Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


vrijdag 9 november 2012

De bouw is begonnen!!

9 november 2012
Door: Ed Post
Tekst: Ron Hameetman
Foto's: Ed Post


Sinds eergisteren staat er een enorme heimachine van de firma Vroom de funderingspalen te slaan voor de eerste huizenrijen van het nieuwe woonproject in de Hannie Schaftstraat.


Precies op de plek waar de eerste flat stond is men begonnen met hei-werkzaamheden. Het heien geschiedt daar middels een zeer schone, effectief en ook zeer beproefde methode. (Daterend uit de jaren '60.)
 


Een groot hydraulisch heiblok ramt een ijzeren paal ongeveer 20 meter de grond in. Het kost weinig moeite, want de fundering rust op de 2e zandlaag. Dan wordt er een ijzeren vlechtwerk in die paal gezakt. (dat vormt de bewapening voor de betonnen paal, dat zich erna vanzelf vormt.).
Vervolgens wordt er met een kubel (is in de bouwwereld een vat waarin verse beton naar de stortplek wordt gehesen om daar gelost te worden) beton gestort in de vulopening van die pijp.


Als dat zit, trekken twee zware haken de pijp weer uit de grond.Dat gebeurt door het heiblok ''tegenwaarts'', met pulserende snelle klappen, ditmaal te laten ''trekken'', zodat die mal weer gebruikt kan worden voor de volgende stort. Dus geen aanvoer van ''pre-fabricated'' betonnen palen, maar wel een enorme betonmolen die de hele dag beton staat te mixen.


Een boeiend gezicht. Het systeem ziet er zeer solide uit, dus de nieuwe huizen komen zeer stevig verankerd op de bouwgrond te staan. Het is wel even afzien voor de mensen aan de overkant van de Hannie Schaftstraat. Maar het trillen lijkt mee te vallen. Herrie maken doet dat heien altijd. Ze beginnen al om 7:30 uur.

Er valt weer wat te zien, zij het nogmaals voor de geïnteresseerden. Ik ben daar, van oudsher, één van want het heeft mij altijd al geboeid. Mijn blikveld beperkt zich niet alleen tot de sloop.

Nostalgie, vind ik, moet ook parallel op kunnen gaan met de nieuwe tijd! Je moet de vooruitgang niet tegen willen houden, ''for good times sake''. Als je daar oog voor hebt, valt er wat te beleven. Voor mij tenminste absoluut wel.


6 opmerkingen:

  1. Nou, Ron en Ed, voor jullie weer intressante onderwerpen en zeker voor Ron "met al dat heien.
    Waarom eigenlijk niet die palen in de grond schroeven (zie je ook wel eens) maakt wel ff minder herrie.
    Als ik zo die foto's zie, lijkt het mij erg veel gedoe, boren beton erin en later weer die metalen pijp er uit.
    Veel te veel handelingen terwijl het in een keer kan, ik kan het ook wel mis hebben "ben wat dat betreft een leek op dat gebied.
    In ieder geval is er weer volop beweging op de bouwplaats, genoeg om je te vermaken Ron? want dit is toch iets waar jij je voor intresseerd ( al dat gehei bedoel ik dan).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trouwens, geweldige plaatjes van jou Ed? Klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, lieden; het heeft zo immer mijn grote aandacht. Maar dit, Ron; dat schroeven duurt veel langer als met deze techniek. Tijd = geld!

    Dit gaat met verfijnde precisie, maar toch nog altijd ''Van ''Jetje''. Grote slagen, dus ''gauw thuis''. (Zeker als dat heiblok ineens meters tegelijk naar beneden dondert, de 1e zandlaag door! Dan moet je die klap wel optijd afremmen.)

    Deze hydraulische heitechniek is perfect! Het gaat snel, is schoon en is goedkoper en erg effectief.

    En die gasten van Vroom zijn zo goed op elkaar ingespeeld. Nee, dat gaat echt wel snel zat, zo! Beton is al gemixed als die stalen mal de juiste diepte heeft bereikt, dan gelijk die kubel leeg.

    Vroeger had je sowieso veel meer smerigheid met dat Diesel-heien. Toen was het heiblok, infeite, een grote Dieselmotor. Ik doel op dat oude DEMAG systeem. Dat was zo'n vette troep met dat ding.

    Het heiblok sloeg vaak af en spetterde olie in de rondte. Ik weet nog wel dat toen die nieuwe huizen in de Hannie Schaftstraat verschenen, zo begin jaren zestig (die laagbouw) dat ik die heibaas mocht helpen. Jaaa, dat was ''Kasie''!

    Met flinke oliespetters op mijn kleding kwam ik weleens thuis, hetgeen natuurlijk een enorme partij gemopper opleverde van ''ma''. Logisch!

    Dan mocht ik toen ooit eens 1 x die grote zuiger onderbreken met dat koortje, als de paal op de juiste diepte zat. (Het kan zijn dat het eerste huis ''scheef loopt'', dan is het mijn te diepe paal geweest... hihihi... Nee hoor, geintje.)

    Tja; mijn interesse voor het heiproces is een mix van oprechte interesse in die heitechniek, gecombineerd met een fleugje ''nostalgische hang naar vroeger''. Het heeft iets. Er wordt hier momenteel nieuwe geschiedenis geschreven, toch?

    Zoiets. Er gebeurt weer wat! Eindelijk begint het nu allemaal echt, want het bouwproces heeft veel te lang stilgelegen, terwijl ze met een goede voorbereiding allang eerder hadden kunnen beginnen.(Lijkt zowaar het huidige kabinet wel!)

    Beetje technisch verhaal, maar zo'n uitstapje is toch boeiend om er meer van te weten, voor diegenen die zich afvragen hoe het heisysteem werkt.

    Over de nieuwe huizen volgen volgend jaar nog wel de nodige verhalen. Dit beleven we nu, dus daar schrijf ik even over als 1e fase, zeg maar de ''opmaat'' tot de bouw. En terwijl dat dan begint, volgt tegen die tijd bijna de sloop van de Richard Holkadeflat. (Hoewel; weet je nooit?)

    De ene geschiedenis verdwijnt, en zoals gezegd; ''nieuwe geschiedenis wordt er nu in de Hannie Schaftstraat geschreven. Een nieuwe kringloop, nieuwe herinneringen die gaan ontstaan, door mensen die er dadelijk fijn gaan wonen, etc...

    Enfin; goed weekend allemaal,

    RON H.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedereen fijne kerstdagen en een goed begin in 2013.
    Ron M

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hetzelfde gewenst, Ron.

    Tevens alle goeds voor jou en je gezin, voor 2013!

    Grtx,

    Ron H.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's..heb er ook nog gewerkt

    BeantwoordenVerwijderen