterschool evenals de naastgelegen Aeneas Mackayschool (zie ander artikel over deze school) op de nominatie stonden om gesloopt te worden.
Gelukkig werd ik na wat heen en weer bellen in de gelegenheid gesteld om voordat alles tegen de vlakte ging nog een uitgebreide fotoserie te kunnen maken.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten