Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


maandag 18 maart 2013

Weer volop leven in Zuid-Oosterkerk

15 maart 2013
Bron: Haarlem-Oost.Vandaag.nl



SLACHTHUISBUURT - Na vijf jaar leegstand wordt de Zuid-Oosterkerk in de Slachthuisbuurt weer officieel bewoond. Donderdag werd de heringebruikname van het van sloop geredde kerkje gevierd.


Gelukkige nieuwe huurder is IT-bedrijf ProActive. De afgelopen jaren is de kerk, een ontwerp van architect Boeijinga, ingrijpend verbouwd om haar geschikt te maken voor haar nieuwe functie. Het verlaagde plafond werd eruit gesloopt, de hoge ramen aan de zuidzijde werden geopend, in het dak werden heel nieuwe ramen gecreëerd, en de boel werd licht geschilderd. Meest in het oog springende aanpassing is de zwevende glazen kantoorkubus midden in de kerk. Met de aanpassingen leeft het kerkgebouw weer volop. En dat, terwijl het monumentale pand zeven jaar geleden ten dode was opgeschreven. Nadat de Doopsgezinde Gemeente vertrok, zag de gemeente Haarlem geen heil meer in het overeind houden van de kerk. De sloopvergunning was zelfs al afgegeven. Directeur Bob van Zijll van woningcorporatie Pré Wonen memoreerde donderdag hoe de redding alsnog tot stand kwam. Het was naar aanleiding van kritische artikelen in Haarlems Dagblad over de aanstaande sloop. ,,Op dat moment zag ik een rol voor ons, en zijn we aan de gang gegaan. En eigenlijk ging het best simpel.’’


3 opmerkingen:

  1. Jammer dat van deze site al bijna 1 jaar niemand meer gebruik maakt! Alles kanaliseert zich via de site van Bart Tangerman.

    Ik denk dat alles over de Richard Holkade wel is verteld. (En vraag mij vervolgens af wat de toegevoegde waarde van nieuwe herinneringen zou kunnen zijn, zonder weerklank?)

    Er valt blijkbaar niets meer te vertellen?! Voor de naburige nieuwbouw interesseert niemand zich! Dan kun je, vind ik, conclusies trekken! Openhouden of wellicht maar afsluiten!

    Ik denk dat deze site dan beter opgeheven kan worden. Dat fotootje van de opening van die kerk kan ik inmiddels wel dromen! (Die receptie duurt thans wel heel eruggg lang!...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet Ron ( hoe is het met je) als de eerste steen onderuit wordt geschoffeld van een van de flats.
      Misschien dat dan de verhalen en dat soort dingen weer uit de doos komen.
      "Tja, nieuwbouw. Wie interesseert zich dat "mij in ieder geval niet!! hooguit die daar komen te wonen, die over 60 jaar misschien het zelfde beleven als dat wij nu nog zo af en toe doen.
      Ik heb Ed. er ook al over gemaild dat het stilletjes word op zijn site. Ow heeft Ed. jou nog de groeten gedaan van mij naar jou toe of heb je hem nog niet gesproken. Met mij gaat het allemaal prima hoor. Ron wie weet komt het wel weer op gang, volgens Ed tenminste wel!!. Afwachten is het enigste wat we kunnen.
      Doe de groeten aan Bep en anderen.
      Ga je goed Ron.
      Ron M.

      Verwijderen
  2. Hee, RON!

    Hoe is het met jou? Dat is een tijd terug!

    Leuk weer even wat van je te horen. Ja, het is hier inderdaad erg stil geworden. De verhalen zijn verteld, blijkbaar en iedereen heeft OF zijn of haar leven weer opgepakt, OF men zit of Facebook, waar ik niet zit om persoonlijke redenen. Vind er geen ruk aan, dat Facebook.

    Ben druk geweest, afgelopen jaar. Ik ben op 18 mei vorig jaar verhuist! Eindelijk uit het Arnulfstraatje vertrokken! Had ik veel eerder moeten doen! Eindelijk dat gore, muffe, oude, tochtige, krakende ´´schapenhok´´ uit. Was er klaar mee!

    Stond al 13 jaar voor een ander huis ingeschreven en ineens kon ik zomaar uit liefst TWEE woningen kiezen! Twee appartementen. Die ´´ene´´ is het dus geworden!

    Ik woon nu op de rand van Haarlem Oost en Parkwijk, circa 1 kilometer verderop in een prachtig modern appartement. De hoogste verdieping en heb daardoor een fraai uitzicht.

    Vooral met oud en nieuw j.l. Kon zo het vuurwerk boven de Slachthuisbuurt zien. Wat een show! En helemaal gratis!!!
    Met jouw, neem ik aan, alles goed? Ja, Ron. Ed heb ik thans inmiddels al ruim 5 maanden lang niet meer gehoord, gezien of gesproken. Heeft ook zijn leven. Hij zit niet meer op Bart zijn site. Wellicht op Facebook, Daar zit ik niet op!

    Die komt wel weer boven water, ´´in time´´. Ik heb geen zin om telkens als eerste contact te leggen. Een ander mag nu ook eens het initiatief nemen. Ik ben altijd de eerste.

    Iedereen van de Richard Holkade is weer verder gegaan met zijn of haar eigen leven. Dat is goed! Zo hoort het ook! De verhalen zijn wel verteld en voordat je een herhaling van zetten krijgt, kun je dan maar beter dan helemaal stoppen.

    Ja; je reactie over de nieuwbouw snap ik ergens wel. Het oude buurtje van weleer is voorgoed verdwenen. Althans; de oude winkels zijn er nog wel, maar die gaan eerdaags plat zodra de nieuwbouw klaar is. Daarna zullen dan de Richard Holkade flats en erachter wel een keertje aan de beurt zijn.

    De nieuwbouw, op zich, is vooraan (waar jij woonde) bijna klaar. Het is mooie, functionele en praktische nieuwbouw geworden, vind ik. Alleen vind ik die balkonhekken aan de Schipholweg-kant werkelijk AF - GRIJ-SE-LIJK LELIJK!!!!!

    Als ik een van de nieuwe bewoners, daar, zou worden, ging bij mij dat balkonhek er heel RAP vanaf! Welke ´´genius´´ DAT bedacht heeft? Lijken wel fietsenrekken die ze op die balkons hebben geplaatst. Ik vind het DRIE KEER NIKS!!! Daar zou IK (!) niet dag in en uit tegenaan willen kijken!!!

    Bep spreek ik nooit. Dat was toen. Maar daar heb ik geen contact mee. Laatste punt. Ik heb wel voor het eerst van mijn leven dat Oosterkerkje aan de Zomerkade van binnen bekeken. Ben totaal niet kerks, dat geeft niet. Je kunt de bouwstijl wel bewonderen en dat doe ik graag. Vind ik leuk.

    Toch nog grote ruimte, hoor! Ik moest er anderhalve maand geleden stemmen. De deur stond open en mocht even ´´om een hoek´´ kijken. Tja... hele leven van buiten gezien, maar nu weet ik hoe het van binnen eruit ziet. Mooi houtwerk!

    Dus ach; ik doe rustig aan en af en toe zit ik, via Bart Tangerman, op zijn hele leuke en bloeiende site met stukjes. Laatst met een herinnering aan de Thielschool.

    Dat leverde tenminste EEN (!) reactie op! Oud klasgenote en buurmeisje Yvonne Ottenbros (getrouwd Bogers) reageerde. Dat was leuk. Misschien ken je haar nog van vroeger? Woonde toen in de Diepenbrockstraat.

    We liepen samen naar school. Dan haalde ze mij op. Ik was het vergeten, maar toen zij ermee kwam, wist ik het weer. We liepen onder de loopkat door, waarmee de laagbouw huizen in de Hannie Schaftstraat, destijds, werden gebouwd, met mijn schooltas met een afgesloten plastic bekertje melk en wat sneetjes brood, ´´voor tussen de middag´´. Was leuk! In de pauze op het plein spelen.

    Goed! Ik zou zeggen; hou je haaks en we horen elkaar weer, zeker - mogelijk - als de oude flats aan de Richard Holkade ´´weg geknaagd´´ Dan komen de verhalen wel weer, of niet. Maar dat moet iedereen voor zich weten. We weten zo weer wat, nietwaar? Tijd heeft voortgeschreden...

    Groetjes, Ron!

    Ron H.

    BeantwoordenVerwijderen