Zo was het toen... Haarlem Oost

______________________________________________________________________

De foto's in de berichten zijn meestal verkleind weergegeven.
Door op de foto te klikken kan dan een groter formaat foto worden bekeken.
______________________________________________________________________


dinsdag 28 juni 2011

Lege plekken in de Slachthuisbuurt


28 juni 2011
Door: Marij
Bron: Digitale Wijkkrant Haarlem-Oost
Tekst en Foto's: Bep Uithol


In de Hannie Schaftstraat staat het werk niet stil weet buurtbewoonster en vaste reporter Bep Uithol de wijkkrant te vertellen. Er staan nog maar vier portiekflats overeind. Op de plaats van de gesloopte flats zijn spontaan vijvers ontstaan, er zwemmen zelfs eenden in.

Wie had dat ooit kunnen denken. De sloop is nu op de helft, nog 4 flats te gaan. De bewoners van de eengezinswoningen hebben nog nooit een dergelijk uitzicht gehad op Schalkwijk, het Kennemer Gasthuis (E.G.) en het nieuwe Haarlem College.

Af en toe oefenen de mensen van de Marechaussee er nog, maar dat zal niet lang meer duren want de sloop gaat gestaag door. Nog even en dan is de weg vrij voor de nieuwbouw. Ben erg benieuwd hoe het er dan uit gaat zien. We wachten het rustig af.


________________________________________


  1. Ron

    Even nu een ”zij-sprongetje” naast alle leuke herinneringen over de gezelschaps en buiten-spelletjes die we vroeger in de buurt speelden…

    Ik zie dat Bep weer een paar ”tussenstand-foto’s” heeft gemaakt. Ed merkte laatst ook al, terecht, op dat er weinig meer over de sloop wordt vermeldt. Het is een enorme ”kaal-slag”.

    Het is snel gegaan, maar Transverko heeft wel enorm pech gehad met die grote sloopkraan. Dat heeft ze nogal de nodige non-productieve uren gekost met die machine. De ”materiaal wagen” moest vaak ter plaatse zijn om dan assistentie te verlenen bij de calamiteiten en stond ‘ie weer stil.

    Er waren veel hydraulische problemen, naar ik heb begrepen. Drukverlies, of zo. Maar wellicht komt die kraan, of een andere, terug voor de grote volgende flat die tegen de vlakte moet.

    Oude funderingspalen zijn inmiddels ”ontkopt”. De oude stenen rioleringen zijn verwijderd, etc. Het is een aardig ”kaveltje” aan het worden, zo!

    Binnenkort kan het egaliseren beginnen en kan de grond tenslotte ”bouwrijp” worden gemaakt, als draagvlak voor de hagelnieuwe woningen.

  2. Ron Magielsen

    Eenden? geniet van het Hannieschaftwater, want straks gaat die vlieger ook niet meer op.

    Het is inderdaad een kaalslag als ik naar die foto’s kijk, zal wel raar zijn als je Haarlem binnen
    rijd.
    Geen flat’s meer, geen herkenning van “kijk daar heb ik gewoond” ach, ook daar wen je wel weer aan.
    Bep, hoe het later gaat worden, ik denk dat iedereen daar benieuwd naar is.
    Groetjes.
    Ron M.

  3. Ed Post

    Die eerste foto is mooi Bep, zo met die dreigende lucht erboven.

    Inderdaad, ik vond het al wat stil… Eerdaags maar weer eens een serie foto’s maken voor het nageslacht.

    Wat ik mij wel eens afvraag, die grond barst van de oude heipalen, zou hier nu weer deels gebruik van worden gemaakt, of stampen ze er een zooi nieuwe palen in waarbij dan rekening wordt gehouden met de plaats van die oude palen?

