Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


dinsdag 8 maart 2011

Jongen aangehouden na vernieling


7 maart 2011
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Tekst: Politie Kennemerland

Surveillerende politiemensen zagen in de nacht van zaterdag op zondag even voor 05.00 uur dat er met stenen tegen ramen van nog te slopen woningen aan de Hannie Schaftstraat werd gegooid.

De agenten zagen drie jongens dit doen. Twee van hen sloegen op de vlucht toen ze de agenten zagen, maar één van hen werd aangehouden. Dit was een 20-jarige Haarlemmer. Hij heeft een bekeuring gekregen. Zijn op de vlucht geslagen vrienden hebben hun fietsen achtergelaten en deze zijn overgebracht naar een politiebureau.

________________________________________

  1. Ron zegt:

    Compliment aan de politie! Mag nu ook weleens worden gezegd. Er is op deze site, ook door mij en zeer terecht overigens, gemopperd over het gebrek aan surveillance, gezien de vernielingen en koper-jatterij met alle linke toestanden erbij…

    Maar nu was het ”raak”. Prima! Moet je toch eens zien. De Hannie Schaftstraat ligt Goddorie bezaaid met glassplinters, aan de kant van die huizen. ”Lekker” als je daar fietst… Flinke kerels! ”Fijn” wonen voor die mensen aan de overkant!

    Je zou ze in mekaar trappen, dat stelletje kolere-lijers! Normale mensen liggen, als ze niet hoeven te werken, op bed, rond die tijd. Je hebt er geen idee van wat er ‘s nachts over straat ”schuimt”.

    Zelfs die ouders weten dat niet, want dan zou ik – als ik hun vader was en had geweten wat ze flikten – in staat zijn geweest ze me toch een ”loeier” voor hun harses te geven, niet te krap! Dat heette ooit opvoeding, in een grijs verleden!

  2. Ron Magielsen zegt:

    Ron, ik ben volkomen met je eens.
    Dit had ik vroeger niet te proberen, mijn ouders lieten me alle hoeken en gaten van de Hannieschaft straat zien.

  3. Verhuisd zegt:

    hahaha….fout! Deze jongen was alvast begonnen met de sloopwerkzaamheden naar aanleiding van het bericht eerder in deze krant!…lol.

  4. jan kuipers zegt:

    De sloop was natuurlijk al jaren eerder begonnen door het slechte (zeg maar geen ) onderhoud van de woningcorporatie en de desinteresse van de bewoners.

  5. jan kuipers zegt:

    We hielden destijds schoonmaakacties in de trappenhuizen en het waren de bewoners zelf die ons uitlachten en het maar een grote onzin vonden, want de boel zou toch gesloopt worden.
    Ze vonden het blijkbaar niet erg om in de rotzooi te wonen !

  6. Ron zegt:

    Als de woningbouw ”kwaad” had gewild, hadden die mensen geen ”poot” om op te staan gehad! In de voormalige flat aan de Richard Holkade, waar mijn buurtgenoten en ik ooit woonden, stond het duidelijk contractueel te lezen in de huur-voorwaarden, dat, bij toerbeurt, bewoners verplicht waren de verdiepingen in het trappenhuis te schrobben / vegen, kortom; schoon te houden. Om en om de verdiepingen…

    (Op de Richard Holkade blog staat nog een voorbeeld van zo’n huurcontract uit die tijd, waarop dit is te lezen.) Ik denk dat die huur-contractuele verplichting net zo goed gold voor de Hannie Schaftstraat-flats. Ik denk dat Ron Magielsen, ex-bewoner van een van die flats en mede schrijver alhier, dat wel kan bevestigen…

  7. Ron Magielsen zegt:

    Ron, Ik kan dat zeker bevestigen.
    Ik weet nog heel goed, dat mijn moeder de ene dag de trap ging vegen en dweilen en de andere dag de buurvrouw.
    Zo deed iedereen zijn eigen trapverdieping.
    Op Vrijdag werdt de trap geschrobt.
    Kortom, het was in het trapportaal altijd schoon en fris.

  8. Ed Post zegt:

    Niet alleen die trap werd schoongehouden, ook de trappenhuisramen werden netjes gelapt. Deze ramen werden vaak voorzien van een mooi stukje vitrage en in de vensterbanken werd vaak een mooie plant neergezet. Moet je nu nog eens proberen…

    Wij woonden op de Richard Holkade op 4 hoog, dus de enigen die hier gebruik maakten van de trap waren de buren en wij. Toen mijn ouders nieuwe vloerbedekking kochten ging de oude vloerbedekking op de overloop. Dit waren van die oerdegelijke bruine Heugaveld tegels en die waren nog prachtig. Dat stond echt heel chique. Bijkomend voordeel was dat alleen maar de stofzuiger er over heen hoefde.

  9. Ron zegt:

    Ja, verdomd! Dat is waar, Ed! Kijk daar heb je weer zoiets. Nu je het zegt; ik herinner het mij weer… Tapijt op dat vloertje, voor jullie ingang.

    Ik meen, mede daarom, dat ook ik mijn schoenen moest uittrekken, als ik bij je speelde? (Of was dat bij Jan?) En de ramen lappen klopt ook. Dat vergat ik. Bedankt voor de leuke aanvulling, Ed! Ja, die saamhorigheid was groot in de flat, toen!

    Groetjes,

    RON.

  10. Ed Post zegt:

    Ron, dat zal wel bij Jan geweest zijn. Toen die tegels daar werden gelegd waren we al wat ouder en hoefde de schoenen niet uit hoor.
    Ja, we probeerden het er zo huiselijk mogelijk uit te laten zien.

  11. Elisabeth zegt:

    De ramen van beganegrond en die van het trappenhuis aan de buitenzijde met hout blinderen. Zeker als de flats niet zijn afgezet met hekken. Gebroken glas dat met een beetje wind naar beneden komt kan gevaar opleveren voor voorbijgangers. De eigenaar van de flats verplichte om dit te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten