Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


woensdag 12 oktober 2011

Update sloop flats Hannie Schaftstraat


12 oktober 2011
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Foto: Bep Uithol


Aanstaande maandag 17 oktober worden bouwhekken rond het sloopterrein aan de Hannie Schaftstraat geplaatst. Daarna gaat de sloop zeer binnenkort weer van start. Wanneer is nog niet bekend, maar Elan Wonen en Ymere proberen er vaart achter te zetten.

De laatste huizenblokken die klaar zijn voor de sloop, worden momenteel gestript. De laatste bewoners vertrekken deze week. Een mooi tijdstip om alles helemaal schoon te maken! Daarom gaat Spaarnelanden volgende week aan de slag om de binnenterreinen tussen de huizenblokken op te ruimen en schoon te maken. De werkgroep Interim Beheer hoopt dat deze opruimactie ook een positief effect heeft op de directe omgeving.

14 opmerkingen:

  1. Met het vertrek van de laatste bewoners kunnen eerdaags ook de ratten en muizen vertrekken, die inmiddels, juist, een ''onderkomen'' hadden gevonden bij het grof vuil dat, inderdaad, veel te lang is blijven liggen. (Abnormaal lang!)

    Ik denk niet dat de ''directe omgeving'' ''een positief effect'' laat zien. (Moeten ze staan te ''applaudiseren?'') Hoogstens 'n zucht van opluchting dat die bende dan eindelijk weg is!

    Het vuilnis is daar echt veel te lang blijven liggen! Enige onduidelijkheid is ontstaan bij de berichtgeving van vanmorgen op de Digitale Wijkkrant dat de sloop zelf op 17 oktober weer zou beginnen, nu uitgevoerd door Van Beelen.

    Het blijkt dat maandag a.s. de hekken worden geplaatst. Daarna volgt de sloop. Dat geeft nog de gelegenheid om de laatste twee grondverzet / sloop-machines van Transverko op te ruimen en daarna het materiaal van Van Beelen in te laten rollen, te weten sloopkranen en enige van hun grondverzet-machines, e.d. (Groot materiaal.)

    En nu maar hopen dat alles voor de feestdagen daadwerkelijk plat ligt, zodat er een eind komt aan het verderf in die gebouwen. Veel koper zal van Beelen er niet meer in aantreffen, denk ik.

    Dat wordt bij een volgende (fase?) aanbesteding dus ''bikkelen''. (Tenzij er nog ''wat'' in het ''potje'' zit en men alsnog concurrerend kan zijn met de geboden sloopsom. Maar dat zal dan blijken! Eerst deze klus maar gaan afmaken!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Ron, hier ben ik weer.
    Gisteren en eergisteren ben ik niet in de gelegenheid geweest om te reageren op herinneringen van het TV gebeuren.
    S'morgens schilderen en dan naar mijn werk (Middagdienst).

    Over van Beelen, als dat naar alle verwachtingen goed gaat, dan staat er voor hun een grote klus te wachten.
    Dan heb ik het over het laagbouw, en de Richardholkade Flat's.
    Een mooie binnenkomer zou ik zeggen.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, Ron. Ron, luister; je hoeft je nooit te verontschuldigen, dat je even niet in de gelegenheid was om hier te reageren. Je bent niet verplicht om A: meteen, of B: uberhaupt te reageren op iets wat ik schrijf.

    Doet Ed ook niet en dat vind ik echt helemaal niet erg. Alleen als het heel erg lang duurt, dan denk ik ineens: ''verrek, waar zijn ze nou?'' HAHAHA.

    Ik zeg altijd maar zo: ''vrijheid - blijheid''. Ik lees vanzelf jouw en Ed zijn (eventuele) reacties en begrijp dat het ''gewone leven'' ook doorgaat! Ik heb iets meer tijd, deels ook omdat ik single ben en sowieso veel thuis ben.

    Ja! Van Beelen zal ongetwijfeld al begin dit jaar betrokken zijn geweest in ''de race'' om het verkrijgen van de sloop-opdracht. Maar ja; als je als opdrachtgever sec. naar een zo groot mogelijke kostenbeheersing kijkt, opzich en zakelijk gezien wel begrijpelijk, dan kun je ook weleens dit soort problemen tegenkomen dat een uitvoerend bedrijf, ineens, failliet gaat.

    De vraag is, maar daar zal nooit een antwoord op komen, of de opdrachtgever (s) de slechte financiele situatie van Transverko van te voren hebben geweten. Ik denk het niet.

    In ieder geval lopen ze dat risico, daar durf ik wel mijn handen voor in het vuur te steken, met van Beelen niet. En inderdaad; ze de grootste kanshebbers om de rest van de fases ook te slopen.

    Maarrrr... iedere nieuwe sloopfase, zo heb ik begrepen, gaat weer vooraf aan een nieuwe aanbestedingsprocedure, dus ze zullen - denk ik - toch iedere keer opnieuw ''in de rij'' aan moeten sluiten. Maar dit is, inderdaad en dat ben ik zeker helemaal met je eens, een mooie binnenkomer en geeft vertrouwen!

    Groetjes, Ron en fijn weekend alvast!

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ron, als ze zien hoe van Beelen gaat slopen, en dan bedoel ik de snelheid en netheid qua slopen.
    Dan denk ik wel dat zij goed zitten, maar...je weet het nooit hé? met gemeentes, meestal wat te eigenwijs.
    Maar zij zullen nu wel beter uitkijken met wie ze in zee gaan, en ik neem aan dat zij met van Beelen wel goed zitten.

    Morgen ga ik richting Zandvoort (Circuit).
    Het schijnt dat Ed daar ook regelmatig komt, dus wie weet kom ik hem tegen, mits hij daar ook is natuurlijk, je weet maar nooit.
    Jij ook fijn weekend Ron?
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee Ron, ik ben morgen niet op het circuit te vinden. Als het goed weer is ga ik met mijn Porsche waarschijnlijk richting Den Dolder....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Groot gelijk, Ed! De kap van je Porche (er zit toch een linnen kap op?) kan dan weer even naar beneden, met dat najaarszonnetje.

    Volgende week en vrees de rest van de winter kan die kap wel dichtblijven. Als er iets slaat op het Hollandse klimaat is het ''Carpe Diem''. (Pluk de dag!)

    Inderdaad, Ron! Ik denk dat van Beelen, als zij hun ''kaarten'' goed uitspelen, dat ze de grootste kans maken om weer bij de volgende aanbestedingsronde(n) als eerste te eindigen!

    Trouwens, jongens; die hele ''aanbestedings-procedure'' is pure politiek! Kan ik jullie een prachtig voorbeeld van noemen, maar dat doe ik wellicht nog weleens persoonlijk. Gaat buiten bestek van deze blog.

    Laat ik het, in mijn gedachten, zo zeggen: een aanbestedingsprocedure is, stel ik, slechts 'n formaliteit. Als een opdrachtgever PER SE met een bepaalde firma in zee wil gaan dan moeten ze, voor de vorm, de noodzakelijke aanbesteding uitschrijven. Doch onderhand kan het echter wel allang zijn, dat ze TOCH een bepaalde firma de klus willen laten uitvoeren! Zo werkt dat. Maar juridisch zijn ze dan sowieso geheel gedekt!

    Fijn weekend, ook Ed, (Ron had ik de wens al gegeven.) en veel plezier met je autorit naar Den Doler. (Porche-dag?) nou, hoor ik wel 'ns.

    Bye, bye,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En Ed, hoe was je Porcherit, ik vindt zoiets wel kikken om in zo'n sportwagen te rijden.
    Nu al zeven jaar terug, heb ik in een Ferrari Testarossa gereden, kan jullie dit vertellen dat het een belevenis was, wat een scheurijzer is dat zeg? geweldig.
    Maar even wat anders...op de andere blog hadden wij het over tv momenten.
    Weten jullie nog Barend de beer, hij kwam altijd van het laddertje af "Pompompomperdepom" hij strooide dan wat slaapzand in de lucht dacht ik.
    Dit hoorde ik gisternacht op de radio, er was op radio 1.
    Moest dit even aan jullie vertellen, toen ik dat hoorde dacht ik gelijk, verrek! dat kan ik me nog goed herinneren, ik denk de jaren zestig.
    Dat was nog van haartjes nat voor de buis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Barend de Beer was een begrip. Zeker! En wat te zeggen van zijn ''neefje''.... ''Beertje Gollagol'', of zo iets? Die was er ook nog, of wellicht iets later? Ik weet het niet zo precies.

    De Fabeltjeskrant was ook heel leuk, als ''afsluiter'' van de dag. (''Oogjes dicht en snaveltjes toe... Slaap lekker!'') Zoef, zoef...

    Martha en Mira Hamster, ''Ome Gerrit'' de Postduif. Bor de Wolf, niet te vergeten! (HUUUUUU...hahaha...Deed 'm vroeger altijd na.)

    ''Juffrouw Ooievaar''. ''Truus de Mier''. (TUUTERDETUUUTTT''.) Ik heb een buurvrouw dat ook zo'n druk ''zenuwlijertje'' (maar wel aardig) is, in haar motoriek, als dat gespeelde Miertje. Dan zeg ik ook weleens: ''hee, Truus! TUUUTERDETUUTT...)

    Meindert het Paard. Heb ik ze allemaal gehad? Nee, die twee dieren van ''Eigen Huis en Tuin'', hahahaha...

    Ed en Willem Bever. De handige thuis-bevers. En wie had het dan over ''het lekkerste dierenbosse kaas ''met nopjes''.... GODSAMME... We zijn wel lekker bezig hier, he? Lekker melig, HAHAHAAAAHAHAHA...

    Maar dat geeft niet voor 'n keertje. We kunnen hier nog genoeg over de sloop en Van Beelen praten, binnenkort. Dit intermezzootje vond ik wel aardig, zo!

    Maar zoals ik al eerder zei: we hadden aan kinderprogramma's nooit te klagen. Ik doe er nog eentje...

    Die leuke kinderprogramma's ''Klassewerk'' en ''Ren je Rot'' met Martin Brozius. (RRRRRENNNENNN, JUHUHUUUU... ROTTTT...) Dat riep hij altijd.

    Tot horens maar weer, mannen!

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vond nog een opmerkelijk bericht, zowel in het Haarlems Dagblad, als in de Digitale Wijkkrant. Gisteren is er, ik snap bij God niet hoe, iemand van de 3e verdieping van de laatste flat in de Willem Pijperstraat naar beneden gevallen, op het gras.

    Die laatste flat is hetzelfde type flat, als waar o.a. Ed en ik in hebben gewoond en als laatste op ''de nominatie'' staat om te worden gesloopt.

    In al die tijd, vanaf 1953 dat die gebouwen er staan, is er bij mijn weten nog nooit iemand naar beneden gevallen, maar nu is het toch iemand ''gelukt''. Zeer ernstig gewond afgevoerd als ''trauma-geval''. Je moet er niet aan denken.

    Het deed mij toch weer even terugdenken aan de gevaarlijke caperiolen die mijn ouders en de buurvrouw naast ons uithaalden, als ze bij elkaar op visite kwamen of op elkaars kinderen pasten bij afwezigheid, 's avonds.

    Het verbaast me nog altijd dat niemand dan de moeite nam om, veiligheidshalve, even om te lopen van trappenhuis naar trappenhuis. Er stonden vroeger, dat werd van te voren afgesproken, dan twee keukenkrukjes op balkon, tegen de afscheidingsmuur klaar.