  4. Ron

    Zoals ik al schreef, Ed; de oude funderingspalen zijn (of worden) inmiddels ”ontkopt”. Toevallig vroeg ik vorige week aan mijn zwager (een ”bouw-jongen”)

    Die stukjes die boven de grond staan, worden ”ontkopt”. Ik neem aan dat het oude beton-ijzer daarna wordt weggezaagd. De grond wordt toch opgehoogd en dadelijk eroverheen ge-egaliseerd.

    Ik neem aan dat de locaties van de oude palen bekend is en in kaart wordt gebracht. Vervolgens wordt er omheen geheid volgens nieuw bestek.

    (Zou heel toevallig zijn als een 2e paal precies boven op een oorspronkelijke funderingspaal van een oude flat geheid wordt. Die kans lijkt mij bijzonder klein… Dat kun je zelf beredeneren.)

  5. Ron

    Zo te lezen heb je het verlies van de oude flat verwerkt, Ron? (Hihihi…) Je praat er al luchtiger over, als toen je dat nummerbordje kreeg, he?

    Lijkt alweer lang geleden. Maar goed. Dat ”stukje flat” heb je toch maar mooi op de kop kunnen tikken. Ach, ik dol maar ‘n beetje. (Warmte, he!)

    Dat snap je wel. Bedoel het niet lelijk. Je moet er niet te lang in blijven ”hangen”. Da’s waar! Kijk; om een overledene kun je best een tijd blijven rouwen. Een flat is anders. Het is meer nostalgie.

    Het leven gaat door, nietwaar? De herinneringen zitten in onze hoofden en komen op deze site tot ”eruptie”, zodat het weer vele vaak boeiende en leuke verhalen oplevert… Net zo goed nieuwe bewoners nieuwe herinneringen op zullen doen.

  6. Ron

    Gisteravond kreeg de kaalslag van waar eens de oude Hannie Schaftstraat-flats stonden, deels nog staan, een heel spookachtig effect! Haarlem (Oost) kreeg gisteravond en een deel van de nacht ook een portie zwaar onweer te verduren.

    Enorme bliksemflitsen en ratelende donderslagen waren, je kunt nu haast letterlijk zeggen, ”schering en inslag”. Zo heftig maak je zelden mee. (Met de aardopwarming wordt het erger!)

    Om half 2 vannacht een zware oogverblindende flits door mijn slaapkamer, gevolgd door een gigantische donderslag. Ik zat zowat rechtop!

    Ik dacht eerst dat Haarlem enigszins gespaard zou worden. Liet zich aanvankelijk minder erg aanzien boven het westen, maar wij waren toch gisteravond en vannacht ook flink de ”Jacques”.

    Maar het is nu lekker koel geworden boven Haarlem, dus we kunnen weer met een gerust hart in een verkoelde slaapkamer de nachtrust genieten en in de overige kamers van het huis ook weer veel beter ademhalen dan de afgelopen twee dagen kon.

    (Geldt ook voor toekomstige ”peking-eendjes” in vijvers en andere, al dan niet, aanverwante watervogels… Voor die beesten is het ook niks!)

  7. Ron Magielsen

    Heb nog een fotootje gevonden van mijn slaapkamer in de Hannieschaftflat.
    Op de muur staat de Fam: Tracy, of met andere woorden “The Thunderbirds” goh! zo’n behangetje was toen helemaal in, ik denk dat de serie net op de televisie was.
    In de speelgoedwinkels werd je er dood mee gegooid, het was een en al Thunderbirds.
    Zoiets was met de serie Ivanhoe ook, paar dagen op TV, en later lagen de plastice zwaarden en schilden in de winkels.
    Elk kind wou en moest een zwaard hebben Hahaha, die zwaarden waren ook niet al te best, ze knakten als bloemstengels om, maar toch waren het geliefde artikelen voor de jeugd.
    Ja, zo had je meer van die serie’s, paar dagen op TV en de speelgoedwinkels lagen er weer vol mee. Leuk leuk.
    Groetjes.
    Ron M.

