Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


dinsdag 10 februari 2015

Nieuwbouw Ymere langs Schipholweg feestelijk opgeleverd

09 februari 2015
Bron: Gemeente Haarlem



Woningcorporatie Ymere heeft vrijdag 6 februari in Haarlem het Hof van Sevenhuijsen en het Hof van Dumont officieel opgeleverd. Dit gebeurde in aanwezigheid van de nieuwe bewoners. Het project, dat de entree van Haarlem via de Schipholweg (N205) een nieuwe uitstraling heeft gegeven, vormt een mijlpaal in een periode van grootschalige nieuwbouw in Haarlem-Oost, waar Ymere de afgelopen vijf jaar 440 nieuwe woningen realiseerde.

Nieuwe bewoners en medewerkers verrichten de feestelijke opening van Hof van Dumont en Hof van Sevenhuijsen.

Voor de bouw van deze twee complexen werden jaren geleden tweehonderd huurders aan een andere woning geholpen. Zes portiekflats uit de jaren vijftig werden in 2011 gesloopt. Nu staan er 191 nieuwe appartementen en eengezinswoningen en bedrijfsruimtes. De plek heeft een betere uitstraling en de nieuwbouw trok een gemêleerde groep bewoners naar de buurt. Zestig procent van de woningen is sociaal verhuurd door Ymere en Elan Wonen. Dertig procent werd sociaal verkocht, met een prijs onder de 250.000 euro.
Al in 2004 spraken de gemeente en de woningcorporaties Elan Wonen, Pré Wonen en de voorloper van Ymere over de kans om het gebied langs de Schipholweg tot aan het Spaarne op te knappen en de kwaliteit van de woningen te verbeteren. In 2008 besloten zij te investeren in zo’n grootschalige herontwikkeling. Sinds 2011 zijn tussen de Prins Bernarhardlaan en de Aldi tien portiekflats gesloopt.
Het plan om helemaal door te gaan met de herontwikkeling tot aan het Spaarne, hebben de corporaties voorlopig in de ijskast gezet, want daar is nu geen geld voor. Pré Wonen gaat in 2015 wel om de hoek, aan de Henriette Bosmanstraat twee flats slopen en aansluitend nieuw bouwen. Elan Wonen heeft plannen voor bebouwing van de open vlakte naast Hof van Dumont. Ymere verhuist in mei haar eigen kantoor naar het Hof van Dumont, aan de Jetty Velustraat.


11 opmerkingen:

  1. Hier begrijp ik uit dat de Richard Holkade flat nog wel ´n tijdje blijft staan, tot nader order?! Er wordt slechts gesproken over ´´de flats aan de Henriette Bosmanstraat´´, om de hoek´´. Dat zijn dus de twee flats die zowel aan die straatkant grenzen, als ook aan de Prins Bernardlaan kant. Okay! Het geplande verkassen kan beginnen, voor wie daar nog wonen voor een habbekrats! Beelen sloopwerken kan dus weer uitzien naar ´n nieuwe sloopklus. Valt weer wat te bekijken in het najaar, denk ik?

    Kunnen wij nog even blijven opkijken naar onze kleine appartementjes van de oude Richard Holkadeflat, waar we ooit woonden, speelden, sliepen, naar school werden gemaand, kortom; ons leven beleefden, zoals door onze ouders werd gedicteerd. Voor verdere herontwikkeling schijnt geen geld te zijn? Is nauwelijks te geloven!!! Ik dacht dat er meer dan zat geld zit bij die Woningbouwcorporaties?! Geen geld??!!

    De nieuwe woningen aan de Hannie Schaftstraat / Schipholweg zijn inderdaad nu opgeleverd. Puntjes moeten nog wel op de i. De bedrijfspanden op de begane grond zijn, zo te zien, nog niet verhuurd? Opmerkelijk? Je vraagt je af wanneer dat gaat renderen? Al die geplande winkelruimtes. Er is nog geen enkele activiteit te zien.

    Zo zoetjes aan zou het, lijkt mij, toch tijd moeten worden dat de ondernemers van de Hannie Schaftstraat winkels, als eerste optie, erin moeten kunnen trekken, nu het klaar is? Mijn conclusie v.w.b. de nieuwbouw; het ziet er allemaal erg goed uit, hoewel ik toch niet kan wennen aan die zo afgrijselijke balkonhekken van het 1e gedeelte. Wie dat heeft verzonnen? Waarom nu geen strakke, functionele hekken?