    (Lekker stabiel! Een keukenkruk met lichtmetalen poten nog wel!) Dan stapten mijn ouders, of de buren naast ons (vice versa) op het keukenkrukje. 1 been over het afscheidingsmuurtje heen en dan op het 2e krukje aan de andere kant overstappen.

    Levensgevaarlijke capriolen en het is opmerkelijk dat het altijd goed ging. Als kind werd ik ook weleens over het muurtje ''getild'' bij visite of verjaardagen.

    Dan pakte mijn vader mij op en gaf mij over aan de buurman aan de andere kant. Tja... zo ging dat! En het ging altijd goed!

    Maar in de Willem Pijperstraat ging het mis, hoewel het niet om overstappen ging, begreep ik. Het bleek wellicht een geval van dronkenschap te zijn. Brrrrr... Ja, je maakt toch een rotsmak naar beneden, hoor! En een vangnet is er niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het schijnt dat VAN Beelen (niet ''Beelen'' zoals er verkeerd op de Digitale Wijkkrant staat!)weer is begonnen met slopen.

    Ik heb er gisteren nog niks van gemerkt. De machines waren, bij mijn waarneming, nog niet gearriveerd. Maar officieel is e.e.a. gisteren, blijkbaar, her-opgestart.

    Men heeft door het failissement van Transverko 8 weken vertraging opgelopen, maar de planning van Van Beelen is, dat de laatste flat (het dichtst bij de Pladellastraat / tegenover de Aldi) zo medio december ''om'' moet zijn.

    Daarna hangt het van de vorst-periode af, of men vlot door kan werken, of niet. (De reguliere feestdagen natuurlijk uitgezonderd.) Volgend voorjaar worden dan de nieuwe woningen gebouwd en start de voorverkoop van de koopwoningen.

    Aldus, schematisch, de plannen. Het schijnt dat van Beelen (mede om die reden) niet eerder kon beginnen, omdat de rapporten van de asbestverwijderingen nog niet in bezit waren van Van Beelen.

    Eerder mag men niet beginnen met slopen, dus het heeft - blijkt nu wel - met name een formele reden gehad dat e.e.a. extra lang duurde, tot de aanvang op maandag j.l. Maar er zit nu weer schot in!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Overigens - en eerlijkheidshalve - nog een correctie. Het schijnt toch ''Beelen'' te zijn.

    Ik was al die tijd in de veronderstelling (''Heilig'' van overtuigd) dat de nieuwe ''sloop-firma'' VAN Beelen heette, maar officieel is het de ''Beelen-Groep'', zoals er op de reclameborden is te lezen. Nou, zal wel!

    Fietste net er nog langs, na familiebezoek. Nog geen activiteit te zien en die twee Transverko grondverzet-machines staan er ook nog. Wellicht staan ze binnenkort, je weet nooit, te koop op MARKTPLAATS....HAHAHAHAHAHA.... (Zou mooi zijn!)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hahaha, goeie Ron? of op de zwarte markt Hahaha.
    Te koop, twee kranen, van eerste eigenaar weinig kilometers..Hahahaha.
    Ik hoop maar voor de omwonende dat dit niet al te lang gaat duren.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, ja, ja, ja... Hahaha... Maar ze hebben de bende, meen ik te hebben gezien, nu eindelijk weer opgeruimd, rondom die allerlaatste flats.

    Dat was echt erg, hoor! Alles staat nu leeg en iedereen is de laatste flat uit. Dus ik zou zeggen; kom maar op met dat dynamiet! (Mooi!)

    Nee, hoor! Ik denk dat de Beelen groep (nu goed zeggen) beter en voortvarender te werk zal gaan dan Transverko. Hun apparatuur lijkt me beter en bovendien zijn hun sloopmethoden ook beter.

    Dat moet ook wel want ze zijn de grootste, dus hebben wel een reputatie hoog te houden. We gaan 't zien! (''Binnenkort in dit theater...'')

    BeantwoordenVerwijderen