  8. Ed Post

    Ha ha, die zwaarden, dat weet ik nog wel. Kijk, je moest gewoon even inventief zijn, en als ik mij goed herinner kon het handvat er af. Dan was het gewoon een kwestie van een stevige stok er in, weer dichtmaken, en klaar was Klara. Dan alleen wel opletten dat je niet te hard sloeg, want dat kwam wel aan….

    De Thunderbirds, wie keek daar niet naar… Ook ik had daar speelgoed van, waaronder een groot exemplaar van Thunderbird 1, met draad afstandsbediening, heel modern toen.
    Ik weet nog wel dat je bij Albert Heijn in de Willem Pijperstraat iedere week (?) een blad van de Thunderbirds kreeg bij de boodschappen. Ieder blad ging over 1 Thunderbird exemplaar. Dat was natuurlijk verzamelen.

    Onlangs nog de hele serie afleveringen gedownload…

  9. Ron Magielsen

    Klopt Ed, zelfs kon je hele uniformen kopen van de Thunderbirds.
    Of die handvatten van de zwaarden los konden weet ik niet, maar dat er een stok in ging dat weet ik wel.
    Had je de serie van Robin Hood, moest er weer een pijl en boog gekocht worden, wij maakte van PVC pijpen, bogen, die pijpen pikte we uit de nieuwbouwwoningen in Schalkwijk, die werd opgebouwd.
    De pijlen maakte we van lange dunne twijgen of zoiets.
    Kreeg je Bonanza, of The High Chapparal, pijl en boog de kast in en de klapperpistolen gingen in de holsters.
    Leuke tijd, jammer dat het allemaal voorbij is, zou het graag nog eens overdoen, YIPPIAYEEE.
    Ron M.

  10. Ed Post

    Moet je eens langsgaan bij de Vork in Heerhugowaard.

  11. Ron Magielsen

    Je heb daar een schietsport vereneging, bedoel je dat, Ed.

  12. Ed Post

    Klopt, en ook een handboogvereniging. Dus je kan kiezen.

  13. Ron Magielsen

    Heb daar helemaal geen tijd voor, maar wist daar van, woon er vlak bij.
    Ik heb al een hobby, en dat is al duur genoeg.
    Maar toch bedankt, Ed.
    Trouwens, “leuke vakantie gehad?

  14. Ron

    Hey, guys… Even nog inhakend op The Thunderbirds… Ik heb, dat is mijn enigste speelgoedje wat ik heb bewaard, nog een Thunderbird 1 raketje staan, als herinnering aan mijn jeugd waarin ik die avonturen adoreerde!

    Tastbare herinnering, wel te verstaan, hoewel ik dat ding al in geen 45 jaar heb aangeraakt… (Behalve om af te stoffen, hahaha.) Ja, The Thunderbirds was ”hot” in die tijd! Weet het nog!

    Vader Tracey met zijn zonen Alan, Virgil, Gordon en dan zat er nog eentje in dat ruimtestation, permanent boven de aarde?

    Naam weet ik niet meer. En die ”lekkere wijven”. Penelope, Tin Tin en nog zo’n ”poppetje”.. Prachtig uitgedacht, die serie, met al die glijbaantjes die naar die vliegtuigen voerden, etc.

    Een ”kermis” voor je fantasie. Zeker voor ons, ”ruimtevaart-generatie” was het smullen… Ja!

    Dat is het enige tastbare uit mijn jeugd. Een Thunderbirds 1 raketje op een kastje en nog altijd hetzelfde Oost-Indisch inktpotje, waar ik uit heb leren schrijven. (Voor mij dezelfde waarde, als het adres-plaatje voor jou, Ron!)