    Ik vind het net een soort van gestileerde ´´fietsen-rekken´´. Ik vind die balkons nabij de Aldi veel fraaier! Maar goed; eindelijk op deze blog weer eens een nieuw bericht. We wachten de nieuwe ontwikkelingen af en zien de sloopkranen van Beelen later dit jaar vanzelf wel weer verschijnen om opnieuw een eind te maken aan een stuk jeugd nostalgie, teneinde slag te houden met de moderne tijd met hoogstaande ergonomie.

    Daar is ook wel wat voor te zeggen. Een kruik mee naar bed in de winter zullen ze in die nieuwe huizen niet meer hoeven te doen. Daar zorgen een perfecte isolatie en ´´Anna´´ de thermostaat wel voor. ´t Is wat! Even vanuit de auto de kachel aansteken, thuis. Wat is de tijd snel gegaan zeg! Je koffie staat klaar als je je bed uitkomt. Je kamer is verwarmd ´´op afstand´´. Ongelooflijk! Je voelt je steeds meer Catweazle in de moderne tijd... Telefoontjes die foto´s maken en waar je mee kunt betalen en wat al niet. En nou kan je via ´´Anna´´ je huisverwarming aansteken??!!

    Vroeger ging je hout sprokkelen in de kelderbox. Nu hebben mensen intelligente thermostaten, die ´´Anna´´ blijken te heten (of een andere naam hebben, al naar gelang de provider die je hebt) en je huis verwarmen.... Ik ben nog van de ´´oude stempel´´ en draai de thermostaat liever zelf nog ff op... Vind het wel best, zo!

    Ron H.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de zin van deze blog als slechts ´n enkeling nog maar reageert en de rest massaal wegblijft? Deze blog is nu vervallen tot, exclusief, een ´bewaarplaats voor oude Richard Holkade verhalen´´. Het vorige onderwerp bleef ruim 2 jaar staan. Het rendement? Slechts 3 reacties. (Van Ron M en mij , Ron H.) Geeft te denken... De ´´verversingsfrequentie´´ laat anderzijds ook best wel te wensen over. 2 jaar is lang.

    Maar misschien is het een nieuwe tendens? De site van Bart Tangerman loopt ook niet zo florisant meer, de laatste tijd. De interactie tussen mensen lijkt wel weg? Welke onderwerpen men ook kiest; wekenlang staat de teller stil! Ben benieuwd of het hier weer gaat opleven met de sloop van die eerste flat van ´´het oude buurtje?´´

    Of is (zijn) het voortaan alleen dezelfden die hier in 2 jaar slechts 3 x reageren en anderen het dan wel geloven wegens gebrek aan interesse te participeren? We zullen het zien. Het huidige onderwerp zal ook wel 2 of 3 jaar blijven staan? Er is nu 2 keer gereageerd. Wie volgt? Of zijn het voortaan alleen maar dezelfden hier? De eigenaar van deze blog blinkt ook niet erg uit in enthousiast participeren alhier, behoudens iedere 2 jaar de boel te verversen? Zo haal je de gang er wel uit, hè? Het is geen klacht maar een vaststelling, gebaseerd op feiten. Het is gewoon zo!

    Enfin; mij benieuwen of anderen ook nog zo hun ideeën over de invulling van de voltooiing van de 1e fase hebben? Ben benieuwd hoe lang de middenstand nog in de Hannie Schaftstraat blijft? Met andere woorden? Hoe lang blijft e.e.a. nog leeg?

    De nieuwe winkelruimtes onder de nieuwbouw staan nog altijd leeg! Wellicht is er nog overleg gaande over de hogere huur, die men voortaan moet betalen. Dat zal nog een financiële hobbel worden, eer men daar de onderneming kan voortzetten?

    Of heeft het een andere reden? Ik weet het niet? Het nieuwe ´´opgemaakte bed´´ lokt nog niet voor de bestaande ondernemers uit de H. Schaftstraat die toch, lijkt mij, de eerste keuze zouden moeten hebben om naar de overkant te vertrekken. Andere ideeën? Nieuwe info? Kom eens van dat facebook af. Of blijft dat hier zo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals jullie zien "ik leef nog hoor ;) op 10 Maart Opa geworden van een lief klein hummeltje van een meid.
      Vaak heb ik gekeken op deze site "maar steeds het zelfde verhaal, geen nieuwe veranderingen "Tja, dan verwaterd wat de belangstelling betreft.

      Het is natuurlijk jammer dat er niet meer personen op deze site iets willen schrijven "geen verplichting trouwens, maar zou leuk geweest zijn.
      Ik denk zo dat de belangstelling samen met de sloop Hannieschaftstrt in de stortbak is gedeponeerd.