    En raad eens waar dat potje vandaan komt? Precies! Van de Mr. J. H. Thielschool. De inkt is nog lang niet opgedroogd, net zomin als de beweeglijkheid van mijn vingers, hahaha… Maar nu is het weer genoeg voor mij. Veel te veel tekst, maar o zo leuke bronnen van herinnering…

11 opmerkingen:

  1. Hallo, Ron (Magielsen),

    Voortaan ga ik met jeugd-herinneringen ophalen, als ik er weer zin in heb, op deze site verder! Zoals je al terecht vermoedde in je bijdrage op de Digitale Wijkkrant zijn er gisteren zaken gebeurd zoals door de stiekeme redactie, o.a., verwijderen van onze leuke bijdragen waar ik het apert mee oneens ben! Verder zijn ze in-consequent, achterbaks en arrogant gebleken!

    Ineens kreeg ik te horen, nadat ik om uitleg op de MAIL had gevraagd, BUITEN die site om (maar dat verdomde men.. TOCH op die site!!!), dat 7 reacties per onderwerp geplaatst mogen worden.

    Het zal je duidelijk zijn dat de redactie, bij monde van Jacqueline Schadee, die restricties ''ala improvisee'' en dus ter plaatse verzindt, want dit is een ongeschreven regel, zoals er geen 1 regel officieel ergens daar vast staat!

    Bovendien handelt de redactie van die site zeer in-consequent, want als men beweert dat er maar 7 reacties, per persoon (?) op een gegeven onderwerp geschreven mogen worden, heeft de redactie HEEL WAT (!) bijdragen weg te halen. Ik tel op ''Die vlieger gaat niet meer op'' al sowieso 68 reacties. Dat betekent dat er ruim 61 bijdragen verwijderd dienen te worden.

    Ditzelfde geldt voor de bijdragen bij het onderwerp ''Sloop van de Hannie Schaftstraat-flats''... Kortom; men handelt met volstrekte willekeur en het riekt naar een persoonlijk probleem met 1 of meerdere personen, binnen de gevoelens van genoemd redactie-lid. Hoe dan ook; ik heb besloten, Ron als je dit leest, voortaan GEEN bijdragen meer op de Digitale Wijkkrant te schrijven.

    Hun handelwijze laat zich apert niet verenigen met mijn opvattingen, zoals ik vind dat de site moet functioneren. Dus dan maar niet! Dacht dat het goed was je hier even melding van te doen, mocht je mijn bijdragen gaan missen. Dan weet je dat! Die Digitale Wijkkrant is voor mij voltooid verleden tijd en permanent EXIT!!!

    Fijn weekend gewenst! (Ook Ed en overige lezers, die dit mochten lezen.)

    Grtx,

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ron.
    Ben het helemaal met je eens, het is natuurlijk belachelijk dat je nu ineens 7 reacties mag zetten op de site.
    En net wat je zecht, sommige blogs, staan er wel meer dan 40 reacties op.
    Ik vindt het wel erg jammer, dat het op deze manier moet gaan.
    Ook ik heb mijn gal gespuwd naar hun, vraag mij af of dit zin had, want" wat maakt het uit als het een beetje afwijkt van het orgineel.
    Het is juist leuk om reacties te lezen over herinneringen, en je weet dat het wat uit de hand kan lopen, "nou en" jammer dat sommige het niet kunnen waarderen.
    Hoop toch weer iets van je te vernemen.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, natuurlijk Ron! Zo van tijd tot tijd blijf ik schrijven! Maar zolang het nu zo'n enorm rot-zooitje is op de Digitale Wijkkrant, zien ze mij er voorlopig helemaal niet meer. Ik had, bewust(!)'n paar uitzondering gemaakt. Expres!

    Ik had met opzet vorige week een paar items geplaatst i.v.m. het onderwerp Amsterdamse Poort, om te laten zien dat ik mij niet laat ''ringeloren'' door 2 vrouwlijke redactie-leden! Het had 'n duidelijk reden. Hoor maar!

    Want denk je dat ze hadden gedaan? Een BLOKKADE (!) op de wijkkrant-site gezet. Ineens kon ik geen bijdrages meer leveren! Maar ik heb TWEE email-adressen, dus gebruikte gewoon daarop het tweede!!!.. HAHAHA.. Toen kon ik weer erop! (Ze dachten dus slim te zijn maar ik ben slimmer!)

    En moet je nu eens zien wat een krankjorume rot-bende het is! Ik krijg mijn gelijk, maar dat geven ze niet toe! Nu over het item ''Minaret van die Moskee aan de Prins Bernardlaan''.

    Ik heb ook zo mijn gedachten over het een en ander, welke ik hier buiten beschouwing laat. Jij hebt je vrije gedachten tenminste nog wel redelijk verwoord, want dat kun je en mag je! Het is een democratische mening die men heeft!

    Maar moet je zien wat een diep en diep asociale uitingen bepaalde lieden (!) plaatsen! (Waarom beginnen over die Godsdienst met woorden als ''pedo-lul'' en fuck die en die... NIEMAND die die troep weghaald! Te schandalig voor woorden!

    Van een zo'n dieplaag niveau... verbijsterend! Dat wordt niet gefilterd, doch blijft gewoon STAAN?! Want het is niet ''persoons-gericht''. Nee! Dat onderwerp over de Thunderbirds was ook niet ''persoons-gericht''. (Meten met 2 maten!)

    Het was gewoon een uiterst klierige actie van een van de redactieleden geweest, die wat tegen ons heeft! Anders kan ik het niet zien en / of concluderen?! Moeten ze ''maatregelen'' nemen!

    Die meiden van de Digitale Wijkkrant moeten maar eens goed bij zichzelf te rade gaan! Ik had ze er al voor gewaarschuwd, voordat het item aan bod kwam. Mijn gelijk is bewezen! Helaas! De feiten geven mij weer 'ns gelijk...

    Ze moeten geen rechtstreekse toegang meer op die site open zetten. Eerst alle bijdragen, vooraf, ''opvangen'' op een schijf.

    Daarna de bijdragen beoordelen en als het niet aan de criteria voldoet of dermate enorm zwaar kwetsend of asociaal van uiting is, dan niet plaatsen. Doen ze niet, met als gevolg dat de beer ''los'' is! Hier krijgen ze narigheid mee!

    Tot horens hier maar weer, Ron! Dan gaan we wel weer een leuk onderwerp aansnijden want ook deze blog is daar, uiteindelijk, voor bedoeld, maar dit wilde ik toch even aan je (en andere lezers alhier) kwijt! We zien wel hoe het loopt!

    Groetjes en fijne zondag, Ron! Ook de overigen!

    RON.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik vind wat er nu gebeurt op de Digitale Wijkkrant absoluut niet acceptabel. Ik had al besloten er geen berichten meer te plaatsen, maar ik lees uiteraard nog wel. Wat mij met name opvalt een de verharding die je daar momenteel ziet. Misschien heb ik het mis en moet dit soort berichten daar kunnen (het is tenslotte een lokaal nieuwsmedium), maar de gemoedelijke sfeer is helemaal weg.
    Gelukkig hebben we deze blog nog, en die is expliciet bedoeld om herinneringen op te halen en met elkaar te delen. En als iemand iets dwars zit mag ook dat natuurlijk hier worden geplaatst, mits dit niet aanstootgevend is, want ook dan gaat de bezem erdoor.

    Dus, blijf posten en geef deze site door aan anderen, dan kunnen we hier gezellig door oh-en...

    Grtx,
    Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ron, ik heb het ook allemaal gelezen en gezien.
    Maar waarom zulke teksten er moeten worden gebruikt snap ik niet, en waarom zó hatelijk.
    Dit hoort zeker niet thuis op een digitale wijkkrant.
    Dit moeten ze gewoon verwijderen en zeker verbieden.
    Ik denk dat zij daar nog wel achterkomen als men met zulke diepgezonken teksten zo mag reageren.