      Ik bedoel hiermee 'de verhalen zijn verteld en herbeleefd, dus geen herhalingen meer a.u.b. kan mij wel iets bij voorstellen maar probeer dat de oud bewoners maar wijs te maken. Hihi!

      Al een hele tijd ben ik niet meer in Haarlem geweest om te zien hoe het er nu bij staat, en eigenlijk interesseert het mij niet meer "het is niet meer wat het was.
      Maar voor de nieuwe bewoners ligt dit anders natuurlijk "logisch!

      Groeten uit Heerhugowaard!

      Oja...Grootste gedeelte ben ik het met Ron H eens wat de site aangaat.

      Verwijderen
    2. Hoi, Ron!

      Ja, de ´´prioriteiten´´ zijn blijkbaar verschoven? Jammer. Ik denk dat we een leuke piek hebben gehad, zo rond 2007. Maar ja... kennelijk haken mensen af omdat men zelf minder buurtherinneringen heeft als o.a. jij en ik. Of men wil wellicht verder met zijn of haar leven en heeft, blijkbaar, geen behoefte meer om dan met oude bekenden contact te houden. En dat alles zonder te zeggen; ´´ik heb geen zin meer in contact´´.

      Men reageert eenvoudig niet meer. Dan weet je hoe laat of het is... Kijk; het leven is, vind ik, geen ´´eenrichtingsverkeer´´. Moet van beide kanten komen. Ik heb geen zin in eenzijdig contact en dan vervolgens helemaal niks meer horen… Dan is het einde contact! Zo ben ik! Erg principieel. Men weet mij te vinden en anders; het allerbeste!

      Hoe dan ook Ron; zo af en toe kom je nog wel leuke buurt dingetjes tegen, zoals dat filmpje op Bart zijn Haarlem Oost site over de Zomervaart kermis 1973. Mooie 8 mm beelden uit een privé collectie. Ik kan ze echter niet delen met anderen, want alles loopt tegenwoordig via facebook en je weet; ik heb er totaal NIETS mee! Dus over!

      Tja; dan is het klaar, kennelijk? Iedereen zit daar. Enfin; de nieuwbouw van de 1e fase is ondertussen al weer maanden opgeleverd! Het is niet meer wat het was. Dat klopt! Weet je; herinneringen hebben wij sowieso! Aan de andere kant is het wel van belang dat je je goed kan manifesteren in deze moderne tijd. Dat kan alleen als je bewust slag met de tijd weet te houden. Je kunt niet blijven ´´hangen´´ in vroeger, hoe leuk ook!

      Er is een nieuwe buurt opgestaan. De woningen zijn wel mooi geworden. Over die balkonhekken is al genoeg gezegd. Echter; de woningbouw heeft een cruciale fout gemaakt, vind ik, door geen detailhandel toe te laten tot de bedrijfsruimten op de begane grond. Nog niets is verhuurd! Alleen dienstverlenende bedrijven mogen erin?

      (Wat dan, denk je dan? Sociale buurtwerkbedrijfjes? Maar die zitten al aan de Prins Bernardlaan, de Hamelink-school en Amsterdamstraat.) Dus ze krijgen NIEMAND! Je zou denken dat de diverse winkeliers uit de Hannie Schaftstraat daar als eerste hun onderneming hadden moeten kunnen voortzetten, maar dat mag niet van de instanties?

      Tenslotte Ron; later dit jaar gaan de 1e twee flats aan de Henriette Bosmanstraat / Prins Bernardlaan plat. Dat nieuws heb je hier vernomen? Ik wist dat niet. Had het nog nergens gelezen, maar er is al 3 jaar lang sprake van sloop. (En Beelen maar wachten, want hun handen jeuken.) Is nog een kwestie van tijd, maar gaat gebeuren.

      De Richard Holkadeflat blijft nog even en komt later aan de beurt. De leegstand is inmiddels te zien. Het wordt niet meer wordt verhuurd aan nieuwe bewoners. Je ziet diverse lege appartementen van de H. Bosmanflat. Er zitten nog wel wat mensen in.
      Tot zover, Ron. O ja; gefeliciteerd met je kleindochter! Leuk! Een nieuwe generatie heeft zich aangekondigd. En zo is de cirkel weer rond, zou je kunnen zeggen. Geniet ervan Ron! Nou; wie weet leeft het hier weer op? En anders zijn wij nog de enige ´´scribenten´´ op deze site. Gezellig! Ach; moet kunnen. Is niet meer wat het was!

      Groetjes,

      Ron. H.

      Verwijderen
  3. Zo is het Ron H, gelukkig hebben wij onze herinneringen die wij zeker blijven koesteren. Wie weet zien we elkaar nog wel eens en anders wens ik jou het allerbeste in de toekomst. Voor Ed als jij dit leest ook jij het allerbeste kerel? het gaat jullie goed!

    Ron Magielsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor diegenen die deze blog nog weten te vinden en geïnteresseerd zijn in een update over de Richard Holkade; sinds eergisteren is het complete oude buurtje afgezet! Er zijn allemaal ijzeren hekken geplaatst, rondom en tussen de oude flats.

    De firma van Berkel gaat de sloopwerken doen, zo las ik op een billboard. Alle flats, inclusief onze oude Richard Holkade flat, staan volkomen leeg en volledig verpauperd bij. Slechts verdroogde karkassen en diverse reeds ingegooide ramen.

    De eens zo unieke flatgebouwen, dit wel geplaatst in de tijd van toen, zijn nog maar een enorm zielig hoopje bij elkaar gehouden steentjes met compleet verrot houten dakbeschot. Niemand zou er voor zijn verdriet meer in willen wonen. Hoe mooi was het toen. Hoe verrot en uitgewoond verlaten staat het er nu bij! Weg leefbaarheid.

    Twee grijpers van Van Berkel zijn al op het pleintje geplaatst, waar zeer binnenkort het oude pleintje op de schop gaat. Zoveel mogelijk koper en regelpijpen, etc., zijn of worden inmiddels al verwijderd. (Scheelt weer diverse illegale transporten naar Roemenië en Bulgarije!) Een enkele verlaten, verroeste Canal + schotel is her en der blijven hangen en zal mede ten prooi vallen aan de sloperskogel, of slopersbak. (Dat laatste waarschijnlijker, gezien de radicale sloopmethode van de oude Hannie Schaftstraatflats. Het voegsel is zo verdroogd dat slechts een ´´zetje´´ nodig is.)

    De sloop van de flats zullen, als ik het zo bekijk, eerder starten dan februari 2016. Opmerkelijk dat men e.e.a. niet over de feestdagen heen heeft getild, maar daar zal wel een reden voor zijn. Ik hoop ´n wijs besluit, maar verwacht wel problemen daar.

    Doe met deze info wat jullie willen. Wellicht dat e.e.a. allang via facebook onderling tussen de oud buurtgenoten zal zijn uitgewisseld, maar daar heb ik dan geen kennis van genomen. Ik geef aan wat ik heb gezien, na mijn net voltooide loop buurtronde door het Reinaldapark en de oude Richard Holkade buurt en omgeving.

    Ron.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag een gedenkwaardige dag. 7 december 2015. De sloopdatum voor onze oude Richard Holkade flat. Geheel onverwachts gebeurd. Ik dacht dat het pas later zou volgen, maar wellicht toch, wel zo verstandig, voor de feestdagen gepland. Hoe dan ook. Ik heb mijn oude slaapkamertje in elkaar gedreund zien worden en ook onze woonkamer, net als dat van de buren.

    Tja... de herinneringen blijven bestaan, maar het fysieke van onze jeugd is inmiddels halverwege ter ziele. Morgen laatste stuk en dan is de oude flat historie! Weg pleintje, weg flat, weg buurtligging. De moderne tijd. Net wat u zegt!...Maar het maakt wat melancholiek. Toch is goed zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga nu mijn afsluitende bijdrage leveren op deze blog. Hierna zet ook ik mijn leven voort en kom niet meer op het begrip ´´Richard Holkade´´ terug. De afgelopen week heb ik met gemengde gevoelens met eigen ogen, al dan niet door de zoeker van mijn digitale Nikon Coolpix camera, goed kunnen aanschouwen hoe het ernstig vervallen fysieke deel van mijn jeugdherinneringen, de sloop van de Richard Holkade en Henriette Bosmanstraat flats, in zeer razend tempo werden uitgevoerd door een grondverzetmachine van Roy van Berkel.

    Verbijsterend was de constatering hoe ongelofelijk slecht de flats eraan toe waren, bouwkundig gezien. Je zou het bijna gevaarlijk kunnen noemen. Koekmuren werden als brosse San Francisco biscuitjes geknakt. De oude balkons braken af als lucifershoutjes en plafonds bezweken onder het geweld van vallende muur en dakdelen erop, omdat ze uiteraard niet op die enorme belasting en versnelling van het vallend gewicht waren berekend. Het houten dak werd moeiteloos verscheurd.