    Groeten.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van de week gingen mijn gedachten nog even terug naar mijn prilste jeugd. Ik ben, voor de duidelijkheid, geboren in de Badhuisstraat, nr. 17, huis. (Dat is een zijstraat Kleine Houtweg.)

    Ineens zag ik in een makelaars-krantje, dat mijn geboortehuis in z'n geheel te koop stond! Het stam uit 1901 en is een rijtjes-woning. Vroeger bestond het bedoelde huis uit 2 delen.

    De benedenverdieping was verhuurd, door een notaris, aan oudere mensen, weet ik nog. Mijn ouders huurden de bovenverdieping met een deel van de zolder. De w.c., overigens, moesten we delen (!!!) met de beneden-buren. Absurd, he?!

    De zolder moest ook gedeeld worden met de beneden-buren, dus privacy was er totaal niet!) Een douche was er ook niet in, dus mijn vader en ik douchten bij mijn opa en oma, of in het Badhuis aan het Leidseplein.

    Tussendoor wasten we ons met pannen heet water of een Melkkan, gevuld met heet water, ons bij de gootsteen... Ik praat nu van 1959 / 1960... De verdeling was zo: 2/3 deel huur betaalden mijn ouders.

    De beneden-buren betaalden 1/3 deel huur. Om reden van privacy en andere redenen, verhuisden we in augustus 1961, na verhuizing van een tante van mij, naar de Richard Holkade-flat en trokken mijn ouders en ik in hun woning op de 3e verdieping. (1 jaar later werd mijn zus er geboren. Zij is ECHT op de R. Holkade geboren.)

    Leuk, dus, dat ik las dat mijn oude geboorte-huis nog bestaat en thans als koophuis ''van de hand'' gaat. Het gaf me toch een apart gevoel, ook al hebben we er maar relatief kort gewoond. Dan gaan je gedachten toch weer terug naar je prilste jeugd. Zou het best nog ff willen zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, Ron? het is ook hartstikke leuk om je ouderlijke huis weer te zien.
    Ik heb dat namelijk ook, en dat is niet aleen de Hannieschaftflat hoewel ik daar wel mijn jeugd heb door gebracht.
    Ik zelf ben geboren in Amsterdam, in de Haarlemmermeerstraat.
    Weet nog wel een paar dingen ervan te herinneren.
    De kleuterschool, het boekenwinkeltje, de eigenaar had een grote boevier, ik zat vaak als 1 jarige op zijn rug.
    Toen gingen wij verhuizen naar Aerdenhout, heb daar ook leuke herinneringen van.
    Ben nog niet zo lang geleden nog even wezen kijken bij het schooltje waar ik heb opgezeten.
    Het is nog precies het zelfde, niets verranderd.
    Ik ben daar ook eens verdwaald geweest, kon de weg naar huis niet meer terug vinden. Een paar mensen hebben me naar het politiebureau gebracht, op het politiebureau mocht ik op mijn moeder wachten.
    Ondertussen werd ik getroost met een glas limonade.
    Trouwens, dat politiebureau werd later een tandartsenpraktijk nu is dat gebouwtje gesloopt" dacht ik.
    Zo zie je Ron? er zijn genoeg dingen overgebleven om je gedachten er naar uit te laten gaan en de herinneringen weer eens even flink op te snuiven.
    Mijn ouderlijke huis heb ik nooit meer gezien, weet trouwens niet eens het huisnummer, om eerlijk te zijn, trekt het hele Amsterdam mij niet meer.
    Zou dat komen omdat ik daar niet zo lang heb gewoont en nog te klein was om het te beseffen.
    Ach, wat maakt dat uit, de herinneringen die ik er aan heb overgehouden, of het nu Amsterdam, Aerdenhout of Haarlem is, ik koester ze allemaal.
    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk verhaal, Ron! Je vertelt het ook met erg veel enthousiasme Ja, Amsterdam is veranderd. Tegenwoordig is alles mogelijk en moet alles maar kunnen. Gelukkig heb ik nog grenzen!

    Mijn familie komt er ook grotendeels vandaan. Beide grootouders komen uit ''Oud West''. (Behalve mijn moeders moeder. Dat was bij haar leven een Haarlemse...)Maar mijn opvoeding is goeddeels Amsterdams. Geen omhaal. Recht voor zijn raap!

    Nou; mijn geboortehuis staat er dan nog wel. Maar ja; om nou aan te bellen en te vragen of ik het mag zien? Ja, straks denken ze, als ik dat zou doen, dat ik het hele pand kom kopen. (Waarvan? Hahaha... Moet ik ze teleurstellen!)

    Maar de Richard Holkade-flat zou ik zeer zeker nog eens in willen. Even naar mijn ouderlijk huis. Ik hoop dat dat even voor de sloop nog mogelijk is, maar ja... Moet ik evt. met Pre wonen regelen.Ik ken er toevallig iemand van.

    De Hannie Schaftstraat-flats liggen bijna allemaal plat. Nog een die op de ''nominatie'' staat om plat te gaan. Die wordt volgende week gesloopt. Dan zijn alle grote flats en laagbouw vrijwel plat gegooid. Alleen resteren nog die twee flats die van Eymere zijn. Komen later.

    Die gaan nog even niet plat heb ik begrepen. Leuk is te zien dat die lage huisjes (dus, zeg maar, waar schildersbedrijf Luyten in heeft gezeten en later die sportschool) niet op een fundering, zozeer, stonden.

    Ze stonden ook op een betonnen funderings-bak. Net als mijn huis.)Dacht dat dat een bouw-methode was uit de jaren '20 van de vorige eeuw, maar dus niet! De grote flats waren vanwege hun afmeting wat zwaarder gefundeerd.

    Ik zag laatst nog een prachtige foto in de (papieren) Haarlem Oost krant, van Schalkwijk in aanbouw. Zo herinner ik het me nog exact. Die foto was van 1960. 1 Jaar later kwamen mijn ouders en ik naar de Richard Holkade. Met mijn opa ging ik weleens in Schalkwijk kijken. Ik zie die enorme zandbergen nog zo voor me staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ik daar kwam te wonen, bestond Schalkwijk nog niet eens.
    Heb op dat braak liggende land nog cowboytje gespeeld.
    Dat heuvelig stuk land was onze prairy, Hahaha "wat een onzin hé.
    We deden als of wij op een paard zaten, en renden met z,n zessen achter elkaar aan.
    Heuvel op en heuvel af, bij een heuvel die wij op gingen kon je niet zien wat erachter stond.
    Tot wij boven op de heuvel stonden, hield de voorste ineens in, met als gevolg dat de achterste op elkaar botsten, je weet wel, je kreeg een domino effect Hahaha.
    Wat denk je wat er onder aan de heuvel stond, een grote vette stier, "nou? als je dat bakbeest ineens voor je snufferd staat schrik je je eigen te barsten.
    Maar even terug komen op je ouderlijke huis, ik zou gewoon je stoute schoenen aantrekken en aanbellen, gewoon proberen.
    Weet je, je krijgt er spijt van als je het niet probeert, ik zeg doen.

    Groetjes.
    Ron M.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb nog een paar hele mooie oude foto's van onder andere de bouw van de eerste Buitenrustbrug en van de bouw van het slachthuis op de kop getikt.
    Ik zal ze later op deze site plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk idee, Ed! We wachten het af!

    Mocht ik leuke foto's vinden, zal ik die URL ook weer eens gaan proberen.

    Kijken we of we deze blog-site, inderdaad, meer ''cachet'' kunnen geven. Komt tijd, komt raad. Eerst jij maar. We zijn benieuwd naar de foto's.

    Grtx,

    RON. (''H'', dus!)

    BeantwoordenVerwijderen