    Ik begreep dan ook ineens goed hoe het kwam dat de flats zo extreem gehorig waren. De vloerdelen bestonden gewoon uit 1 steens HOLLE (!) rode steentjes dat als een grote ´´klank versterker´´ fungeerde. Hoe hebben ze OOIT HOLLE STENEN kunnen gebruiken als vloer-elementen? Binnen 2,5 dag was de Richard Holkade flat gesloopt. Dat gold dus ook voor de Henriette Bosmanstraat flat. Er resten nu nog twee flats.

    De ene in de Willem Pijperstraat en de laatste op de hoek Henriette Bosmanstraat / grenzend aan de Prins Bernardlaan. De garages werden door een andere grijper in eveneens razend tempo gesloopt. Even gingen mijn herinneringen terug naar dat kantoortje op de hoek, waar altijd de weekhuur moest worden betaald middels een stempelkaart aan een loketje, waarachter een dikke ´´stink sigaar´´ rokende klerk van Woningbouwvereniging ´´De vooruitgang´´ het geld inde.

    ´´BLAFOEM!´´ In 1 keer ging de schepbak van de grijper door het dak heen. Als koek! Alleen de flat-kelders resten nog en zullen aankomende weken worden doorboord en versnipperd. De raamprofielen met Europrofyl kantelramen zijn nog behouden gebleven en zijn keurig netjes verwijderd. Ze krijgen een nieuwe bestemming. Opmerkelijk waren de diverse ocriete lavetten met ronde kuip die nog altijd in diverse woningen aanwezig waren en nu achteloos van 3 of 4 hoog naar beneden tuimelden, op die momenten dat de badkamervloeren bezweken.

    Leuk om plantenbakken van te maken dacht ik nog. Best een originele nieuwe bestemming. Maar deze waren voor verdere destructie bestemd. Zonde! Ooit zaten we er met gekruiste benen in te spelen, totdat vader de stop er weer uittrok en ons, als kind, sommeerden er NU uit te komen omdat ´´het mooi´´ geweest was. Even nog met natte haren naar malle Swiebertje kijken, Chocomelletje en dan met rode konen van de kou na de chocoladedrank vervolgens naar bed om binnen 5 minuten naar dromenland te vertrekken. Het was er. We hebben het allemaal beleefd. Ik heb er 28 jaar in gewoond. De nieuwe tijd is aangebroken. De flats waren, terecht, op!

    Nu nog even de bouwgrond egaliseren. Dan de heimachines aan het werk en vervolgens bouwkranen die nieuwe appartementen neer gaan zetten. Het pleintje wordt ook opnieuw ingedeeld. Afwachten hoe dat gaat worden. Maar niemand zal ooit nog in de ´´catacomben´´ van de oude flat cowbowtje spelen, of met treinen, of fietsen repareren, of wat dan ook. Dat was toen. De nieuwe tijd brengt andere dingen met nieuwe mensen. De kringloop van het leven. De oude buurt is weg. Nieuwe komt.

    Dit was het. Iedereen die dit nog mocht lezen, zal wel niet maar toch; wens ik het allerbeste toe en als we elkaar ooit nog eens ergens tegenkomen kunnen we elkaar vast nog altijd groeten. Ieder heeft zijn leven weer opgepakt. Ik doe het ook. Het ga jullie allen goed! Blijf gezond en het beste!

    Ron.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeetje...Dus nu zit Mr Pacman aan jullie oude flats te knagen, wist niet dat dit al zo gaande was. Lees het nu pas "Tja, zo vaak kijk ik niet meer op deze site (zo weinig animo)maar soms word ik wel weer wat nieuwsgierig zoals nu Hahaha.

    Ron? ooit had jij het erover dat jij je oude huis wou bekijken en je oude slaapkamer!! is je dat nog gelukt??
    Ik weet zeker dat er weer emotionele gedachten in sommige hoofden dwaalden van die gene die stonden te kijken! "weet je nog toen deden we dat en zus en zo!!en net wat jij zij "met gekruiste benen in zo'n lavet!

    In onze ogen waren het mooie tijden en alles wat wij als jeugd hebben beleefd daar geniet (als ik eraan terug denk) nog steeds van.

    Maar zo te lezen in jou verhaal is het gebeurt met het verleden en gaan de flats ten onder!
    Razend snel gaan ze tegen de vlakte en worden als puzzel stukjes afgevoerd. Het enigste wat overblijft zijn onze herinneringen aan een tijd "toen geluk nog heel gewoon was!!

    Groetjes aan iedereen.
    Ron Magielsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaaf zeg deze Blog. Ken de buurt als "de bloedkuil". In de jaren '70 op de Hendrik Andriessen MAVO gezeten.
    Hulde aan de maker hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen